جراحی ناقص زنجیره گندم، آرد و نان در اقتصاد
جراحی ناقص زنجیره گندم، آرد و نان در اقتصاد
اقتصادسبز آنلاین: هفتمین همایش سالانه صنعت آرد ایران امروز ۱۶ آبان‌ماه در انستیتو تحقیقات و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

اقتصادسبز آنلاین: هفتمین همایش سالانه صنعت آرد ایران امروز ۱۶ آبان‌ماه در انستیتو تحقیقات و صنایع غذایی کشور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، این گردهمایی با حضور جمعی از مدیران دولتی و بخش خصوصی، فعالان و صاحبان صنعت آرد، مدیران کنترل کیفیت و روسای اتحادیه نانوایان سنتی و حجیم و نیمه حجیم تهران به منظور بررسی مشکلات صنعت آرد و هم اندیشی برای ایجاد راه‌حل‌های برگزار شد.

جراحی اقتصادی زنجیره گندم، آرد و نان، ناقص بود

دکتر محمدحسین یزدجردی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران در این همایش گفت: ممکن است کانون در احقاق حقوق آسیابانان تأخیر داشته باشد اما این نباید موجب اخلال در روند تولید آرد شود و این خط قرمز کانون است. حتی اگر ضرر کنیم، به تعزیرات برویم و بابت سبوس به ما اتهام بزنند، ما باید طوری عمل کنیم که اتفاقی برای نان که قوت غالب مردم است، نیفتد. تاکنون این اصل رعایت شده و از این به بعد نیز باید رعایت شود.
وی افزود: نانوایان زحمتکش‌ترین قشر هستند و قطعاً از آسیابانان بیشتر زحمت می‌کشند و کمتر بهره می‌برند، تصریح کرد: هدف کانون، تأمین حقوق حقه آسیابانان است و اینکه کارخانه‌های آرد با آرامش بیشتری کار کنند. متأسفم که به این هدف اصلی نرسیدیم، ما نهایت سعیمان را کرده‌ایم اما به دلیل تأخیرهای زیاد، هیچ یک از مصوبه‌ها به موقع تدارک دیده نمی‌شود.
وی افزود: سال گذشته به دنبال این رفتیم که از محل فروش سبوس، زیان بخش آسیابانی را جبران کنیم. حتی مصوبه آن هم تصویب شد اما رانت‌خواران و صاحبان امضای طلایی، جلوی اجرای مصوبه را گرفتند!
یزدجردی با بیان اینکه دستور پرداخت مابه‌التفاوت سال ۱۴۰۰ داده شده و ظرف چند روز آینده اجرایی خواهد شد، ادامه داد: امسال هم با سختی مصوبه افزایش قیمت سبوس را دریافت کردیم و متأسفانه هنوز هم صاحبان رانت از سبوس ارزان‌قیمت سود می‌برند و به دنبال به هم زدن این مصوبه هستند. اکنون مشکلاتی بابت توزیع و فروش سبوس ایجاد شده که ما جلساتی را در این خصوص داریم و به زودی رفع خواهد شد.
رییس کانون آردسازان ایران با اشاره به جراحی اقتصادی در زنجیره گندم، آرد و نان بیان کرد : این یک جراحی ناقص بود و بخشی از صنعت آزاد شد اما بخش عمده‌تر آزاد نشد. این امر سبب شده است انگیزه فساد وسوسه برانگیز باشد و بارها ما از مسئولین ذیربط خواستاریم سریع‌تر این معضل را رفع کنند‌.

صنعت آرد هیچ‌گاه نان مردم را به مشکلاتش گره نزد

سید محمدرضا مرتضوی، رئیس کانون صنایع غذایی و عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع آرد ایران در هفتمین همایش سالانه صنعت آرد ایران گفت: از ابتدای انقلاب، همه کالاها دچار نوسانات عجیب شده و افتخار ما این است که هیچ وقت نان مردم را در گروی مطالبات خود قرار نداده‌ایم.
وی در ادامه از پیشکسوتان و مدیران صنعت آرد که در سال‌های قبل در بین ما حضور داشتند و اکنون نیستند یادی کرد و همچنین با ذکر روش و منش پهلوانی حاج غلامرضا یزدجردی به عنوان یک انسان نمونه و الگوی فعالان صنعت آرد یاد کرد.

بیشتر بخوانید: مدل‌سازی مزایای احیای جنگل‌های کنار رودخانه

پرداخت مطالبات آسیابانی به زودی آغاز خواهد شد

سعید راد، معاون وزیر جهادکشاورزی و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه در ۷ ماه گذشته، به طور میانگین ۹۰۰ هزار تن گندم در کشور مصرف شده است، گفت: در تأمین گندم و آرد در قالب طرح هوشمندسازی با هر روشی که دولت تعریف کند، ما هیچ مشکلی نخواهیم داشت.
وی افزود: رشد۶۰ درصدی خرید گندم از کشاورزان در سال جاری اتفاق افتاد و امیدواریم سال آینده، در خرید تضمینی و تأمین گندم، خودکفا شویم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران خاطرنشان کرد: طی ماه جاری و ماه آینده، پرداخت مطالبات آسیابانی از سوی ادارات کل غله استان‌ها اجرایی خواهد شد.

هوشمند‌سازی می‌تواند مقدمات شروع آزادسازی باشد

محمد جلال، مشاور وزیر اقتصاد، با اشاره به اینکه این نقد به دولت وجود دارد که آزادسازی، راهکار صنعت آرد و نان است، گفت: تعبیر من این است که ایده آزادسازی آرد و نان می‌تواند نقطه نهایی باشد اما راهکار نیست. رسیدن به این مقصد، معضلاتی دارد و قرار است از زیرساخت طرح هوشمندسازی کمک گرفته شود تا معضلات از بین برود و ما به سمت مقصد نهایی حرکت کنیم.
مشاور وزیر اقتصاد در هفتمین همایش سالانه صنعت آرد ایران تصریح کرد: در قالب طرح هوشمندسازی یارانه نان در کشور، ۷۵ هزار نانوایی به کارتخوان هوشمند و حدود ۱۰ هزار واحد خبازی به دو دستگاه کارتخوان مجهز شده‌اند.
مشاور وزیر اقتصاد عنوان کرد :از ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی، ۱۵ درصد مبلغ تشویقی بابت جبران زیان نانوایان مبتنی بر عملکردشان صرفاً برای هزینه اجاره‌بها و دستمزد پرداخت گردید. البته که متوجه هستیم زیان نانوایان را به طور کامل جبران نمی‌کند و منتظر هستیم دولت زمان شروع فاز بعدی را اعلام کند تا این کمک‌هزینه‌ها ترمیم شود.
جلال با بیان اینکه خروجی طرح هوشمندسازی، می‌تواند مقدمات رسیدن به آزادسازی آرد را بدون تغییر قیمت نان فراهم کند، تصریح کرد: آزادسازی قیمت آرد و نان می‌تواند موضوعی کاملاً صحیح باشد البته دستیابی به آن به مقدماتی نیاز دارد و باید برای تحقق آن، مسیری را بدون آسیب اجتماعی و اقتصادی طی کنیم.
مشاور وزیر اقتصاد گفت: طرح هوشمندسازی، کمک می‌کند رفتاری عادلانه با تولیدکنندگان آرد و نان ایجاد شود. اگر طرح هوشمندسازی محقق گردد، فکر می‌کنم بیش از ۹۰ درصد معضلات رفع شود.

گفتنی است در این همایش از پیشکسوتان صنعت آرد، مدیران واحد‌های آردسازی و مسئولین فنی نمونه هر استان تقدیر و تشکر شد.