ورود و خروج کلیه نهاده‌ها به مجتمع میگو گمیشان مجدانه کنترل می‌شود
ورود و خروج کلیه نهاده‌ها به مجتمع میگو گمیشان مجدانه کنترل می‌شود
اقتصادسبز آنلاین: مديركل شيلات گلستان گفت: در فصل پرورش سال جاری نسبت به ورود و خروج كليه نهاده ها و عوامل مزارع، سخت‌گيری لازم انجام می‌گيرد كه اين كار به طور يقين به نفع پرورش‌دهندگان می‌باشد تا از تكرار تجربه تلخ بيماری لكه سفيد سال گذشته جلوگيری شود.

اقتصادسبز آنلاین: مدیرکل شیلات گلستان گفت: در فصل پرورش سال جاری نسبت به ورود و خروج کلیه نهاده ها و عوامل مزارع، سخت‌گیری لازم انجام می گیرد که این کار به طور یقین به نفع پرورش‌دهندگان می‌باشد تا از تکرار تجربه تلخ بیماری لکه سفید سال گذشته جلوگیری شود.

به گزارش خبرنگار ما، جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو گلستان، با حضور مدیر کل شیلات، نماینده دامپزشکی، نماینده صندوق بیمه محصولات کشاورزی و جمعی از پرورش دهندگان میگو استان برگزار شد.
مهندس سید جواد قدس علوی در این جلسه با تاکید بر رعایت پروتکل بهداشتی با همکاری کلیه دستگاه های متولی و بهره برداران گفت: مزارعی که عمل پاکسازی را به طور کامل انجام نداده اند، جهت رفع کانون آلودگی مجتمع، باید براساس برنامه بخش آبزیان دامپزشکی کشور ظرف مدت یک هفته این مرحله را به پایان برسانند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از مرحله پاکسازی و قبل از آغاز به کار پرورش، تیمی متشکل از دامپزشکی، شیلات و نماینده بهره برداران، از مزارع بازدید به عمل می آورند و سلامت مزارع را تایید می نمایند.
وی تصریح کرد: یکی از برنامه های شیلات صدور کارت تردد برای ورود کلیه افراد فعال در مزارع به مجتمع خواهد بود که این امر با همکاری و معرفی مدیران عامل به زودی اجرایی می شود. همچنین برگزاری کلاس های آموزشی برای فعالیت این بخش جزء الزامات می باشد که به مرور زمان اجرا می شود.
مهندس قدس علوی اذعان داشت: بیمه کردن مزارع، دریافت گواهی بهداشتی از مبدا، صدور گواهی بالینی لاروها از سوی دامپزشکی استان و تایید فنی و بهداشتی مزرعه توسط کارشناسان شیلات و دامپزشکی استان، از موارد اجباری در فصل پرورش میگو استان می باشد.
وی گفت: در این جلسه مقرر شد در راستای کمک به تولید میگو در استان دامپزشکی نسبت به اعلام موارد بهداشتی، ضرورت و اجرای این موارد در مرکز تکثیر محک، به منظور کاربرد تانک های بتنی آن (لاروی، نرسری و مولد سازی ) به عنوان محل قرنطینه و نرسری بچه میگو اعلام نظر نماید.
مدیر کل شیلات گلستان با اشاره به ضرورت فیلتراسیون در استخرهای پرورش میگو اظهار کرد: کلیه مزارعی که برنامه تولید میگو در سال 99 دارند، باید نسبت به ساخت فیلتراسیون آب مزرعه خود با تایید اداره فنی شیلات استان در اسرع وقت اقدام نمایند.
همچنین در این جلسه نماینده صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان گفت: با توجه به اجباری بودن بیمه در سال 99 این صندوق آمادگی خود را برای بیمه مزارع میگو اعلام می دارد.
دکتر آل رسول افزود: شرایط بیمه شامل دریافت گواهی بهداشتی لارو از مبدا و صدور گواهی بالینی لاروها از سوی دامپزشکی، تاییدیه بهداشتی مبدا، ارائه درخواست کتبی بیمه شونده و تایید آماده سازی فنی و بهداشتی ادارات کل شیلات و دامپزشکی می باشد.
دکتر فکوری نماینده اداره کل دامپزشکی استان نیز در این جلسه گزارشی از روند موارد بهداشتی و اقداماتی که بهره برداران باید در زمان پرورش رعایت نمایند، ارائه نمود و از پرورش دهندگان خواست برنامه راهبردی ابلاغ شده را با دقت مطالعه و اجرا نمایند.
گفتنی است جلسه کارگروه فنی تکثیر و پرورش میگو گلستان با سه دستور کار نحوه و زمان پرداخت خسارات ناشی از بیماری لکه سفید به مزرعه داران آسیب دیده در سال 98، برنامه و نحوه عضویت و افزایش سرمایه در صندوق حمایت از بخش کشاورزی و اعلام مراکز تکثیر میگو ممیزی شده جهت تهیه بچه میگو، در محل سالن جلسات شیلات گلستان برگزار شد. / روابط عمومی سازمان شیلات ایران