حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار نهاده‌های دامی را به سامان می‌رساند
حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بازار نهاده‌های دامی را به سامان می‌رساند
اقتصادسبز آنلاین: رییس هیات مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در کمیسیون اصل نود مجلس اعلام داشت: توزیع نهاده‌ها در بازارگاه دارای انحراف است و کنترل و نظارتی در آن وجود ندارد.

اقتصادسبز آنلاین: رییس هیات مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ در کمیسیون اصل نود مجلس اعلام داشت: توزیع نهاده‌ها در بازارگاه دارای انحراف است و کنترل و نظارتی در آن وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ما، عبدالعلی طهماسبی، رییس هیات مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره ای گوشت مرغ در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به توزیع نهاده‌ها در سامانه بازارگاه انتقاد نمود.

متن سخنان طهماسبی به شرح ذیل است:

از طرف نماینده محترم ساری در تاریخ 99.05.27 ساعت ۱۴ به کمیسیون اصل نود دعوت شدم، ابتدا برای آگاهی و متأثر نمودن حاضرین در جلسه، شرایط بسیار اسفبار زنجیره تولید گوشت مرغ و اینکه ضربان و نبض تولید در حال متوقف شدن است و تولیدکنندگان این بخش برای تغذیه پرندگان خود خوراک و نهاده‌ای ندارند را توصیف نمودم. امروز کنجاله سویای کپک‌زده با پروتئین ۳۷ درصد و ضریب جذب پایین به قیمت هر کیلو ۹٫۰۰۰ تومان و دانه ذرت قارچی آفلاتوکسین به قیمت ۳٫۰۰۰ تومان نیز به دست تولیدکنندگان نمی‌رسد و یا به‌سختی دست‌یافتنی است.
توزیع نهاده‌ها در بازارگاه دارای انحراف است و کنترل و نظارتی در آن وجود ندارد. مصداق آن این‌که از ابتدای سال ۹۹ تاکنون ۳٫۵۰۰٫۰۰۰ تن ذرت از بنادر ترخیص شده است اما متأسفانه فقط ۱٫۱۰۰٫۰۰۰ تن آن از مسیر بازارگاه توزیع گردیده است، مابقی آن واقعاً کجاست؟!! و یا اینکه چه نظارتی بر روند واردات دانه سویا و کنجاله استحصالی از دانه‌ها وجود دارد؟
اگر اثرات مثبت ارز ۴٫۲۰۰ تومانی به تولیدکننده برای حمایت از مصرف‌کننده مشاهده نمی‌شود، چرا به دنبال حذف آن نیستید و همچنان اصرار به حفظ آن دارید؟!
حذف ارز ۴٫۲۰۰ تومانی قطعاً منتج به محو رانت خواهد شد و برای حمایت از مصرف‌کننده به روش فروش بنزین، یارانه پرداخت گردد.
در پایان اصرار نمودم که امروز از اینجا با دست خالی نباید برگردم. فارم ها و مزارع ما از خوراک طیور تهی هستند. از آقای دکتر رضایی معاون امور تولیدات دامی بخواهید آن را تأمین نماید.
اعلام نمودم در صورت تأمین نهاده‌ها، شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ توان تأمین ذخایر استراتژیک و تنظیم بازار را با قدرت دارا هستند. ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت طیور کشور به حدی است که علاوه بر تأمین گوشت مرغ مورد نیاز داخل کشور، توان تأمین نیاز کشورهای همسایه را نیز دارا هستند.
البته مسائل بیشتری مطرح شد که در جلسات مشروحاً توضیح خواهم داد.
درنهایت برجسته‌ترین موضوع مهم جمع‌بندی رییس محترم کمیسیون اصل نود حذف ارز ۴٫۲۰۰ تومانی بوده است و تأکید داشتند که باید این مورد را اجرایی نماییم.
عبدالعلی طهماسبی، رییس هیات مدیره انجمن ملی تولیدکنندگان زنجیره‌ای گوشت مرغ / اگنا