موازی‌کاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گریبان تولیدکنندگان کود را گرفته است
موازی‌کاری شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گریبان تولیدکنندگان کود را گرفته است
اقتصادسبز آنلاین: استفاده از کودهای کشاورزی با کیفیت در سراسر جهان امری ضروری و حیاتی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که دانش جهانی ثابت کرده است که مصرف بهینه این محصولات سبب افزایش حداقل 10 برابری در راندمان تولید خواهد شد...
اقتصادسبز آنلاین: استفاده از کودهای کشاورزی با کیفیت در سراسر جهان امری ضروری و حیاتی محسوب می‌شود، به‌طوری‌که دانش جهانی ثابت کرده است که مصرف بهینه این محصولات سبب افزایش حداقل ۱۰ برابری در راندمان تولید خواهد شد و متأسفانه در حال حاضر عدم فرهنگ‌سازی و ترویج در بین کشاورزان روند پیشرفت این صنعت را بیش از پیش کند کرده است. از طرفی هم واردات بی‌رویه کودهای کشاورزی این صنعت را هر روز به آینده ناامیدتر می‌کند.
اگر نوسانات ارزی و واردات و صادرات کودهای کشاورزی به‌صورت کارشناسانه مدیریت و برنامه‌ریزی نشود این صنعت راهی جز حذف از چرخه تولید کشور را نخواهد داشت.
آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های مهندس مجید منصوری، مدیرعامل شرکت کیمیا کودپارس و بازرس اصلی انجمن تولیدکنندگان کودهای کشاورزی کشور بود که با کوله‌باری از تجربه حاصل از سال‌ها فعالیت در بخش تولید پاسخگوی سؤوالات خبرنگار ما بود که در ادامه ماحصل آن را می‌خوانیم:
لطفاً پیرامون ‌مشکلاتی که در زمینه تهیه مواد اولیه و تولید کودهای کشاورزی وجود دارد توضیح دهید.
با توجه به شرایط حال حاضر کشور می‌توان اذعان کرد که هم‌اکنون وارد فاز خاصی از زمان شده‌ایم که می‌توان از آن به‌عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، که متأسفانه در تولید بسیار تأثیرگذار بوده است. با توجه به این‌که سیستم مدیریتی در تمام کشورها متفاوت است قابل ذکر است که عنوان کنم این سیستم مدیریتی در ایران بسیار ضعیف بوده ومتولیان این بخش هیچ برنامه بلندمدتی ندارند و گویا حمایت از تولید تنها یک شعار است.
از بزرگترین مشکلات گریبانگیر در تولید می‌توان به موازی‌کاری دولت و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اشاره کرد که با دردست داشتن ارز دولتی اقدام به واردات مواد اولیه و یا محصول نهایی می‌کند در حالی‌که بسیاری از این مواد اولیه و محصولات نهایی که وارد می‌شوند در داخل کشور و توسط همین تولیدکنندگان قابل تولید است و این ارگان دولتی به نوعی رقیب شرکت‌های داخلی محسوب می‌شود که بالطبع سبب دلزدگی و بی‌انگیزگی شرکت‌های داخلی خواهد شد.
در رابطه با واردات مواد اولیه در گذشته راه بسیار هموار بود و برای تهیه مایحتاج تولیدی خود می‌توانستیم از تمامی کشورها خریدهای خود را انجام دهیم ولی در حال حاضر این بازار هدف تنها به دو کشور هند و چین ختم شده است که گاهاً حتی برای خرید از آنها هم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.  از معضلات دیگر این صنعت می‌توان به نوسانات ارزی حاکم بر کشور اشاره کرد که سبب شده است تا قیمت نهایی محصول تولیدی تا چندین برابر افزایش داشته باشد که سبب کاهش فروش شده است.
چه راهکاری جهت خروج از این بحران حاکم بر صنعت کود کشور پیشنهاد می‌کنید؟ 
نیاز مصرف کود در کشور سالانه بیش از ۵ میلیون تن بوده در حالی‌که میزان تولید کود در کشور حدود ۵۰ درصد از این میزان است. این اختلاف خود گویای عمق فاجعه در این صنعت است. این تفاوت تولید و مصرف به عوامل مختلفی وابسته است که مهمترین آن واردات کود است.
تولیدکنندگان در دو دهه اخیر با تلاش بی‌وقفه و رصد کردن دانش روز جهانی توانستند تا کودهایی با کیفیت جهانی تولید کنند که البته طرح پایش دولت در سال ۱۳۹۴ هم بی‌ربط به این مورد نبود و سبب شد تا محصولات از لحاظ کیفی و استاندارد جهانی قابل رقابت با نمونه‌های خارجی شوند. اما در این برهه از زمان دولت با اختصاص ارز دولتی به واردکنندگان سبب گردش چرخه اقتصادی سایر کشورها شد درحالی‌که می‌توانست با اختصاص دادن این ارز به واردات مواد اولیه جهت تولید هم به اقتصاد کشور کمک کند و هم سبب کاهش قیمت حدود ۴۰ درصدی کودهای کشاورزی شود. به نظر بنده این مشکل تنها یک دلیل دارد و آن هم عدم همکاری و همیاری دولت با تولیدکنندگان است. متولیان دولتی باید به‌جای واردات ناموازی با تولید تنها در بخش ترویج و فرهنگ‌سازی اقدام کنند و در زمان نیاز پا به عرصه واردات و گره‌گشایی باشند.  عدم حذف عوارض و مالیات ارزش افزوده از مواد اولیه مصرفی آخرین تیر دولت به قلب شرکت‌های تولیدکننده داخلی بود که بدون کارشناسی و آگاهی لازم صورت گرفت، از طرفی نیز باید عنوان کنم که دولت با اختصاص ارز دولتی به شرکت‌های واردکننده کود سبب شده است که این شرکت‌ها محصول نهایی را با ارز دولتی وارد کنند در حالی‌که شرکت‌های تولیدکننده داخلی تنها ۳۰ درصد از مواد اولیه تولیدی خود را که همان تکنیکال است را می‌تواند با ارز دولتی خریداری و ۷۰ درصد مابقی تولید را با ارز آزاد تأمین می‌کنند که به نوعی سبب جنگ نابرابر بین تولیدکنندگان و واردکنندگان شده است.
به شخصه اعتقاد دارم دولت به‌جای واردات، بایستی مجوز صادرات را هموار کند تا به‌جای خروج ارز سبب رونق تولید داخلی شود.
لطفاً در رابطه با شرکت و فعالیت‌های آن توضیحاتی ارائه دهید. 
شرکت کیمیا کود پارس در سال ۱۳۸۰ فعالیت خود را آغاز کرد و اولین قرارداد خود را با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی منعقد کرد که وظیفه توزیع انواع محصولات و نهاده‌های کشاورزی را در سراسر کشور برعهده داشت. به‌مدت ۵ سال اکثر فعالیت شرکت ما در زمینه تهیه کود برای این ارگان دولتی بود به‌طوری‌که سبب شد تا در سال ۱۳۸۵ شرکت ما در بین ۵ شرکت برتر کشور در تهیه و تولید کودهای کشاورزی قرار بگیرد.
با آغاز کار دولت نهم ارتباط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با اکثر شرکت‌ها از جمله شرکت ما قطع شد و بسیاری از تولیدکنندگان با چالش جدیدی روبه‌رو شدند ولی به مرور زمان و با تکیه بر همت خود و دانش داخلی توانستیم به‌صورت اختصاصی برای خود بازار ایجاد کنیم و حتی با اجرای طرح‌های پایلوت آزمایشی در برخی از استان‌ها پیشرو در ارایه کودهای کشاورزی با کیفیت باشیم.  در حال حاضر با تولید بیش از ۶۰ نوع محصول کشاورزی در حال خدمت‌رسانی به کشاورزان هستیم که در سال آینده چندین محصول جدید نیز جهت عرضه به بازار در دستور کارمان قرار دارد. در موارد اجرایی نیز چندین طرح توسعه آماده به اجرا داریم که در انتظار شرایط اقتصادی مناسب جهت اجرای آنها هستیم.