در گردش 9 تریلیون دلاری صنایع غذایی جهان ایران هم حضور دارد حضوری پُررنگ
در گردش 9 تریلیون دلاری صنایع غذایی جهان ایران هم حضور دارد حضوری پُررنگ
اقتصادسبز آنلاین: در گردش 9 تریلیون دلاری صنایع غذایی جهان، ایران هم حضور دارد، حضوری پُررنگ، این حضور پررنگ را در جریان تهیه گزارش میدانی سی‌امین نمایشگاه (اگروفود 30) اقتصادسبز کاملاً، حس کردنی دیده‌ایم...

حضور پُررنگ شهرستانی‌ها، از سوادکوه تا طارم زنجان، برندهای شهرستانی به‌راستی خوش درخشیدند…

گروه گزارش «اقتصاد سبز»: یحیی امیری

عکس‌ها: اقتصاد سبز – شکوفه خوش‌نثار

اقتصادسبز آنلاین: در گردش 9 تریلیون دلاری صنایع غذایی جهان، ایران هم حضور دارد، حضوری پُررنگ، این حضور پررنگ را در جریان تهیه گزارش میدانی سی‌امین نمایشگاه (اگروفود 30) اقتصادسبز کاملاً، حس کردنی دیده‌ایم، نمایشگاهی که تیتر «شادترین، شلوغ‌ترین» از همان لحظه اول ورود به سالن 8 و 9 به ذهنم رسید، جاخوش کرد و 5 روز پس از آن که نوشتن گزارش را به پایان رساندم از ذهنم خارج نشد. گردهمایی 825 شرکت داخلی و خارجی در ایران اگروفود 2023 شکوه خود را حتی در تغییر ساعت 10 صبح به 8 صبح از دست نداد، نه تنها روز جمعه بلکه همه 4 روز برگزاری نمایشگاه چیزی از هیجان بازدید کنندگان کم نکرد، روز آخر (دوشنبه 29 خرداد) پلیس راهنمایی و رانندگی خیابان فرعی ورود به نمایشگاه را از ساعت 12 ظهر بست و هرکس (از جمله همکارمان دکتر منوچهرکیا) ناچار شدند که این چند صد متر را پیاده طی کنند، گزارش همکار دیگرمان خانم حق‌بیان می‌گوید روز آخر که معمولاً دو سه ساعت آخر نمایشگاه تق و لق می‌شود و همه در حال جمع و جور کردن و بستن غرفه‌های خود مشغول هستند، امسال حتی تا ساعت 4 بعدازظهر هم، اکثر غرفه‌ها شلوغ و جمعیت پرشور در حال گشت‌زنی بودند و دقیقه 90 هم هیجان نمایشگاهی از تک و تا نیفتاد.
چند دقیقه‌ای به ساعت 8 مانده بود، جلوی سالن 8 و 9 در انتظار همکارمان خانم خوش‌نثار بیرون سالن بیتوته می‌کردیم که اتومبیل شاسی بلند چند میلیاردی شیکی جلوی پایم ترمز کرد و مرد دشداشه پوشی لبخند زنان پیاده شد و مستقیم به سراغم آمد، گرم و صمیمی با من مصافحه کرد، فاروق بود، دوست قدیمی من و مدیر یکی از فعال‌ترین مغازه‌های بازار دوبی، راسته لاری‌های شیراز، کسی که پل ارتباطی بازار صنایع غذایی ایران با کشورهای منطقه حاشیه خلیج‌فارس را محکم کرده است، به شوخی گفتم فاروق تو بچه بستک فارس، دشتستانی، آبادانی، این دشداشه چیه پوشیدی؟
به‌جای پاسخ به سؤالم از راه لطف گفت: یحیی چه کار خوبی کردی در یکی از گزارش‌هایت درباره طراحی‌های تکراری برندها تذکری دادی، حالا یکی دو سالی است که از تماشای طرح‌های شاداب و مبتکرانه‌شان در صفحات آغازین اقتصادسبز لذت می‌برم، سحر همدان، گلها، نان‌آوران، تک نان جنوب و… واقعاً همه‌شان در طراحی‌های خود تحولی به‌وجود آوردند، آدم کیف می‌کند‌، لذت می‌برد، و از پیام پررونق بودن بازار برندها لذت می‌برد، بعد گفت: ممنونم که اشتراک مرا خریدی، هر ماه مجله شما به دستم می‌رسد، پولش را هم به تومان که از ما نمی‌گیری! گفتم فاروق عزیز جان تو هم با درهم‌هایت برای من Plavix می‌خری و می‌فرستی و پولش را از من نمی‌گیری…
گفتم، فاروق این وقت صبح به نمایشگاه آمدی که چه کنی؟ با لبخند و هیجان گفت: با آقای کاویان (محمداسماعیل کاویان آملی بنیانگذار صنایع غذایی بدر) قرار ملاقات دارم. تو کتاب زندگی‌نامه‌اش را که مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف منتشر کرده، حتماً خوانده‌ای؟ بدون این‌که منتظر جوابم باشد، خودش توضیح داد این کتاب را دیروز به من دادند. بعدازظهر دیروز در هتل به دستم گرفتم، نتوانستم تا تمام نکردم آن را زمین بگذارم…
فاروق یک نفس ادامه داد: کتاب شیرین و جذابی است، از مغازه اصغر هادیزاده، در بازار آمل تا بار فروشی حاجی احمد محمودزاده در سرچشمه، بازار حضرتی مولوی و بالاخره کارخانه صنایع غذایی بدر، که بخش مهمی از فروش آن در دوبی به‌دست من است، این کتاب بیش از حد جذاب است، جان می‌دهد برای یک سریال تلویزیونی، می‌خواهم بگویم روند تحول زندگی آقای محمداسماعیل کاویان آملی حتی از سریال اوشین جذاب‌تر است. روایت زندگی پرمشقت کودکی تا مدیریت بدر، اصلاً تلخی‌های «اوشین» را ندارد، اما تا دلت بخواهد شیرین و پرشور است. گفتم تو مگر سواد فارسی داری که گزارش‌های مرا در اقتصاد سبز می‌خوانی با وجود این همه مشغله بازرگانی، کتاب آقای کاویان را هم خوانده‌ای! با خنده صداداری گفت: یحیی خان، من دوره شش کلاس ابتدایی را در آبادان به پایان رساندم، ساکن دوبی شدم، بازرگان موادغذایی شدم، اما سواد فارسی خودم را که از دست نداده‌ام، از وقتی تو اشتراک «اقتصادسبز» را برای من خریدی و مجله زیبای جنابعالی به‌دستم می‌رسد. تمام گزارش‌های شما را خوانده‌ام، با برندهای زیادی که حتی آگهی‌اش هم در «اقتصادسبز» چاپ نمی‌شود آشنا شدم، پیدایشان کردم، وارد داد و ستد شدیم.
گفتم نمایشگاه امسال را چه‌طور دیده‌ای؟ با رضایت خاطر گفت: عالی، صنایع غذایی ایران به‌خاطر مدیران هوشمندی که دارد در همین دو سه دهه اخیر، بازار مواد غذایی ترکیه، حتی فرانسه و ایتالیا را هم گرفته، نه تنها در مغازه دوبی من، بلکه فروشگاه‌ فرانکفورت و دوسلدوف آلمان هم اسم برندهای ایرانی از زبان مشتری‌های خارجی می‌شنوی. خانم خوش‌نثار لبخند زنان از راه رسید و ما از هم خداحافظی کردیم.

هَردنی یعنی خوردنی

زیتون با هسته، بی‌هسته، اسلایس … کیوان دارابی مدیر بازرگانی «هَردنی» شرکت گندم طلایی امید با برند «هَردنی» به پرسش خانمی که می‌خواهد معنی لغوی «هردنی» را بداند با چهره‌ای شاداب می‌گوید هردنی یعنی خوردنی، خوراکی، به زبان تالشی، می‌دانید تالش کجاست، شهرستان زیبای تالش…؟
یکی از ویژگی‌های نمایشگاه سی‌ام، حضور برندهای جدید، اما کمتر شناخته شده شهرستان‌های ایران است، اهمیت این حضور وقتی بیشتر می‌شود که مدیر یکی از برندهای خیلی مشهور در پاسخ این پرسش که چرا شما در اگروفود حضور ندارید؟ گفته بود برای این‌که جا باز شود برای برندهای جدید، برای تولیدکنندگان کمتر شناخته شده. نمایشگاه سکوی پرتاب است برای ورود به بازارهای بزرگ و جهانی.
«لتکا تک» LETKA TAK یکی از برندهایی است که سس گوجه‌فرنگی معمولی و تند تهیه می‌کند با فرمالیسیون خاص خودش (چاشنی کم کالری تهیه شده از گوجه‌فرنگی، سرکه، نمک، فلفل، ادویه‌جات و تثبیت‌کننده صمغ‌های مجاز … محصولی از مجتمع کشت و صنعت ماهیدشت کرمانشاه و از زیرمجموعه‌های «مدلل» نکته جالبی که علاوه بر اسمش (مازندرانی‌ها به نوعی از قایق‌های کوچک روی دریا می‌گویند لتکا» توجه ما را جلب کرده اوزانی است که بسته‌بندی می‌شود از 20 گرمی (بسته‌بندی ساشه‌ای) تا 8 کیلویی و 9 کیلویی (سطلی) و فله‌ای، غرفه شلوغ بود و نتوانستیم تحسین خود را از رنگ طرح‌های بسته‌بندی‌ها که به‌راستی چشم‌نواز است به مدیران بگویم. رنگ‌آمیزی طراحی‌ها به راستی ابتکاری، جدید و چشم‌نواز است.

Doni و خوش‌نامی
یکی از محصولات شرکت بدر آسمان تجارت با مدیریت محمدرضا بدری نوشابه Doni است، حدود 20 ساله که در گروه صنایع غذایی ایران حضور دارد، در بروشورش نکته‌ای بود که توجهمان را جلب کرد، بازرگانی بدری با بیش از 20 سال سابقه فعالیت … در ایران عزیز به عنوان یکی از خوشنام‌ترین و باسابقه‌ترین فعالان این حوزه به‌شمار می‌رود. نوشیدنی‌های بدون گاز آلوئه‌ورا، بسته‌بندی بطری‌هایش به‌راستی خوش رنگ و اشتهاآور است، رنگ‌های سبز و آبی، شاد، شاد، شاد ….
«خلیقه» خامه با روغن گیاهی (مینارین) سلامت محور است. برای کاور و تزئینات کیک بسیار مناسب است. دارای حجم‌دهی و پف مناسب است، به غرفه‌دار می‌گویم مشتری شما فقط قنادی‌ها هستند؟ می‌گوید نه فقط قنادی‌‌ها، در کیک‌پزی خانگی و برای جشن‌های تولد و سالگرد ازدواج و … بخش مهمی از جذابیت کیک‌های خانگی کاری است که ما برایشان انجام می‌دهیم.
«نو گردکان» یک کار جالب و ابتکاری انجام داده و همین کارشان موجب شد که در این گزارش یادی از آنها بکنم، ورقه‌ای در غرفه 14 سالن 9-8 به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود که در آن قید شده (با ارائه این برگه از 25 درصد تخفیف ما برخوردار می‌شوید. به‌نظر دکتر منوچهر کیا، اقتصاددان این روش تبلیغات در یک نمایشگاه بین‌المللی چندان مثبت و تعریفی نیست. موادغذایی کفش و کلاه نیست که با زیاد زدن تخفیف مشتری جذب کرد، مزه و طعم و کیفیت بهتر از تخفیف است.

لوبیای بلوچ، آقای لوبیای ایران

واقعیت اینست که لوگوی «نوش جان»، توجه ما را جلب کرد. این جمله در تعارف‌های صبحانه و محاوره به کار می‌رود، وقتی لوگوی یک خوراکی یعنی کره گیاهی (مارگارین) می‌شود نشان از صمیمیت دارد، برای سلامت محوری‌اش و کم چرب و کم کالری بودنش و عطر و طعم مطبوع و… این چیزها بد نیست. مهگل هم در این زمینه کار می‌کند و نام آشنایی دارد، خوش‌آهنگ هم هست، در اکثر رستوران‌های بین‌راهی مثل صدف قزوین رشت، در میز صحبانه حضورش آشناست. مهگل و صدگل، کره سازهای گیاهی محصولاتی تولید می‌کنند که در کشورهای همسایه مخصوصاً حاشیه خلیج‌فارس پُرمشتری است.
«سان تاپ» برند دیگری است که برای صبحانه کره بسته‌بندی کرده، با این تفاوت که کره گیاهی را با کره حیوانی مخلوط کرده و 9 ماه ماندگاری دارد، نکته لبخند به لب‌آوری که در مطالعه بروشورش به چشم آمد و این بود، شرایط نگهداری در یخچال و کاربرد، صبحانه!
در غرفه «تونینو لند» به بسته‌بندی خاص انواع کنسرو ماهی و کنسرو فیله ماهی به کنسرو لوبیا چیتی و کنسرو نخود سبز و ذرت شیرین و کنسرو ماهی ساردین، آقای مجتبی زایری به یکی از بازدیدکننده‌ها درباره ویژه‌گی‌های کنسرو لوبیاچیتی توضیح داد و من صدای گوینده بلندگوی سراسری نمایشگاه که در وصف لوبیاچیتی جمله تازه‌ای ساخته بود: «لوبیای بلوچ، آقای لوبیای ایران» یعنی فقط لوبیای بلوچ آقا دارد؟ !

