مسؤولان برای تولیدکنندگان مناطق کم‌برخوردار‌ هیچ‌امتیازی قائل نیستند
مسؤولان برای تولیدکنندگان مناطق کم‌برخوردار‌ هیچ‌امتیازی قائل نیستند
اقتصادسبز آنلاین: آبیاری و تجهیزات مورد استفاده به‌عنوان بخشی از پروسه تولید محصولات کشاورزی نقش بسزایی در بهره‌وری و راندمان تولید و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب دارد.

اقتصادسبز آنلاین: آبیاری و تجهیزات مورد استفاده به‌عنوان بخشی از پروسه تولید محصولات کشاورزی نقش بسزایی در بهره‌وری و راندمان تولید و همچنین صرفه‌جویی در مصرف آب دارد. استفاده کارشناسانه و دقیق از نوارهای آبیاری قطره‌ای در زمین‌های کشاورزی و گلخانه‌های خاکی و هیدروپونیک می‌تواند تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کند که این‌کار در جهت حمایت و حفاظت از منابع آبی و ملی کشور امری ضروری و حیاتی است. علاوه بر ابقای این منابع با استفاده از انواع نوارهای آبیاری می‌توانیم شاهد افزایش بهره‌وری در تولید کشاورزان نیز باشیم. فرازهایی از صحبت‌های ایمان وثوقی، مدیرعامل شرکت «میران پلاست» را خواندیم که با صبر و حوصله فراوان پاسخگوی سؤوالات خبرنگار ما بود که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:
امیرحسین ابره‌دری

در بخش آبیاری و تولید محصولات این بخش با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
با توجه به این‌که شرکت ما در نقطه صفر مرزی واقع شده است و از لحاظ امکانات و بعد مسافت بسیار در تنگنا قرار دارد، متأسفانه باید عنوان کنم که با مشکلات و سختی‌های بسیار زیادی درگیر هستیم. تهیه مواد اولیه و فقدان نیروی کارآمد و فنی از جمله این مشکلات است. همانطور که عنوان کردم شرکت ما در شهر بانه و ۵۰ کیلومتری مرز عراق واقع شده است و با اولین شهر ایران ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. این بعد مسافت باعث شده که برای تهیه مواد اولیه و ساخت قطعات، زمان زیادی را از دست دهیم که همین اتلاف زمان برای ما هزینه‌بر است. به‌طور مثال ما مواد اولیه خود را از پتروشیمی امیرکبیر خریداری می‌کنیم و چندین روز زمان می‌برد تا این مواد به‌دست ما برسد و از طرفی هم سایر تجهیزات را نیز به‌خاطر نوسانات قیمت بالاجبار باید زودتر از زمان تولید خریداری کنیم و در داخل انبار دپو کنیم. همین موارد سبب افزایش هزینه در تولید خواهد شد و از سوی دیگر هم نبود نیروی ماهر در منطقه سبب شده است تا از نیروی بومی استفاده کنیم و کلیه مراحل آموزش آن هم برعهده ما است. در هنگام فروش محصول هم باید با هزینه چندین برابری نسبت به سایر رقبا محصولاتمان را برای مصرف‌کننده ارسال کنیم.
با توجه به این‌که امسال سال رونق تولید نامگذاری شده است باید بگویم که تولیدکننده با سخت‌ترین و بزرگترین مشکلات در این بخش روبه‌رو است و به هیچ عنوان هیچ تولیدکننده‌ای از آینده صنعت خود اطمینانی ندارد. نوسانات قیمت مواد اولیه باعث شده است که قیمت‌ها روزانه و گاهاً ساعتی متغیر باشد.
در حال حاضر ۱۰۰ درصد مواد اولیه برای تولید خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و مدتی است که درصدد ورود به بازار بورس برای تهیه مواد اولیه خود هستیم ولی متأسفانه جهت ورود به این بازار با مشکلات زیادی مواجه شده‌ایم که هم از لحاظ زمانی بسیار طولانی است و هم از لحاظ اداری هیچ مساعدتی با ما صورت نگرفته است و توقع داریم که مسؤولین تعامل بیشتری در این مسأله با تولیدکنندگان داشته باشند، به‌خصوص برای شرکت‌هایی که در مناطق کم امکانات حضور دارند. خوشبختانه مسؤولین استانی اعتماد و اعتقاد بیشتری به تولیدکننده دارند و به شرکت ما به چشم طفلی نوپا نگاه می‌کنند که در حال رشد است و از تمامی جهات حمایت‌های لازم را از ما داشته‌اند.

