همبرگر‌های گیاهی، تحولی بزرگ در صنعت غذای دنیا
همبرگر‌های گیاهی، تحولی بزرگ در صنعت غذای دنیا
اقتصادسبز آنلاین: صنعت غذای دنيا با سرعت در حال تغيير است و يکی از اين تغييرات در توليد گوشت‌های گياهی است. بررسی‌های نشان داده است افزايش استفاده از دام‌ها در غذای انسان طی قرن‌های اخير آسيب زيادی به محيط‌زيست وارد کرده است ...

اقتصادسبز آنلاین: صنعت غذای دنیا با سرعت در حال تغییر است و یکی از این تغییرات در تولید گوشت‌های گیاهی است. بررسی‌های نشان داده است افزایش استفاده از دام‌ها در غذای انسان طی قرن‌های اخیر آسیب زیادی به محیط‌زیست وارد کرده است زیرا هر دام برای رشد نیاز به مصرف حجم زیادی از گیاهان دارد.

به همین دلیل تولید گوشت در مقایسه با تولید غذاهای گیاهی آسیب بیشتری به محیط زیست وارد می‌کند. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه theverge شرکت‌های غذایی امریکایی طی یک دهه اخیر سرمایه‌گذاری زیادی در تولید گوشت‌های گیاهی انجام داده اند. این محصولات که قابلیت استفاده در صنعت تولید فست فود در امریکا را دارد، به طور کامل از گیاه تولید شده است ولی ظاهری کاملاً شبیه گوشت چرخ شده دارد و حتی طعم آن هم مشابه گوشت است. مطالعات انجام شده توسط موسسه نیلسون در امریکا نشان می‌دهد در دوره همه گیری کرونا و قزنطینه شدن مردم در خانه‌ها در امریکا تقاضا برای گوشت‌های گیاهی افزایش چشمگیری داشته است. بررسی این مرکز مطالعاتی نشان داد در فاصله هفتم ماه می‌سال 2020 میلادی تا چهاردهمین روز همین ماه یعنی طرف تنها یک هفته فروش همبرگرهای گیاهی که در سوپر مارکت‌ها و رستوران‌های فست فودی و حتی مراکز فروش سبزیجات هم عرضه شده است با رشد 279.8 درصدی نسبت به هفته اول ماه جاری روبرو بوده است.رشد فروش این همبرگرهای تازه در ماه مارس سال جاری نسبت به ماه فوریه 68 درصد رشد کرد و در ماه فوریه هم با رشد 62 درصدی نسبت به ژانویه همراه بود. یکی از شرکت‌هایی که اخیرا در تولید این محصول بسیار فعال بوده است شرکتی به نام impossible foods است. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه با نشریه theverge گفت:« ما برای تبدیل شدن به یک جایگزین قدرتمند برای گوشت در بازار فست فود امریکا فعالیت می‌کنیم. ما بر این باوریم که دنیا به این سمت حرکت می‌کند که مصرف گوشت را به حداقل برساند و مصرف گیاهان را جایگزین کند.»
وی ادامه داد: «ما در ابتدا کارمان را با این هدف شروع کردیم که جایگزینی را برای گوشت حیوانات معرفی کنیم ولی واقعیت مشاهده شده در بازار نشان می‌دهد که ما محصولی تازه را عرضه کردیم که قدرت بسیار بالایی دارد و مشتری‌های زیادی در بازار هم پیدا کرده است.متن کامل مصاحبه پارتریک براون مدیر عامل شرکت impossible foods را در این جا می‌بینید:

مونا مشهدی رجبی

شما با چه هدفی کار خود را در بازار صنعت غذایی امریکا شروع کردید و آیا به آن هدف رسیده‌اید؟

ما با هدف ایجاد جایگزینی برای گوشت حیوانات به خصوص گوشت قرمز وارد بازار شدیم و موفقیت‌های زیادی هم به‌دست آوردیم‌. در شرایط فعلی محصول ما رقیبی بسیار قدرتمند برای گوشت قرمز است و در دوران قرنطینه هم شواهد نشان داد که تقاضا برای محصول ما رشد کرد زیرا هم طعم گوشت را تداعی می‌کند و هم با قیمت بسیار ارزان تر به مصرف کننده عرضه می‌شود.
در شرایط فعلی ما تنها همبرگرهای گیاهی را تولید کرده ایم و به تولید طعم‌های قابل رقابت با گوشت قرمز هم اکتفا نکردیم بلکه تولید گوشت‌های مشابه گوشت پرندگان را هم در دستور کار قرار دادیم و در این زمینه هم موفق بودیم ولی راه درازی تا هدف نهایی خود در پیش داریم.

برنامه‌های شما برای آینده صنعت چیست؟ فکر می‌کنید می‌توانیم در آینده نزدیک استیک‌های گیاهی را جایگزین استیک‌های حیوانی کنیم؟

مطالعات ما در طی سال‌های اخیر روی طعم دهنده‌های غذایی باعث شد تا یافته‌های زیادی در زمینه شیمی مواد‌غذایی و بافت مطلوب مواد غذایی یاد بگیریم. هم اکنون می‌توانیم محصولی صد درصد گیاهی تولید کنیم که بافت ان شبیه گوشت گاو، یا مرغ یا گوشت پرندگان دیگر است و طعم آن هم با طعم گوشت حیوانات برابری می‌کند. ما بر این باوریم که این گوشتهای گیاهی می‌توانند غذای آینده انسان باشد.
جالب است بدانید دلیل استفاده انسان از گوشت حیواناتی که به عنوان غذا استفاده می‌شود- مثل گاو و گوسفند و مرغ و غیره- این نبود که طعم گوشت این جیوانات خیلی خوب بود یا اینکه تفاوت زیادی با حیوانات دیگر داشت. مسأله این بود که این حیوانات توسط انسان اهلی شده بودند، در دسترس انسان بودند و امکان تغذیه از گوشت آنها وجود داشت. با این مطالعه دریافتیم که گوشت‌های گیاهی هم قابلیت تبدیل شدن به غذای انسانهای ساکن روی زمین را دارد.تنها مساله کیفیت آن، طعم مناسب، در دسترس بودن و قیمت این محصول است. البته باید در مورد مزایای استفاده از گوشت‌های گیاهی به جای گوشت حیوانات اطلاع‌رسانی هم انجام بشود.
در مورد سوال دوم شنا، باید بگویم که ما برنامه ریزی برای تولید استیک‌های گیاهی را آغاز کرده‌ایم ولی نمی‌توانم بگویم چه زمانی استیک‌های گیاهی را می‌توانیم به بازار عرضه کنیم زیرا کار زیادی باید انجام شود و ما تا رسیدن به هدف نهایی فاصله بسیار زیادی داریم.

برنامه شما برای قیمت‌گذاری این محصول چیست؟ هم‌اکنون قیمت آن فاصله کمی با قیمت گوشت حیوانی دارد. آیا در همین سطح باقی می‌ماند؟

پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات مدرن تر می‌تواند هزینه تولید محصولات غذایی گیاهی را کاهش دهد. ما تلاش کردیم قیمت گوشت‌های گیاهی را در سطح پایین تری از قیمت گوشت‌های حیوانی به بازار عرضه کنیم ولی در نظر داریم تا سه سال آینده فاصله قیمتی آن‌ها را بیشتر کنیم. به اندازه‌ای که به جای خرید یک همبرگر حیوانی بتوان دو همبرگر گیاهی خریداری کرد. در این زمان بازار ما بزرگتر می‌شود.