دولت سیزدهم الزامات تحقق الگوی کشت را در قانون بودجه گنجاند
دولت سیزدهم الزامات تحقق الگوی کشت را در قانون بودجه گنجاند
اقتصاد سبز آنلاین:مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی گفت که توسعه الگوی کشت الزاماتی نیاز دارد که باید توسط دولت فراهم شود و این موضوع در قانون بودجه امسال پیگیری شده است.

به گزارش خبرنگار ما، سید مجید موسوی مورد غفاریروز دوشنبه در مراسم معارفه رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان افزود: یکی از سیاست‌های اصلی این دولت که هم‌اینک نیز دنبال می‌شود، توسعه الگوی کشت است که در دوره های قبل هم همواره محل بحث بوده اما این گواهی را می‌دهم که در هیچ دوره ای به اندازه دولت سیزدهم این موضوع پیگیری نشده است.

وی ادامه داد: در دولت‌های گذشته بار موضوع الگوی کشت تنها برعهده وزارت جهاد کشاورزی بود اما هم‌اینک قانون‌گذار و شخص رییس جمهور نیز پشت موضوع هستند و وزیران جهاد، کشور و وزارتخانه‌های نیرو، صمت و نفت نیز باید درگیر این قضیه شوند.

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر هماهنگی امور استان‌های وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اقداماتی که در تبیین الگوی کشت در کشور انجام شده، گفت: معاونت‌های آموزش و تحقیقات و زراعت در سراسر کشور بحث تبیین الگوی کشت را انجام داده‌اند و انتظار داریم مدیران، کشاورزان و دامداران نیز برای توسعه الگوی کشت کمک کنند تا این بار مانده روی زمین انجام شود.

رشد ۲۰ درصدی صدور سند در دولت سیزدهم

وی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه ۱۸ میلیون هکتار زمین کشاورزی در کشور داریم گفت: ابتدای شروع دولت سیزدهم تنها پنج درصد از سندهای اراضی کشاورزی صادر شده بود که این میزان در یکسال اخیر به ۲۵ درصد رسیده است.

افزایش میزان کشت قراردادی در کشور

موسوی همچنین با اشاره به اهمیت کشت قراردادی به عنوان دومین سیاست اصلی مدنظر وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: استان کرمان پارسال ۷۴ هزار هکتار تعهد کشت قراردادی داشت که این میزان انجام شد و انتظار داریم در سال زراعی جدید نیز موضوع کشت قراردادی در کل سطوح کشاورزی بویژه گندم در این استان عملیاتی شود.

وی خاطرنشان کرد: پارسال ۲۰۰ هزار هکتار کشت قراردادی در کشور انجام شد که این میزان امسال به یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار افزایش پیدا خواهد کرد.

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی

مشاور وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت موضوع سرمایه‌گذاری در زمینه های کشاورزی استان کرمان خطاب به مدیران این سازمان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در هر استان علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده نقش مهمی در امنیت اجتماعی و اقتدار سیاسی دارد از این رو هر فرد سرمایه‌گذاری که قصد ورود به بخش‌های کشاورزی را داشت تحویلش بگیرید و فرش قرمز برایش بیاندازید.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جذب اعتبارات مکانیزاسیون در بخش کشاورزی گفت: سال گذشته در کشور ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در این بخش داشتیم که ۱۰۰ درصد این میزان هم در استان و هم در کشور جذب شد اما امسال اعتبارات مکانیزاسیون به پنج هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

بیمه کشاورزان

موسوی با اشاره به اینکه کرمان یکی از استان‌هایی است که همیشه در معرض سرمازدگی محصولات کشاورزی قرار دارد تصریح کرد: سال گذشته مجلس ۶ هزار میلیارد تومان در بحث بیمه کشاورزی تخصیص داد و امسال نیز این میزان به ۱۰ هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرده است.

کاشت یک میلیارد درخت طی چهارسال

وی در ادامه با اشاره به سیاست جهاد کشاورزی مبنی بر کاشت یک میلیارد درخت در کشور طی چهار سال آینده گفت: سهم استان کرمان در این چهار سال کاشت ۶۰ میلیون درخت است.

سال سخت کشاورزی

رییس پیشین سازمان جهادکشاورزی استان کرمان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه ۱۴۰۱ سال سختی برای حوزه کشاورزی کشور بود، گفت: کرمان پارسال در بحث سرمازدگی محصولات کشاورزی رتبه نخست کشوری را داشت و در نهایت هم وقوع سیل در میانه تابستان گذشته ۲۴/۲ درصد خسارت به کشاورزی استان وارد کرد.

محمد خیراندیش در ادامه ضمن تشریح برخی اقدامات انجام شده در سال گذشته اظهارداشت: در موضوع کشت قراردادی گندم بیش‌از یکهزار هکتار کشت این محصول انجام گرفت.

وی با اشاره به خسارت‌هایی که سیل پارسال به کشاورزی استان کرمان زد، گفت: به طور مثال ۸۰۰ رشته قنات استان در پی این سیلاب از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب و در نهایت تمامی این رشته قنات‌ها با دست خالی و بدون اعتبار آباد شد.

خیراندیش بیان کرد: پارسال ۲۶ میلیون و ۵۰۰ هزار مورد جوجه‌ریزی در سطح استان کرمان داشتیم که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش داشت.

در این مراسم از خدمات خیراندیش تجلیل و داود بیگلری به عنوان رییس جدید سازمان جهاد کشاورزی استان معرفی شد.

سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان مسئولیت خدمات رسانی به حوزه شمال کرمان را برعهده دارد و سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان نیز در آن منطقه ایفای نقش می کند./ایرنا