توجه به چند مسیر پیش‌رو در بخش کشاورزی دیجیتالی سال 2023
توجه به چند مسیر پیش‌رو در بخش کشاورزی دیجیتالی سال 2023
اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی در حال گذراندن یک فرآیند دیجیتالی شدن است که پس از دوران کووید-19، این امر سرعت پیدا کرده است.

اقتصادسبز آنلاین: بخش کشاورزی در حال گذراندن یک فرآیند دیجیتالی شدن است که پس از دوران کووید-19، این امر سرعت پیدا کرده است.

سال 2023 میلادی، یک سال حیاتی برای بخشی است که در دو سال گذشته شاهد اختلالات بی سابقه بوده است. از این رو می توان این سوال را پرسید که آیا سال 2023 میلادی سال طلایی و اوجی برای کشاورزی دیجیتال خواهد بود؟ در اینجا چند روش و مسیر پیش رو وجود دارد که هر کشاورز و فعال این صنعت بزرگ جهانی بهتر است به آن‌ها توجه داشته باشند و با آشنایی کامل با آن‌ها استراتژی‌های صحیحی را تبیین کنند.

استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین
هواپیماهای بدون سرنشین مدتی است که وجود داشته اند، اما استفاده از آن‌ها به کشاورزان بزرگ محدود شده است. این ممکن است پس از درک ارزش نظارت از راه دور در مرحله محدودیت‌ها تغییر کند. از عملکرد محصول تا شناسایی آفات یا بیماری‌ها گرفته تا سمپاشی آفت کش یا کود روی محصولات، همگی ممکن است در سال‌های آینده باعث رشد کاربرد پهپادهای بیشتری در مزارع شوند.

اهمیت مبرم مدیریت آب
با افزایش جمعیت جهان، آب روز به روز کمیاب تر می شود. کشاورزی 70 درصد مصرف آب را به خود اختصاص می‌دهد و 15 تا 20 درصد از تولید جهانی محصول به دلیل کمبود آب از بین می رود. کارشناسان کشاورزی از حسگرهایی برای نظارت بر سطوح رطوبت خاک و تنظیم آن از طریق آبیاری یا کنترل رطوبت در گلخانه‌ها استفاده می کنند. رشد استارت آپ‌های هیدروپونیک، استفاده از حسگرهای هوشمند برای آبیاری و تحقیقات در محصولات مقاوم به خشکی در سال 2023 به سرعت تسریع خواهد شد.

کاهش مقاومت در برابر اشتراک گذاری داده‌ها
در گذشته کشاورزان تمایلی به اشتراک گذاری اطلاعات نداشتند. با این‌حال، اکوسیستم داده‌های مزرعه در دو سال گذشته تکامل یافته است. از تدارکات تا اعتبار گرفته تا غذاهای ویژه مانند ارگانیک، مدل‌هایی را ایجاد کرده‌اند که کشاورزان از به اشتراک گذاری داده‌ها سود می برند. بحث در مورد حریم خصوصی داده‌ها و کنترل کشاورز بر داده‌ها در سال 2023 میلادی شکل دقیق‌تری به خود خواهد گرفت.

تجزیه و تحلیل دیجیتال سلامت خاک
سلامت خاک در حال تبدیل شدن به یک عامل مهم در تولید کشاورزی است. با این‌حال، عوامل متعددی مانند تغییرات آب و هوایی، آفات و بیماری‌ها می توانند بر سلامت خاک تاثیر بگذارند. به‌منظور حفظ خاک سالم، کشاورزان از حسگرهایی برای ردیابی مواردی مانند سطح pH و سطوح مواد مغذی استفاده می‌کنند. سنسورها کوچکتر و قابل حمل
می‏شوند و طیف‌سنجی دقیق‌تر و دقیق‌تر می‌شود. این در حالی است که ممکن است خیلی زود شاهد گنجاندن داده‌های خاک در پارامترهای ردیابی باشیم.

اتوماسیون، راهی به سوی آینده
اتوماسیون نقش فزاینده‌ای در کشاورزی ایفا می‏کند. به عنوان مثال، تراکتورها و دروگرها در حال حاضر به حسگرها و نرم‌افزارهایی مجهز شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد به‌طور مستقل کار کنند. اتوماسیون نیاز به مداخله انسانی را کاهش می دهد که می تواند گران و زمان بر باشد و همچنین به بهبود دقت و کارایی کمک می‌کند.

