همراهی کارخانجات می‌تواند کشور را از واردات ذرت شیرین بی‌نیاز کند
همراهی کارخانجات می‌تواند کشور را از واردات ذرت شیرین بی‌نیاز کند
اقتصادسبز آنلاین: ذرت شیرین که در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد با واردات بذر با کیفیت بالا در چند سال اخیر و افزایش تقاضا کاشت آن رو به افزایش بوده است، در صورتی که از کاشت ذرت شیرین حمایت شود می‌توانیم تولید داخل را رونق ببخشیم و سهم واردات را به حداقل برسانیم ...
اقتصادسبز آنلاین: ذرت شیرین که در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد با واردات بذر با کیفیت بالا در چند سال اخیر و افزایش تقاضا کاشت آن رو به افزایش بوده است، در صورتی که از کاشت ذرت شیرین حمایت شود می‌توانیم تولید داخل را رونق ببخشیم و سهم واردات را به حداقل برسانیم، در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت‌های مهندس محمدعلی عرب کارشناس ارشد کشاورزی با گرایش آبیاری و زهکشی بنشینیم که با اندوخته‌ای از تجربه حاصل از سال‌های فعالیت در عرصه کشاورزی پاسخگوی سؤوالات خبرنگار ما بود، با هم می‌خوانیم:
درتهیه بذرمورد نیاز چه مشکلاتی داریدو در کاشت و داشت و برداشت با چه فراز و نشیب هایی مواجه هستید؟
در ٢ سال اخیر قیمت بذر کلیه محصولات کشاورزی به علت افزایش قیمت ارز به شدت یافته در حالی که قیمت محصولات کشاورزی تغییرات چندانی نداشته است و این مساله بسیاری از کشاورزان را با مشکل عدیده مواجه کرده است. در خصوص بذر ذرت شیرین قبلا کمبود وجود داشت ولی از سال گذشته این مشکل برطرف شده است.
 مهمترین دغدغه در حوزه تولید ذرت چیست؟
خوشبختانه در چند سال اخیر ذرت شیرین که با نام ذرت مکزیکی در بازار شهرت دارد با استقبال مردم مواجه شده و مصرف آن افزایش پیدا کرده است. در گذشته به ذرت بیشتر به چشم خوراکی تفننی نگاه می‌شد ولی در حال حاضر با واردات بذر با کیفیت ذرت شیرین این محصول جایگاه بهتری در فرهنگ غذایی مردم پیدا کرده است. ذرت شیرین جزو سبزیجات محسوب می‌گردد که غنی از پروتئین، ویتامین، عناصر معدنی، کلسیم، فسفر، پتاسیم، فسفر منیزیوم و قند بوده و می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای محصولات با کیفیت مناسب کارخانه‌ای باشد. لازم است که این محصول مفید و غنی بیشتر در سبد غذایی مردم وجود داشته باشد.
برداشت ذرت شیرین در ایران به صورت دستی انجام می‌شود و از این حیث هنگامی که کارگر ماهر وجود نداشته باشد برداشت با مشکل مواجه می‌شود. در حالی که در خارج از ایران برداشت به صورت کاملا مکانیزه انجام می‌شود.
همچنین ذرت یک گیاه ازت پسند است و سهمیه بندی کود اوره مشکلاتی را ایجاد کرده است و کشاورزان مجبور هستند در صورت کمبود، کود مورد نیاز نیاز خود را با قیمت دو برابر از بازار آزاد خریداری کنند.
 چه میزان سطح زیر کشت دارید؟ لطفاً توضیح دهید.
در یک سال زراعی حدود ٢٠ هکتار کشت ذرت شیرین داریم که در منطقه محلات از بهار تا اواسط تابستان کاشت انجام می‌شود.
