تشکیل کارگروه اختصاصی صادرات و واردات در سازمان تعاون روستایی
تشکیل کارگروه اختصاصی صادرات و واردات در سازمان تعاون روستایی
اقتصادسبز آنلاین: بستر لازم برای اجرای الگوی کشت در کشور فراهم نیست و باید در این خصوص اطلاعات لازم در اختیار کشاورز قرار داده شود.

اقتصادسبز آنلاین: بستر لازم برای اجرای الگوی کشت در کشور فراهم نیست و باید در این خصوص اطلاعات لازم در اختیار کشاورز قرار داده شود.

به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا رزاقی، مدیرعامل اتحادیه مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران امروز در جمع خبرنگاران ضمن بیان این مطلب در پاسخ به پرسش خبرنگار «اقتصادسبز آنلاین» تصریح کرد: برای این‌که به کشاورز اعلام شود که محصولی بکارد قطعاً باید ادله قوی داشت و اطلاعات لازم، بذر مناسب و … را در اختیارش قرار داد و نباید از نظر دور داشت که اجرای الگوی کشت بدون یاری تعاونی‌ها و تعیین نرخ خرید تضمینی ممکن نخواهد بود.
وی با اعلام خبر تشکیل کارگروه اختصاصی صادرات و واردات در سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: هم‌اکنون 1500 شرکت تعاونی تولیدی در کشور وجود دارد و 1300 شرکت هم قرار است به آنها افزوده شود و در حال حاضر 10 هزار نفر در این شرکت‌ها شاغل هستند.
وی با بیان این‌که ۵۰۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی تحت پوشش این اتحادیه قرار دارد، با بیان این‌که تعاونی‌های تحت نظارت اتحادیه سالانه حدود یک‌هزار تن سیب‌زمینی تولید می کنند، اضافه کرد: طرح زنجیره سیب زمینی آماده شده است.
رزاقی با اشاره به لزوم توسعه کشاورزی قراردادی افزود: از حدود ۲ الی ۳ سال قبل اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده‌ایم که این اقدامات در حوزه محصولات سبزی و صیفی، کلزا و چغندر قند بوده و اخیراً نیز در حوزه محصولاتی مانند کنجد و پنبه نیز کارهایی شروع شده است.
مدیرعامل اتحادیه‌ مرکزی شرکت‌های تعاونی تولید روستایی ایران تصریح کرد: در این راستا اتحادیه قراردادهایی را با شرکت‌های فرآوری و صادراتی منعقد می‌کند و بعد از آن با تعاونی‌های تحت پوشش خود وارد مذاکره می شویم تا محصولات مورد نیاز را تولید کنند.
رزاقی با بیان اینکه اجرای طرح الگوی کشت باید در کشور عملیاتی شود اما فعلاً بسترهای آن فراهم نیست، افزود: برای اجرای الگوی کشت باید زمینه‌های آن فراهم شود. کشاورزان معمولاً بدنبال کشت محصولاتی هستند که بتوانند آنها را به راحتی در بازار بفروش برسانند.در حال حاضر کشاورزان کشور بهتر از همه ما از مباحث اقتصادی آگاه هستند و به همین دلیل دولت برای اجرای الگوی کشت باید در بحث نهاده‌ها، بذور و بازار از تولیدکنندگان حمایت کند تا آنها به کشت محصولات اساسی ترغیب شوند.
وی با اشاره به اینکه هوشمند سازی بخش کشاورزی اتفاق خوبی است که رخ می دهد، گفت: یکی از آیتم‌های الگوی کشت نیز بحث هوشمند سازی است که فکر می کنم از سال آینده اجرای این طرح هوشمند سازی نهایی شود.