ساز و برگ دانش‌بنیان شدن «گلها» فراهم شده است
ساز و برگ دانش‌بنیان شدن «گلها» فراهم شده است
اقتصادسبز آنلاین: «ال ام کاتی گروپ» یک گروه صنعتی و متشکل از 10برند است که تحت پرچم آل.ام .کاتی است که ما سعی کردیم کارهای این هلدینگ را به صورت خانوادگی انجام دهیم و امسال توانستیم یک مؤسسه خیریه‌ای را هم ثبت کرده و به هلدینگ خود اضافه کنیم.

اقتصادسبز آنلاین: «ال ام کاتی گروپ» یک گروه صنعتی و متشکل از 10برند است که تحت پرچم آل.ام .کاتی است که ما سعی کردیم کارهای این هلدینگ را به صورت خانوادگی انجام دهیم و امسال توانستیم یک مؤسسه خیریه‌ای را هم ثبت کرده و به هلدینگ خود اضافه کنیم. همچنین یک مرکز فرهنگی زیر نظر این هلدینگ در منطقه بازار تهران در حال فعالیت است و چهار برند غذایی در کنار «صنایع غذایی گلها» مبادرت به تولید، اشتغال‌زایی و فعالیت در صنعت غذا و کشاورزی می‌کنند. یک شرکتی است که در رابطه با برگزاری جشنواره‌ها با آن کار می‌کنیم. مورد بعدی یک پایگاه خبری است که در آن مبادرت به انعکاس اخبار ایران و جهان در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی وهنری می‌کنیم. همچنین یک شرکت بین‌المللی به نام «ستاره غرب آسیا» شرکت کانتینربَری ما است که تمام واردات و صادرات ناوگان هلدینگ را برعهده دارد.» آنچه خواندید صحبت‌های دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیأت مدیره مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی گلها و گروه صنعتی آل ام کاتی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل – یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور و کارآفرین برتر جهان اسلام است که مشروح آن را می‌خوانید.

