نان دوایی دکتر شاطر محمد‏رضا خواجه
نان دوایی دکتر شاطر محمد‏رضا خواجه
اقتصادسبز آنلاین: برادر‌زاده‌ام ژینوس، تا فهمید (این روز) پنجشنبه، آخرین روز نمایشگاه شیرینی و شکلات و نان و نوشابه‌های ایرانی در تهران است و من برای تهیه گزارش میدانی به محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌روم به هیجان آمد و گفت «عموجان من را هم با خودتان ببرید!»

شبستر شهری شکلات‌ساز با شهرت جهانی رقیبی برای سوئیس

گروه گزارش «اقتصاد سبز»: یحیی امیری

عکس‌ها: اقتصاد سبز- شکوفه خوش‌نثار

اقتصادسبز آنلاین: برادر‌زاده‌ام ژینوس، تا فهمید (این روز) پنجشنبه، آخرین روز نمایشگاه شیرینی و شکلات و نان و نوشابه‌های ایرانی در تهران است و من برای تهیه گزارش میدانی به محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌روم به هیجان آمد و گفت «عموجان من را هم با خودتان ببرید!»
ذوق‌زدگی و هیجان او مرا که می‌دانستم او یکی از مهم‌ترین معماران فرانکفورت است و خیلی راحت و بدون دردسر هر دو سه سالی یکی دو بار به تهران می‌آید نوستالوژی زدگی به آن شکل که برای خیلی از غربت‌نشین‌ها به 10-20 تا 30سال پیش باز می‌گردد به عوامل عاطفی او هیچ ارتباطی ندارد، او مصر بود که همراه من بیاید.
«عموجان مرا تا جلوی سالن خلیج‌فارس نمایشگاه ببرید و دیر کاری‌تان نباشد!» بین راه سعی می‌کردم بین نان ایران، آسیابانی و ساقه طلایی و شکلات‌های مینو و سوهان و قطاب یزد کمی رابطه پیدا کنم و بدانم علاقه او به حضور در بیست‌ویکمین سال برگزاری نمایشگاه شیرینی و شکلات برای آنها که در نزدیکی‌های سوئیس و فرانسه، مشهورترین شیرینی‌سازهای جهان قرار دارند چه ویژگی و حالت خاص دارد:
«بقالی مش قاسم در فرانکفورت نه فقط برای ما ایرانی‌ها، بلکه برای خود آلمانی‌ها و فرانکفورتی‌ها هم نامی آشنا است. حتی می‌توانم بدون اغراق بگویم که ورود به آن حس ورود به یکی از بقالی‌های بزرگ برادران تبریزی و دریانی‌ها در تهران را دارد، چرا که یک قفسه انواع کنسروهای یک و یک، در قفسه دیگر انواع سس‌های مهرام و در قفسه‌های دیگر انواع شیرینی و شکلات‌های آناتا، داداش‌زاده، آیدین و… مش قاسم برای آلمانی‌ها هم چهره آشنایی است، یک روز به او گفتم اگر ایران سروسامان بگیرد و از بحران تحریم‌ها در بیاید و ما ایرانی‌ها همه‌مان به کشورمان برگردیم توجه می‌کنی؟ باید بساطت را جمع کنی و راهی ایران بشوی، در همین لحظه «یورگن» یکی از مشتری‌های قدیمی‌اش، سبد خرید را پُر از سس و کنسرو و خیارشور و قورمه‌سبزی و… کرد و پای صندوق آمد. مش جعفر با اشاره به یورگن گفت: توی این فرانکفورت چند تا بقال ایرانی هست؟ خیلی، مغازه قیمت و قورمه را ؟؟؟ چند دفعه ؟؟؟ خرید کردی، آقای حبیبی را خیلی وقت است که می‌شناسم، می‌گوید قیمه و قورمه ایرانی را بیش از ایرانی‌ها، خود اهالی فرانکفورت م‌خرید. در 20 سال اخیر، روزبه‌روز بر مشتری‌های آلمانی، اضافه شد، این درسته که سوئیسی‌ها و فرانسوی‌ها به شیرینی و شکلات‌سازی شهره‌اند. حالا بیار ببین، غیر از ما ایرانی‌ها، آدم‌هایی مثل یورگن چقدر زیادند، اگر در بقالی مش جعفر بتوانی یکی دو ساعتی قدم بزنی، مشتری‌های آلمانی را می‌بینی که با تلفظ صحیح تمام برندهای ایرانی را به زبان می‌آورند، همین مجله اقتصاد سبز شما را که من هر وقت به ایران بیایم یکی دو جلدش را با خودم می‌برم مش جعفر عاشق این مجله است، سواد فارسی ندارد، می‌تواند حرف بزند ولی نمی‌تواند بخواند بنویسد، با عکس‌ها و لوگوها و پوسترها متوجه می‌شود که درباره چه غذایی است، هر وقت پوستر «گلها» عوض می‌شود کلی ذوق می‌کند، تا مدت‌ها از پوستر سحر عصبانی بود، از پوسترهای جدیدش راض و خوشحال شده، در مورد گلها می‌گوید مدیرش آدم رسانه‌ای است، سال‌ها یک پوستر داشت، حالا نو و جذاب شده عقیده دارد صنعتگران غذا در این 30 – 40 سال خیلی خوب کار کردند، به موازات آن عطر و طعم خاص و مزه ایرانی را جا افتاده و باب ذائقه کرده‌اند، نسبت به شیرینی و شکلات‌های مینو تعصب دارد، اما در مورد یک و یک و شکلات‌های تبریز ساز، می‌گوید، می‌گوید این خیلی مهم است که در اروپا بتواند شیرینی و شکلات‌هایی بفروشد که فرانسوی‌ها خبره کارند.
مش جعفر، شور و هیجان مدیران صنایع غذایی ایران را در دو سه دهه اخیر رقابت پیروزمندانه می‌داند، می‌گوید ایرانی‌ها قدیم، مخصوصاً تهرانی‌های قدیم یک متلک‌هایی درباره ژیگولوها داشتند، یعنی کسانی که ظاهرشان فریبنده است و توی‌شان هیچی نیست، اما صنایع‌غذایی ایران، به موازات بسته‌بندی و طرح روی جلد بسته‌ها، خیلی مدرن و پیشرفته و اروپایی شده‌اند، خوشبختانه داخل این بسته‌ها هم جنس خوب است، همه‌شان به کیفیت توجه دارند، در داخل جعبه‌ یا قوطی خوشگل شکلات ما… شکلات‌های دوست داشتنی گذاشته‌اند…

نان بربری، نان سنگک و غزل حافظ

نان سنتی ایرانی اگر برای هیچیک از گرسنگان تنوع طلب جهان اهمیت نداشته باشد برای ایرانی‌ها یک حالت ویژه دارد درباره نان بربری، نان سنگک، نان لواش، ایرانی‌ها طوری حرف می‌زنند که انگار دارند غزل حافظ و شعر کلاسیک می‌خوانند، چه کسی فکر می‌کرد تک نان جنوب، نان سحر، نان‌آوران، این نان‌آوران را دست‌کم نگیرید که تنوع محصولاتش به حدی بالا رفته که امکان ندارد یک اروپایی‌ نان حجیم خور بتواند در فروشگاه نان ایرانی دست خالی بیرون برود، کرونا تا مدتی مردم را از خرید نان سنتی پرهیز داده بود، اول باد کرده سراغ‌ نان‌های بسته‌بندی شده رفتند – به‌زودی چنان مجذوب آن شدند که با تخفیف و کاهش ترس‌زدگی از کرونا، مشتری ماندگار شدند. تک‌نان جنوب، ظرفیت تولید را در این دو سه سال، دو سه بار افزایش داد، همه و همه نانواهای صنعتی در دوره جولان کرونا رشد تولید داشتند، علی‌رغم مشکلاتی که در امر تولید برای بعضی‌ها پییش آمده بود، استقبال از نمایشگاه امسال که مردم بعد از دو سه سال توقف، اکنون شاهد یک نمایشگاه بین‌المللی شاد و شوق‌آور و به اصطلاح جوانی‌ساز نان و شیرینی و شکلات داشته‌اند. نوشابه ها، تنوع تولید دمنوش‌، اقشار مختلف را به نمایشگاه آورده بود، بازدیدکنندگان از سالن نوشابه‌ها در تمام این 4 روز، کم و زیاد نداشت، هر 4 روز پربازدید بوده است.

بیشتر بخوانید: «مارشال» و «ماسیس» پرفروش‌های ماشین‌های کشاورزی در انگلستان

تخم شربتی و خاکشیر نوشابه شده؟

ژینوس ما درباره حضور نوشابه‌های ایرانی در بقالی مش قاسم فرانکفورت نکته جالبی اشاره دارد:
به آلمانی‌ها به خوردن آبجو شهره‌اند، اگر در خیابان معروف شانزه‌لیزه که شب ندارد و نیمه‌های شب که در این خیابان شلوغ تک و توک ماشین رد می‌شود رستوران‌ها پر از مشتری است، اگر مثل من دقیق و کنجکاوی کنید می‌بینید که در رستوران‌هایی که مشتری‌شان آلمانی‌ها هستند صدای بلند غش غش خنده عابران را هم به خنده وا می‌دارد، عموماً نوشابه‌ اروپایی‌ها الکلی است، ایران پس از انقلاب دور تولید نوشابه‌های الکلی را خط کشید. و به تولید محصولاتی پرداخت که اسمش آبجو است اما الکل ندارد، برای همه اروپای‌ها که نه، برای آن دسته اندک که نوشابه الکلی را دوست ندارند. برندهای ایرانی حرف‌های خوبی برای گفتن دارند، خوشاب تولید کننده HEY-DAY مورد پسند این گروه شده است. گلها هم نوشیدنی بدون الکل با تولید هوشمندانه و پرشکوه تخم شربتی و خاکشیر، صدایش را بلند کرده است در نمایشگاه در بخش نوشابه‌سازی، این ابتکار کلی بحث و حیرت همراه داشته خلاقیت ایرانی‌ را ضرب‌المثل کرده، ببینید گلها با تولید تخم شربتی، چه غوغایی در عالم نوشابه‌سازی به راه انداخته، خوشبختانه طراحی بسته‌بندی‌اش، از همین اول کار، عالی بوده است.

دکتر جان نان دوایی بده !

شلوغی و ازدهام جمعیت در صبح روز پنج‌شنبه، جلوی نانوایی نمایشگاه تعجب داشت، حیرت داشت، هنوز بسیاری از غرفه‌ها کارشان را شروع نکرده بودند، اما این غرفه که بیرون از سالن کار و فعالیت خود را آغاز کرده بود، صف داشت.
ما هم رفتیم به طرف شلوغی و صف با کنجکاوی گزارش نویس حرفه‌ای، ببینیم اینجا چه خبر است، البته نانوایی بود، ولی شاطر کی بود؟ دکتر محمدرضا خواجه، دکتر و نانوایی (آرد سبوس گل آذین آشتیان) مرد جالبی است، نانوای جذابی است، شاطر آقای با کلاس و هنرمند نوآوری است، با تمام نانوایی‌هایی که تا به امروز ما دیده‌ایم فرق دارد، آیا نانوایی‌ است که جنتلمن شده، یا جنتلمنی که نانوایی باز کرده، هرچه هست این مرد تیپیک با چه علاقه و دقت و ظرافتی وردنه می‌کشد، خمیر پهن می‌کند و به تنور گردان می‌چسباند. دور و برش حسابی شلوغ است، جلوی غرفه هم شلوغ است، همه از او نان می‌خواهند، نان کامل و مجانی! نه بابا، آدم‌هایی که با چنین شور و هیجانی از او نان می‌خواهند از آن اشانتیون بگیرها نیستند،‌ آدم‌هایی که می‌خواهند یک قطعه نان از دست او بگیرند‌ آدم‌هایی معمولی نیستند، همین صبح به این زودی با هزار زحمت به نماشگاه آمده‌اند که از این آقای دکتر شاطر نان بگیرند؟ می‌خواهم با او چند کلمه حرف بزنم، یعنی یک اینترویو داشته باشم، ولی با این شلوغی امکان ندارد، او یک شاطر آقای معمولی بیرجندی نیست که در نانوایی‌اش زعفران هم بفروشد. تا قبل از دیدن این صحنه، فکر می‌کردم مروت‌پور‌ها، پدر و پسر، شیک و کراواتی و عشق نانوایی بوده‌اند، ولی حالا این آقا که درباره نان دوایی هم نظرات علمی دارد، شاطری است که به هر چانه خمیر مثل یک شاعر غزل‌سرا نگاه می‌کند شعارش این است: نان ایران را با نام‌ ایران پرآوازه کنیم…

