تنها واکسن به روزرسانی شده در برابر امیکرون را بشناسید
تنها واکسن به روزرسانی شده در برابر امیکرون را بشناسید
اقتصادسبز آنلاین: آمار ابتلا به امیکرون با چراغ خاموش پیش می‌رفت، چرا که افراد صرفا با یک آبریزش بینی یا سردرد ساده احتمال ابتلا به این ویروس را نمی‌دادند.

اقتصادسبز آنلاین: آمار ابتلا به امیکرون با چراغ خاموش پیش می‌رفت، چرا که افراد صرفا با یک آبریزش بینی یا سردرد ساده احتمال ابتلا به این ویروس را نمی‌دادند. اما نرخ رشد تصاعدی بیماران نشان داد که این سویه سرشوخی با کسی را ندارد و پیر و جوان را با هم مبتلا می‌کند. با این حال این تمام نگرانی پژوهشگران درباره این ویروس نبود. بروز جهش‌های جدید در این ویروس سیستم ایمنی بدن را تا مدت ها ناکارامد می‌کرد. کاهش قابل توجه تاثیر گذاری واکسن هایی که تا آن زمان مورد استفاده قرار گرفته بود برای پزشکان و دانشمندان محرز شد. همین موضوع بود ضرورت به‌روزرسانی واکسن‌ها با توجه به ویژگی های این سویه را ایجاد کرد.
امیکرون در ابتدا به عنوان سویه ای کم خطر شناسایی می شد.اما چندی نگذشت که مطالعات ویژگی عجیب این ویروس را افشا کرد.این سویه به سادگی از سد سیستم ایمنی بدن عبور می کرد و قابلیت این را داشت که با همین ویژگی یک فرد را در طول یک ماه دوبار مبتلا کند.امیکرون ساده تراز دیگر ویروس های خانواده کرونا انتقال پیدا می‌کرد و رهایی از آن گاهی بیش از 10 روز طول می‌کشید. این سویه با علائم ساده سرما خوردگی بروز پیدا می‌کرد و پس از آن با طی چند روز مشخص، ریه ها هم درگیر آن می‌شد. آمار ابتلا به آن ابتدا با چراغ خاموش پیش می‌رفت، چرا که افراد صرفا با یک آبریزش بینی یا سردرد سااده احتمال ابتلا به این ویروس را نمی‌دادند. اما نرخ رشد تصاعدی بیماران نشان داد که این سویه سرشوخی با کسی را ندارد و پیر و جوان را با هم مبتلا می‌کند. با این حال این تمام نگرانی پژوهشگران درباره این ویروس نبود. بروز جهش‌های جدید در این ویروس سیستم ایمنی بدن را تا مدت ها ناکارامد می‌کرد. کاهش قابل توجه تاثیر گذاری واکسن هایی که تا آن زمان مورد استفاده قرار گرفته بود برای پزشکان و دانشمندان محرز شد. همین موضوع بود ضرورت به‌روزرسانی واکسن‌ها با توجه به ویژگی های این سویه را ایجاد کرد.

ضرورتی برای اصلاح واکسن ها
برای نخستین بار این آژانس دارویی اتحادیه اروپا بود که با توجه به شیوع گسترده امیکرون خواستار به روز رسانی و اصلاح واکسن ها در برابر این سویه شد. تنظیم کنندگان مقررات بهداشت جهانی نیز اعلام کردند واکسن ها موجود کرونا تنها به شرط به‌روزرسانی به طوری که در برگیرنده مولفه سویه امیکرون باشند می‌توانند به عنوان دز یادآور در برابر این سویه ایمنی ایجاد کنند. واکسن ها موجود تا آن زمان به طور قابل توجهی نرخ مرگ و میر مبتلایان را کاهش داده بودند اما سرعت انتقال بیماری و درگیری تعداد بالاتری از همین افراد به سویه امیکرون نگرانی هایی را مبنی بر ناکارامدی واکسن ها برای سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کرد.

