«سامانه ایران 37» پل ارتباطی تولیدکنندگان ایرانی با تجارت جهانی
«سامانه ایران 37» پل ارتباطی تولیدکنندگان ایرانی با تجارت جهانی
اقتصادسبز آنلاین: پلتفرم صادراتی ایران 37 همه قابلیت‌های موجود در کشور را به 37 کشور انتقال می‌دهد، ضمن اینکه کالاهای سایر کشورها را به ایران منتقل می‌کند.

بزرگترین صنعت محصولات ایرانی در عرصه جهانی نبود استانداردهای بین‌المللی بسته‌بندی است

اقتصادسبز آنلاین: پلتفرم صادراتی ایران 37 همه قابلیت‌های موجود در کشور را به 37 کشور انتقال می‌دهد، ضمن اینکه کالاهای سایر کشورها را به ایران منتقل می‌کند.

پریناز پیشدادیان مدیرعامل مجموعه بین الملل فکر برتر در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: این پلتفرم صادراتی همه قابلیت‌های موجود در کشور را به 37 کشور انتقال می‌دهد، ضمن اینکه کالاهای سایر کشورها را به ایران منتقل می‌کند. برای تولیدکنندگان ما حضور در بازار کشورهای دیگر به علت عدم شناسایی بازار، وجود ریسک‌های مختلف و عدم جا به جایی پول با مشکلاتی همراه است. به همین علت پلتفرم مذکور را طراحی کردیم تا تولیدکنندگان ویدیوی معرفی محصولات شان را به همراه لوگو در این بستر بارگذاری کنند.
پیشدادیان با اشاره به ایجاد پلتفرم برای انجام صادرات توسط مرکز تجارت بین الملل فکر برتر گفت:.
خریدار هم می‌تواند درخواست خرید خود را برای هر کالایی با کد مشترکی که میان همه کشورها وجود دارد در این پلتفرم ثبت کند. ثبت درخواست خریدار برای تولیدکننده ارسال می‌شود و رقابت بین تامین کننده‌ها در قیمت و کیفیت ایجاد می‌گردد.
وی افزود: مرکز الاستثمار الدولی فعالیت خود را از سال 2019 در کشور عمان (مسقط) آغاز نموده است. این شرکت با هدف تسهیل در امر بازرگانی و صادرات کالا بدون واسطه و به‌صورت هوشمند در 37 کشور تأسیس شده و با مرکزیت‌، عمان اقدام به ایجاد زیرساخت‌های لازم در بستر سایت FBLOI.COM کرده است.
کلیه کالاها جهت ارائه از کشورهای مختلف در این سایت بارگذاری شده و درخواست‌کنندگان می‌توانند با جست‌و‌جوی کلید واژه مورد نظر کالای مورد نیاز‌، میزان کشور مقصد و بازه زمانی تحویل را انتخاب و سپس به آسانی، اطلاعات تامین کننده آن‌ کالا، خط تولید کارخانه و کالاهای موجود روز را مشاهده نموده و درخواست خرید خود را ثبت نمایند.
به‌همین جهت بلافاصله پس از انتخاب کالا، LOI به‌صورت ایمیل برای تمامی تأمین‌کنندگان کالاهای مورد‌نظر، با HSCODE ای که ثبت نموده‌اند بر مبنای همان کد ارسال می‌شود و پیش فاکتور و سپس فاکتور اصلی برای درخواست کننده صادر و از طریق مرکز الاستثمار الدولی ارسال خواهد شد.

وب سایت FBLOI.COM
این سایت شامل دو قسمت ارائه دهنده و درخواست کننده می‌باشد:
قسمت ارائه دهنده، شامل: کالا، محصولات کشاورزی و خدمات بوده و در قسمت درخواست‌کننده نیز می‌توان هریک از این کالا و یا سرویس‌های انتخاب شده را بر مبنای درخواست، به‌صورت فاکتور صادر شده ملاحظه نمود. در همین راستا اولین سیر واردات و صادرات از طریق کشور ایران و عمان فراهم شده تا کلیه کالاهای صادراتی از ایران و یا وارداتی از عمان به ایران، در این سایت بارگذاری شده و در نهایت برای 37 کشور ذیل تکمیل شود.
ایران، عمان‌،‌ کویت، امارات، تاجیکستان، قزاقستان، هند، پاکستان، عراق، یمن، بنگلادش، سومالی، سودان، ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، قطر، کانادا، یونان، فرانسه، اردن، ازبکستان، ترکیه، ترکمنستان، چین افغانستان، روسیه، نپال، هلند، پرتغال، اتریش، استرالیا، تانزانیا، ساحل عاج، نروژ، بحرین، عربستان کلیه شرکت‌ها در کشورهای یاد شده می‌توانند کالای خود را جهت عرضه در این سایت بارگذاری نمایند تا به‌راحتی بتوانند خرید خود را از طریق بلوکه شدن پول در بانک عمانی یا ارائه وثیقه ملکی به‌صورت تضمین ثبت نمایند. پس از رسیدن کالا، پول از طریق بانک آزاد می‌شود و بانک وجه را به حساب مرکزالاستثمار الدولی واریز نموده و مرکز نیز با تأمین کننده تسویه می‌نماید.
پیشدادیان با بیان اینکه برای خرید کالا نیاز به تعیین کیفیت به طور فیزیکی هم وجود دارد، گفت: برای ایجاد خرید حضوری نمایشگاهی در فضای 2 هزار متر در کشور عمان برای پشتیبانی از 300 برند ایجاد کردیم تا در هر ماه برندها جای خود را به برند دیگری بدهند. در صورتی که محصولاتی با استقبال بیشتری همراه بودند امکان حضور در زمان بیشتری دارند اما درغیراین صورت جای خود را به سایر برندها خواهند داد.
وی تولیدکنندگان را فروشندگان خوبی ندانست و افزود: در حال حاضر بزرگترین مشکل نبود استاندارد صادراتی کالاهای ایرانی است چرا که متأسفانه بسته‌بندی کالاهای ایرانی در حد استانداردهای بین‌المللی نیست و این بزرگترین ضعف در بازار جهانی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه ترکیه توانسته بازار محصولات کشورهای همسایه را در اختیار بگیرد، افزود: محصولات ترکیه دارای کیفیت، طراحی و بسته بندی مناسبی است ضمن اینکه این کشور مشکل در تامین مواد اولیه هم ندارد.
پیشدادیان با بیان اینکه ما برای تسهیل صادرات با بانک‌های عامل ملی و صادرات در عمان بستر ایجاد کرده ایم گفت: با ایجاد فضا در بانک‌های عامل، خریدار پول خود را به صورت ضمانتنامه ملکی و یا نقدی در بانک پرداخت می‌کند. بعد از رسیدن کالا به بندر و مشاهده و تایید محصول توسط خریدار، پول در بانک آزاد می‌شود و به تولیدکننده داده می‌شود.
وی با اشاره به آشنایی اتحادیه‌ها و اصناف با امر تجارت و بازرگانی گفت: اصناف می‌توانند کالای تولیدشده داخلی را با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر در کشور دیگر به فروش برسانند به همین منظور تلاش می‌کند تا کالای خود را به استانداردهای کشور مقصد برسانند اما تولیدکننده خیلی با این شرایط آشنا نیست. ما این بستر را ایجاد کردیم تا اصناف بتوانند نماینده انحصاری محصولاتی که تولید می‌کنند را داشته باشند و کالاهای استاندارد صادراتی را شناسایی کرده و به عمان صادر کنند و همچنین می‌تواند مواد اولیه موردنیاز خود را نیز از طریق همین سایت ثبت و به کشور وارد کند.
پیشدادیان با بیان اینکه نمایشگاه عمان به صورت رایگان برگزار می‌شود، افزود: نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان شامل مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی، دارویی، سلولزی، ساختمانی، پتروشیمی، الکترونیک، صنایع دستی، لوازم خانه و پلاستیک می‌شود. تولیدکنندگان بعد از حضور در این نمایشگاه امکان انعقاد قرارداد با خریداران عمانی را پیدا می‌کنند اما در صورت عدم موفقیت، موقعیت آنها به برند دیگری اختصاص پیدا می‌کند.
وی تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم تولیدکننده شرکت خود را ثبت کرده و برند و حساب بانکی شخصی خود را داشته باشد و مرکز تجارت بین الملل فکر برتر هم در این مسیر کمک می‌کند تا کالای صادراتی توسط تولیدکنندگان ارسال شود. لزومی ندارد که دلال و واسطه گر در کشورهای دیگر از این فرصت ایجاد شده سوء استفاده کنند و سود ببرند.
وی محصولات موادغذایی که استانداردهای صادراتی را دارا می‌باشند به‌صورت رایگان در شوروم بازار ایران در کشور عمان جهت عرضه ارائه می‌شوند.
شرایط صادرات محصولات از طریق مرکز تجارت بین‌الملل فکربرتر:
1-‌ درج تاریخ مصرف محصولات به صورت میلادی
2-‌ تاییدیه بهداشت از سازمان غذا و دارو که جهت تائید اصالت برگه به تائید وزارت خارجه در ایران و سفارت کشور مقصد در ایران برسد.
3-‌ درج اطلاعات محصولات در بسته‌بندی به 4 زبان (انگلیسی، فارسی، عربی، روسی)
4-‌ قیمت مصرف‌کننده مندرج بر روی محصولات نباشد.
پیشدادیان با اشاره به حضور نمایندگان اقتصادی کشور عمان در این نمایشگاه گفت: در مراسم افتتاحیه نمایشگاه محصولات ایرانی در عمان اتاق‌های بازرگانی و سفرای کشورهای مختلف دعوت شده اند تا فضای صادراتی مناسبی برای تولیدکنندگان ایرانی شکل بگیرد. کشورمان می‌تواند سهم زیادی در بازار عمان داشته باشد، زیرا این کشور به علت دسترسی به اروپا، آفریقا و یمن از موقعیت خاصی برخوردار است. عمان معافیت مالیاتی با بیش از 16 کشور دنیا دارد و نیاز به پرداخت مالیاتی در این کشورها ندارد که برای صادرات مزیت خوبی محسوب می‌شود.
مدیرعامل مرکز تجارت بین الملل فکر برتر اضافه کرد: من همه تلاش خود را برای رونق صادرات کشور انجام داده ام تا حضور خود را در بازار سایر کشورها اعلام کنیم. به اندازه کافی ایران را که دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم است، تحت فشارهای بین الملل قرار داده اند اما باید تلاش کنیم حضورمان در دیگر کشورها پررنگ شود. اگر ما اکنون با نوسان ارزی روبرو هستیم می‌توانیم از آن استفاده کرده تا این اختلاف ارزی برای ما سودآور باشد
وی در پایان گفت: مرکز تجارت بین الملل فکر برتر ابتدا به صورت حقوقی فعالیت می‌کرد و شرکت‌های مختلفی به صورت هلدینگ در زیرمجموعه این مرکز قرار گرفتند. این مجموعه در ابتدا به بیش از 86 کشور در دنیا سرویس‌های حقوقی ارائه می‌داد ولی تصمیم گرفته شد با محوریت صادرات کالاهای کشاورزی، خدمات و استارت آپ‌ها به 37 کشور جهان سرویس داده شود.