وقتی امنیت غذایی آینده به‌طور بالقوه توسط تراکم زیرزمینی تهدید می‌‌شود
وقتی امنیت غذایی آینده به‌طور بالقوه توسط تراکم زیرزمینی تهدید می‌‌شود
اقتصادسبز آنلاین: محققان دانشگاه علوم کشاورزی سوئد نشان داده‌‌اند که امنیت غذایی آینده در اروپا، آمریکا و استرالیا به‌دلیل تراکم زیرزمینی تهدید می‌ ‌شود.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: محققان دانشگاه علوم کشاورزی سوئد نشان داده‌‌اند که امنیت غذایی آینده در اروپا، آمریکا و استرالیا به‌دلیل تراکم زیرزمینی تهدید می‌ ‌شود. در واقع می‌ توان اشاره کرد که تراکم خاک زیرین توسط وسایل نقلیه بزرگ کشاورزی مانند تراکتور ایجاد می‌‌شود. در حالی‌که تایرهای بزرگتر و انعطاف‌پذیرتر آسیب سطحی محدودی دارند، خاک زیر خاک سطحی فشرده می‌‌شود تا جایی که ظرفیت تولید درازمدت در معرض تهدید قرار می‌گیرد. این نتیجه ‌گیری‌ها در یک مطالعه جهانی به‌دست آمده که به موازات ساروپودها، سنگین ‌ترین حیواناتی که تاکنون روی زمین راه می‌‌‌رفته‌‌اند، حاصل شده است.

مکانیزاسیون چگونه بر کشاورزی مدرن تأثیر می‌گذارد؟
مکانیزاسیون به طور قابل توجهی بر موفقیت کشاورزی مدرن تاثیر گذاشته، زیرا قابلیت‌های تولید مواد غذایی بسیار گسترش یافته که به دلیل ظرفیت بالاتر ماشین آلات کشاورزی انجام شده است. با این‌حال، افزایش ظرفیت با وسایل نقلیه سنگین‌تر همراه شده است که خطر تراکم زیر خاک را افزایش می‌‌دهد.
در اواخر دهه 1950 میلادی، وزن کل کمباین‌های باردار تقریبا چهار تن بود، در حالی‌که وسایل نقلیه مدرن اکنون به طور متوسط 36 تن وزن دارند. محققان در نظر گرفته‌اند که این توسعه چه معنایی برای هکتار از زمین‌های زراعی دارد. مشخص شد که تنش تماسی روی سطح خاک در این مدت در سطح پایین ثابت‌مانده که به دلیل این واقعیت است که ماشین‌‌ها با لاستیک‌های بزرگ‌تری نصب شده‌‌اند که وزن ماشین‌‌آلات را روی سطح بیشتری توزیع می‌‌‌کنند.
با این‌حال، در لایه زیرین عمیق‌تر، تراکم خاک به سطوحی افزایش یافته است که توانایی خاک را برای تولید موفق غذا به خطر می‌‌اندازد که همچنین پیامدهایی برای توانایی خاک برای انتقال آب و ارائه سایر خدمات مهم اکوسیستمی دارد.
تراکم خاک زیرین توسط وسایل نقلیه کشاورزی یک مشکل بسیار جدی است، زیرا هنگامی که خاک فشرده می‌‌شود، برای چندین دهه آسیب می‌ بیند. پروفسور توماس کلر، نویسنده ارشد این مقاله، از SLU در سوئد و Agroscope در سوئیس، توضیح داد که این ممکن است یکی از دلایلی باشد که چرا برداشت دیگر افزایش نمی‌یابد و چرا ما اکنون شاهد سیل‌های بیشتری نسبت به قبل هستیم.

این چه تأثیری بر امنیت غذایی در سطح جهان دارد؟
دانشمندان نقشه‌ای تهیه کردند که نشان می‌‌دهد چگونه خطر فشردگی مزمن زیرزمینی در سراسر جهان متفاوت است و کشف کردند که این خطر در اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی و استرالیا برجسته‌ترین است. پیش‌بینی می‌‌‌شود که در سطح جهانی، حدود یک پنجم کل زمین‌های قابل کشت در معرض خطر آسیب‌های گسترده باشد که ترمیم آن بسیار چالش برانگیز است. بنابراین، بعید است که خاک‌ها احیا شوند. با این‌حال، در حال حاضر خطر فشردگی زیرزمینی هم در آسیا و هم در آفریقا کمتر است، جایی که مکانیزاسیون کشاورزی هنوز به همان سطح نرسیده است. توماس کلر گفت: «اگر قرار باشد مکانیزاسیون در آسیا و آفریقا شتاب بیشتری بگیرد، خطر تراکم زیرزمینی در این قاره‌‌ها نیز وجود دارد.»

چگونه می‌‌توان از این موضوع جلوگیری کرد؟
به‌منظور جلوگیری از این موضوع در آینده، دانشمندان بر لزوم آگاهی بیشتر سازندگان وسایل نقلیه از تراکم خاک زیرین تأکید کرده‌اند. برای تضمین کشاورزی پایدار، سازندگان وسایل نقلیه موظفند از خطری که فشردگی زیرزمینی ایجاد می‌ کند، از جمله تاثیر منفی آن بر خود خاک، آگاهی بیشتری داشته باشند. مهم‌تر از همه، بار چرخ‌های وسایل نقلیه مزرعه مدرن باید کاهش یابد تا به اندازه امروز بر زیرزمینی تأثیر نگذارد. توماس کلر نتیجه گرفت که هر چه ماشین‌‌ها سنگین ‌تر باشند، برای زیرزمین‌ها بدتر است.