وضع برنامه‌‌های صادراتی بلندمدت راهکار مهم جهت رونق صادرات در کشور
وضع برنامه‌‌های صادراتی بلندمدت راهکار مهم جهت رونق صادرات در کشور
اقتصادسبز آنلاین: تقاضای ما این است که از وضع قوانین جدید دست و پاگیر و قوانینی که باعث ضربه به صادرات می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

اقتصادسبز آنلاین: تقاضای ما این است که از وضع قوانین جدید دست و پاگیر و قوانینی که باعث ضربه به صادرات می‌شود، جلوگیری به عمل آید.

احمد وهاب زاده، مدیرعامل شرکت «راشین کبیر» با برند «آجیکس» در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما ضمن اشاره به مطالب فوق، به پرسش‌های مطرح شده به شرح زیر پاسخ گفت:

ابتدا در رابطه با چالش‌هایی که صنعت غذای ایران با آن مواجه است، توضیح دهید.

در محصولات صادرات محورهمچون پسته و… یکسری قوانین دست‌و پاگیر وجود دارد که مانع از رصد بازار به صورت پایدار می‌شود. معمولاً صادرکنندگان باید دارای برنامه‌های بلندمدت یکساله و دوساله باشند. از دولت تقاضا داریم که حداقل برنامه‌‌های صادراتی را به صورت بلندمدت وضع کنند؛ زیرا هم‌اکنون به‌خاطر تصمیمات خلق‌الساعه، در حال از دست دادن بازارهای صادراتی خود هستیم. صادرات نیاز به یک بازارپایدار دارد که بتوان سالیان سال آن را حفظ کرد. درصورت وجود قوانین دست و پاگیر و تصمیمات زودگذر، تولیدکننده آسیب دیده و محصولش به خودی خود از بازار خارج می‌شود. معمولاً بازاردنبال محصولاتی است که خورجین آن محصول یعنی تولید آن، قوانین ثابتی داشته باشد. از مسئولان تقاضا داریم که قوانین ثابت صادراتی را دستکاری نکرده و اجازه دهند تا چند سال ثابت بماند و هر روز یک تصمیم جدید وضع نکنند.

اصولاً صادرکنندگان با موانع بسیاری همچون نوسان نرخ ارز، بی‌ثمربودن مشوق‌های صادراتی و معضل برگشت وجه حاصل از صادرات و… مواجه هستند، نظر شما در این‌باره چیست؟

در همه مواردی که به آن اشاره کردید، صادرکنندگان خشکبار به خصوص پسته با بیشترین مشکل مواجه‌اند؛ به طوری که نمی‌توانیم ارز خود را به راحتی برگردانیم و در این زمینه با کشورهای مختلف مشکلات فراوانی داریم. متأسفانه نه تنها مشوق صادراتی به ما نمی‌دهند؛ بلکه از تولیدات ما که جزو محصولات کشاورزی است و تاکنون معاف از مالیات بوده‌اند به تازگی درصدی مالیات دریافت می‌کنند که قرار است با تعیین و تکلیف، این درصد حذف شود. البته باید عرض کنم که ما نیازی به مشوق‌های صادراتی نداریم و خودمان بازار خود را پیدا می‌کنیم، اما تقاضای ما این است که از وضع قوانین جدید دست و پاگیر و قوانینی که باعث ضربه به صادرات می‌شود، جلوگیری به عمل آید. خوشبختانه با وضعیت موجود، همچنان رو به جلو حرکت می‌کنیم تا اگر خدا بخواهد و وضعیت به ثبات برسد بتوانیم جایگاه خود را در بازارهای جهانی حفظ کرده و آن را از دست ندهیم.

امسال، وضعیت تولید پسته به چه صورت است؟

متأسفانه میزان پسته‌ای که در سال جاری برداشت می‌شود به خاطر سرمازدگی 30 تا 40 درصد کمتر از سال قبل است و ما ناخودآگاه، بخشی از بازار را از دست می‌دهیم اما اگر نرخ دلار، روند نسبتاً ثابتی داشته و تغییرات چندانی نداشته باشد، به جرأت می‌توان گفت که تمامی محصول سال آینده صادر خواهد شد. فقط تقاضای ما این است که به بازار صادراتی هرچه بیشترثبات ببخشند؛ زیرا این بازار یک بازار معمولی نیست که هر روز یک تصمیم جدید در رابطه با آن وضع شود. رقبای صادراتی ما در این رابطه تصمیمات چند ساله اتخاذ می‌کنند اما متأسفانه ما برای یک‌ماه آینده نیز نمی‌توانیم تصمیم بگیریم و نمی‌دانیم چه قوانینی همچون قانون ارزی و … مانع کار خواهد شد.

محصول خود را بیشتر به چه کشورهایی صادر می‌کنید؟
ما چندین دوره به عنوان صادرکننده نمونه استان کرمان شناخته شدیم و معمولاً تولیدات خود را به دورترین نقاط جهان همچون آمریکا، برزیل، آفریقای جنوبی، استرالیا، اتحادیه اروپا، روسیه، امارات، هند، عراق و پاکستان صادر می‌کنیم، اما میزان صادرات بر مبنای تقاضای مشتریان و هر ساله متفاوت است و گاهی بیشتر و زمانی کمتر است؛ گاهی نیز متأسفانه به خاطر قوانین دست وپاگیر، رقیب جای ما را می‌گیرد.

آیا در رابطه با صنایع تبدیلی پسته نیز اقداماتی انجام داده‌اید؟
بله؛ ما جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که خیلی روی فرآوری پسته سرمایه‌گذاری کرده‌ و این محصول را از حالت خام‌فروشی به پسته فرآوری‌شده طعم‌دار با بسته‌بندی‌های متفاوت (از کوچک تا بزرگ) تبدیل کرده‌ایم.