تعامل مجلسیان با صنعت غذا
تعامل مجلسیان با صنعت غذا

سید حمیدرضا کمال‌علوی * در تمام دنیا از صنعت غذا به‌عنوان یک صنعت استراتژیک یاد می‌شود و مهمترین هدف آن هم تأمین غذای جامعه است. متأسفانه در چند سال گذشته شاهد آن هستیم که مشکلات بسیاری از جمله مشکلات تأمین مواد اولیه، نقدینگی سرمایه در گردش، هزینه‌های حمل و نقل اما اساسی‌ترین مشکل موجود در […]

سید حمیدرضا کمال‌علوی *

در تمام دنیا از صنعت غذا به‌عنوان یک صنعت استراتژیک یاد می‌شود و مهمترین هدف آن هم تأمین غذای جامعه است. متأسفانه در چند سال گذشته شاهد آن هستیم که مشکلات بسیاری از جمله مشکلات تأمین مواد اولیه، نقدینگی سرمایه در گردش، هزینه‌های حمل و نقل اما اساسی‌ترین مشکل موجود در صنعت غذا متأسفانه نبود قانون مدون در صنعت غذا است.
برای مثال صنعت غذا چندین سال درگیر حذف قانون مالیات بر ارزش افزوده است که برای جایگزین آن هم قانون مالیات بر مصرف ارایه شده است ولی متأسفانه سازمان‌های تصمیم گیرنده آنقدر دیر به فکر تصویب یک قانون می‌افتند که دیگر کار از کار گذشته است. یا در زمان تصمیم‌گیری از هیچ‌یک از نهادهای مرتبط با صنعت غذا نماینده‌ای حضور ندارد.
مسأله دیگر بحث قیمت‌های دستوری است. اگر بتوان این معضل ریشه‌دار صنعت غذا را حذف و قیمت‌گذاری را براساس کشش بازار و عرضه و تقاضا انجام داد کمک بسیار بزرگی به صنعت می‌شود به شخصه تصور می‌کنم این امر سبب افزایش کیفیت محصول در امر رقابت بازار می‌شود. خوشبختانه ایران یکی از کشور‌های فعال در زمینه تولید مالت و ماءالشعیر است و در منطقه خاورمیانه نیز یکی از کشورهای شاخص در این زمینه بوده است. در دهه ۹۰ نیز رشد بسیار چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم و تولید نوشیدنی بر پایه مالت جایگاه خودش را بر سر سفره ایرانی و سبد مصرفی خانوار پیدا کرده است.
در سال در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون لیتر انواع محصولات ماءالشعیر در دو نوع ساده و طعم‌دار در انواع بسته‌بندی بطری PET ، قوطی و شیشه به بازار عرضه می‌شود اما متأسفانه بحث قدیمی که در این صنعت همواره سبب دلسردی تولیدکنندگان این صنعت می‌شود بحث عوارض بهداشت است. متأسفانه ماءالشعیر از نظر وزارت بهداشت در زمره نوشیدنی‌های گازدار قندی قرار دارد که از این بابت سازمان امور مالیاتی، عوارض مالیات بهداشت را از تولیدکنندگان مطالبه می‌کند. به تازگی هم در فهرست کالاهای آسیب‌رسان به سلامت جامعه ماءالشعیر طعم‌دار هم به‌عنوان آسیب‌رسان ذکر شده است.
درصورتی‌که انجمن گواهی‌نامه‌های مربوطه از سازمان استاندارد را ارایه داده است اما تاکنون راه به جایی نبرده است امید است در سال ۹۹ این مشکل حل شود و با شروع مجلس جدید در سال ۹۹ انتظار می‌رود تعامل مجلسیان با صنعت غذا به‌خصوص صنعت ماءالشعیر و مالت بیشتر شود.
به شخصه اعتقاد دارم غذای سالم انسان سالم را می‌سازد و انسان سالم جامعه سالم را شکل می‌دهد. صنعت غذا به‌صورت مستقیم با سلامت جامعه ۸۰ میلیونی ایران در ارتباط است و در این راستا دولت باید ضمن اعتماد به بخش خصوصی شنونده خوبی هم برای صاحبان صنعت باشد و در تصمیم‌گیری برای این صنعت از نمایندگان و فعالان اقتصادی کمک بگیرید.
امید است در سال پیش‌رو بتوان با کمک سازمان و بخش‌های دولتی و خصوصی بتوان مشکلات این صنعت حل و پرداخت‌ مشوق‌های صادراتی به روز و تسهیلات لازم برای مبادلات کالا با کشورهای همسایه هموار شود.
ثبات نرخ ارز و روان‌سازی انتقال ارز از دیگر خواسته‌های صنعت غذا است که امید است در سال ۹۹ مرتفع شود.

* دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان مالت و ماءالشعیر ایران

  • نویسنده : سید حمیدرضا کمال‌علوی