خوشاب، خاطره‌سازی
آقای فاروق در دیدار آن روزمان درباره اولین تصویری که در ارتباط با نمایشگاه امسال توجهش را جلب کرد به خوشاب اشاره کرده بود:
بنرهای خوشاب در نمایشگاه مکرر و خیلی برجسته شده، گویی که مدیران این برند دوست داشتند ما پا به سن گذاشته‌ها، راحت‌تر بگویم پیرمردها و پیرزن‌ها را به گذشته‌های دور ببرد، خوشاب جزو اولین کمپوت‌سازهای ایران است، در روزگاری که بیش از 50 درصد بار درخت میوه به زمین می‌ریخت و کسی نبود که جمعش کند، یعنی این سردرختی‌های با ارزش به‌خاطر مازاد تولید بودنشان یا کم کاری و خستگی باغدار به‌زمین ریخته می‌شد کمپوت‌سازی خوشاب در مشهد شروع به‌کار کرده است. دست در دست پدرم وارد مغازه بقالی روبه‌روی بیمارستان هزار تختخوابی شدیم و پدرم یک قوطی کنسرو هلو و یک قوطی کنسرو گلابی و یک قوطی کنسرو سیب خرید و در یک پاکت سیمانی (پاکت‌های قهوه‌ای رنگ که از باطله‌های بسته 50 کیلویی سیمان ساخته می‌شد) وارد بیمارستان شدیم، آن روزگار، همه‌کس نمی‌توانست گل یا شیرینی بخرد و به عیادت بیمار بستری در بیمارستان ببرد، قوطی فلزی با روکش کاغذی عکس گلابی (روی هر قوطی عکس ان میوه رنگی چاپ شده) قیمتش هم در تومان بود. خوشاب با راه‌اندازی این کارخانه دو خدمت بزرگ به مردم کرد، اول باغدارها که میوه‌شان به‌جای گندیدن پای درخت، از روی درخت برداشته در آب شکر داغ پخته شده به فروش می‌رفت و دوم مردم که با مشکل دست خالی به عیادت بیمار نرفتن راحت شده بودند.
غرفه‌دار خوشاب که می‌گفت از سال 1339 کارخانه راه‌اندازی شده، ‌گفتم باید کمی قبل‌تر باشد، با لبخند گفته بود: در سال 39 من هنوز به‌دنیا نیامده بودم!

صادرات گلا برای ژاپن

به غرفه Gela که رسیدیم لحظه‌ای شگفت‌ زده از تماشای دکورش شدم، اول به خانم خوش‌نثار گفتم، نمای دور، طوری زوم کُن که اگر خواستیم این عکس ورودی گزارش بشود مشکلی نداشته باشیم.
به‌راستی زیبا بود، غرفه به نسبت این‌که این برند را اولین‌بار در نمایشگاه می‌دیدیم شلوغ بود. در گفت‌وگو با مدیر غرفه بود که دانستیم «گلا» در سال 1381 خط تولیدش با پنیر UF با تکنولوژی دانمارک در شهرک صنعتی آمل (به‌نظرم این شهر دارد کم‌کم قطب تولید لبنیات می‌شود با 3 برند بسیار مشهور، کاله، هراز …. و گلا) مدیریت این برند صادرات محور است، وقتی از زیبایی و جذابیت بسته‌بندی و مخصوصاً رنگ‌های نویی که در باندرول‌ها، منظور طرح‌ها و نوشته‌های روی جعبه پنیر و شیر است تعریف کردیم، مدیر غرفه گفت برای شما که گزارشگر میدانی اقتصادسبز هستید این نکته را هم بگویم که ما به ژاپن صادرات داریم، با تعجب گفتم ژاپن؟ و ایشان با خوشرویی گفتند: علاوه بر گرجستان، آذربایجان، عراق، ترکمنستان، پاکستان، قزاقستان، افغانستان و… ژاپن هم مقصد صادرات ما شده است و… بعدش گفت ما از تکنولوژی روز آلمان بهره می‌گیریم، سال‌ها تجربه در پودر شیر، پودر پروتئین، پودر پرمیت …. به پودر ماست و پنیر و دوغ پروبیوتیک و ماست به روش UF هم فکر کرده‌ایم.
گفتم شما ممکن است خیلی هنرها داشته باشید ولی از هنر طراحی و رنگ‌آمیزی طرح‌هایتان خیلی لذت بردم!

