هوش مصنوعی و راه حلی برای حفظ 40 درصدی محصولات زراعی
هوش مصنوعی و راه حلی برای حفظ 40 درصدی محصولات زراعی
اقتصادسبزآنلاین: با وجود تمام توجهی که به ابزارهای هوش مصنوعی جدید پر زرق و برق مانند چت جی پی تی( ChatGPT) و چالش‌های تنظیم هوش مصنوعی و سناریوهای ماشین‌های فوق هوشمند می‌شود...

استفاده از هوش مصنوعی در کشاورزی امیدی نو در میان کشاورزان است

زهرا مازندرانی

سرویس بین‌الملل: با وجود تمام توجهی که به ابزارهای هوش مصنوعی جدید پر زرق و برق مانند چت جی پی تی( ChatGPT) و چالش‌های تنظیم هوش مصنوعی و سناریوهای ماشین‌های فوق هوشمند می‌شود، هوش مصنوعی ابزار مفیدی در بسیاری از زمینه‌ها است، در واقع نفعی برای بشریت دارد.
در کشاورزی، کشاورزان به‌طور فزاینده‌ای از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی برای مقابله با چالش‌هایی استفاده می‌کنند که سلامت انسان محیط زیست و امنیت غذایی را تهدید می‌کند. محققان پیش‌بینی کردند که بازار این ابزارها تا سال 2032 به 12 میلیارد دلار برسد.
با توجه به مطالعات انجام شده در مورد سیاست کشاورزی و روستایی، سه پیشرفت امیدوارکننده در هوش مصنوعی کشاورزی شناخته شده‌: ادغام داده‌ها ، تشخیص آفات و بیماری‌، پیش‌بینی قیمت‌ها.
ادغام داده‌ها
حسگرها و فناوری اطلاعات به طور فزاینده ای در کشاورزی استفاده می‌شود. هدف این ابزار کمک به کشاورزان برای بهبود کارایی و کاهش استفاده از مواد شیمیایی است. علاوه بر این داده‌های جمع آوری شده توسط این ابزارها را می‌توان در نرم افزارهایی که از یادگیری ماشین برای بهبود سیستم‌های مدیریت و تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، به کار برد.
یک نظرسنجی از کشاورزان ایالات متحده نشان داد که بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان به آژانس مختلف در به اشتراک‌گذاری داده‌ها و یا شرکت‌های خصوصی به داده‌های خود اعتماد ندارند. این عدم اعتماد با نگرانی در مورد به خطر افتادن اطلاعات و یا دستکاری بازارها و داده‌ها مرتبط است. یادگیری ماشینی می‌تواند این نگرانی‌ها را کاهش دهد.
ادغام داده‌ها تکنیکی است که الگوریتم یادگیری ماشینی را بر روی داده‌ها آموزش می‌دهد بدون این‌که طرفین مجبور باشند داده‌های خود را به یکدیگر نشان دهند. با این تکنیک، کشاورز داده‌ها را بر روی یک کامپیوتر محلی که الگوریتم‌ها به جای اشتراک گذاری داده‌ها در یک سرور مرکزی هستند، قرار می‌دهد. این روش حریم خصوصی کشاورزان را افزایش می‌دهد و خطر دسترسی به داده‌ها را کاهش می‌دهد.
اگر بتوان کشاورزان را متقاعد کرد که داده‌های خود را از این طریق به اشتراک بگذارند، آنها می‌توانند به یک سیستم مشارکتی کمک کنند تا به آنها کمک کند تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف پایدار خود برسند. برای مثال، کشاورزان می‌توانند داده‌های مربوط به شرایط محصولات نخود را جمع‌آوری کند و مدلی که بر روی همه داده‌های آن‌ها موثر بوده و پیش‌بینی بهتری برای عملکرد نخود نسبت به مدل‌هایی که فقط بر اساس داده‌های خودشان آموزش داده شده‌اند، ارائه دهد.

تشخیص آفات و بیماری‌ها
معیشت کشاورزان و امنیت غذایی جهانی در دست بیماری‌ها و آفات گیاهی است. سازمان غذا و کشاورزی تخمین می‌زند که خسارات سالانه بیماری‌ها و آفات در سراسر جهان بالغ بر 290 میلیارد دلار است که 40 درصد از تولید جهانی محصولات زراعی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کشاورزان معمولاً محصولات را با مواد شیمیایی سمپاشی می‌کنند تا از شیوع بیماری جلوگیری کنند. با این حال، استفاده بیش از حد از این مواد شیمیایی با تاثیر بر سلامت انسان، کیفیت خاک و آب و تنوع زیستی مرتبط است. نگران‌کننده است که بسیاری از پاتوژن‌ها در برابر درمان‌های موجود مقاوم می‌شوند و توسعه درمان‌های جدید دشوار می‌شود.
بنابراین کاهش مقدار مواد شیمیایی مورد استفاده بسیار مهم است و هوش مصنوعی ممکن است بخشی از راه‌حل باشد.
مرکز بین‌المللی تحقیقات کشاورزی یک اپلیکیشن برای تلفن همراه ارائه داده است که آفات و بیماری‌ها را شناسایی می‌کند. اپلیکیشن «Tumaini» به کاربران این امکان را می‌دهد تا عکسی از یک آفت یا بیماری مشکوک را آپلود کند تا هوش مصنوعی آن را با پایگاه داده 50هزار تصویری مقایسه می‌کند. این برنامه همچنین تجزیه و تحلیل خود را ارائه می‌دهد و می‌تواند توصیه‌های خود را در ارتباط با مراقبت گیاه به اشتراک بگذارد.
اگر از ابزارهای مدیریت مزرعه استفاده شود برنامه‌هایی از این قبیل توانایی کشاورزان را برای هدف قرار دادن سمپاشی خود، دقت را در تصمیم گیری برای استفاده از مواد شیمیایی ارتقاء می‌دهد. در نهایت، این کارایی‌ها ممکن است استفاده
از آفت کش‌ها را کاهش دهد، خطر مقاومت را کاهش دهد و از سرریزهایی که هم به انسان و هم به محیط زیست آسیب می‌زند جلوگیری کند.

پیش‌بینی قیمت‌ها
نوسانات بازار و نوسان قیمت‌ها بر نحوه سرمایه‌گذاری کشاورزان و تصمیم‌گیری‌ها اثر مستقیم دارد. این عدم اطمینان همچنین می‌تواند کشاورزان را از ریسک کردن در مورد پیشرفت‌های جدید باز دارد.
هوش مصنوعی می‌تواند با پیش‌بینی قیمت‌ها به کاهش این عدم اطمینان کمک کند. به عنوان مثال، شرکت‌هایی مانند Agtools ، Agremo و GeoPard ابزارهای تصمیم گیری مزرعه مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند. این ابزارها امکان تجزیه و تحلیل لحظه‌ای نقاط قیمت و داده‌های بازار را فراهم می‌کند و داده‌هایی را در مورد روندهای بلندمدت به کشاورزان ارائه می‌دهد که می‌تواند به بهینه سازی تولید کمک کند.
این داده‌ها به کشاورزان اجازه می‌دهد تا به تغییرات قیمت واکنش نشان دهند و به آنها اجازه می‌دهد برنامه‌ریزی استراتژیک تری داشته باشند. اگر انعطاف‌پذیری اقتصادی کشاورزان بهتر شود این احتمال افزایش می‌یابد که آنها شاهد فرصت‌ها و فناوری‌های جدیدی باشند که هم مزارع
هم سیستم غذایی را ارتقاء دهند.

هوش مصنوعی برای همیشه

نوآوری بشر همیشه همراه با افرادی برنده و بازنده بوده است.
خطرات هوش مصنوعی می‌تواند شامل نقض حریم خصوصی داده‌ها و دستکاری انسانی باشد با این حال این فناوری نیز توانایی حل بسیاری از مشکلات را دارد.
استفاده‌ از هوش مصنوعی در کشاورزی امیدی نو در میان کشاورزان است.
اگر صنعت کشاورزی بتواند ضمن ایجاد چارچوب‌های قوی و معقول برای به حداقل رساندن آسیب‌ها و همچنین ارتقای خود از این فناوری استفاده کند، هوش مصنوعی نیز می‌تواند به کاهش تأثیر کشاورزی مدرن بر سلامت انسان و محیط زیست کمک کند و در عین حال به ارتقاء امنیت غذایی جهانی در قرن بیست و یکم کمک کند.

 

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا