مقایسه ۱۰ برند برتر جهانی
مقایسه ۱۰ برند برتر جهانی
اقتصادسبز آنلاین: موسسه *Interbrand هر سال برندهاي مطرح جهاني را ارزش‌گذاري و اعلام مي‌نمايد. اصولاً در دنيا برند هر شرکت نيز ارزش‌گذاري مي‌گردد. در ايران هنوز اين ارزيابي صورت نمي‌گيرد. در مقاله حاضر 10 برند با بيشترين ارزش گذاري و طي 5 سال از سال 2015 تا 2019 مورد ارزيابي قرار گرفته‌اند.

اقتصادسبز آنلاین: موسسه *Interbrand هر سال برندهای مطرح جهانی را ارزش‌گذاری و اعلام می‌نماید. اصولاً در دنیا برند هر شرکت نیز ارزش‌گذاری می‌گردد. در ایران هنوز این ارزیابی صورت نمی‌گیرد. در مقاله حاضر ۱۰ برند با بیشترین ارزش گذاری و طی ۵ سال از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

محمد اسماعیل قدس

رییس هیأت مدیره شرکت کدبانو (دلپذیر)

دو نکته قابل ذکر است:
۱- ارقام برحسب میلیون دلار است .۲-کد گذاری برمبنای فعالیت را انجام دادهایم که بتوانیم مقایسه در صنایع مختلف هم داشته باشیم که در جدول شماره ۲ مشخص شده است.

جدول ۱: ارزش ۱۰ برند اول دنیا در ۵ سال گذشته برحسب رتبه در هر سال

نتایج از جدول شماره ۱

۱-‌ بالاترین قیمت‌گذاری برند اول در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۷۰ میلیون دلار و متعلق به «اپل» بوده است که در سال ۲۰۱۹ میلادی به حدود ۲۳۴ میلیون دلار و با رشد حدود ۳۸ درصد در ۵ سال بوده است.
۲-‌ در تمام ۵ سال گذشته عموماً این برندها در رده سیزده برند اول بوده‌اند، ولی رده آنها تغییر کرده است.
۳-‌ از ده برند برتر دنیا در این ۵ سال و بدون توجه به ارزش تکنولوژی با ۶ برند خودروسازی با ۲ برند غذایی با دو برند رسانه و خرده فروشی هر کدام با یک برند وجود دارد.
۴-‌ از ده برند برتر و در سال‌های مختلف ایالات متحده امریکا از ۸ برند و آلمان و ژاپن و کره جنوبی هر کدام با یک برند هستند.
۵-‌ از ده برند برتر در سال ۲۰۱۹ ایالات متحده یک برند را از دست داده و به ۷ برند رسیده است.
* Interbrand شاخه ای از شرکت Omnicom است که دفتر مرکزی آن در نیویورک بوده و تخصص این شرکت در خصوص مشاوره و بازاریابی به‌ویژه در مورد علائم تجاری و مدیریت آنها می‌‌باشد
۶- برندهای اپل و گوگل در طی ۵ سال رتبه اول و دوم را حفظ کرده‌اند. برند آمازون از رتبه ۱۰ سال ۲۰۱۵ به رتبه ۳ در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافته است، برند مایکروسافت رتبه ۴ خود را در تمام سال‌ها حفظ کرده است. برند کوکاکولا از رتبه ۳ با ۲ رتبه کاهش به رتبه ۵ رسیده است.برند سامسونگ از رتبه ۷ با یک رتبه ارتقا به رتبه ۶ رسیده است و برعکس آن برند تویوتا از رتبه ۶ به رتبه ۷ رسیده است(این دو برند جایگاه رتبه ای خود را عوض کرده‌اند). برند بنز از رتبه ۱۲ در سال ۲۰۱۵ که جزء ۱۰ برند برتر نبوده است به رتبه ۸ در سال ۲۰۱۹ ارتقا یافته است.
برند مک دونالد رتبه ۹ خود را حفظ کرده است و برند والت دیسنی از رتبه ۱۳ سال ۲۰۱۵ به رتبه ۱۰ سال ۲۰۱۹ رسیده است.
۷- برند آی بی ام از رتبه ۵ سال ۲۰۱۵ به رتبه ۱۲ سال ۲۰۱۹ تنزل کرده است.برند جی ای از رتبه ۸ سال ۲۰۱۵ به رتبه ۱۹ در سال ۲۰۱۹ و برند فیس بوک از رتبه ۲۳ سال ۲۰۱۵ به رتبه ۱۴ سال ۲۰۱۹ رسیده است ولی در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ جزء ۱۰ برند برتر بوده است.

جدول شماره ۳٫ مقیاس ۱۰ برند برتر برحسب فعالیت

در جدول شماره ۳ برند‌ها بر حسب فعالیت در سال‌های مختلف رده‌بندی شده‌اند. در مجموع ۶ فعالیت در ۱۰ برند برتر از سال ۲۰۱۵ وجود داشته‌اند که از سال ۲۰۱۷ تولیدات صنعتی از ۱۰ برند برتر حذف و جای خود را به فعالیت خودرو داده است. نتایج به‌دست آمده از جدول فوق به‌شرح زیر است‌:
۱-تعداد فعالیت برندها از ۵ عدد سال ۲۰۱۵ در تکنولوژی به ۴ عدد در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته و با کم شدن یک برند از تولیدات صنعتی در مقابل یک برند در خودرو و یک برند در رسانه اضافه شده است.
۲-درصد رشد سهم فعالیت‌ها بر حسب ارزش برندها در تکنولوژی ۸% (از ۶۵ به۶۰)، در صنایع غذایی ۳۵% (از ۱۷به۱۱)، در تولیدات صنعتی ۱۰۰% کم (از۶ به ۰)، و در عوض در خرده فروشی ۱۶۰% (از۵به۲۴)، در خودرو ۵۷% (از۷به۱۱) و در رسانه ۱۰۰% (از صفر به ۵) اضافه شده است.

جدول شماره ۴٫ مقایسه ۱۰ برند برتر برحسب کشورها

در جدول شماره ۴ طبقه‌بندی برند‌ها برحسب تعداد و ارزش در کشورها مشخص شده است .نتایج جدول به شرح زیر است:
۱-تعداد برند در هر کشور در سال ۲۰۱۵ در امریکا ۸ برند در کره جنوبی و ژاپن هر کدام یک برند بوده است.که از سال ۲۰۱۶ یک برند از امریکا کسر و کشور آلمان دارای یک برند شده است.
۲- از نظر درصد ارزش سهم برندها در کشور امریکا در سال ۲۰۱۵ از ۸۷% به ۸۲% در سال ۲۰۱۹ و در کشور کره جنوبی ۶% سال ۲۰۱۵ در سال ۲۰۱۹ ثابت مانده است.در کشور ژاپن از ۷% سال ۲۰۱۵ به ۶% در سال ۲۰۱۹ رسیده است و در آلمان از صفر درصد در سال ۲۰۱۵ به ۶% درسال ۲۰۱۶ و نهایتاً ۵% در سال ۲۰۱۹ رسیده است.
۳-گرچه تغییرات در درصد ارزش سهام در کشور‌ها ایجاد شده است ولی در ارزش برند در کشورها امریکا از ۶۲۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۷۸۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ کره جنوبی از ۴۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۶۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ و در ژاپن از ۴۹ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۵۶ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ و آلمان که در سال ۲۰۱۵ برندی در لیست نداشته است و در سال ۲۰۱۶ دارای یک برند به ارزش ۴۴ میلیون دلار شده است، ارزش برند آن در سال ۲۰۱۹ به مبلغ ۵۱ میلیون دلار رسیده است که در مجموع ۱۰ برند از ارزش ۷۱۶ میلیون دلار سال ۲۰۱۵ به ۹۵۷ میلیون دلار سال ۲۰۱۹ رسیده است.
۴-در مجموع ۵ سال میزان درصد رشد برندها در کشورهای مختلف امریکا ۲۷% کره جنوبی ۳۵% ژاپن ۱۵% و آلمان ۱۰۰% بوده است.که در مجموع ۱۰ برند این رشد معادل ۳۴% بوده است.

جدول شماره ۵٫ مقایسه ۱۰ برند برتر در قاره ها

در جدول شماره ۵ طبقه‌بندی تعداد و ارزش برند در ۵ قاره جهان انجام شده است که نتایج آن به‌شرح زیر است.
۱-در هر ۵ سال فقط سه قاره امریکا ، آسیا و اروپا در لیست ۱۰ برند برتر جهانی هستند.
۲-سهم تعدادی برندها از ۸ برند در امریکا و ۲ برند در آسیا در سال ۲۰۱۵ به ۷ برند در امریکا و ۲ برند در آسیا و یک برند در اروپا تغییر یافته است.
۳-درصد سهم ارزش برند در قاره‌ها از ۸۷% در امریکا و ۱۳% در آسیا در سال ۲۰۱۵ به ۸۲ درصد در امریکا ۱۲% در آسیا و ۵% در اروپا تغییر یافته است.

تجزیه و تحلیل و نتایج کلی 

۱-کشور امریکا همچنان بعنوان بالاترین سهم اقتصاد جهان بالاترین تعداد ۱۰ برند اول از نظر تعداد و درصد سهم ارزش دارا می‌باشد‌.
۲-سه کشور امریکا، ژاپن و آلمان که قدرت‌های بزرگ اقتصادی جهان می باشد ۹ برند اول را دارا می‌باشند.
۳-کشور چین که در حال حاضر دومین قدرت اقتصادی جهان است هنوز در ۱۰ برند برتر دنیا جایگاهی ندارد.
۴-در قاره آفریقا و اقیانوسیه نیز از ۱۰ برتر خبری نیست.
۵-از هفت کشور قدرتمند اقتصادی دنیا (G7) کشورهای کانادا، انگلستان،فرانسه،ایتالیا در ۱۰ برند برتر جایگاهی ندارند.
۶-اگر متوسط رشد تورم در کشورهای دارای ۱۰ برند برتر را سالیانه بطور متوسط ۳% در نظر بگیریم انباشته آن در ۵ سال به عدد۱۶% می رسیم در حالیکه رشد ۱۰ برند در این ۵ سال معادل ۳۴% بوده است یعنی حدود ۲ برابر تورم در کشورهای فوق رشد برند وجود داشته است.
۷-درصد رشد ارزش برندها در ۵ سال گذشته بر حسب بالاترین درصد رشد عبارت است از:آمازون ۲۳۰%(رده سوم)،گوگل ۴/۳۹% (رده دوم)، مایکروسافت ۶۱%
(رده چهارم)،بنز ۴/۳۸% (رده هشتم)، اپل ۶/۳۷%(رده اول)، سامسونگ ۹/۳۴%(رده ششم)، والت دیسنی ۳/۲۱%(رده دهم)،تویوتا ۱/۱۴%(رده هفتم)، مک دونالد ۱/%۱۴(رده نهم) و بالاخره کوکاکولا با ۱/۱۹-% کاهش در رده پنجم رده بندی سال ۲۰۱۹ قرار دارد و ارزش آن از ۷۸ میلیون دلار در سال ۲۰۱۵ به ۶۴ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است که در رتبه پنجم سال ۲۰۱۹ قرار دارد.