ورود دسته‌جات جدید ملخ صحرایی به کشور
ورود دسته‌جات جدید ملخ صحرایی به کشور
اقتصادسبز آنلاین: سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: بنابر آخرین آمار تاکنون در ۱۴۸ هزار و ۶۸۲ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ۷ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.

اقتصادسبز آنلاین: سخنگوی سازمان حفظ نباتات گفت: بنابر آخرین آمار تاکنون در ۱۴۸ هزار و ۶۸۲ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی در ۷ استان جنوبی کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا میر، سخنگوی سازمان حفظ نباتات، درباره آخرین وضعیت مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اظهار کرد: بنابر آخرین آمار در سطحی معادل ۱۴۸ هزار و ۶۸۲ هکتار در ۷ استان جنوبی کشور مبارزه شیمیایی علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.
او افزود: طبق آخرین آمار در استان سیستان و بلوچستان در ۵۸ هزار و ۸۰۸ هکتار، هرمزگان ۴۰ هزار و ۸۵۲ هکتار، بوشهر ۲۲ هزار و ۷۴۰ هکتار، فارس ۱۴ هزار و ۱۷۰ هکتار، خوزستان ۶ هزار و ۱۷ هکتار، جنوب کرمان ۴ هزار و ۴۹۰هکتار و خراسان جنوبی یک هزار و ۵ هکتار مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفته است.
میر در ادامه از ورود حجم گسترده آفت ملخ صحرایی خبر داد و گفت: بنابر پیش بینی‌های سازمان فائو، حجم گسترده‌ای از آفت ملخ صحرایی از حوزه خلیج فارس همچون عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عمان و کویت طی روز‌های گذشته وارد استان‌های جنوبی کشور شده است و همواره این روند طی روز‌های آتی ادامه خواهد داشت.
به گفته او، تاکنون به دنبال ورود آفت ملخ صحرایی، هیچ گونه خسارتی به باغات و مزارع استان‌های جنوبی کشور گزارش نشده است.
سخنگوی سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه کمبودی در تامین آفت کش و سموم مورد نیاز علیه آفت ملخ صحرایی وجود ندارد، بیان کرد: با وجود ورود دسته جات میلیاردی ملخ طی روز‌های آتی به کشور، امکانات مورد نیاز و هماهنگی‌های لازم با بخش‌های مختلف صورت گرفته است که امیدواریم همانند سال گذشته با مبارزه مطلوب علیه این آفت خسارتی به باغات و مزارع وارد نشود.
میر با اشاره به اینکه حجم و تراکم آفت ملخ صحرایی چند برابر سال گذشته است، اظهار کرد: سال گذشته ورود دسته جات ملخ صحرایی به کشور چند ده میلیونی بود، در حالی که امسال بالای یک‌ میلیارد است که با این وجود پیش‌بینی می‌شود سطح مبارزه علیه این آفت به بالای یک میلیون هکتار برسد.

مشکلی در مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی نداریم

میر درباره آخرین جزئیات تخصیص اعتبار به آفت ملخ صحرایی گفت: مهر سال گذشته مکاتباتی در خصوص تخصیص اعتبار به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی صورت گرفت که در نهایت سال گذشته ۲۰ میلیارد تومان اعتبار به مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی اختصاص یافت و قرار است ۶۵ میلیارد تومان مابقی در فاز دیگر پرداخت شود.
به گفته میر، هم اکنون دولت ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی مصوب کرده است که پرداخت آن صورت می‌گیرد.
این مقام‌مسئول بیان کرد: تاکنون سازمان حفظ نباتات در خصوص مبارزه علیه آفت صحرایی مشکلی از لحاظ کمبود اعتبار ندارد که امیدواریم کم کاری از این به بعد هم در خصوص مشکلات مالی نداشته باشیم.
او با انتقاد از کم کاری کشور‌های عربی در خصوص مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی گفت: در روز‌های پایانی سال گذشته در جلسه ویدیو کنفرانس کشور‌های عضو سواک مطرح کردیم که بنابر گزارش‌های اعلامی از سوی کشور‌های عربستان سعودی، امارات، عمان و یمن کم کاری‌هایی در زمینه مبارزه علیه آفت ملخ صحرایی به علت کمبود منابع کشاورزی صورت می‌گیرد که از دبیر کمیسیون فائو خواستار رسیدگی به این موضوع شدیم‌، چرا که از لحاظ پروتکل‌های قانونی کمبود منابع کشاورزی دلیل نمی‌شود که کشور‌ها مبارزه مناسب را انجام ندهند.
میر در پایان تصریح کرد: با توجه به اعتراضاتی که در خصوص کم کاری کشور‌های عربی داشتیم، امیدواریم ترتیب اثری داده شود چرا که کشور‌های عضو سواک به نوعی دروازه ورودی هستند که اگر به درستی مبارزه نکنند، حجم بیشتری از این آفت وارد کشور ما می‌شود. / باشگاه خبرنگاران جوان