عالیجناب کره گیاهی !

«عالیجناب» یکی از برندهایی که اول، صرفاً به‌خاطر اسمش توجه مرا جلب کرده بود سوژه‌ای شد برای یک دیالوگ نمایشگاهی، یعنی شگفتی و ملاحظه دقت، این برند در کره گیاهی صاحب سبک است، هم کره گیاهی دارد هم کره حیوانی از 10 گرمی، مخصوصاً برای صبحانه بخورهای سرپایی و عجول، تا 75 گرمی، یکی از شعارهایش این است «عالیجناب یک انتخاب ناب» عالیجناب صبحانه قهرمان‌ها، مونا عسگری و مژگان عسگری مدیر روابط عمومی و بازرگانی برند عالیجناب با معلومات و قدرت پاسخگویی به پرسش‌های بازدیدکنندگان درباره عنوان برند که به‌نظر می‌رسد فقط برای آقایان محصولاتی تولید می‌کنند با آرامش و صبوری (لحظاتی با هیجان) می‌گوید: شاید شما از معنی لغوی عالیجناب به این نتیجه رسیدی که ما، خانم‌ها را در گروه مشتریان، مصرف‌کنندگان محصولات‌مان فراموش کرده‌ایم، ولی این‌طور نیست‌، لغت عالیجناب برای خانم‌ها هم به‌کار می‌رود، آهنگ عالیجناب عشق را حتماً شنیده‌اید، خطای شما در برداشت اول از لغت عالیجناب که مذکر است، نه عالیجناب یک لغت مذکر نیست، عنوانی است محترمانه برای خانم‌ها و آقایان، وقتی‌ می‌گوییم کره گیاهی عالیجناب حاوی امگا 3 و امگا 6 و ویتامین‌ها … است برای تفکیک جنسیتی نیست، وقتی می‌گوییم کره حیوانی عالیجناب بدون رنگ افزودنی و طعم مصنوعی، اصلاً به جنسیت فکر نکرده‌ایم، همانطور که ترانه‌سرای «عالیجناب عشق» می‌داند دوست داشتن، خاص آقایان نیست.

مانی ماس، با من باش، سالم باش
حاج آقا فاروق را در غرفه‌ «مانی ماس» لحظه‌ای دیدم که با شتاب رد می‌شد، گفتم به‌خاطر جنابعالی شرکت شیر پاستوریزه ارمغان در بروشورش از لغات عربی استفاده کرده؟ با خنده گفت من که خودت بهتر می‌دانی، فارسی‌ام‌، ولی در یک کشور عربی تجارت می‌کنم در بروشور «مانی ماس» انگلیسی هم چاپ شد. این یعنی «مانی ماس» بازار کشورهای عرب زبان و انگلیسی زبان را مدنظر داشته.
خانم شهرزاد آقایی مدیرفروش محصولات پودری «شرکه الیان ارمغان المیستره» درباره یکی از امتیازاتی که این برند کسب کرده می‌گوید:
واحد نمونه استانی در روز جهانی ایمنی غذا توسط سازمان غذا و دارو در سال 1400 شده‌ایم. در دفتر ما در شیراز، خیابان ملاصدرا، کوچه شماره 9 ساختمان 63 و یا در کارخانه ما کیلومتر 16 جاده فسا-‌ شیراز مذاکره به 3 زبان انجام می‌گیرد فارسی، انگلیسی و عربی، ما به این دلیل که پودرهای ما و شیرهای پاستوریزه‌ ما در بین همه کسانی که به این زبان‌ها آشنایی دارند مشتری هم دارد.
استقبال خوبی که تاکنون از محصولات ما شده، یک بخش آن به‌خاطر ناوگان حمل و نقل است، این خیلی مهم است، تلاش مثبت ما و بازار فروش خوبی که داریم این امکان را به ما داده که کشاورزان همکار را تشویق کنیم، کشاورزی که تولید می‌کند و این‌هایی که این تولید را فرآوری کرده به‌دست مشتریان سرتاسر جهان می‌دهند.

اصالت، هم مزه سلامتی دارد
تاج گُل، امسال هم مثل هر سال و حتی بیشتر از سال‌های پیش در اکثر غرفه‌ها توجه مرا جلب می‌کند؛ دکتر منوچهر با مدیر یکی از برندها که بیش‌ترین تاج گل‌ها را دریافت کرده، درباره این گلباران هرساله نمایشگاه در چند دقیقه استراحت داخل غرفه «اقتصادسبز» صحبت می‌کردیم دکتر خالقی‌راد با چهره‌ای شاداب مصداق گل از گلش شکفته رو به من گفت: گل مظهر زیبایی و چشم‌نوازی است، در هر غرفه‌ای که تاج گل بیشتر است، شادابی بیشتر است، من گزارش‌های سال‌های پیش شما را خوانده‌ام، به یاد دارم که در گزارش با شگفتی از این همه گل در نمایشگاه اشاراتی داشتید، ولی واقعیت این است که دوستان و همکاران از راه لطف گل می‌فرستند، ما که نمی‌توانیم سرباز خانه‌ای به آنها بگوییم برای ما گل نفرست.
در همسایگی غرفه «اقتصادسبز» که بحث تمام شدن کتاب قرن و تقاضای زیاد مشتری داغ است متوجه غرفه همسایه روبه‌رویی «اصالت» می‌شوم که با تصویر تلویزیونی … کارخانه از ورود مواد اولیه به انبارهای کارخانه، مراحل تولید و فرآوری و بالاخره بسته‌بندی و کارتن‌زنی برای ارسال به فروشگاه‌ها و محل فروش را نشان می‌دهد. Esalat در بسته‌بندی شربت‌ها، مرباها، سس‌ها و… تنوعی ایجاد کرده، شیشه آبلیمو کاملاً با شیشه‌های آبلیموی برندهای دیگر فرق دارد، رُب گوجه‌فرنگی در فیلم و مراحلی که طی می‌کند تا به بسته‌بندی برسد جذاب‌تر از آنچه که از نزدیک می‌بینم به نظر می‌رسد:
از سال 1359 در شهرک صنعتی جی، اصفهان کارمان را شروع کردیم، اصفهانی هستیم، اصالتاً هم اصفهانی هستیم با انواع مزه‌ها آشنایی داریم. اگر شما هم فکر می‌کنید، اصفهانی خیلی با مزه هستیم باید خدمت‌تان عرض می‌کنم که اصالت هم مزه سلامتی دارد!

نوشیدنی تخم شربتی به‌روز شده

شرکتی که در بروشورهایش روی آزمایشگاه خوب مانور داده، شرکت اندیشه سلامت نوتریکا است. کره تولید می‌کند. یعنی یک بخش مهم از فعالیت‌هایش بسته‌بندی کره است. مارگارین‌های صنعتی، برای سفره و برای قنادی‌ها در اوزان مختلف و یک ابتکار یا نوآوری در رابطه با مشتری، مدتی است «نوتریکا 365 روز سال همراه سلامتی مشتریان» خود زندگی می‌کنند.
«اورجینال ایبیش» برند POKO «پوکو» حاوی ویتامین C فراوان، نوشیدنی آلوئه‌ورا و تکه‌های آلوئه‌ورا عرضه می‌کند. درباره آلوئه‌ورا نوشیدنی طبیعی زیاد شنیدیم، ولی آیا عامه مردم با این نوشیدنی آشنایی دارند؟ :
«بله… دارند، این سال‌ها که نوشیدن به حالت تفریح واجباتی درآمد، همه می‌شناسند.!» اورجینال ایبیش روی یک نوشابه به‌نام «نوشیدنی تخم شربتی» حسابی مانور کرده است. مخصوصاً که در بطری‌های رنگ و وارنگ، جذابیت طراحی‌اش کاملاً مشهود است. با همکار گروه گزارش «اقتصادسبز» درباره بهره‌گیری از نوشابه‌های سنتی و فراوانی آن صحبت می‌کردیم، خانم دکتر الهام که در این زمینه پژوهشگری کرده است به ما می‌گوید:
واقعیت این است که زندگی بیش از حد ماشینی شده، و زندگی ماشینی هم خستگی‌آور است، مخصوصاً ما ایرانی‌ها که از سال 1300 وارد مدرنیته شدیم و به سرعت پیش رفتیم، بعضی از جامعه‌شناسان درباره استقبال گرم از انقلاب سال 57، ریشه آن را در بازگشت به سنت می‌دانند، برای همین است که نوشیدنی سنتی تخم شربتی قدیم به‌روز شده است.