بنوش، اکسیژن بنوش، 10 برابر بیشتر

آب در این سال‌ها نه تنها برای ما مردم ایران، بلکه برای مردم اکثر نقاط جهان جنبه حیاتی بودنش را نمایان کرده، در غرفه اُکساب که آب بسته‌بندی تولید می‌کند، اول رنگ بطری‌ها توجهمان را جلب می‌کند، بعد، سخاوتی که در هدیه دادن یک بطر آب به هر بازدیدکننده از خود نشان می‌دهند.
اُکساب جدید است، یعنی به بخش جدیدی از مقوله آب توجه کرده، اکسیژن‌گیری از نوشیدن یک قلُب آب. روی دون نیتریت و حداقل نیترات و کمترین سدیم تأکید دارد، سرشار از اکسیژن (10 برابر بیشتر) یک گنابادی در رأس امور قرار دارد. پروفسور دکتر ابوالقاسم پاکدامن، کاشف روش اکسیژن درمانی خوراکی در جهان، دانشی مردی است که به دم دست‌ترین نوشیدنی واجب الشرب، یعنی آب توجه ویژه کرده است. در بروشوری مختصر که به دست ما می‌دهند آمده است که وی کاشف روش اکسیژن درمانی است، کاشف داروی پایین آورنده چربی خون آنتوم و بنکر، روش‌ درمانی با آگاهی‌های مثبت است. در این غرفه است که ما به رنگ آبی آب دقیق و حساس می‌شویم. آبی چشم‌نوازی که تاکنون کمتر به آن دقت کرده‌ایم، آب زلال، سفید و مثل اشک چشم مدنظرمان بود، تمام آب‌های معدنی بسته‌بندی شده‌ای که امروز در سرتاسر ایران و جهان دیده‌ایم. تأکیدش روشن، صاف و زلال بودن آب بوده است، حالا OXAB با رنگ آبی و بسته‌بندی‌های ریز و درشت و کوچک و بزرگ آبی، به ما آب می‌فروشد!

