تمایلات غذایی در سال 2023 چه سمت و سویی دارد ؟
تمایلات غذایی در سال 2023 چه سمت و سویی دارد ؟
اقتصادسبز آنلاین: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، چندین دسته غذایی جز محبوب‌ترین غذاهای سال 2023 باشند که شام غذاهای سالم، غذاهای راحت و غذاهای نوستالژی هستند.

اقتصادسبز آنلاین: کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، چندین دسته غذایی جز محبوب‌ترین غذاهای سال 2023 باشند که شام غذاهای سالم، غذاهای راحت و غذاهای نوستالژی هستند. با این وجود رایج‌ترین این اقلام، غذاهایی هستند که با محیط‌زیست سازگارتر هستند، در پخت آنها نیازی به تولید ضایعات غذایی نیست و در برچسب خود شفافیت را برای مصرف مصرف کنندگان آگاه به سلامت و دغدغه‌مند محیط‌زیست ارئه می‌دهند. شرکت Fresh Direct یکی از بزرگترین و معروف‌ترین فروشگاه‌های تحویل آنلاین مواد طبیعی غذایی و انجمن تخصصی غذا پیش‌بینی‌های خود را از روند مواد غذایی در سال جدید ارائه کردند.
شرکت Fresh Direct درباره گرایش آگاهانه مواد غذایی چنین پیش‌بینی دارد: مصرف کنندگان مواد غذایی شفافیت بیشتری می‌خواهند و تمایل بیشتری به خرید از برندهایی که مبتنی بر ارزش‌ها یا ماموریت محور هستند دارند. این روند را می‌توان با توجه به سبد خرید آنها به وضوح مشاهده نمود. شایان ذکر است اخیرا نگرانی‌های محیط‌زیستی، مصرف‌کنندگان را وادار به خرید غذاهایی که سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند نموده است. نماینده انجمن تخصصی مواد غذایی (SFA) می‌گوید: با ناآرامی‌های پیش آمده بر سر مسائل آب و هوایی و تاثیر آنها بر عرضه مواد‌غذایی در آینده، محصولاتی که دارای مواد اولیه پایدار، مواد اولیه قابل بازیافت و یا بسته‌بندی‌های سازگار با محیط‌زیست هستند، در صنعت غذایی پیشرو خواهند بود. همچنین، پیش‌بینی می‌شود در سال 2023 زنجیره تأمین غذا از بذر تا قفسه فروشگاه‌ها، شیوه کشاورزی بومی و تنوع بذر بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.انتظار می‌رود، در سال 2023 محصولات All-in-one به عنوان گزینه ای برای کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در هزینه‌ها محبوبیت پیدا کند. همچنین شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی با کاهش استفاده از مواد غیر‌ضروری به کاهش ضایعات غذایی کمک کنند. یکی دیگر از راه‌حل‌های مناسب برای کاهش‌، استفاده مجدد و بازیافت، تغییر کاربری و تبدیل ضایعات غذا به کمپوست است.

غذاهای سالم

انجمن SFA به تولیدکنندگان مواد غذایی توصیه کرد از آنجای که مشتریان مواد غذایی به‌دنبال تعادل بیشتری بین میل خود به سلامتی و لذت خوردن غذا هستند، برای محبوبیت بیشتر به سراغ سلامت کلی مواد غذایی باشند. به گفته این انجمن، تمرین‌ها و تجویزها برای راحتی گوارش و سلامت روده بیشترین درخواست را برای جلسات آموزشی سلامت تغذیه را دارد. انتظار می‌رود، مصرف‌کنندگان از روش‌ها و محصولات مختلفی که برای سلامت روده و دستگاه گوارش مفید هستند استقبال کنند.همچنین رژیم غذایی Regenivore برای سال 2023 درنظر گرفته شده است. این رژیم غذایی بر غذاهای مغذی که توسط کشاورزان و دامداران پرورش می‌یابد تاکید دارد، همچنین رویه‌هایی را در اولویت قرار می‌دهند که خاک، آب، تنوع زیستی و به طور کلی اکوسیستمی را که در آن وجود دارند را حفظ و بازسازی می‌کنند.

غذاهای نوستالژیک

براساس پیش‌بینی Fresh Direct، اقبال مصرف‌کنندگان مجدد به سمت مصرف خوراکی رترو، دونات‌های پودری، کیک‌های قهوه و کوکتل‌ها خواهد رفت. همچنین انتظار می رود، مصرف‌کنندگان تمایل بیشتری به مصرف غذاهای راحت نوستالژیک و قدیمی پیدا کنند.

 

 

 

بسته‌بندی پایدار

به گفته انجمن تخصصی غذا در سال 2023 بسته‌بندی‌های مواد غذایی نوآورانه خواهند بود تا بدین‌وسیله بتوان قابلیت‌های حمل و نقل را بهبود بخشید و همچنین موجب کاهش آشفتگی این صنعت شد. برهمین اساس می‌توان مدعی بود که مصرف‌کنندگان به انتخاب برندهایی که بسته‌بندی هدفمند را در اولویت خود قرار می‌دهند، بیش از پیش‌روی آورند. انتظار می‌رود برندهای محبوب به‌منظور حفظ جایگاه خود در بازار رقابت، بسته‌بندی‌های قابل بازیافت فلزی یا کاغذی با قابلیت کمپوست‌پذیری را جایگزین بسته‌بندی‌های فعلی خود کنند.

غذاهای راحت

در طول پاندومی کرونا، مصرف کنندگان به پخت و پز در خانه روی آوردند، با این وجود آنها به‌دنبال راهی سریع‌تر برای طبخ غذا در خانه هستند. یکی از اعضای شرکت Mintel (شرکت خصوصی تحقیقاتی بازار جهانی) در این خصوص اظهارنظر کرد: برندها تمرکز خود را بر کمک به مصرف‌کنندگان در آماده‌سازی و پخت پز خود راحتی بیشتری داشته باشند. با شروع دوباره میهمانی‌ها و گردهمایی‌های بزرگ، برندها می توانند غذاهای ترکیبی و وسایل راحتی مصرف‌کنندگان را فراهم کنند. درواقع می توان گفت در سال 2023، محصولاتی که به‌راحتی در خانه و توسط خود افراد قابل تهیه هستند.