سیل نیمی از گندم خوزستان را با خود برد/ خسارت به 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
سیل نیمی از گندم خوزستان را با خود برد/ خسارت به 100 هزار هکتار از گندم‌زارهای خوزستان
اقتصادسبز آنلاین: به گفته دبیر اجرایی خانه کشاورز استان خوزستان، سیل و طوفان نیمی از محصول گندم این استان را با خود برده است.

اقتصادسبز آنلاین: به گفته دبیر اجرایی خانه کشاورز استان خوزستان، سیل و طوفان نیمی از محصول گندم این استان را با خود برده است.

سید فاضل شرفی در گفت و گو با «اقتصادسبز آنلاین» با اشاره به بارندگی شدید همراه با طوفان در روزهای اخیر در استان خوزستان گفت: این بلایای طبیعی، آسیب جدی به محصولات کشاورزی این استان به خصوص گندم وارد کرده و حدود 50 درصد محصول برداشت نشده را سیل با خود برده و نابود کرده است.
وی با بیان این‌که حدود 100 هزار هکتار از اراضی گندم متحمل خسارت ناشی از سیل و طوفان شده است، اظهار داشت: 71 مرکز خرید گندم روباز در استان خوزستان وجود دارد و پس از هشدار سازمان هواشناسی، 860 هزار تن مازاد گندم کشاورزان توسط این مراکز خریداری شد. البته به دلیل روباز بودن مراکز خرید گندم، محصولات آسیب پذیر می شوند و لذا باید این مراکز سقف دار باشند تا بتوان از گندم برداشت شده نگهداری کرد.
شرفی با اشاره به خریداری یک میلیون و 800 هزار تن گندم از کشاورزان در سال گذشته عنوان کرد: می توانیم بگوییم به همان اندازه 860 هزار تن گندم خریداری شده، زیان به محصولات برداشت نشده وارد آمده است و تقریبا گندم تولیدی این استان نسبت به سال گذشته نصف خواهد شد.
دبیر اجرایی خانه کشاورز استان خوزستان با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد مزارع گندم این استان بیمه داشته است، تصریح کرد: درخواست ما این است که بانک کشاورزی با کشاورزان آسیب دیده مدارا کند و برای پرداخت اقساط به آنها مهلت دهد.
شرفی با انتقاد از عدم پرداخت پول گندم خریداری شده به کشاورزان گفت: گندم کاران از این مساله گلایه مند هستند زیرا به دلیل این تاخیر، قادر به پرداخت بدهی‌های خود نیستند و اگر این روند تداوم بیابد، موجب بی اعتمادی کشاورزان و کاهش انگیزه کشت برای سال آینده می شود؛ بنابراین خواستار پرداخت به موقع پول کشاورزان هستیم.
وی در ادامه افزود: در استان خوزستان، 12 کارخانه و 31 سیلوی گندم وجود دارد که با توجه به حجم تولید این محصول، باید توسعه پیدا کند.
شرفی با بیان این‌که ضرر و زیان ناشی از سیل و طوفان شامل باغات و صیفی کاران هم می شود، اذعان داشت: همچنین در برخی مناطق دامداران هم متضرر شده اند و از همین رو با توجه به گستردگی خسارات، باید یک همکاری، همفکری و چاره جویی انجام شود تا آسیب وارده، جبران شود.
وی با اشاره به اقدامات خانه کشاورز استان خوزستان در این راستا گفت: ما به کلیه شهرستان‌های استان ابلاغ کرده ایم تا کشاورزان متضرر شده، گزارشی را برای ما ارسال کنند که از طریق خانه کشاورز پیگیر جبران خسارات آنها شویم.
شرفی در ادامه اضافه کرد: همچنین خواستار این هستیم که یک هماهنگی بین خانه کشاورز، وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، ستاد بحران و فرمانداری صورت بگیرد و از مزارع متضرر شده صورت جلسه ای تهیه شود و برای کشاورزان جبران خسارات انجام شود.
دبیر اجرایی خانه کشاورز استان خوزستان در پایان تاکید کرد: ما در چارچوب تولید و اشتغال باید طوری برنامه ریزی کنیم که سال آینده بیشتر از امسال تولید کنیم ولی اگر حمایت نشود، کشاورزان انگیزه خود را از دست می دهند. این در حالی است که واردات و صادرات هم به دست دلال‌ها و واسطه گران افتاده و دسترنج کشاورزان را با قیمت کم می خرند و با قیمت بالا می فروشند؛ بنابراین نیازمند تحول اساسی و بنیادین در این عرصه هستیم.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا