دستگاه‌های نظارتی یار تولید باشند!
دستگاه‌های نظارتی یار تولید باشند!

مهندس محمدرضا جمشیدی بدون شک تولید مبتنی بر ضوابط و پروانه‌‌های بهداشتی، آرمان هر صنعتی می‌تواند باشد و هیچ عقل سلیمی توقع عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی در بخش تولید که قرار است غذای مردم را تأمین ‌کند، ندارد. اما متأسفانه سخت‌گیری‌های بی‌مورد و بوروکراسی‌های زائد در مواردی مانع رشد تولید واحدهای شناسنامه‌دار شده است. وقتی […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

بدون شک تولید مبتنی بر ضوابط و پروانه‌‌های بهداشتی، آرمان هر صنعتی می‌تواند باشد و هیچ عقل سلیمی توقع عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی در بخش تولید که قرار است غذای مردم را تأمین ‌کند، ندارد.
اما متأسفانه سخت‌گیری‌های بی‌مورد و بوروکراسی‌های زائد در مواردی مانع رشد تولید واحدهای شناسنامه‌دار شده است.
وقتی یک تولیدکننده اسانس و طعم در کشور پروانه ساخت یک طعم را به عنوان مثال سیب اخذ می‌کند، به‌راستی چه نیازی دارد برای ساخت هر اسانس هر واریته سیب پروانه ساخت مجزا بگیرد و برای اخذ هر مجوز هم چند ماه و یا در مواردی چند سال به انتظار بنشیند، در حالی که رقبای همان شرکت داخلی در کشورشان 20 روزه همان مجوز را اخذ می‌کنند.
وقتی نظارتی بر برخی اسانس‌های وارداتی که گاهاً به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و به وفور در مراکز عرضه مشاهده می‌شود وجود ندارد، آیا این همه سختگیری و تحمیل بوروکراسی سنخیتی با شعارهای سال و تلاش برای رشد تولید دارد؟
این روند به شکل دیگری در صنعت فرآورده‌های گوشتی نیز قابل مشاهده است، به‌طوری که در حالی واحدهای شناسنامه‌دار همواره در معرض دید مراکز نظارتی اعم از سازمان ملی استاندارد و سازمان غذا و دارو قرار دارند که واحدهای زیرپله‌ای بسیاری در سطح کشور مبادرت به تولید می‌کنند و دستگاه‌های نظارتی هم فاقد نیروی لازم جهت شناسایی و برخورد با آن‌ها هستند.
بدیهی است واحد شناسنامه‌داری که ده‌ها میلیارد تومان سرمایه خود را صرف تولید و اشتغالزایی کرده، قطعاً بیش از هرسازمان دیگری نگران آبروی برند خود و تهدید سرمایه‌گذاری‌اش است.
به نظر می‌رسد حداقل در سال «مهار تورم، رشد تولید» شایسته است تا با برخورد قاطع با واحدهای بدون شناسنامه که عموماً محصول ارزان‌تری تولید و روانه بازار می‌کنند، از واحدهای شناسنامه‌دار صنعت فرآورده‌های گوشتی حمایت شود و زمینه‌های رشد تولید این دسته از تولیدکنندگان فراهم شود.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی