زیان 20 میلیارد دلاری کشاورزی آمریکا از کرونا
زیان 20 میلیارد دلاری کشاورزی آمریکا از کرونا
اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی يکی از صنايع نسبتا آسيب‌پذير است که در نتيجه همه‌گيری ويروس کرونا با چالش زيادی روبه‌رو شد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی یکی از صنایع نسبتا آسیب‌پذیر است که در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا با چالش زیادی روبه‌رو شد. از تعطیلی بازارهای محلی عرضه محصولات کشاورزی گرفته تا عدم امکان استفاده از کارگران ارزان قیمت عمدتاً خارجی در کشورهای توسعه یافته و در نهایت قرنطینه‌ای که سبب شد حتی کارگران محلی هم نتوانند با تمامی پتانسیل و به راحتی کار کنند. همه این مسایل سبب شد تا صنعت کشاورزی آسیب ببیند. در این شرایط بود که رویترز خبری در مورد کمک مالی 15.5 میلیارد دلاری وزارت کشاورزی به کشاورزان منتشر کرد. خبری که به سرعت با انتشار عکس‌های مربوط به کمک هزینه تکمیل شد. وزارت کشاورزی امریکا اعلام کرد دولت برای حمایت از کشاورزان اقدام به ارایه این بسته‌های حمایتی کرده است و این بسته اولیه است. وزارت کشاورزی در مورد ارایه بسته‌های دیگری در هفته و ماه‌های بعد خبر داد و اعلام کرد این حمایت‌ها از کشاورزان تا زمانی که بحران کرونا وجود دارد، ادامه پیدا می‌کند. رویترز به نقل از منابع آگاه از افزایش بسته دوم حمایتی به رقم 19 میلیارد دلار خبر داد و نوشت: به‌نظر می‌رسد دولت امریکا برای حفظ زنجیره غذایی در کشور و حمایت از کشاورزان و دامپروران از تمامی ابزارهای در دست خود بهره می‌گیرد و بر اهمیت حضور پر رنگ و قدرتمند این صنعت در کشور واقف است. اما خبر ارایه این کمک مالی زمانی منتشر شد که گزارش‌های دانشگاهی از زیان کلان تحمیل شده به کشاورزان و دامپروارن امریکایی حکایت می‌کرد.لازم به ذگر است دولت امریکا در بسته حمایتی 2 هزار میلیارد دلاری که برای حمایت از اقتصاد در دوره کرونا تصویب کرد، مبلغی برابر با 5/23 میلیارد دلار به عنوان پرداخت مستقیم به کشاورزان و دامپروران در نظر گرفته بود و طی چک‌هایی در اختیار آنها قرار گرفته شد.

زیان 20 میلیارد دلاری

یکی از کشورهایی که در این مسیر بیشترین آسیب را متحمل شده است کشور امریکا است. به گزارش دانشگاه میزوری همه گیری ویروس کرونا در سال 2020 باعث می‌شود تا صنعت کشاورزی در امریکا 20 میلیارد دلار زیان ببیند. این زیان از محل اختلال در زنجیره عرصه محصولات کشاورزی و افت قیمت شیر و محصولات لبنی است. طبق این گزارش در سال 2020 میزان هزینه مصرف کنندگان برای محصولات کشاورزی 2/2 درصد نسبت به سال قبل کمتر خواهد بود این در حالیست که در ماه‌های پایانی سال 2019 پیش‌بینی‌ها از رشد 2.8 درصدی میزان مصرف محصولات کشاورزی در سال جاری نسبت به سال قبل حکایت داشت. طبق مطالعه جدید دانشگاه میزوری میزان تقاضای محصولات کشاورزی در امریکا در سال‌جاری 5 درصد کمتر از میزان پیش‌بینی‌های قدیمی است که ارزش دلاری آن بالغ بر 20 میلیارد دلار است. پت وستهاف استاد دانشگاه در زمینه سیاست‌های غذایی و کشاورزی در این مورد به دیلی تایمز گفت: تأثیر همه‌گیری ویروس کرونا روی بازار محصولات مختلف ، متفاوت است. تقاضا برای برخی از محصولات کاهش زیادی پیدا کرده است به خصوص محصولاتی که در غذاهای رستورانی یا غذای مدارس کاربرد زیادی داشت. افت تقاضا برای این دسته ازمحصولات کشاورزی باعث شد تا قیمت این محصولات کاهش زیادی پیدا کند و تولید کنندگان ان زیان مالی زیادی را متحمل شوند. به عنوان مثال تعطیلی مدارس سبب شد تا تقاضا برای شیر کاهش زیادی پیدا کندو در نتیجه قیمت آن تنزل یابد. وضعیت مشابهی برای بازار پنبه به عنوان ماده اولیه سازنده پارچه‌های لباس ایجاد شد زیرا تقاضا برای پوشاک هم در این روزها کاهش زیادی پیدا کرده است. اما این تنها یک وجه ماجرا است. در فرآیند تولید مواد غذایی، فرآوری مواد غذایی و انتقال آن به بازارهای مصرف هم اختلال ایجاد شده است. به عنوان مثال بیماری کارگران باعث شد تا شمار زیادی از واحدهای بسته‌بندی محصولات گوشتی در دنیا تعطیل شود.

قیمت کالاهای مختلف کاهش یافت

آمار نشان می‌دهد قیمت خوراک دام در روزهای ابتدایی ماه می‌سال 2020 نسبت به ماه ژانویه همین سال 11.5 درصد کاهش یافته است. قیمت انواع سوسیس با افت 9.1 درصدی و قیمت شیر با افت 8.8 درصدی همراه بود و قیمت تخم‌مرغ هم 8.7 درصد کمتر شد. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه صنعت کشاورزی امریکا، افت قیمت محصولات کشاورزی از قبیل انواع سبزیجات‌، شیر و تخم مرغ سبب شده است تا کشاورزان اقدام به از بین بردن محصولات خود یا برداشت نکردن محصولات کشاورزی بکنند.از طرف دیگر اخراج هزاران کارگر کشاورزی و واحدهای فراوری محصولات غذایی هم بحران دیگری بود که ایجاد شد. حال سوال دیگری که مطرح می‌شود و اهمیت بسیار زیادی دارد این است که آیا تمامی این طوفان‌های ایجاد شده در صنعت غذایی در دنیا می‌تواند زمینه ایجاد کمبود مواد غذایی یا از بین رفتن امنیت غذایی انسان‌ها شود یا خیر؟ وستهاف بر این باور است که نمی‌توان در این زمینه پیش‌بینی درستی ارایه داد زیرا همه چیز بستگی به مدت زمانی دارد که دنیا درگیر این ویروس است. در واقع هر چه دنیا سریع تر بتواند از این چالش عبور کند و زندگی عادی را تجربه کند، اثرات مخرب این بحران کوچکتر خواهد شد.
دانشگاه میزوری در گزارش تحقیقی خود نوشت: در نتیجه این همه گیری در روند عرضه محصولات کشاورزی اختلال ایجاد شده است و بعد از پایان بحران ظرف چندین ماه ، مشکل برطرف می‌شود ولی در بخش تقاضای بازار چالش همچنان باقی است. افت میزان درآمد مصرف کنندگان به‌دلیل تعطیلی گسترده واحدهای تولیدی و صنعتی و ورشکستگی بسیاری از این واحدها مشکلی ادامه‌دار است و بعد از پایان بحران این زودی‌ها نمی توان منتظر اصلاح وضعیت بازار کار بود.

تولید میوه‌ها بیشترین کاهش را تجربه می‌کند

مطالعات نشان داده است تولید میوه‌ها و سبزی که محصولاتی کاربر هستند در نتیجه این همه گیری بیشترین آسیب را متحمل می‌شود. این محصولات برای برداشت وابسته به نیروی انسانی هستند و حضور این تعداد زیاد انسان‌ها در مزارع می‌تواند خطر شیوع ویروس را افزایش دهد.از طرف دیگر اغلب مزارع امریکا وابسته به نیروی کار ارزان قیمت خارجی هستند که با بسته بودن مرزها تعداد این نیروها در بازار کاهش زیادی پیدا کرده است. به همین دلیل بسیاری از مزارع امکان برداشت این محصولات را ندارند و عرضه آنها به بازار کاهش زیادی پیدا خواهد کرد.
پت وستهاف با اشاره به این‌که متوسط سن مزرعه داران در امریکا بالاتر از 54 سال است و این گروه از افراد، آسیب‌پذیرترین افراد در مقابل ویروس کرونا هستند گفت: مزارع امریکا نمی توانند مانند قبل کار کنند. نه تنها کارگر لازم را در اختیار ندارند بلکه مالکان آنها هم به‌دلیل همه‌گیری ویروس نمی‌توانند در مزارع کار کنند و این مشکل را چند برابر می‌کند. اما مساله اصلی و مهم این است که ابعاد مشکل ایجاد شده درصنعت کشاورزی امریکا به دلیل همه گیری ویروس بسیار گسترده است و ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که ابعاد مختلف آن را می‌شناسیم. مشکلات زیاد است و چالش‌ها هر روز بزرگتر می‌شود.