کالباس و سوسیس، همیشه ماسیس

صنایع غذایی ماسیس ما را به‌طور شرطی به طرف سوسیس و کالباس می‌برد. شاید برای شما هم مثل من، با شنیدن نام برند ماسیس، بی‌اختیار به گذشته‌های دور رفته‌ایم، یک جوری ماسیس را در کنار آرزومان، میکائیلیان و دیگر کالباس‌ها قرار می‌دهیم، اما شرکت آرسس پارتاک پارس (ماسیس) اولین کارخانه خود را در سال 1385 در تهران احداث کرده و پس از مدتی خط تولید جدیدی برای پنیر پیتزا راه انداخته و چنان رشدی داشته که مدعی است امروزه 20 درصد بازار سوسیس و کالباس ایران را در اختیار دارد. در بروشورش آمده «صنایع غذایی ماسیس هم‌اکنون در سراسر ایران کارخانه تولیدی دارد، گواهینامه از کشور کانادا را به‌دست آورده و به‌طور کلی، کیفیت محور است. البته، تقریباً تمامی برندهای صنایع غذایی روی سلامت محور و کیفیت محوری‌شان اتفاق نظر دارند. و در کنار سوسیس و کالباس انواع سس‌های کچاپ را هم در بسته‌بندی خاص عرضه کرده است.
در کنار غرفه زیتون آرشیا، این نوشته روی بنر توجه ما را، مثل همه آن دیگران که به نمایشگاه آمده‌‌اند، جلب کرده است و آن … اینجا شرط استخدام داشتن سوء پیشینه است. شرکت زرین آرشیا از مشهد تا مینودشت با این شعار محترم نوای خوش آهنگی دارد. «اینجا شرط استخدام داشتن سوء پیشینه است. زیتون آرشیا حامی بنیاد نیکوکاری دکتر نبی، … یکی از عواقب بد زندگی هرکسی که به هر دلیل پایش به زندان کشیده می‌شود داشتن سوءپیشینه است، کابوسی که در کار و فعالیت را روی آن بخت برگشته می‌بندد. اما… دکتر نبی به افراد پیشینه‌دار کار هم می‌دهد و این‌ها بالندگی است.

طارم، سرآمد زیتون جهان

غرفه برند خوشبخت شلوغ است، برند خوشبخت هوشیارانه و روانشناسانه، غذاخوری دورهم و خانوادگی را با تلفیقی از لذت کنار هم بودن و با شادمانی غذا خوردن، را در کنار هم ساخته است.
همکاری صمیمانه مصطفی نجفی مقدم مدیرعامل و حامد جعفرزاده مدیر فروش و بازاریابی مرا در تولید تن‌ماهی GOLDEN-MALL از جنوب به شمال آورده است.
سوادکوده مازندران، شهرک صنعتی بشل قوطی‌های با این عناوین «پودینه»، «قلب جنوب»، «گلدل» «RIMO» گلدیس نگار چابهار و … جالب است ماهی جنوب، صید صیادان خلیج‌فارس در سوادکوه مازندران در قوطی‌های جذاب تولید و عرضه می‌شود.
«شرکت آبتونا سبز طارم» که کارخانه‌اش در شهرستان زنجان قرار دارد «به خوشمزه‌ی سالم» زیتون بسته‌بندی می‌کند. مدیر غرفه درباره انتخاب طارم به یکی از بازدیدکنندگان می‌گوید: زیتون به عنوان یکی از باارزش‌ترین میوه‌های خوراکی و روغنی جهان شناخته شده و شهرستان طارم سرآمد تولید این محصول در ایران محسوب می‌شود، ما بر این باوریم که شهرستان طارم به عنوان یکی از شهرستان‌های هفتگانه استان زنجان، قطب تولید زیتون کشور و گزینه اول احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون محسوب می‌شود.
به غرفه‌دار می‌گویم پس چرا ما فکر می‌کنیم رودبار مرکز تولید و تجارت زیتون ایران است. با لبخند و حوصله می‌گوید: شرکت آبتونا هم رودبار را مرکز زیتون گیلان می‌داند و طارم را در استان زنجان، سرآمد تولید زیتون جهان…