در رابطه با «گلها» که یک برند خاص و نوستالژیک است، توضیح دهید و بگویید چه محصولات جدیدی را برای سبد تولیدی خود در نظر دارید وهم‌اکنون محصولات شما به چند مورد افزایش یافته است. همچنین در رابطه با برنامه‌های آتی خود هم توضیح دهید؟
برند «گلها» که زیر نظر شرکت «آریا گلهای اوراسیا» است با برند «گلها» فعالیت خود را انجام می‌دهد. در واقع این واحد جزو نوادر کارخانجاتی است که موفق شده است به قدمت یکصد ساله دست یابد. ما مفتخر به این شده‌ایم که در اواخر کرونا، گواهی‌نامه یکصد سال قدمت را از یونسکو در ایران کسب کنیم و نکته جالب این که طبق بررسی ما برندهای یکصد ساله در ایران بسیار کم هستند. در اینجا با افتخار اعلام می‌کنم که این مجموعه از افتخارآفرینی 3 نسل در صنعت غذای کشور به این جایگاه رسیده وبه مردم عزیزمان خدمات‌رسانی می‌کند. در واقع این مردم بودند که از ما حمایت کرده و محصولات ما را انتخاب و مصرف کردند و امروز ما یکصد سال قدمت را مرهون حمایت و تعامل مردم با خود می‌دانیم و این موفقیت را به همه مردم تقدیم می‌کنیم که واقعاً قدر کیفیت را دانسته و از برند ما حمایت کردند تا بتوانیم آن را حفظ کنیم. ما در مجموعه صنایع غذایی و کشاورزی گلها در حدود 500 نوع کالا را در 15 دسته‌بندی مختلف تولید می‌کنیم؛ ادویه‌جات،غلات، حبوبات،خشکبار، سبزیجات خشک و مخلوط، نمک‌ها، آردها، یکسری کافی‌میکس‌ها و دسرها، پودر کیک و پودر ژله وخانواده رشته‌ها که یکسری غذاهای کنسروی هم به آن اضافه شده است وسوپ‌های نیمه آماده ما نیز کیفیت واقعاً بسزایی دارد و برای صادرات از آن استفاده می‌شود. در حقیقت، ما سعی کردیم که تمام پویایی خود را در یک خط ماندگار از جهت کمی وکیفی حفظ کنیم و امروز مردم هم متوجه این یکنواختی کیفیت شده‌اند و می‌توان گفت که امروز مردم، صاحب «گلها» هستند و بنده به عنوان رئیس هیأت مدیره مجموعه «گلها» وهلدینگ «آل.ام.کاتی» یکی از کارمندان مردم هستم که در اینجا حضور دارم وسعی می‌کنم که پرچم «گلها» را همواره در اهتزاز و در اوج نگه دارم. برند «گلها» یک برند ملی است که در میان نوادر برندهای قدیمی و بزرگ کشور به اهتزاز درآمده است وما امروز مالکان اصلی آن نیستیم بلکه مثل همه برندهای بزرگ، مالکان اصلی این برند، مردم هستند.
در رابطه با برنامه‌های آتی نیز باید بگویم که امروز در حال پیگیری بحث دانش‌بنیان کردن مجموعه هستیم ودرآینده نزدیک اگر خدا بخواهد می‌توانیم به یک شرکت دانش بنیان تبدیل شویم واز ابتدای سال که شعار دانش بنیان مطرح شد در واحد تحقیق و توسعه خود آن را مطرح کردیم و سپس به عنوان یک لایحه وارد هیأت مدیره و تصویب شد و از همان روزهای آغازین سال در حال پیگیری آن هستیم و به صورت کارشناسی، جلسات زیادی را با سازمان‌های مختلف برای ارائه کار تشکیل دادیم.
بازرسی‌ها، بررسی‌ها و بازدیدهایی از مجموعه صورت گرفته است و امیدواریم بتوانیم به‌زودی، خبر دانش بنیان شدن مجموعه «گلها» را از طریق نشریه شما به گوش مردم برسانیم.
همچنین دنبال یکسری از نوآوری‌های دیگر هستیم و همانگونه که قبلاً هم عرض کردم ما اولین مجموعه‌ای بودیم که در حدود 28 سال پیش توانستیم کالاهای خود را جهت تابش گاما و اشعه دیدن به سازمان انرژی اتمی بفرستیم، چون تمام محصولات غذایی، یکسری میکروب‌ها و موارد ثانویه را از محیط به خود گرفته و تنها از طریق اشعه گاما می‌توان آن‌ها را ضدعفونی کرد، اما بسیاری از کارخانجات، کار ما را تنها صرف هزینه بی‌مورد دانسته زیرا در آن زمان نمی‌توانستیم این هزینه را روی قیمت بکشیم و سازمان‌های کنترلی، این اجازه را نمی‌دادند، بنابراین از سود خود کم کرده و این کار را به انجام رساندیم؛ از این رو هزینه‌ای که در آن زمان برخی از دوستان، نام آن را هزینه می‌گذاشتند از نظر ما به سرمایه‌گذاری، تبدیل و امروز به درخت پربار و پرمحصولی مبدل شده است؛ به طوری که در شرایط بسیار سخت کنونی، همچنان سر پا ایستاده‌ایم و کار خود را ادامه می‌دهیم؛ زیرا در گذشته، زیرساخت‌های خوبی را برای خود ایجاد کردیم و برای 10 سال آینده نیز در حال آماده‌سازی زیرساخت‌هایی هستیم.

در زمینه تولید و صادرات مجموعه «گلها» توضیح دهید.
به رغم این که تهیه مواد اولیه، بسیار مشکل شده و در برخی از موارد اگر پول نقد هم داشته باشیم نمی‌توانیم بعضی کالاها را تهیه کنیم، بنابراین می‌توان گفت که امروز حتی وجه نقد هم نمی‌تواند جوابگو و کارساز باشد، بلکه تجربه یکی از مواردی است که در این سال‌ها با توجه به اقتصاد کشور به کمک ما آمده تا بتوانیم مواد اولیه را تأمین کنیم. ما با 500 نوع کالا شاید کمتر از 3 درصد از مواد اولیه را به نقصان در بعضی از کالاها مورد استفاده قرار دادیم و این عددی، بسیار قابل قبول با یک معدل بالا است اما ما سعی می‌کنیم ضریب همان 3 درصد را نیز پایین نگه داریم، چون اعتقاد ما براین است که باید درخواست مردم را از بازار و بازار را از مجموعه گلها به هر صورتی که هست، تهیه کنیم و با آن که این تحریم‌ها قطعاً مشکلاتی را به وجود آورده است ولی ما همیشه سعی کرده‌ایم که تحریم‌ها را به نحوی پشت سر بگذاریم و می‌توان گفت با این که بیش از 50 درصد کالاهای ما وارداتی است، اگر قرار بود بنشینیم و اجازه دهیم تحریم‌ها برای ما تصمیم بگیرند امروز 50 تا 60 درصد از کالاها را نداشتیم، اما شاید در کمتر از 3 درصد از کالاها با نقصان مواجه هستیم.