در زمینه سیاست‌گزاری تولید ذرت چه ضعف هایی وجود دارد و کشاورزان چه انتظارات مدیریتی از دولت دارند؟
کشاورزی مانند هر واحد اقتصادی دیگر برای رسیدن به موفقیت نیاز به تضمین فروش دارد. ذرت شیرین در دسته سبزیجات قرار می‌گیرد و کشاورزان محصول خود را در بازار میوه و تره‌بار و یا به کارخانجات فرآوری می‌فروشند. ولی اغلب میزان حجم تولید بالاست و نیاز به سازماندهی برای فروش محصول است. تا زمانی که می‌توانیم در داخل کشور ذرت شیرین به میزان تقاضا تولید کنیم چرا باید ذرت یخ زده تایلندی وارد شود؟ اگرکارخانجات در این زمینه با کشاورزان همکاری بیشتری داشته باشند شاید دیگر نیازی به واردات ذرت شیرین یخ زده نداشته باشیم. همچنین در صورتی که ارقام مناسب کاشت شوند نه تنها می‌توانیم با ذرت وارداتی رقابت کنیم بلکه محصول ما می‌تواند کیفیت بهتری هم داشته باشد.
لطفا به صورت مختصر در خصوص وضعیت تولید ذرت در کشور توضیحاتی ارایه دهید.
در حال حاضر استان خوزستان به خصوص شهرستان دزفول بیشترین میزان تولید ذرت شیرین را دارد. استان‌های خراسان مرکزی، فارس، همدان، قزوین
مرکزی، تهران و اردبیل از مهمترین مناطق کاشت ذرت شیرین هستند.
بزرگترین مشکل ذرت در حال حاضر آب است ،چه راهکارهایی برای افزایش بهره وری آب تا به حال ارایه شده است ؟
بهترین راه افزایش بهره ‌وری آب استفاده از سیستم آبیاری قطره‌ای در تولید محصولات کشاورزی به ویژه ذرت شیرین است. آبیاری قطره‌ای برای کشت ذرت شیرین بسیار عالی و کارآمد بوده و اگر به درستی مدیریت شود می‌تواند نسبت به آبیاری قطره‌ای باعث کاهش مصرف آب، کاهش هزینه‌های کشت و افزایش راندمان تولید شود. چرا که در آبیاری قطره‌ای قابلیت کوددهی در سیستم آبیاری وجود دارد و از آنجایی که طول دوره رشد ذرت شیرین نسبت به اکثر محصولات کشاورزی کوتاه است می‌توان در هر دوره از رشد نیاز تغذیه‌ای را به راحتی برطرف نمود.
 آیا ذرت شیرین تراریخته در کشور وجود دارد؟
بیشتر ارقام بذر ذرت شیرین وارداتی هستند و از شرایط وارد کردن بذر ذرت شیرین تراریخته نبودن و یا non-GMO است، بنابراین شرکت‌ها ملزم هستند بذر تراریخته وارد نکنند. در خارج از ایران ارقام تراریخته بذر شیرین وجود دارد ولی تا این لحظه هیچگونه بذر ذرت شیرین تراریخته وارد نشده است. بنده در مورد ارقام موجود در بازار اطلاعات دارم و اکثر آنها را کاشت کرده‌ام و اطمینان دارم بذر ذرت شیرین و تراریخته در کشور ما وجود ندارد. لازم می‌دانم دو ویژگی را خدمتتان عرض کنم. ابتدا اینکه ذرت تراریخته به علف‌کش گلایفوزیت مقام هستند و اگر این علف‌کش در ذرت تراریخته استفاده شود هیچ مشکلی برای ذرت پیش نمی‌آید ولی ارقام ذرت شیرین وارداتی در صورت استفاده از گلایفوزیت به طور کامل از بین خواهند رفت.ویژگی دوم مقاوم بودن ذرت تراریخته به آفات به دلیل وجود حشره کش باکتریایی بی‌تی Bt هست ولی ارقام موجود در داخل در مقابل آفات از جمله کرم، شته و کنه آسیب پذیرند.
 چرا بعضی ازذرت های شیرین خیلی شیرین هستند ؟
ذرت شیرین از لحاظ میزان قند به سه دسته نرمال su، شیرین se، و سوپر شیرین sh2 تقسیم بندی می‌شود. نوع سوپر شیرین به علت ترد بودن، شیرینی بالاتر و طعم دلپذیر دارای کیفیت بیشتری می‌باشد و از این رو تقاضا و بالطبع عرضه آن افزایش پیدا کرده است.