مربا بر پایه عسل، ویتانا

غرفه‌آرایی «عسل چهل گیاه گلرنگ» که از قائم‌شهر (شاهی سابق در استان مازندران) آمده به‌راستی مبتکرانه و جذاب است، به‌نظرم امسال، تولیدکنندگان باهوش صنایع غذایی ایران، در غرفه‌آرایی‌شان رقابت فشرده‌ای داشتند و این قائم‌شهری خوش‌فکر، مربایی بر پایه عسل ساخته و غوغا کرده است.
شرکت فرآورده لبنی لاله‌ ساری در نمایش انواع دوغ‌ها از جمله دوغ سیر و خیار، نوآوری‌هایی داشته است.
شرکت ارمغان به شهد… خبر از کوه‌های دالامپر واقع در مرز سه‌گانه کشورهای ایران، عراق و ترکیه می‌دهد که عسل دارویی تولید می‌کند: «یک قاشق عسل گردش خون در رگ‌ها را تسریع می‌کند» شرکت تعاونی پدیده طارم یا همان صنایع روغن‌کشی طلارویس در بسته‌بندی شکیل و چشم‌نواز، ستاره‌ای دیگر در ستاره باران زیتون طارم بوده است.
پرسام پاینده تولیدکننده کلیه ماشین‌آلات عطاری، خاطره روغن کشی با شتر و اسب را زنده کرده است.
در نمایشگاه سی‌ام اگروفود تک‌تک اعضای گروه گزارش «اقتصادسبز»، گشت و گذار مفصلی در سالن‌های پرشمار نمایشگاه داشته‌اند.
خانم گیوی می‌گوید: من از غرفه ویتانا گزارش نوشته‌ام، حیف است در جمع و جور کردن گزارش، ویتانا را که یکی از درخشان‌ترین و خاطره‌سازترین برندهای صنایع غذایی ایران و یکی از اولین‌هاست از قلم بیفتد نبینید.
گروه صنعتی ویتانا در سال 1335 توسط رضا طهرانچی تأسیس شد، و خط تولید بیسکویت مادر را از آلمان و انگلیس وارد کرده، اولین برند غذایی که تبلیغات مطبوعاتی و مخصوصاً رادیویی را برای صنایع غذایی ایران پایه‌گذاری کرد، چه کسی می‌تواند بگوید از ویتانا خاطره ندارد؟ #

زعفران نیم گرمی بدیعی
در غرفه «زعفران بدیعی» گفت‌وگوی آقای میانسالی که می‌گفت در لندن سوپرمارکت ایرانی دارد و از بسته‌بندی‌های زیبای نیم مثقالی (دقیقاً 2.304 گرم) زعفران با لوگوی خوش طرح بدیعی دچار شگفتی شده بود با خانم «موبینا اصفهانی» غرفه‌دار توجهم را جلب کرد، او گفته بود این برند جدید زعفران مدیر تولید خوش‌فکری دارد که توانسته زعفران نیم مثقالی تولید کند و این وزن فروش آن را به مشتری‌هایی که اولین‌بار می‌خواهند از زعفران به‌عنوان ادویه خوش طعم استفاده کند راحت کرده است.
خانم موبینا اصفهانی با خوش‌رویی به او گفت: آقا برند جدید چیه، زعفران بدیعی بیش از 100 سال قدمت دارد، همین حالا به 50 کشور جهان صادرات داریم ما بسته‌بندی نیم گرمی هم داریم. آقای انگلیسی که شوخی‌اش گل کرده بود. گفت: عجیب، به قیافه‌تون نمی‌آد که 100 ساله باشید. و خانم موبینا با لبخند گفت: برای این‌که نبات زعفرانی بدیعی با چای و شیر می‌خورم و این راز جوانی من است!
تا قبل از حضور در این غرفه، من هم فکر می‌کردم این برند متفرقه و جدید است ولی چرا اسم این برند تا حالا به گوش من نخورده و به چشمم نیامده بود، تا قبل از این دیدار، وقتی اسم زعفران می‌آمد بلافاصله نام سحرخیز و تروند و… دو سه نام دیگر به‌خاطرم می‌آمد. اما این برند که تا به آن روز حتی اسمش را هم نشنیده بودم مدرن است به‌روز است، بسته‌بندی‌ها و طراحی‌ها و اوزانی که استفاده می‌کند کاملاً جذاب و حرفه‌ای است. همان روز از همکارانم خواستم از 5 نفر بپرسند زعفران را با چه برندی می‌شناسند، 9 نفر با 45 نفر این پرسش را مطرح کردند، حتی یک نفر هم نام بدیعی را به زبان نیاورد، ولی این برند وجود دارد، اتفاقاً بسیار فعال و درخشان هم هست. به 50 کشور صادرات دارد، پس چرا مدیران آن با چراغ خاموش کار و فعالیت دارند؟

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا