“حکمرانی شایسته روابط عمومی” اساسی ترین محور جهاد تبیین
“حکمرانی شایسته روابط عمومی” اساسی ترین محور جهاد تبیین
اقتصاد سبز آنلاین :روابط عمومی به‌عنوان مرز مشترک دستگاه با افکارعمومی از جایگاه و نقش بی‌بدیلی برخوردار است، بطوری که کارکردها و نظام وظیفه‌ای آن با توجه به تحولات فن‌آوری و تکنولوژی از حساسیت مضاعفی برخوردار شده است.

 

*علی اصغر شاه حسینی

روابط عمومی به‌عنوان مرز مشترک دستگاه با افکارعمومی از جایگاه و نقش بی‌بدیلی برخوردار است، بطوری که کارکردها و نظام وظیفه‌ای آن با توجه به تحولات فن‌آوری و تکنولوژی از حساسیت مضاعفی برخوردار شده است. این تغییر باعث شده مدیران هوشمند مسیر تحولی و کوشش‌های سیستمی خود را در جهت رفع موانع شکاف آگاهی از طریق شناسایی و ارزش گذاری ،مخاطب وشفافیت اطلاعات با به‌کارگیری روش‌های نوین مدیریتی به‌سوی متقاعدسازی و رضایت ذینفعان گام بردارند.از طرفی رویکرد اعتمادسازی به‌عنوان عامل برترساز در فرایند اطلاع‌رسانی نقش کلیدی در این فرایند ایفا می‌کند. و به عبارتی اعتمادسازی در جنگ شناختی مهمترین عامل پیروزی است. مقام معظم رهبری با درک روشن و هوشمندانه در حوزه جنگ شناختی که از مهمترین موارد نزاع در عصر نو است واژه جهاد تببین را در ادبیات سیاسی و فرهنگی کشور وارد و به دستگاه‌ها ابلاغ کردند. این جهاد در حقیقت سنگری محکم و سند تحولی در حوزه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در مقابله با جنگ شناختی است که اثرات این جنگ از طریق منابع اطلاعاتی ،رسانه‌های اجتماعی به‌طور استراتژیک با مهندسی اجتماعی واقعیت‌ها و دستاوردهای یک سرزمین و تلاش‌های یک ملت را با تحلیل نادرست، تحریف می‌کنند. در حقیقت جنگ شناختی از رسانه‌های جدید و فضای مجازی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی استفاده می‌کنند. از مولفه‌های مهم و اهداف این جنگ از بین بردن اعتماد جامعه و بدگمانی نسبت به کارکردها و تصمیات راهبردی دولت است . یادمان باشد وقتی موضوع اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی مطرح می‌گردد روابط‌عمومی‌ها پیشران این جبهه فرهنگی به شمار می‌آیند و نقش بهره‌وری و کارامدی در روابط‌عمومی بیش از بیش مورد نظر است .در این شرایط جای نیروهای بدون تخصص و مسئولیت پذیر در این حوزه نقشی نخواهد داشت ،چرا که اساس کار با تخصص و کارامدی است و مدیر هوشمند کارکنان عادی را به گروه های اثرگذار تبدیل می کند،و در این حوزه “اطاعت” مفهوم خود را به تعهد می سپارد .مدیر هوشمند با تعیین استراتژی و درک موقعیتی از دستاوردهای دستگاه با یک برنامه ریزی استراتژیک هوشمند سیستم را در مسیر تحولی قرار می دهد،چرا که استراتژی به سیستم جهت می دهد در حقیقت استراتزی تصمیم آگاهانه در مورد جهت و مسیر حرکت است ،سیستم می تواند بدون راهبرد ادامه فعالیت دهد اما هم سرگردان است و هم در بلند مدت هرگز          نمی تواند تحولی حاصل کند و حتی ممکن است فرایند در مسیر غلط قرار گیرد و به هیچ جا نمی رسد .با یک راهبرد روشن ، ارتباطات کارامد ، برنامه ریزی متوازن و پیاده سازی دقیق (در خصوص پیاده سازی راهبردی در آینده نزدیک صحبت می کنیم ) فرصت دستیابی به عملکرد بهتر به سرعت افزایش می یابد.تدوین و اجرای استراتزی کار ساده ای نیست و نیازمند صرف زمانی قابل توجه و مهارت های برجسته فکری است با برخورداری این کارامدی جلب مشارکت، بکار گیری نظام هوشمند اطلاع رسانی (ارتباطات هوشمند استراتزیک )منجر به دستیابی نتایج مطلوب می گردد و اعتماد سازی در جامعه تقویت خواهد شد .

*کارشناس روابط عمومی

  • نویسنده : علی اصغر شاه حسینی