نقش بانک کشاورزی در تأمین ارز کالاهای اساسی و نهاده‌ها
نقش بانک کشاورزی در تأمین ارز کالاهای اساسی و نهاده‌ها
اقتصادسبز آنلاین: سال گذشته بیش از ۱۶ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی اختصاص داده شد که بخشی از آن با عاملیت بانک کشاورزی انجام شده بود و حالا سهم آن روند صعودی پیدا کرده و این امر نشان دهنده افزایش نقش بانک کشاورزی در تامین ارز کالاهای اساسی و نهاده‌ها است.

اقتصادسبز آنلاین: سال گذشته بیش از ۱۶ میلیارد دلار ارز به کالاهای اساسی اختصاص داده شد که بخشی از آن با عاملیت بانک کشاورزی انجام شده بود و حالا سهم آن روند صعودی پیدا کرده و این امر نشان دهنده افزایش نقش بانک کشاورزی در تامین ارز کالاهای اساسی و نهاده‌ها است.

به گزارش اقتصادسبز آنلاین، بانک‌های تجاری به صورت جدی در بازار ابزارهای مشتقه ارزی حضور دارند. البته بر خلاف بانک‌های مرکزی که انگیزه اصلی ورودشان در خرید اوراق مشتقه، حفظ ثبات بازار ارز از منظر اقتصاد کلان است، بانک‌های تجاری نیز به طور عمده با هدف پوشش ریسک در این بازار حضور پیدا می‌کنند.
چراکه بانک‌های تجاری معاملات ارزی گوناگونی با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دارند که در تمامی آنها خطر افزایش قیمت ارز در آینده، همواره بانک‌ها را تهدید می‌کند.
گفتنی است، بانک‌ها هر سال با استفاده از تسعیر نرخ ارز، از محل این دارایی‌ها، سود شناسایی می‌کنند‌ و همین مسأله باعث می شود که تراز تجمعی آنها هم مثبت باشد.
طبق گزارش بانک مرکزی معاملات ارزی بانک‌ها براساس اطلاعات شعب داخل کشور که عمدتاً شامل گشایش اعتبار و بروات اسنادی و اعطای تسهیلات ارزی و در بعضی موارد سپرده گذاری ارزی بانک‌ها نزد یکدیگر است، که منجر به شناسایی سودهای کارمزدی و تسهیلاتی غیر مشاع می‌شود که این مورد برای بانک کشاورزی در ۴ ماهه نخست امسال مثبت ارزیابی شده است.
به طوری که سهم از بازار ارزی بانک کشاورزی در مقطع چهارماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، دو برابر شده و با ثبت سهم از بازار ارزی 6.23 درصدی و دو پله صعود، این بانک را در جایگاه هشتم در بین 26 بانک فعال در حوزه ارز کشور قرار داده است.
در واقع حجم عملیات ارزی بانک کشاورزی در چهار ماهه نخست سال 1402 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 56 درصد افزایش داشته و همین مسأله نشان دهنده نقش بانک کشاورزی در تامین ارز واردکنندگان کالاهای اساسی و حتی ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی بوده است که به صورت تکلیفی با عاملیت بانک کشاورزی انجام می شود.
افزایش عملیات ارزی بانک کشاورزی از آنجایی اهمیت دارد که در ماه‌های اخیر بسیاری از متقاضیان ارز نسبت به عدم تخصیص ارز گلایه داشتند و حتی برخی تاکید داشتند که حداقل چند ماه در نوبت دریافت ارز هستند تا بانک عامل و صرافی تشخیص بدهند که ارز واردکننده را در مقصد مورد نظر که ذی‌ نفعش است می‌تواند تامین کند.
موضوع ارز از جمله موضوعات اساسی اقتصاد کشور است و بخش عمده‌ای از متولیان و دولت، معطوف به ایجاد آرامش در این بازار هستند تا ثبات در اقتصاد کشور ایجاد شود، از این رو مدیران بانک کشاورزی در همین راستا گام‌های موثری برداشته اند.
اجرای سیاست ارز کالاهای اساسی یکی از اولین اقدامات بانک کشاورزی در چند وقت اخیر بود که ثبات را به بازار برگرداند و مانع از افزایش هیجانی نرخ کالاهای اساسی و… شود.
با توجه به اینکه سال گذشته بابت ثبت سفارش‌های وزارت جهاد کشاورزی برای واردات ذرت، کنجاله سویا، روغن، جو، گندم، دانه‌های روغنی، برنج، گوشت و…، بیش از 16 میلیارد دلار بوده است و بخشی از آن توسط بانک کشاورزی انجام شده بود، از این‌رو پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نسبت سهم این بانک در بازار ارز افزایش قابل توجهی پیدا کند.

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا