تدوین خط مشی کیفیت بر کمیت سبب حذف واسطه‌ها خواهد شد
تدوین خط مشی کیفیت بر کمیت سبب حذف واسطه‌ها خواهد شد
اقتصادسبز آنلاین: تولید زعفران در سال گذشته 500 تن بوده است که رقم آن در مقایسه با سال 97 که 402 تن بوده است رشد 96 تنی را تجربه کرده است.

اقتصادسبز آنلاین: تولید زعفران در سال گذشته 500 تن بوده است که رقم آن در مقایسه با سال 97 که 402 تن بوده است رشد 96 تنی را تجربه کرده است. همچنین سطح زیرکشت زعفران در سال 98 به 188 هزار هکتار رسید که این رقم در سال 97 معادل 115 هزار هکتار بوده است همچنین در سال گذشته 122 هزار هکتار زعفران در دنیا کاشته شده که 115 هزار هکتار آن متعلق به ایران بوده است در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس علی عجم مدیرعامل شرکت زعفران آناهیتا بنشینیم که با هم ماحصل آن را می‌خوانیم:

یکی از مؤلفه‌های مؤثر در قیمت زعفران دلال‌ها و واسطه‌ها هستند، برای کاهش قیمت تمام شده و کمرنگ شدن نقش محتکران چه پیشنهادی دارید‌؟
راه‌اندازی تعاونی‌های بورسی توسط دولت کمک بزرگی به کشاورزان در راستای نزدیک‌ شدن قیمت فروش محصولشان نسبت به قیمت مصرف‌کننده کرده است. امروزه با وجود شبکه‌های مجازی و اجتماعی تولیدکنندگان واحدهای کوچک بسته‌بندی زعفران می‌توانند مستقیم از کشاورزان اقدام به خرید زعفران بکنند. فعالان حوزه بسته‌بندی زعفران با توجه به این‌ نکته که زعفران حجم‌گیر نیست و حمل و نقل زعفران آسان است باید به‌صورت مستقیم از کشاورزان زعفران و یا شهرهای خراسان رضوی و جنوبی که بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان هستند اقدام به خریدرای کنند. اگر تولیدکنندگان حوزه زعفران خط مشی فروش محصولات را کیفیت بر کمیت تعریف کنند، قطعاً حاضر نمی‌شوند از دلالان و محتکران خریداری زعفران داشته باشند. شرکت زعفران آناهیتا با تکیه بر نیروی مجرب و بومی( خراسان) با عرضه مستقیم محصول از کشاورز به مصرف کننده دست دلال را کوتاه کرده که این مهم باعث حذف اجحاف در حق کشاورز به عنوان تولید کننده و مشتری به عنوان مصرف کننده شده است.به همین خاطر زعفران آناهیتا در مقایسه با سایر برندها ارزانتر به دست مصرف کننده می رسد.

لطفاً آخرین وضعیت سطح زیر کشت و میزان تولید زعفران را تشریح نمایید‌.
در حال حاضر سطح زیر کشت زعفران بنابر اعلام وزارت جهادکشاورزی از 108 هزار هکتار به 117 هزار هکتار افزایش یافته است و 420 تن میزان برداشت بوده است اما در سال‌جاری و با توجه به شرایط مناسب آب‌وهوایی پیش‌بینی می‌شد این میزان به بیش از
500 تن افزایش یابد. البته این مهم را باید بدانیم اگر خشکسالی‌های 20 ساله خراسان‌رضوی و جنوبی نبود میزان تولید زعفران در کشور از مرز 800 تن هم می‌گذشت.

نمودار 89 درصدی ایران در تولید زعفران

در تهیه، تولید و بسته‌بندی زعفران با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید‌؟
نوسانات از و حذف ارز دولتی از کاغذ و پلاستیک هزینه تولید یک گرم زعفران را تقریباً 100 درصد افزایش داده است. با توجه به این‌که مصرف‌کنندگان داخلی بر این باور هستند که زعفران تولید محصول داخلی است چرا افزایش قیمت 50 درصد داشته است؟! مصرف‌کنندگان باید بدانند که هزینه‌های تولید زعفران به‌دست کشاورزان زحمتکش ارتباط مستقیم با قیمت ارز دارد، هزینه‌هایی چون کودها، ادوات و سوخت‌های ماشین‌های کشاورزی و…

چه پیشنهاداتی برای کسانی که می‌خواهند به تازگی پا به عرصه این صنف بگذارند دارید ؟
اگر صاحبان کسب و کار بدانند مشتریانشان به اندازه خانواده‌‌هایشان اهمیت دارند و مشتری را از اعضاء خانواده خود بدانند و به همان میزان که خانواده خود را در هر زمینه‌ای دوست دارند مشتریان خود را دوست داشته‌ باشند، مشکل بازار و خرابی بازار نخواهند داشت و در ضمن حتماً برند خواهند شد.
نکته دوم این‌که اگر موفقیت را بخواهیم به‌صورت ریاضی تعریف کنیم یک درصد شانس و یک درصد پول و 98 درصد پشتکار رمز موفقیت است.

پشتکار + پول + شانس = موفقیت

98 % + 1 % + 1 %

لطفاً کمی در رابطه با شرکت و فعالیت‌های آن توضیح دهید.
شرکت زعفران سرگل شرق در سال 1389 با نام علی و مهدی عجم پا به عرصه بازار گذاشت و پس از 7 سال تلاش بی‌وقفه همگام با گذشت زمان و با پیشرفت جامعه و تکنولوژی و احساس نیاز به یک نام تجاری انحصاری در سال 1390 با نام زعفران آناهیتا تغییر نام یافته و با این برند فعالیت خود را به‌عنوان یک شرکت دانش محور که مشتری را در مقام استراتژیک خود می‌شناسد ادامه داده است. در حال حاضر تولید و عرضه انواع زعفران بسته‌بندی از قبیل بسته‌بندی خاتم و پاکتی (یک مثقال، نیم مثقال، 4 گرم، 2 گرم، یک گرم، نیم گرم و 200 سوتی) ضمن نمایش اصالت زعفران ایرانی توانسته‌ایم جایگاه قابل قبولی در بین تولیدکنندگان به خود اختصاص دهیم. گروه تولیدی زعفران آناهیتا بر این باور بوده و هست که تمامی موفقیت‌ها و پیشرفت‌های مرهون حُسن توجه و انتخاب شایسته و نظرات سازنده و ارزشمند شما مشتریان بوده و خواهد بود.