حضور در نمایشگاه‌های داخلی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حضور در نمایشگاه‌ها از لحاظ مالی بسیار پرهزینه است و با شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست. ولی در پروسه تولید نیاز است که به صورت مستقیم با مصرف‌کنندگان در ارتباط باشیم و همین امر سبب شده است تا در بسیاری از نمایشگاه‌ها حضور داشته باشیم و تعاملات خود را با کشاورزان بیشتر کنیم که خوشبختانه به اثرات مثبتی هم در این زمینه رسیده‌ایم.
نکته‌ای که قابل ذکر است عنوان کنم این است که شرکت ما در کلیه نمایشگاه‌های کشور با لباس محلی کردی حضور پیدا می‌کند و هدف ما از این‌کار نشان دادن اصالت و صداقت در کارمان است و می‌خواهیم ثابت کنیم که تولید ما همانند لباس ما، اصیل و ساده و یکرنگ است.

استفاده از نوارهای آبیاری قطره‌ای چه تأثیراتی بر روند تولید کشاورزان ایجاد می‌کند؟
در ابتدا باید عنوان کنم که استفاده از این‌گونه نوارهای آبیاری در مزارع و گلخانه‌ها بسیار آسان و به سهولت انجام می‌شود.
با توجه به این‌که کشور ایران در منطقه خشک و نیمه بیابانی قرار دارد استفاده از نوارهای آبیاری قطره‌ای در مناطقی که تلفات آب زیاد است می‌تواند جایگزین مناسبی برای روش‌های قدیمی باشد.
روزنه‌های نوارهای آبیاری قطره‌ای به‌گونه‌ای تعبیه شده است که اگر به‌صورت دقیق و کارشناسانه بر روی بذر کاشته شده قرار بگیرد می‌تواند تا حداقل ۵۰ درصد در مصرف آب کاهش ایجاد کند. استفاده از این نوع نوارهای آبیاری برای کشاورزان بسیار مقرون به صرفه است و می‌توانند برای یک فصل کشت از این نوارها استفاده کنند. ماده اولیه این نوع نوارها به‌گونه‌ای است که اگر بتوان آنها را در فصل برداشت بدون آسیب جمع‌آوری کرد می‌توان در فصل آینده کشت نیز از آنها استفاده کرد.

لطفاً پیرامون شرکت و فعالیت‌هایش توضیح دهید.
شرکت «میران پلاست» در سال ۱۳۹۶ در شهر بانه شروع به فعالیت کرد. کلیه پرسنل و کارمندان شرکت که حدود ۳۰ نفر و از مردم بومی شهر و اطراف آن هستند که به نوعی سبب ایجاد اشتغالزایی در منطقه‌ای کم امکانات شده است. در حال حاضر تولیدات خود را در سراسر کشور و به تمامی استان‌ها عرضه می‌کنیم و به علت نزدیکی به کشور عراق در بخش صادرات نیز با این کشور مراودات تجاری داریم که در حال گسترش آن نیز هستیم. در حال حاضر با تولید صادقانه و ارتباط مثبت با کشاورزان در حال رشد هستیم و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک بتوانیم خدماتی بیش از پیش به کشاورزان عزیز کشور ارایه دهیم.
همچنین صنعت کشاورزی، بخشی است با پتانسیل بالا که اگر از حمایت مسؤولین بهره گیرد کشور می‌تواند صادرات محصولات کشاورزی را هم‌رده محصولات نفتی قرار دهد. تسهیل در امور تولیدکنندگانی همچون ما می‌تواند پروسه و زنجیره تولید در کشور را بهبود و ارتقا بخشد.