رشد ۶ درصدی سطح زیر‌کشت گندم
رشد ۶ درصدی سطح زیر‌کشت گندم
اقتصادسبز آنلاین: نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاکنون ۹۰ درصد برنامه کشت گندم از مجموع برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

اقتصادسبز آنلاین: نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تاکنون ۹۰ درصد برنامه کشت گندم از مجموع برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ما، علیقلی ایمانی، نایب رییس بنیاد ملی گندمکاران، از اصلاح قانون خرید تضمینی خبر داد و گفت: بنابر ابلاغ قانون جدید خرید تضمینی، شورای ۹ ‌نفره متشکل از تشکل‌ها، کشاورزان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با مدیریت وزیر جهاد کشاورزی باید تشکیل شود.
او افزود: بنابر قانون، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹ باید مبتنی بر نظر شورا بسته شود که با این وجود قانون قبلی که شورای اقتصاد، نرخ را اعلام کرده است، حذف می‌شود.
ایمانی ادامه داد: شورای قانون گذاری، باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را بر مبنای هزینه‌های تولید، مبادله کالای خارجی با داخلی و آخرین تورم اعلامی بانک مرکزی تعیین کند و این قانون در سال زراعی ۱۴۰۰_۹۹ لازم الاجراست.
این مقام مسؤول با اشاره به اهمیت اجرای این قانون در پرداخت مطالبات گندمکاران بیان کرد: با اجرای قانون خرید تضمینی، کلیه وجوه گندم در بودجه سنواتی سالانه ۱۰۰ درصد باید ردیف اعتباری بگیرد تا دولت خرید را بر خط و آنلاین انجام دهد.
به گفته او، با اجرای قانون جدید خرید تضمینی محصولات کشاورزی به علت اعلام‌نرخ منطقی و عادلانه علاوه بر پایداری و سرعت بخشیدن به تولید، انگیزه کشاورزان به کشت افزایش می‌یابد.
این مقام مسئول از رشد ۶ درصدی کشت گندم نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: تاکنون ۹۰ درصد برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی از مجموع ۶ میلیون هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و دیم محقق شده است که با وجود جنب و جوش کشاورزان پیش‌بینی می‌شود که سطح زیر کشت به بالای ۶ میلیون هکتار برسد.
ایمانی در پایان با اشاره به اینکه نگرانی از حیث تامین آرد، گندم و نان مورد نیاز نداریم، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۵ میلیون هکتار از کشت گندم انجام شده است که با توجه به شرایط مناسب جوی و سبز مزارع، دغدغه و نگرانی از حیث تولید نداریم. / باشگاه خبرنگاران جوان