سایه تورم 52 درصدی روی گروه موادغذایی
سایه تورم 52 درصدی روی گروه موادغذایی
اقتصادسبز آنلاین: نرخ تورم سالانه منتهی به آبان ماه 1402 به 44.9 درصد رسید، در حالی‌که مهمترین زیرگروه‌های کالا و خدمات مانند آشامیدنی‌ و خوراکی‌ها تورمی بیش از میانگین سالانه کشور یعنی 52.4 داشته‌اند.

تورم ریالی کالاهای صادراتی 4.39 درصد است

شیرین سعیدی

نرخ تورم سالانه منتهی به آبان ماه 1402 به 44.9 درصد رسید، در حالی‌که مهمترین زیرگروه‌های کالا و خدمات مانند آشامیدنی‌ و خوراکی‌ها تورمی بیش از میانگین سالانه کشور یعنی 52.4 داشته‌اند. تورم بخش بهداشت و درمان 50.1 درصد، حمل ونقل 47.5 درصد، هتل و رستوران 68.1 درصد بوده است. آمار به آن معناست که در تمام این بخش‌ها که بیشترین قسمت هزینه‌های معاش جامعه را تشکیل می‌دهند، تورم و افزایش قیمتی بیش از حدمعمول متحمل شده و هزینه کرده‌اند. به طور قطع این بخش از افزایش قیمت از پس‌انداز خانوارها با سرمایه اندوخته بنگاه‌ها پرداخت شده است.

این افزایش قیمت در بخش شهری و روستایی و حوزه آشامیدنی یکسان بوده و همچنان بیش از تورم کل کشور است. در آبان ماه 1402 شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کشور به عدد 210.9 رسیده است که نسبت به ماه قبل، 2.2 درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، 39.2 درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، 44.9 درصد افزایش داشته است.
نرخ تورم سالانه کشور در آبان ماه ١۴٠٢، برابر 44.9 درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از 43.0 درصد برای دهک اول، تا 46.3 درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 3.3 واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (1.9 واحد درصد) 1.4 واحد درصد افزایش داشته است.

به طور تقریبی در همه گروه‌های خدمات و کالایی تورم و افزایش قیمت نسبت ماه گذشته افزایش نشان می‌دهد. در واقع در همه گروه‌ها حداقل یک درصد (بهداشت‌ودرمان، آشامیدنی و خوراکی) و حداکثر چهار درصد (مسکن، آب، انرژی و…) نسبت به ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند. هرچند این افزایش قیمت‌ها در بخش‌ها زیرگروه‌ها ممکن بسیار بیش از این مقدارها باشد و این ارقام بیشتر میانگین ارقام در کل گروه است.

صادرات و واردات به قیمت روز
قیمت کالاهای صادراتی و وارداتی از جمله شاخص‌های مهم در قیمت‌گذاری نهایی و قیمت کالای تمام شده هستند. باید در نظر داشت، بسیاری از این کالاها، کالاهای واسطه‌ای هستند. در شرایط کنونی اقتصاد که بیش از هر زمان دیگری دولت بر تولیدکنندگان و به خصوص صادرکنندگان سخت‌گیری دارد قیمت تمام شده کالاها صادرشده و واردشده بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
قیمت کالاهای وارداتی در چهارفصل منتهی به فصل تابستان نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 14.9 درصد افزایش داشته و قیمت کالاهای صادراتی در همین مدت نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 39.4 درصد افزایش داشته است. هرچند مرکز آمار ایران قیمت کالاهای وارداتی و صادراتی را در دو بخش ریالی و ارزی اعلام کرده است، اما مقایسه همین دو عدد نشان می‌دهد، با وجود همه محدودیت‌هایی که برای خروج ارز گذاشته شده همچنان افزایش قیمت ارز در داخل مهمترین بخش تاثیرگذار در تورم و افزایش قیمت‌هاست. در اقتصاد همیشه از قیمت ارز به عنوان یک «قیمت کلیدی» یاد می‌شود. قیمتی که اثرات مخرب دستکاری آن، هم در میان‌مدت و هم بلندمدت بر اقتصاد و معیشت مردم مشاهده می‌شود. همچنان که در حال حاضر بیش از هر بخش دیگری، تولیدکنندگانی که صادرات دارند متضرر می‌شوند، ضمن اینکه تمامی ارز حاصل از صادرات را باید به کشور بازگردانند و بازگرداندن این ارز نیز هیچ تاثیر مثبتی بر روند تولید یا دسترسی آنها به منابع (چه ریالی و چه ارزی) ندارد.

