عرضه سس‌های گرم و سرد مجموعه گلزا با برند «تامینا»
عرضه سس‌های گرم و سرد مجموعه گلزا با برند «تامینا»
اقتصادسبز آنلاین: در سبد کالایی جیره غذایی مردم ایران محصول پر مصرفی بنام حلواشکري و مربا وجود دارد که به جهت غنی بودن و بالا بودن جدول تغذیه‌اي حلواشکري مصرف روزانه آن خصوصا در زمان صبحانه از اهمیت ویژه‌‌اي برخوردار می‌باشد ...

اقتصادسبز آنلاین: در سبد کالایی جیره غذایی مردم ایران محصول پر مصرفی بنام حلواشکری و مربا وجود دارد که به جهت غنی بودن و بالا بودن جدول تغذیه‌ای حلواشکری مصرف روزانه آن خصوصا در زمان صبحانه از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار می‌باشد قطعا بر همگان پرواضح و آشناست که حلوا شکری با برند باز به‌عنوان یکی از دو برند بسیار بنام از جهت کیفیت و سایر شاخص‌ها تقریبا از ۳۰ سال گذشته تاکنون زبانزد عام و خاص می‌باشد.
جهت آشنایی و شناخت بیشتر مجموعه حلواشکری باز مصاحبه‌ای با مهندس محمدعلی بذرافشان مدیریت شرکت تولیدی گلزا تولید کننده انواع حلواشکری و مرباجات با برند‌های باز و تامینا داشته‌ایم که با هم ماحصل آن را می‌‌خوانیم:

در رابطه با واردات کنجد از هند و پاکستان با توجه به تحریم‌های بین‌المللی و افزایش قیمت ارز با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مشکلات بسیاری از جمله مشکل در نحوه پرداخت وجه از طریق سیستم بانکی، نبودن ارز در بازار، نوسان شدید قیمت ارز و بالطبع کالای مذکور و مشخص نبودن قیمت تمام شده کالای وارداتی از زمان خرید تا مصرف مواجه هستیم.

حلواشکری از جمله محصولاتی است که باتوجه به ارزش بسیار زیاد در رابطه با صادرات ارزش افزوده بسیاری را به همراه دارد. در این رابطه چه نظر و چه پیش نهاداتی دارید؟

با توجه به برخوردار بودن این محصول از ارزش غذایی بسیار بالا و بازار مصرف کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، روسیه و انگلستان گزینه بسیار مناسب برای عرضه به این مناطق و ورود ارز به کشور بوده و همچنین زمینه اشتغال زایی داخل را هم فراهم می‌نماید.

در رابطه با تهیه مواد اولیه از جمله کنجد. شکر و… با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

کنجد که یک کالای وارداتی است و با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد بازار مصرف آن را کشور ایران تشکیل می‌دهد متأسفانه با وجود مشکلاتی که در بند ۱ به آن اشاره شد شرکت‌های تولید کننده را با مشکلات جدی مواجه می‌نماید.
شکر هم با وجود این‌که یک محصول تولید داخل می‌باشد اما متاسفانه حسب تصمیمات آنی مسؤولین ذیربط از نوسان قیمتی شدیدی برخوردار بوده و تولید کننده را در تصمیم‌گیری و در نهایت تولید کالا دچار مشکلات عدیده خواهد نمود.

جسته‌و‌گریخته خبرهایی مبنی بر مضربودن کنجد خام برای بانوان شنیده می‌شود در این رابطه چه نظری دارید؟

با توجه به ارزش غذایی بالای این محصول و بیش از ۲۰ خواص شگفت انگیز آن که اشاره به تمامی موارد آن از حوصله این بحث خارج است در تامین سلامت عمومی بدن به‌ویژه بانوان که با شایع‌ترین بیماری یعنی کم خونی و فقر آهن دست وپنجه نرم می‌کنند، خوردن این محصول می‌تواند مکمل غذایی بسیار مفیدی و مغذی در تأمین نیازهای غذایی افراد و جایگزین مشابه صنعتی آن باشد. لذا در راستای مطرح نمودن این پرسش خوردن بیش از حد هر ماده ای موجبات بروز مشکلاتی را فراهم می‌کند که به‌عنوان عوارض ازآن نام می‌بریم که در حقیقت این به معنای مضرر بودن این محصول نیست بلکه زیادی خوری یا زیاده‌روی در مصرف هر چیز سلامتی فرد را به مخاطره می‌اندازد.