مدرسه قهوه ایران، برشته کاری قهوه

یکی از غرفه‌های دیدنی نمایشگاه نوشیدنی‌ها در سالن 6، آشنایی با اولین مدرسه قهوه ایران بوده است، آنچه که عامه مردم ایران از قدیم الایام به خاطر دارند، مکتب خانه و مدرسه و آموزشگاه ملزومات زندگی است، مثلاً قدیمی‌ها آموزشگاه خیاطی و ماشین‌نویسی را در زندگی مدرن تجربه کرده‌اند و حالا خانم پریسا خطایی مدیر داخلی آموزشگاه قهوه ایران به ما که کنجکاو شده‌ایم درباره این مدرسه بیشتر بدانیم نکاتی را یادآور می‌شود:
مدرسه قهوه ایران Iran-coffee- school اولین و بزرگ‌ترین و مجهزترین آکادمی در حوزه قهوه و کافی‌شاپ در ایران است، دوره‌های تخصصی داریم، برای مدیران کافی‌شاپ‌ها، حتی برای قهوه‌خوری دورهمی در خانواده‌ها، دوره آموزش 4 هفته‌ای با شهریه‌ای در حدود 4 تا 5 میلیون تومان، آموزش تخصصی قهوه، باریستا و مدیریت کافی‌شاپ، آموزش تخصصی لاته آرت، طراحی روی قهوه، آموزش تخصصی قهوه‌های دمی،اموج سوم، آموزش تخصصی نوشیدنی‌های سرد و میکسولوژی مولکولی – آموزش تخصصی رُست قهوه برشته‌کاری قهوه – آموزش تخصص آشپزی، شیرینی پزی و صبحانه، با 25 سال تجربه‌ در این حرفه و تخصص برای کسانی که قهوه خورند و به قهوه عشق می‌ورزند موزه کوچولوی انواع فنجان‌های قهوه هم دیدنی است.
این حاج آقا مرتضی سلطانی و نشاسته ذرت
حاج آقا مرتضی سلطانی را حالا باید از سلبریتی‌های صنایع غذایی ایران دانست، مردی شگفت‌انگیز، با انرژی و پُرانرژی که هم زندگی داخلی‌اش در حد یک رمان شورانگیز است، هم در گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام، زرماکارون ساز پرشکوهی است، اما نه مثل همه برندهایی که در 5-4 دهه اخیر در گروه ماکارونی‌سازها به رقابت با ماکارونی‌سازهای همسایه مثل ترکیه و جهانی مثل ایتالیا، مشغولند خیلی وقت است که وارد بازار جهانی شده و خیلی وقت است که ارقام تولیدی‌اش از یکی دو قلم و حداکثر 5 قلم ماکارونی‌سازی فراتر رفته، حالا در نشاسته‌سازی به جهانی شدن نظر داشته است. درباره نشاسته چنین می‌گوید:
حدود 80 درصد نشاسته تولیدی در جهان از ذرت طی فرآیند آسیاب مرطوب استخراج می‌شود، در گیاهان، نشاسته به فرم گرانول ایجاد می‌شود که اندازه آن در ذرت بین 2 تا 30 میکرومتر متغیر می‌باشد. حدود 64 الی 70 درصد دانه ذرت را نشاسته تشکیل می‌دهد که بعداز جداسازی از بقیه اجزاء ذرت خشک می‌شود و به فروش می‌رسد… کاربردهای نشاسته خام ذرت: قوام دهنده در صنایع غذایی، اکسپینیت و پرکننده در صنایع داروسازی و به عنوان چسب نشاسته در صنایع ورق‌سازی و… خلاصه هرچه که از نشاسته ذرت بر می‌آید، زر ماکارون یا به قول خودشان زر فروکتوز عرضه کرده است.