راه جدید کشاورزی عمودی
کشاورزی عمودی سرپوشیده نوعی کشاورزی است که در یک محیط کنترل شده مانند گلخانه یا کارخانه انجام می شود. در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تقاضا برای غذا و کاهش دسترسی به زمین، محبوبیت فزاینده‌ای پیدا کرده است. کشاورزی عمودی در فضای داخلی به محصولات کشاورزی اجازه می‌دهد تا در تمام طول سال با استفاده از آب کمتر و آفت‌کش‌های کمتر رشد کنند. همچنین به کاهش «مایل‌های غذایی» درگیر در کشاورزی سنتی کمک می‌کند.

پیش‌بینی بازده با کشاورزی دیجیتال

در گذشته، پیش‌بینی عملکرد محصول تا زمانی که برداشت انجام نشده، دشوار بوده است. این به این دلیل است که عوامل متعددی مانند شرایط آب و هوایی و آفات می توانند بر عملکرد تاثیر بگذارند. با این‌حال، با افزایش استفاده از حسگرها و تجزیه و تحلیل داده‌ها، اکنون می‌توان پیش‌بینی‌های دقیقی در مورد عملکرد محصول انجام داد. پیش‌بینی‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا تولید خود را برنامه‌ریزی کنند و به کاهش هدر رفت کمک کنند.

تجارت کربن
اعتبارات کربن و کشاورزی؛ این دیگر فقط یک ایده نیست. کشاورزی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای است، اما همچنین بخشی است که امیدوارکننده‌ ترین راه‌حل‌ها در آن وجود دارد. تایید ادعاهای جذب کربن حدود 75 درصد از هزینه ایجاد اعتبار را تشکیل می‌دهد و بازگرداندن منافع به کشاورزان کوچک بخش بزرگی از مشکل باقی مانده است. با ورود امثال مایکروسافت و بایر به این عرصه، شاهد رشد این تمرین در سال 2023 میلادی خواهیم بود.

زمینه‌های مجازی
نگاشت میدانی یک نمایش دیجیتالی از هر میدان ایجاد می‌کند که می‌تواند بر روی صفحه کامپیوتر تجزیه و تحلیل شود. نقشه‌های دیجیتال کشاورزان را قادر می‏سازد تا مکان‌های محصولات مختلف، مرزهای بین مزارع و خطوط آبیاری را به دقت ثبت کنند. علاوه بر این، دیجیتالی شدن به این نقشه‌ها اجازه می دهد تا با سایر اعضای جامعه کشاورزی به اشتراک گذاشته شوند.

تسریع در کشاورزی احیا کننده
کشاورزی احیا کننده رویکردی است که به جای به حداکثر رساندن محصول، به‌دنبال بهبود سلامت خاک و تنوع زیستی است. این شامل تکنیک‌های مختلفی مانند تناوب زراعی و محصولات پوششی است. همچنین به دلیل ذخیره کربن در خاک با کاهش تغییرات آب و هوایی مرتبط است. اشتراک‌گذاری اطلاعات دیجیتال به شرکت‌های فعال در این زمینه اجازه می‌دهد تا اطلاعات و تکنیک‌هایی را به اشتراک بگذارند تا عملکرد خود را بهینه کنند.

کشاورزی دیجیتال به نفع جامعه
کشاورزی دیجیتال در عین‌حال علت و معلول دیجیتالی شدن روزافزون جامعه ما است. اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتال به کشاورزان اجازه می‌دهد تا منابع خود را به دقت اندازه‌گیری کرده و آن‌ها را به کارآمدترین شکل ممکن مدیریت کنند. به نوبه خود، اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتالی، استفاده از فناوری‌های جدید مانند کشاورزی احیاکننده یا کشاورزی عمودی داخلی را برای آن‌ها آسان‌تر می‌کند.
فناوری دیجیتال ابزارهایی را فراهم می‌کند که می‌تواند به پایدارتر کردن شیوه‌های کشاورزی و آسیب کمتر برای سیاره کمک کند. کشاورزی دیجیتال به کاهش هزینه‌ها، بهبود عملکرد محصول و افزایش تولید مواد‌غذایی کمک می‌کند. به اشتراک‌گذاری اطلاعات دیجیتال همچنین به نفع مصرف کنندگان است، زیرا شرکت‌ها می‌توانند سریعتر به نیازها و خواسته‌های مصرف کننده پاسخ دهند.