نرخ بالای ابتلا به امیکرون در ایران
در کشورمان امیکرون در هفته های اول دست کم گرفته شد. بسیاری از بیماران با توجه به علائم ابتدایی ساده آن را سرماخوردگی تلقی کردند. اما نرخ بالای آمار ابتلا باعث ایجاد نگرانی شد در کمتر از دو هفته شمار بیماران جدید به بیش از 30 هزار نفر رسید و پس از مدت کمی به بالای 30 هزار نفر در روز رسید. یکی از شایعه‌ها درباره این بیماری درگیر نشدن ریه بود اما گذشت زمان نشان داد بسیاری از مبتلایان به این سویه التهابات قسمت فوقانی ریه و علائم سمج و ناراحت کننده آن را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی شرکت دارویی برکت با تیم پژوهشگران خود تصمیم به تولید واکسنی با ویژگی های مقابله با این سویه گرفت.

جهش های دردسر ساز سویه امیکرون
به‌روزرسانی واکسن‌ها برای ایجاد آنتی بادی در برابر سویه امیکرون کار ساده‌ای نبود. یکی از بزرگ‌ترین چالش های پیش روی شرکت‌های داروسازی جهش های متعدد و سریع سویه امیکرون و ظهور زیر سویه های متنوع این سویه بوده است که از جمله آن ها می توان به BA.5 , BA4 , BA.3, BA.2,BA1.1 , BA.1 اشاره کرد. با ین حال متخصصان داخلی در شرکت دارویی برکت با تکیه بر مطالعات و پژوهش‌های پیشین و به روز رسانی مطالعات در باره این سویه ها در فاصله کمتر از یک ماه از شناسایی نخستین بیمار مبتلایان به این سویه در کشور واکسن برکت پلاس علیه زیر سویه در دسترس یا BA.1 تولید شد و پس از اخذ مجوز کمیته اخلاق، وارد مرحله کارآزمایی بالینی شد و مطالعه آن بر روی 270 نفر به انجام رسید.

صدور مجوز تجویز اضطراری
در مطالعه اولیه نتایج ایمنی تزریق دز سوم واکسن شرکت برکت پلاس به داوطلبان واجد شرایط حاکی از عدم بروز عوارض نیازمند مداخله درمانی بود. دو هفته پس از تزریق دز سوم، تیتر پادتن اختصاصی علیه سویه امیکرون و زیر سویه BA.1به طور معنا داری افزایش داشت. پس از ارائه گزارش به سازمان غذاو دارو، مجوز تجویز اضطراری واکسن اختصاصی امیکرون با نام برکت پلاس در تاریخ 20 تیر ماه 1401 صادر شد. در مطالعه ای دیگر قابلیت خنثی سازی سرم 40 نفر از افراد بر روی زیر سویه های BA.5 امیکرون که در حال حاضر مهمترین سویه در گردش است بررسی شد. نتایج نشان داد که 75 درصد از افرادی که واکسن برکت پلاس را استفاده کرده بودند قابلیت خنثی سازی زیر سویه BA.5 را دارند.لازم به ذکر است که این واکسن اختصاصی برای نخستین بار تولید و مجوز مصرف گرفته است.

یک پیشنهاد ارزشمند برای دز یادآور
با توجه به اینکه اکنون ویروس امیکرون سویه غالب در گردش در جامعه است تزریق دز یادآور واکسن برکت پلاس می تواند پیشنهاد خوبی برای مقابله با ابتلا به این سویه باشد. مطالعات نشان می‌دهند که این واکسن قابلیت خنثی سازی زیر سویه های متنوع این ویروس را نیز داراست. تا کنون نزدیک به شصت میلیون دز واکسن در شرکت دارویی برکت تولید شده که 49 میلیون واکسن برکت و 11 میلیون آن واکسن برکت پلاس است. از این یازده میلیون دز سه میلیون دز به وزارت بهداشت تحویل داده شده و بنا به ابلاغیه این وزارتخانه این واکسن در کلیه مراکز واکسیناسیون کشور در دسترس و قابل تزریق است. / ایرنا زندگی