تخم شربتی بدون گاز با طعم آلبالو کولازین

در مقابل غرفه (کولازین – نیست به از این) بدون اراده وادار به توقف شدیم، استان چهارمحال و بختیاری، شهر بلداجی، شهرک صنعتی بلداجی، فاز یک، کارخانه کولازین، تخم شربتی بدون گاز با طعم آلبالو، برگرفته از چشمه‌های جوشان زاگرس.
خانم خوش‌نثار همکار عکاسم به طنز گفت «استاد! رنگ‌آمیزی شیشه‌ها شما را گرفته یا تخم شربتی بدون گاز با طعم سیب و موز؟ او حالا در تهیه بیش از 100 گزارش میدانی اقتصاد سبز، دوش به دوش من همکاری کرده و عکس گرفته، حدسش تا حدودی درست بوده، ولی تا حدودی. آنچه در آن لحظه به خاطرم آمد، درس‌های استادم پروفسور باسکرویل استاد روزنامه‌نگاری در سالن کنفرانس مؤسسه اطلاعات در سال 1340 بوده است. استاد یکی از شگردهای میدانی گزارش گفته بود. ببینید آنچه در نظر اول موجب شگفتی شما می‌شود، موجب شگفتی خوانندگان گزارش شما هم می‌شود، بله حتماً می‌شود.
در مقابل غرفه کولازین چند پرسش پی در پی در خیالم متصور می‌شود، نوآوری و خلاقیت مدیرانی که در جغرافیای کمتر شناخته شده کشورمان تولیدی فراگیر و همه پسند داشته‌اند، اول چهارمحال و بختیاری، خیلی‌های‌مان شاید ندانیم کجای ایران است و بعد شهر بلداجی. نام این شهر را تا به این روز نشنیده بودم و چشمه‌های جوشان زاگرس که اسم یخچال‌های ویترینی قنادی‌ها بوده، حالا در این شهری که اسمش را نشنیده بودم نوشابه‌هایی (تخم شربتی) تولید می‌شودکه تصمیم می‌گیرم که از هرجا باشد یک باکس از آن تهیه کنم و تحسین کنم خلاقیت مدیران این برند را.

هر صنفی نیاز خودش رو داره

برندها در مرحله اول کارشان محتوای تولیدات و نیازهای بازار مصرف است، در غرفه هلو HOLOO ظاهری زیبا، هسته‌ای محکم، هیچ خوراکی عرضه نمی‌شود، نمایشگاه امسال به قول سردبیرمان 3 نمایش با یک بلیت، نان شیرینی و شکلات و نوشیدنی‌ها، در این غرفه، هیچیک از اقلام این 3 موضوع عرضه نمی‌شود، اما در دنیای امروز که کامپیوتر همه موارد و مسائل زندگی روزمره‌مان را تسخیر کرده، وسیله‌ای عرضه کرده که به تمام ریزفاکتورهای صنایع غذایی ارتباط دارد. نرم افزار هلو. وقتی به عنوان نرم‌افزار تخصصی رستوران هلو دقیق می‌شوم می‌بینم که چگونه این ابزار در گردش کار سفارش، انتقال وجه و حساب و کتاب انواع غذاهای رستوران و رابطه بین مشتری و حساب و کتاب و ارتباط با آشپزخانه کار دارد. یا قنادی‌ها، یا سفارش‌گیری‌ برای پخش کالایی مثلاً مثل رُب گوجه‌فرنگی و یا سس‌ها. صدور فاکتورو فروش مختص رستوران، تعریف فرمول برای پخت و تهیه غذا و کسر مواد اولیه به‌صورت اتوماتیک. صندوق فروشگاهی. اپلیکیشن سفارش‌گیر.
هر برندی به سفارش‌گیر و پخش و صندوق فروشگاهی نیاز دارد. نرم‌افزار خاص و تخصصی قنادی، آجیل و خشکبار هلو، این نرم‌افزار همه امور مربوط به یک شیرینی فروشی مانند مدیریت موجودی کالا و مواد اولیه در انبارها، تولید و محاسبه دقیق بهای تمام شده هر محصول، فروش و موجودی صندوق … یادی از گذشته هم کردیم، در میدان محمدیه و عمده فروشی حاج سیفیان، برای آگاهی از موجودی هر روز باید یک نفر می‌رفت انبار و تک تک کارتن‌ها و گونی‌ها و جعبه‌ها را می‌شمرد.

آدامس طبیعی با طعم کلاسیک نعنا و پونه

آدامس جویدن بچه‌ها و حتی آدم‌بزرگ‌ها از قدیم و ندیم داستان خودش را داشت، زمانی‌که بچه‌ها سقز می‌جویدند تا بتوانند با پف آن بادکنک بسازند و از صدای ترکیدنش لذت ببرند. یا آدامس خروس نشان، مشهورترین برند دهه‌های 30 و 40 و 50، بچه‌ها بیشتر از شیرینی اولیه‌اش که زیر زبان حس می‌شد لذا می‌بردند، آدامس جویدن حاشیه‌های خود را داشت، بعضی خانواده‌ها آن را برای دخترا، کاری جلف می‌دانستند، «مبادا جلوی خواستگار آدامس دهنت باشه» اکثر خانواده‌ها که از علاقه شدید بچه‌ها به آدامس جویدن حساس بودند، می‌گفتند هرکس آدامس بجود کچل می‌شود، یا با آدامس توی دهنت حرف نزن، مردم می‌گویند حرف زدن بلد نیست.
در مقابل غرفه سقزسازی سیوان کردستان با تماشای بسته‌ها و جعبه‌های رنگین و خوش طرح و آب و رنگ‌دار جذاب آن دنیای گذشته به فراموشی می‌رود. «بَن» آدامس طبیعی بَن یا به تلفظ عربی اش «علکته الطبیعته» یعنی که این برند محصولات خود را به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس صادر می‌کند. آدامس طبیعی بَن محصولی پاک از درختان بنه در شهر سنندج تولید می‌شود.
با کمی حوصله متوجه می‌شویم که تنوع محصولات این برند درجه یک است: آدامس طبیعی با طعم نعنا و پونه، آدامس بدون قند، آدامس طبیعی با طعم کلاسیک! آدامس طبیعی با طعم کلاسیک. بسته‌بندی به حدی چشم نواز و جذاب است که حتی پیرمردها و پیرزن‌های بدون دندان هم وسوسه می‌شوند به یاد دوران کودکی‌شان که از این بسته‌بندی‌های قشنگ خبری نبود، دانه‌‌ای به دهن بگذارند.

تصویر ماه در آب می‌شود آی سودا

تبریز، شبستر، گروه صنایع غذایی آی سودا، برادران توکلی مدیران برند آی سودا. از خیلی قدیمی‌های شکلات‌سازی ایران نیستند، کارشان را از سال 1354 شروع کردند و در سال 1372 شرکت فعلی را با نام «شکوه شاد شانجان» تأسیس نمودند و نام تجارتی آی سودا را که در زبان آذری به معنای تصویر ماه در آب است، به ثبت رسیده است.
این‌که اشاره کردیم خیلی قدیمی نیستند برای سابقه دیرینه شکلات‌سازی تبریز است، برخی‌ها تبریز را پایتخت شکلات‌سازی ایران می‌دانند. در سال 1309 و 1311 خبرهایی درباره صادرات شکلات تبریز به کشورهای همسایه، مخصوصاً روسیه شوروی به گوشمان خورده است، تبریز اولین شهری است که به مدرنیزه کردن تولید شکلات بسیار اهمیت می‌داده است. شکلات‌سازی تبریز در دهه 40 به ماشین‌های جدید بسته‌بندی مجهز شد واکنون آی سودا، مدرن‌ترین ماشین‌آلات ساخت و بسته‌بندی شکلات را در اختیار دارد. و همین مدرن شدن کمک کرده تا در بازارهای جهانی مشتریان خوبی پیدا کند و در رقابت با برندهای مهم و پرسابقه‌تر از تبریز، حتی سوئیس و فرانسه، حرفی برای گفتن داشته باشد. به‌زودی این برند با تولیدات متنوع و اقلام و عناوینی همچون شکلات مثلثی فانتزی، شکلات دراژه سنگی، کادویی سینیور، شوکوکارامل، ملینا کادویی، شکلات خرمایی، کوکوماکس ایستاده و… تافی نارگیلی، قرص نعنایی لوله‌ای و… شبستر را شهری شکلات‌ساز با شهرت جهانی مطرح کرده است.

رونق‌افزایی فروش دمنوش‌ها

در یکی دو دهه اخیر که زندگی اکثر مردم سلامتی محور شده، دمنوش‌ها بازار خوبی پیدا کردند، در بحث سلامتی و حفظ سلامتی دمنوش‌ها برای خودشان شهرتی به هم زدند، مخصوصاً خانم‌ها که حتی در ادارات هم، از هر فرضی استفاده می‌کنند و دمنوش‌ مثلاً ضد سرماخوردگی می‌نوشتند. White یکی از برندهایی است که در کار دمنوش‌ها و تنوع تولید، تحولی ایجاد کرده است. یکی از اقلام تولیدی این برند، دمنوش ایون است با ترکیبات چای سیاه دستچین، هلو و شیرینی چغندر، همین آمدن نام چغندر به نوشنده، این اطمینان را می‌دهد که برای دوام سلامتی‌اش قدمی برداشته است. یا مثلاً دمنوش ضد سرماخوردگی با ترکیبات آویشن، زونا، خبازی،‌ گل گاوزبان، ابرسیاوشان، گل ختمی و… مناسب است برای همه افرادی که به اصطلاح دم به ساعت و در هر هوایی، سرما می‌خورند، یکی دیگر از اقلام این برند دمنوش‌ بری BERRY است آمیزه‌ای از میوه‌های بری مثل کرن‌بری، توت‌فرنگی، زرشک و غیره، توصیف دیگری که هر آدمی را وسوسه می‌کند از آن بنوشد. درمان کبد چرب، کاهش‌دهنده وزن و کنترل چربی و فشار خون، رقیق کننده و تصفیه کننده خون، سرشار از آنتی‌اکسیدان. مدیران این برند، مخصوصاً مشاورین فروش این برند، روانشناسی عشق دمنوش‌ها را خیلی خوب می‌دانند و خبره‌اند، به گفته دکتر صاحب‌الزمانی، تأثیر روانی همین جمله‌ای که می‌گوید این دمنوش در تصفیه خون و کاهش فشار آن با کبد چرب، بدون لحظه‌ای درنگ، از آن می‌نوشد.

این دکور برای شکلات خوب است یا رُب گوجه‌فرنگی

یکی دیگر از غرفه‌هایی که در رونق کسب و کار مواد غذایی و صنایع غذایی قابل توجه است طراحی و ساخت دکوراسیون فروشگاهی ایده‌آرا بود که غرفه‌ای داشت و بازدیدکننده‌هایی کنجکاو. حالا دیگر این را همه می‌دانیم که فروش بیشتر هر کالایی به نمایش آن کالا ارتباط دارد، یعنی آنچه که شما با هزار زحمت و سرمایه‌گذاری سنگین تولید کرده‌اید چگونه در فروشگاه‌ها عرضه شود و جلب مشتری فراوان بشود، دکور نقش مهمی دارد، قفسه‌چینی، کنار هم گذاشتن کالاهای همگن، در نمایشگاه‌های بین‌المللی مثل نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران، در نمایشگاهی که بازدیدکننده خاص خود را دارد، و این علاوه بر آن دسته اندک خوش سلیقه‌ها و تنوع طلب‌هاست که به نمایشگاه می‌آیند تا از تازه‌های شیرینی و شکلات یا قهوه و نوشیدنی‌ها و… می‌آیند و می‌گردند. در حین گشت در سالن نان، آقایی از من پرسید ماشین‌های جدید نان‌پزی کجاست، گفتم لواش‌پزی، گفت نه، بربری پز. … آنچه «ایده‌آرا» را به نمایشگاه آورد، همین قفسه چینی و دکورسازی محصولات غذایی است که همواره پرمشتری‌ترین و پراقلام‌ترین‌هاست، مثلاً رُب گوجه‌فرنگی حالا دیگر یکی و دوتا نیست، شکلات و یا نان‌‌های حجیم و به اصطلاح ماشینی چه باید کرد که مشتری با دیدن کالای موردنیازش بتواند فوری انتخاب کند، چیدمان باید چگونه باشد که علاوه بر چشم‌نوازی، امکان انتخاب را هم بدهد، چرا یک شکلات فروشی، موفق‌تر از یک آجیل فروش است، بسته‌بندی، طراحی جلد و ترکیب رنگ‌ها، همه و همه در کنار یک دکوراسیون خوب نمایشگاهی بارآوری و سودآوری دارد. #