رشد ۳۸.۴ درصدی ارزش تجارت ایران با ارمنستان
رشد ۳۸.۴ درصدی ارزش تجارت ایران با ارمنستان
اقتصادسبز آنلاین: روح اله لطیفی گفت: تجارت غیرنفتی ایران به ارمنستان در بهار امسال به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال قبل، با رشد ۷۰ درصدی در وزن و ۳۸.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

اقتصادسبز آنلاین: روح اله لطیفی گفت: تجارت غیرنفتی ایران به ارمنستان در بهار امسال به ارزش ۱۰۱ میلیون و ۷۴۷ هزار دلار رسید که این میزان در مقایسه با سال قبل، با رشد ۷۰ درصدی در وزن و ۳۸.۴ درصدی در ارزش همراه بوده است.

روح اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صنعت معدن تجارت ایران گفت‌: صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۵۳درصدی بود و این روند در بهار امسال، شتاب بیشتری را با رشد ۳۸.۴ درصدی نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۱ پیدا کرده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران سیاست توسعه روابط همه‌جانبه با همسایگان را با نگاه احترام متقابل، حفظ تمامیت ارضی و منافع مشترک دنبال می‌کند که توسعه روابط اقتصادی با ارمنستان در همین چارچوب قابل ارزیابی است.
لطیفی گفت: ارمنستان با وجود جمعیت نسبتا کم سه میلیون نفری، دروازه ورود ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا و شرق اروپا است و به عبارتی تنها مرز زمینی ایران با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیت ۱۸۴میلیون نفری و بازار خرید ۵۰۰میلیارد دلاری به شمار می‌رود.
وی درباره واردات از اوراسیا توضیح‌داد: یک‌هزار و ۸۷۲ تن کالای وارداتی شامل مواد معدنی، لاشه گوسفندی، انواع فیلترها، کاغذ کرافت، مقوا، چوب، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های سنجش، لوازم الکتریکی، محصولات آهنی و لوازم یدکی به ارزش هفت میلیون و ۹۹۵ هزار و ۴۱۰ دلار در فصل بهار از ارمنستان وارد شد که با رشد ۱۶۲ درصدی در وزن و ۳۰۰ درصدی در ارزش همراه بوده است.
لطیفی درباره محصولات صادراتی ایران به ارمنستان، گفت: محصولات فولادی با بیش از ۲۲ درصد، مواد غذایی، ماهی و میگو، میوه و تره بار، خشکبار، قیر، اوره، مصالح ساختمانی، زغال سنگ، مشتقات نفتی، گاز، روغن موتور، محصولات شیمیایی، انواع رنگ، چسب و حلال‌ها، محصولات بهداشتی و آرایشی، ضد یخ، مواد پلاستیکی، لوله، کف پوش، لوازم آشپزخانه، پوشاک، دستکش، فرش، چرم، تخته، کاغذ، نخ و پارچه، کیف و کفش، کلاه، لوازم خانگی، عروسک و لوازم بازی، سیم و کابل، خودرو، تراکتور و تریلر، لوازم یدکی، کنتور گاز، دستگاه سنجش و تجهیزات پزشکی، مبل، لوستر، کاشی و سرامیک، ورقه‌های شیشه ای، آینه، ظروف آشپزخانه، اجاق گاز، رادیاتور، پکیج، مصنوعات فلزی، مس و آلومینیوم، پنکه، هواکش آسانسور و بالابر، ماشین آلات معدنی، تجهیزات کشاورزی، ماشین آلات برش، ریخته گری و قالب صنعتی، تجهیزات دامداری و مرغداری، دستگاه‌های قنادی، شیرآلات صنعتی و بهداشتی، باطری، لامپ، یخچال، اجاق گاز و غیره، از عمده‌ترین کالا‌های صادراتی ایران به ارمنستان در این مدت است.
سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در پایان اظهار داشت: با تقویت مناسبات در منطقه قفقاز بین همسایگان و کاهش تنش‌های موجود، توسعه زیرساخت‌ها و عضویت ایران در اتحادیه اوراسیا، می‌توان شاهد افزایش حجم تجارت ایران با اوراسیا و شرق اروپا از طریق ارمنستان در کنار سایر مسیر‌های دریایی (بنادر شمالی به روسیه و قزاقستان)، زمینی و ریلی (از جمهوری آذربایجان به روسیه) بود.
وی گفت: البته توسعه روابط با کشور‌های عضو اکو مانند جمهوری آذربایجان نیز همواره در چارچوب سیاست همسایگی، همگرایی، چندجانبه‌گرایی و توسعه بازار‌های منطقه‌ای و بین المللی در دستور کار دولت سیزدهم بوده و رونق تجارت با این کشور، کشور‌های آسیای میانه، شبه قاره هند و عربی همزمان دنبال می‌شود. / باشگاه خبرنگاران جوان

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا