حمایت از تولید محصولات انجماد سریع رونق بخش تولید در کشاورزی است
حمایت از تولید محصولات انجماد سریع رونق بخش تولید در کشاورزی است
اقتصادسبز آنلاین: شرکت «نوبر سبز» تولیدکننده انواع سبزیجات، میوه‌جات و فرنچ فرایز به روش انجماد سریع است. «نوبر سبز» یکی از نخستین شرکت‌هایی به شمار می‌رود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی منجمد به روش انجماد سریع فعالیت می‌کند.

اقتصادسبز آنلاین: شرکت «نوبر سبز» تولیدکننده انواع سبزیجات، میوه‌جات و فرنچ فرایز به روش انجماد سریع است. «نوبر سبز» یکی از نخستین شرکت‌هایی به شمار می‌رود که در زمینه تولید محصولات کشاورزی منجمد به روش انجماد سریع فعالیت می‌کند.
جهت اطلاع از آخرین وضعیت تولیدات کشاورزی به این روش در حاشیه نمایشگاه «ایران فودکس» پای صحبت‌های مهدی حداد، رییس هیأت‌ مدیره و مدیرعامل شرکت «نوبر سبز» نشستیم که ماحصل آن در ادامه می‌آید:

به عنوان نخستین پرسش لطفاً مختصری پیرامون تنوع تولیدات مجموعه توضیح دهید.
این شرکت از سال ۱۳۷۷ وارد عرصه تولید محصولات منجد شده است و در بازار داخل با برند «نوبرسبز» و به حدود ۱۰ کشور هم صادرات دارد.
صادرات محصولات منجمد به طور عمده به کشور عراق، آلمان، انگلستان، کانادا و استرالیا انجام می‌شود.

در ابتدای دهه ۸۰ که محصولات انجماد سریع یا همان IQF وارد بازار کشور شد طبیعتاً مورد اقبال بالای مصرف‌کنندگان قرار نگرفت اما اخیراً به طرز مطلوبی وارد سفره خانوار شده است. چه ارزیابی از این روند دارید؟
تکنیک انجماد سریع تکنیک فرآوری محصولات کشاورزی به روش انجماد سریع است.
درگذشته خشک کردن و کنسروسازی را در فرآوری محصولات کشاورزی داشتیم، اما بحث انجمادی را تا اوایل دهه ۸۰ در صنعت غذا نداشتیم.
این فرآیند به صنایع تبدیلی کشور در طول حدود ۲ دهه گذشته افزوده شده است.
خوشبختانه در سال‌های اخیر سرعت اقبال مصرف‌کنندگان به این محصولات بیشتر شده است.
مهمترین ویژگی این روش برداشت محصول در زمان برداشت و فرآوری و امکان ماندگاری بخشیدن به محصول کشاورزی است. در واقع ورود محصول در غیر زمان فصل از ویژگی‌های این روش فرآوری محصول به شمار می‌رود.
به‌عنوان نمونه نخودفرنگی که در اردیبهشت هر سال وارد بازار می‌شود با توجه به طول دوره برداشت که ۳۰ روز است، صنایع در همان مقطع ۳۰ روزه محصول را تهیه می‌کند و پس از فرآوری در طول سال عرضه می‌کند و حتی شرایط صادرات محصول را فراهم می‌کند. از سوی دیگر فرآوری محصولات به شکل انجماد سریع می‌تواند به تثبیت قیمت در فصل برداشت که عرضه به وفور انجام می‌شود کمک کند و از این طریق هم به کشاورز کمک می‌کند.

در سال رونق تولید مهمترین کمکی که می‌توان به رونق تولید در این بخش انجام داد، چیست؟
اعتقاد دارم مشکلات صنایع تبدیلی جدای از کلیت بخش‌های دیگر صنعت نیست.
بحث مالیات‌ها، مالیات ارزش افزوده، بیمه تأمین اجتماعی و جرایمی که در این حوزه است تولید‌کنندگان را بسیار آزار می‌دهد.
نکته مهم این است که صنعت، صنعتی فصلی است و باید در زمان کوتاه محصولات و مواد اولیه مورد نیازمان را تهیه کنیم و از این‌رو تأمین سرمایه در گردش و نقدینگی برای صنایع تبدیلی بسیار حایز اهمیت است.
از سوی دیگر شرکت‌هایی که موفق به صادرات محصولات خود به اقصی‌نقاط دنیا شده‌اند به‌دلیل تحریم با مشکل بازگشت پول، ابطال پیمان‌ها و تعهدات صادراتی کما فی‌سابق وجود دارد که اگر این موارد با حمایت دولت لحاظ شود و موانع موجود از سرراه تولیدکنندگان برداشته شود این صنایع رشد بیشتری خواهد داشت و گام بلندی در توسعه صادرات محصولات کشاورزی برداشته خواهد شد.

با چه انگیزه‌ای در نخستین نمایشگاه «ایران فودکس» حاضر شده‌اید؟
امسال نخستین دوره برگزاری نمایشگاه «ایران فودکس» کشور است. اما با توجه به این‌که نمایشگاهی با عنوان «فودکس» در ژاپن برگزار می‌شود که بسیار بزرگ و تأثیرگذار است، امیدوارم این تشابه اسمی مشکلاتی برای برگزارکنندگان داخلی ایجاد نکند.