متأسفانه مشاهده می‌شود مراکز عرضه ارده سنتی بدون رعایت موازین بهداشتی اقدام به آسیاب کنجد. ارده‌گیری وروغن گیری با عنوان در حضور مشتری روغن گیری می‌کنند در این رابطه چه نظری دارید و تداوم این امر چه مشکلاتی را برای مصرف کننده ایجاد می‌کند.؟

با گسترش فرهنگ استفاده از مواد ارگانیگ و طبیعی متاسفانه تعداد زیادی گارگاه و فروشگاه ارده و روغن گیری دایر شده است که در آن بدون حضور و نظارت کادر کنترل کیفی و توجهات بهداشتی از مواد روغنی مختلف مانند کنجد‌، ارده و روغن‌کشی می‌شود. این دستگاه‌های سنتی واحد کوچکی از دستگاه‌های پیشرفته و صنعتی هستند که متاسفانه عمل تصفیه و فرآیندهای دیگر روی کنجد و روغن‌گیری آن صورت نمی‌گیرد. به‌طور مثال در فرآیند روغن‌کشی همه روغن‌های مایع فساد پذیری بالایی دارند به‌ویژه انواع خام و تصفیه نشده ی آن. روغن کنجدی که در اینگونه مراکز به‌عمل می‌آید به‌دلیل تک مرحله‌ای بودن فرآیند‌، پوسته کنجد و سایر ترکیبات قابل رسوب در روغن وجود داشته و می‌تواند سبب بروز مشکلاتی شود از طرفی هم کنجد و به طبع آن روغن کنجد حاوی فلزات سنگین می‌باشد که در روش‌های روغن‌گیری به صورت پرس سرد یا گرم که معمولاً در این فروشگاه یا کارگاه‌ها به روش پرس سرد انجام می‌شود روش روغن گیری و نگهداری روغن خام بر کیفیت روغن اثر بسزایی داشته و امکان اکسید شدن و ایجاد رادیکال‌های آزاده را در پی دارد که این امر موجب افزایش سمیت سموم شده و عامل بروز بیماری‌های زیادی در مصرف‌کنندگان می‌گردد. در واقع پروسه تولید این محصول به روش صنعتی و با دستگاه‌های مجهز و پیشرفته اطمینان از بررسی میزان سلامت روغن کنجدی است که باید ارگانیگ و سرشار از خواص مغذی و درمانی باشد.

در رابطه با ماشین‌آلات تولیدی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

با توجه به این‌که ماشین‌آلات کاربردی تولید داخل می‌باشد مشکلات قابل مطرحی وجود ندارد.

در حال حاضر محصولات جانبی از کنجد نظیر انواع سس کنجد‌، روغن، ارده و غیره در بازار مشاهده می‌شود نقش صنایع تبدیلی در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

با توجه به این‌که روغن کنجد به‌عمل آمده از دانه کنجد، فاقد اسید چرب اشباع، روغنی بسیار مفید و سالم و همچنین سس کنجد هم یک فرآورده کنجدی با همان روغن غیر اشباع و فاقد کلسترول به عنوان یک محصول کاملاً رژیمی در مقایسه با انواع دیگر سس‌ها می‌باشند، قطعا در سبد غذایی ما به عنوان محصولات ارگانیگ حایز اهمیت بوده و طبیعتا نقش صنایع تبدیلی در این زمینه بسیار موثر خواهد بود.

لطفاً در رابطه با معضلات صادرات و بازاریابی در عرصه بین‌المللی توضیح دهید.

– مشکلات موجود در مزرها و بویژه تعطیلی مکرر آن به‌دلایل مختلف.
-‌ عدم وجود امنیت در کشور مقصد و پیوست آن امکان بازاریابی جهت محصولات.
-‌ متغییر بودن قانون‌های مرزی.

لطفاً کمی در مورد شرکت و برنامه آن در‌خصوص تولید محصولات جدید توضیح دهید. 

قطعاً رویکرد و به طبع عملکرد هر واحد تولیدی و صنعتی با نظارت و دقت نظر کادر فنی تولید براساس داده‌های کیفی و کمی معتبر و تایید شده در کنار بهبود و ارتقاء سطح کیفی محصولات ارایه محصولات جدید با شعار ایمنی و سلامت بر آنچه که می‌خوریم می‌باشد.

آیا صادرات هم دارید لطفاً کمی توضیح دهید.

صادرات شرکت از سال ۱۳۸۳ تا کنون در حال فعالیت می‌باشد و کشورهایی که محصولات شرکت به‌طور مستقیم یا از طریق واسطه صادر می‌گردد عبارت اند از روسیه، انگلستان، عراق، افغانستان و پاکستان می‌باشد که در بین این کشور‌ها روسیه از جمله کشورهایی است که ید طولایی در خرید محصولات این شرکت علی‌الخصوص در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ داشته است و در حال حاضر نیز کشور عراق بیشترین سهم صادرات را دارد.

لطفاً کمی در رابطه با برنامه توسعه شرکت هم توضیح دهید.

مجموعه گلزا علاوه بر این‌که در زمینه تنوع محصولاتی که در حال حاضر تولید می‌شوند (حلوا شکری و مرباجات) گام بسیار مهم دیگری نیز برداشته است و آن هم افزایش محصولات جدید در سبد کالایی خود می‌باشد. که مهمترین محصول افزایش یافته در سبد کالایی انواع سس سرد و گرم با برند تامینا می‌باشد.

لطفاً کمی در رابطه با افتخارات کسب شده توسط مجموعه گلزا توضیح دهید.

دارنده لوح افتخار از سازمان صنایع و معادن بعنوان برگزیده چهارمین جشنواره قهرمانان صنعت -۲۰۰۸-۲۰۰۷-۲۰۰۶- – دارنده لوح افتخار از نمایشگاه‌های شیرینی و شکلات در سال‌های ۲۰۰۴ – ۲۰۱۶-۲۰۱۴
افتخار از نمایشگاه اگروفود در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴
دارنده لوح افتخار از نمایشگاه صنایع غذایی و دارویی سال ۲۰۰۷
دارنده لوح افتخار از سازمان صنایع و معادن جهت ایجاد اشتغال و توسعه
دارنده لوح افتخار از بانک ملت بابت فعالیت اقتصادی
دارنده لوح افتخار از وزارت کار و امور اجتماعی شهرستان آمل
دارنده لوح دارنده لوح افتخار از نیروی انتظامی شهرستان آمل
دارنده لوح افتخار از مجمع خیرین شهرستان آمل
دارنده استاندارد بین‌المللی ۲۰۰۸ : ۹۰۰۱ ISO
دارنده استاندارد بین‌المللی ۲۰۰۵ : ۲۲۰۰۰ ISO
دارنده استاندارد بین‌المللی ایمنی مواد غذایی HACCP
مژده مجموعه گلزا به مشتریان گرامی این است که با توجه به اینکه تمامی فعالیت‌های این مجموعه بر اساس کیفیت و استانداردهای روز تدوین شده است بر اساس ممیزی انجام شده توسط شرکت Ics شرکت گلزا توانسته با تلاش و کوشش پرسنل همچنین بر اساس دانش و توانمندی علمی کارشناسان مجرب موفق به اخذ گواهی‌نامه‌های استاندارد ۹۰۰۱ ISO، استاندارد ۲۲۰۰۰ ISO و استاندارد ایمنی مواد غذایی HACCP (هسپ) گردد.