سمت‌وسوی بازار جهانی ماکیان تا سال 2025 میلادی
سمت‌وسوی بازار جهانی ماکیان تا سال 2025 میلادی
اقتصادسبز آنلاین: ماکیان یا طیور به دسته‌‌ای از پرندگان اهلی گفته می‌شود که توسط انسان‌ها به‌منظور جمع ‌آوری تخم مرغ یا کشتار آنها برای گوشت یا پر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: ماکیان یا طیور به دسته‌‌ای از پرندگان اهلی گفته می‌شود که توسط انسان‌ها به‌منظور جمع ‌آوری تخم مرغ یا کشتار آنها برای گوشت یا پر مورد استفاده قرار می‌گیرند. پرورش انواع طیور نوعی دامپروری محسوب می‌شود که پرندگان اهلی مانند مرغ، اردک، بوقلمون، غاز، بلدرچین، کبک و شترمرغ‌ها را پرورش می‌دهد تا گوشت یا تخم آنها را برای تولید غذا فراهم آورد.

بازار جهانی طیور یا ماکیان در سال 2019 میلادی ارزشی معادل 319.3 میلیارد دلار را تجربه کرد که به‌دلیل شیوع گسترده کووید-19 در سطح جهان، این بازار نتوانست در سال 2020 میلادی رشد قابل توجهی را به دست آورد و تنها با رشد کند 3.1 درصدی به ارزش 329.1 میلیارد دلار رسید. اما با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته در زمینه پرورش انواع طیور و تولید گوشت خوراکی آنها، انتظار می‌رود تا پایان سال 2021 میلادی، بازار جهانی طیور به ارزشی معادل 406.9 میلیارد دلار دست پیدا کند و حدود 8 درصد رشد مضاعف را تجربه کند.این در حالی است که منطقه آسیا- اقیانوسیه بزرگترین منطقه در بازار جهانی طیور بود که 32 درصد از بازار را در سال 2020 میلادی به خود اختصاص داد. اروپای غربی نیز دومین منطقه بزرگ با 28 درصد سهام از بازار جهانی مرغ بود. در این میان، منطقه آفریقا کوچکترین منطقه در بازار جهانی طیور بوده که همچنان این روند برای منطقه آفریقا ادامه دارد.
لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر، شرکت‌های فرآوری طیور به‌طور فزاینده‌ای از سیستم‌های تصویربرداری سه بعدی برای بهینه‌سازی عملکرد استفاده می‌کنند. سیستم‌های تصویربرداری سه‌بعدی انواع طیور را با استفاده از سنسورها و محرک‌ها مورد ارزیابی قرار می‌دهند. پرنده در این روش تحت سیستم بینایی قرار می‌گیرد که تصاویر و اندازه گیری‌ها انجام شده و هندسه پرورش و کشتار آنها شکل می‌گیرد. نکته جالب توجه اینجاست که سنسورهای مادون قرمز در این سیستم‌های هوشمند، میزان گوشت و استخوان موجود در پرنده را نیز تعیین می‌کنند که این روش برای پرورش بهینه و استاندارد انواع طیور بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.
در واقع، تجزیه و تحلیل بینایی، سیستم را قادر می‌سازد برنامه ای بهینه را برای هر پرنده با صرفنظر از اندازه و شکل، انجام دهد. این یک فرآیند داده محور است که عملکرد را به حداکثر و هزینه واحد برای پردازش گوشت طیور را به حداقل خواهد رساند.

مصرف جهانی گوشت بوقلمون تا سال 2025 به 6.7 میلیون تن می‌رسد

گوشت بوقلمون محصولی با تقاضای پایدار در آمریکای شمالی، اروپا و آمریکای لاتین است، اما سطح سرانه مصرف از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مصرف گوشت بوقلمون تا حد زیادی توسط سطح درآمد سرانه جمعیت و فصلی بودن (تعطیلات دولتی و کریسمس) تعیین می‌شود، بنابراین کشورهایی که دارای استاندارد زندگی بالایی هستند، به طور سنتی سرانه مصرف گوشت بوقلمون بیشتری دارند. از طرف دیگر، افزایش سطح زندگی و سرعت سریع شهرنشینی، افزایش محبوبیت رژیم‌های غربی در آسیا و توجه بیشتر به مصرف چربی کمتر منجر به افزایش قابل توجهی در تولید و مصرف گوشت بوقلمون در سراسر جهان طی سال‌های گذشته شده است.تمامی این عوامل دست به‌دست هم داده تا کارشناسان پیش‌بینی کنند که مصرف جهانی گوشت بوقلمون تا سال 2025 میلادی به 6.7 میلیون تن برسد که این رقم رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کمپانی «RoyAloe» با آبمیوه‌های جادوی می‌آید

لازم به ذکر است، با توجه به زمینه رشد جمعیت جهانی که تقاضای مصرف غذا را افزایش می‌دهد، رشد تدریجی درآمد خانوارها و تجارت خرده‌فروشی در میان ادامه شهرنشینی عامل اصلی رشد مصرف گوشت جهانی خواهد بود که این امر بازار جهانی مصرف گوشت بوقلمون و همچنین پرورش آن را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.
خاطر‌نشان می‌گردد بر اساس گزارش منتشر شده در Nationmaster، کشورهای ایالات متحده آمریکا، برزیل، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، کانادا، انگلستان و شیلی جزو 10 کشور برتر دنیا هستند که در تولید گوشت بوقلمون از سایر کشورها پیشی گرفته و در جایگاه بالاتری قرار گرفته‌اند.

بازار جهانی پرورش اردک و غاز

پرورش اردک و غاز در بازار جهانی غالبا در مقیاس محدود و به عنوان یک شرکت کوچک در مزرعه انجام می‌شود که البته کارخانه‌های تجاری با محدودیت‌های خاص را نیز در بسیاری از کشورهای جهان به‌خود اختصاص داده است. گوشت اردک و غاز به دلیل طعم خاصی که دارند، شاید مورد‌پسند همه مردم نباشند و با هر نوع ذائقه‌ای هم سازگاری نداشته باشند، اما طی سال‌های اخیر طرفداران زیادی را در کشورهای مختلف دنیا به‌دست آورده‌اند. البته بخش عمده این روند صعودی به‌دلیل آشنایی هرچه بیشتر مردم با اهمیت ارزش‌های غذایی و سلامت وعده‌های غذایی در طول روز است که باعث می‌شود مصرف‌کنندگان بیشتر از گذشته به نوع تغذیه خود اهمیت دهند.
در واقع می‌توان گفت که پرورش و تولید گوشت اردک و غاز می‌تواند به بهبود استانداردهای جمعیت انسانی کمک کند و خوراک آن‌ها برای رشد ارزش غذایی در سبد غذایی مردم مفید واقع شود. از این‌رو پیش‌بینی شده که تا سال 2024 میلادی، بازار جهانی گوشت اردک با رشد 1.31 میلیارد دلار مواجه شود که نسبت به سال‌های اخیر قابل توجه و چشمگیر است.
لازم به ذکر است، چین در تولید گوشت اردک و غاز در رتبه نخست قرار دارد و 66 درصد اردک و 93 درصد گوشت غاز را در جهان تولید می‌کند. فرانسه، تایلند، تایوان، اوکراین و ویتنام نیز پس از چین در تولید این محصولات پیشرو هستند. همچنین کشورهای ژاپن و آلمان از واردکنندگان اصلی گوشت اردک و غاز در منطقه آسیا و اروپا هستند که به تولید هرچه گسترده تر این محصولات کمک شایانی کرده‌اند.

رشد چشمگیر تولید گوشت مرغ در قرن 21

تولید انبوه گوشت مرغ و تخم‌مرغ از اوایل قرن بیستم آغاز شد، اما در اواسط همان قرن تولید گوشت از تولید تخم‌مرغ به عنوان یک صنعت تخصصی پیشی گرفت. از این‌رو می‌توان گفت که بازار گوشت مرغ از آن زمان رشد چشمگیری داشته، به‌طوری که در اوایل قرن بیست و یکم، صادرات آن در سراسر جهان به بیش از 13 میلیون تن رسیده و رشد چشمگیری را چه در بخش تولید و چه عرضه تجربه کرده است.
سایت USDA در آخرین گزارش خود پیش بینی کرده که تا پایان سال 2021 میلادی، تولید جهانی گوشت مرغ با رشد 10 درصدی به 102.9 میلیون تن می‌رسد. البته برخی از کارشناسان معتقدند که به‌دلیل کاهش میزان تقاضای مصرف گوشت مرغ طی سال‌های اخیر، روند تولید این گوشت رشد قابل توجهی را تجربه نکرده است؛ چرا که بسیاری از مصرف‌کنندگان به‌ویژه در کشور چین، برزیل، ایالات متحده آمریکا، هند و اتحادیه اروپا به‌سوی مصرف سایر گوشت پرندگان مانند بوقلمون، بلدرچین، شترمرغ و سایر محصولات مشابه خوراکی روی آورده‌اند و در وعده‌های غذایی خود کمتر از گوشت مرغ نسبت به گذشته استفاده می‌کنند.
این در حالی است که انتظار می‌رود، میزان صادرات جهانی گوشت مرغ نیز تا پایان سال‌جاری میلادی به 12.2 میلیون تن می‌رسد که کشور برزیل در این بخش در صدر جدول قرار دارد.