تورم ریالی کالای وارداتی 144 درصد
شاخص قیمت ریالی کالاهای وارداتی در دوره یکساله منتهی به فصل تابستان 1402 یا همان تورم سالانه این بخش 143.9 افزایش داشته است. در فصل تابستان همین سال، قیمت کل کالاهایی که وارد شده نسبت به فصل قبل (بهار 1402) 4.4 درصد افزایش داشته همچنین نسبت به فصل تابستان سال قبل 56.7 درصد افزایش داشته است. البته نکته مهم اینجاست که در یکسال منتهی به تابستان 1402 قیمت کالاها واردتی 143.9 افزایش قیمت داشته است. البته در بخش قیمت دلاری کالاهای وارداتی نیز حدود 11 درصد افزایش قیمت وجود دارد. در فصل تابستان ١۴٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای وارداتی مبتنی بر داده‌‌های دلاری برابر با 122.3 است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 3.0 درصد کاهش و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 6.8 درصد و در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 10.8 درصد افزایش داشته است. (شاخص قیمت کل کالای وارداتی شامل کالاهای تخصصی مانند نهاده‌ها نمی‌شود.)

تورم ریالی کالای صادراتی 39.4 درصد
در گزارش مرکز آمار شاخص قیمت کالاهای صادراتی به تفکیک ریال و دلار آمده است. کالاهایی که به نظر می‌رسد با همه تلاش‌های تولیدکنندگان به دلیل وجود تورم فزاینده در داخل و شیوه‌های نادرست تصمیم‌گیری و حمایت‌های نادرست دولت وضع را برای صادرکنندگان بیش از پیش پیچیده‌تر کرده است. همانطور که در آخرین جدیدترین گزارش مرکز آمار قیمت کالاهای صادراتی از نظر ریالی در چهارفصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) 39.4 درصد افزایش داشته و در همین مدت قیمت ارزی کالاهای صادراتی 1.9 درصد کاهش داشته است. این به آن معناست که با افزایش قیمت ریالی کالای صادر شده، قدرت رقابت از کالاهای ایرانی گرفته شده و ارز کمتری نیز در این بخش حاصل و به کشور بازگشته است.
در فصل تابستان ١۴٠٢، شاخص قیمت کل کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های ریالی 178.7 است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 2.5 درصد کاهش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 33.1 درصد افزایش داشته است. همچنین در همین مدت شاخص قیمت کل کالاهای صادراتی مبتنی بر داده‌های دلاری برابراست که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) 1.6 درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ١.٠ درصد کاهش داشته است. در مدت یاد شده بالاترین تورم سالانه با 105.0 درصد مربوط به گروه «ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی، ادوات برقی و‌…» و پایین‌ترین تورم سالانه با 18.2 درصد مربوط به گروه «مروارید طبیعی یا پرورشی و….» است.
در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور سال 1400 (سال پایه) استفاده شده است. اطلاعات مورد استفاده در این طرح از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران و طبقه‌بندی مورد استفاده سیستم طبقه بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است. نتایج حاصل از این طرح در سطح کل کشور و برای ۲۰ گروه بندی اصلی طبقه HS قابل انتشار است و به تفکیک دلاری و ریالی محاسبه و منتشر می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که برای محاسبه شاخص فصل تابستان۱۴۰۲ از داده‌های مقدماتی گمرک جمهوری اسلامی استفاده شده است.

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا