مثبت‌اندیشی واقع گرایانه، بزرگترین عامل موفقیت است
مثبت‌اندیشی واقع گرایانه، بزرگترین عامل موفقیت است
اقتصادسبز آنلاین: مرجان آقاجان زاده هوشیار، بانوی دریافت کننده گواهی و تندیس شایستگی مدیریت سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا، بنیانگذار شرکت نگین تجارت فردوس، رییس انجمن زنان فعال اقتصادی‌، متولد 21 بهمن 1349 است.

اقتصادسبز آنلاین: مرجان آقاجان زاده هوشیار، بانوی دریافت کننده گواهی و تندیس شایستگی مدیریت سال ۲۰۱۶ اتحادیه اروپا، بنیانگذار شرکت نگین تجارت فردوس، رییس انجمن زنان فعال اقتصادی‌، متولد 21 بهمن 1349 است. داستان زندگی جالب و خواندنی دارد و از اینکه هم مادر و هم کارآفرین موفق است بسیار خوشحال است شکست برای او معنایی ندارد چراکه در زمانی نه چندان دور به هنگام ورشکستگی که حتی فرش خانه‌اش ر ا هم برای تسویه بدهی هایش فروخته است اما باز هم دقیقه ای از تلاش برای ایستادن دوباره دست برنداشته است. وی معتقد است فعالیت زنان در جامعه مانند کودکی نوپاست که نسبت به سایر فعالیت‌ها نیاز به رسیدگی بیشتری دارد و از تفکر سنتی حاکم بر جامعه نسبت به فعالیت بانوان گله مند است. با هم ماحصل گفت‌و‌گو با وی را می‌خوانیم:

با آنکه در اکثر کشورهای جهان، قوانین برای حضور زنان در حوزه فعالیت‌های اقتصادی مناسب نیست و هنوز در توانایی زنان در کارآفرینی، تردید وجود دارد اما روند نقش آفرینی زنان در حوزه کارآفرینی رو به رشد است در این رابطه چه نظری دارید؟

بله. موافقم. این روند رو به رشد است چون فرصت و فضا بیشتر ایجاد شده. از طرفی از کارهای جنگجویانه و فیزیکی در عرصه اقتصاد به سمت کارهای فکری و مجازی و مدیریتی داریم حرکت می‌کنیم. و بانوان در این عرصه توانسته‌اند جایگاه مناسبی رو به‌دست بیاورند.
البته از تغییر نگرش و دیدگاه‌ها و طرز تفکر مردان نیز نباید غافل شویم. امروزه حتی در جوامع غیردموکرات و غیر توسعه یافته نوع نگرش به زنان و آموزش آنها تغییر یافته است

نگرش منفی برخی افراد جامعه به توانمندی‌های اقتصادی زنان،چه تاثیری بر عملکرد شما دارد؟

نگرش منفی ؟ حقیقتا من ندیدم. شاید اینقدر هوش و حواسم به کار خودم بوده که هرگز این نگرش منفی رو ندیدم یا حس نکردم.

بیشتر بخوانید: استفاده از بامبو برای بسته‌بندی نوشیدنی

یکی از دلایل سختی کار برای بانوان فعال و کارآفرین در مقایسه با مردان، وظایف و نقش‌های متنوع آنها از جمله همسر و مادر بودن است در این رابطه چه نظری دارید؟

من یک قدم به عقب‌تر برمی‌گردم. ما در جامعه ایی مردسالار زندگی می‌کنیم که مردان از زمان غارنشینی نان‌آور خانه بوده‌اند و تأمین مایحتاج به‌عهده آنان بوده است و ما بانوان به تازگی وارد عرصه اقتصاد شده‌ایم. و بطور علمی و جدی در بخش مدیریت و تولید و اتاق فکرها شاید در کشور خودمان حدود ۵۰ سال است که شروع کرده‌ایم. پس در برابر مردان جامعه با قدمت فعال اقتصادی که ۱۰۰۰ سال پیشتر آغاز کرده‌اند حتماً باید تلاش و آموزش و کارآموزی مضاعف داشته باشیم اما این‌که به‌عنوان همسر و مادر، این فعالیت‌ها سخت خواهد شد منکر آن نیستم. ولی هزینه رشد فردی و توسعه خودمان را می‌پردازیم. خیلی نباید گلایه کنیم. این یک انتخاب است. من می‌خواهم رشد کنم پس هزینه رشد خودم را باید پرداخت کنم.

چالش‌ها و موانع اجتماعی کارآفرینی زنان در جامعه چیست؟
چالش‌ها و موانع بیشتر در قوانین حقوقی ماست. نگرش‌ها و جامعه سنتی هم بی‌تأثیر نیست. اما بیشتر قوانین نامتوازن و دسترسی به منابع مالی برای بانوان مانع حرکت روان و راحت‌تر بانوان است.

از نظر خودتون بزرگترین موفقیتتان در کار و زندگی چیست!؟
بزرگترین موفقیتم اینست که با همه مشکلات و سختی‌ها و موانع از جایی که هستم و ایستادم راضی‌ و خوشحالم و به معنای واقعی زندگی کردم.

شما الگوی خاصی رو در زندگی و کارتان مدنظر داشتین !؟
بله. الگوی من جناب آقای مرتضی مرادی مطلق مؤسس و صاحب گروه کارخانجات صنعتی مطلق بودند و هستند که در ابتدا کارمند ایشون بودم. و اصول رشد فردی و اصول رشد اقتصادی رو از ایشون یاد گرفتم و همیشه برای من یک الگو بودند و هستند. و هنوز در تنگناهای زندگی از ایشون راهنمایی می‌گیرم.

بدون شک در شروع، انجام و البته ادامه مسیر برای هر کاری موانع و مشکلات بسیاری وجود دارد در این رابطه کمی توضیح دهید.
موانع و مشکلات از عدم آگاهی و آموزش و تعلیم مناسب خودمان شروع می‌شود و سپس به جامعه می‌رسد. مثلا در ابتدای کار شاید ما اصلاً بلد نباشیم در فضای اقتصادی تعامل کنیم. قوانین را ندانیم. راهکارها رو بلد نباشیم. اینها برمیگرده به نواقص خودمون. بعد مدام فکر می‌کنیم چرا من اینقدر با مشکل روبرو می‌شوم و مانع تراشی می‌کنند برای من. درصورتی‌که در قدم اول این نقصان در ما وجود دارد. لذا اول باید خودمان را قوی کنیم با دو بال تجربه و آموزش.
وقتی ما اشتباه عمل می‌کنیم ناخودآگاه عکس العمل جامعه نیز اشتباه خواهد بود و به‌همین شکل موانع بشکل جدی خودشان را بروز می‌دهند.
این جامعه می‌تواند خانواده باشد می‌تواند محل کار یا در بخش کلان جامعه اقتصادی باشد.

چه چیز باعث شد تا به عرصه اقتصاد،صنعت و تجارت ورود پیدا کنید؟
نیاز مالی. چون به پول بیشتری نیاز داشتم.

چه چیزی درون شما بود که قدرت و جسارت این شروع را به شما داد !؟
انگیزه اصلی‌ام واقعا رفع نیازهای موجود بود. و می‌خواستم بیشتر از توانایی‌هام استفاده کنم. تا بتوانم زندگی بهتری داشته باشم.

قدرت ریسک پذیری در کار اقتصادی باید ذاتی باشد یا اکتسابی !؟
بخش عمده آن ذاتی هست اما تربیت خانوادگی و جامعه و خانواده‌ای که در آن رشد کردیم هم بی‌تأثیر نیست.

نوع مدیریت شما تا چه اندازه در پیشترفتتان تاثیرگذار بوده !؟
واقعا سبک مدیریتم رو دوست دارم ولی نمی دانم تا چه اندازه تأثیر در پیشرفت من داشته.
من به مدیر بحران معروفم.بحرانها رو خوب جمع می‌کنم به عبارتی با هزینه کمتر. از لحاظ مدیریت انسانی هم سعی کردم مهربان و خطاپوش باشم.
چون اعتقاد دارم سودعایدی مجموعه من از تلاش همکارانم حاصل می‌شود پس حداقل کاری که می‌کنم اینست که مثل خانواده ام با آنها رفتار و برخورد کنم.

مقدار تاثیرگذاری «مثبت اندیشی» در موفقیتتان چه مقدار بوده !؟
بدون اغراق ۱۰۰درصد. مثبت اندیشی واقع گرایانه بدون شک یکی از عوامل مهم موفقیت است.

«صبر» کجای مسیر پیشرفت کاری و اجتماعی شما بود !؟
در سایه مثبت اندیشی و توکل، ناخوداگاه صبر بوجود می آید. من هرجا تعجیل کردم و عجولانه تصمیم گرفتم بیشتر آسیب دیدم. اما بطور کلی با صبوری و امیدواری ۲۰ سال رو سپری کردم تا به اینجا رسیدم. و خسته نشدم از ناملایمات.

کمی از همه مشکلاتی که در این مسیر به خاطر زن بودن برایتان بوجود آمد‌؟
من خیلی اعتقادی به این موضوع فارغ از مباحث قانونی که پیشتر عرض کردم ندارم. ما بانوان میدانیم و انتخاب می‌کنیم در چه عرصه ایداریم پا می‌گذاریم پس مشکلات رو باید با آغوش باز و لبخند بپذیریم. ما بانوان نوآموزان و تازه کاران جامعه اقتصادی هستیم. پس بیشتر باید روی توانایی‌های خودمان کار کنیم تا رنج رشد و توسعه فردی مون رو به حداقل برسانیم.

همراهی خانواده تا چه میزان بر موفقیت‌های شما تاثیر گذار بوده است؟
همراهی رو باید تعریف کنیم. گاهی همراهی مالی هست گاهی معنوی. گاهی اجازه و اختیار فعالیت و تحصیل هست گاهی پرداخت هزینه‌ها.لذا از دومنظر باید نگاه کنیم به این موضوع. من از همراهی خانواده به‌شکل معنوی برخوردار بودم.