پرواز قیمت مرغ در بی‌ثباتی قیمت نهاده‌ها
پرواز قیمت مرغ در بی‌ثباتی قیمت نهاده‌ها
اقتصادسبز آنلاین: صنعت کشاورزی به‌عنوان بنیان اساسی یک جامعه همواره مورد توجه بوده است و سبب شده است تا بخش بزرگی از نیروی کاری، سرمایه و چرخه اقتصادی در این صنعت گنجانده شود. تولید و پرورش طیور بخش مهمی از این صنعت را تشکیل می‌دهد که همواره در سالیان اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است.

اقتصادسبز آنلاین: صنعت کشاورزی به‌عنوان بنیان اساسی یک جامعه همواره مورد توجه بوده است و سبب شده است تا بخش بزرگی از نیروی کاری، سرمایه و چرخه اقتصادی در این صنعت گنجانده شود. تولید و پرورش طیور بخش مهمی از این صنعت را تشکیل می‌دهد که همواره در سالیان اخیر با مشکلات عدیده‌ای مواجه بوده است.

در حال حاضر بزرگترین دغدغه تولیدکنندگان این بخش تأمین نهاده‌ها و ریزمغذی می‌باشد که به علت نوسانات ارزی سبب افزایش قیمت چندین برابری و سرسام‌آور شده است.
این افزایش قیمت سبب می‌شود تا قیمت تمام شده تولید به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کند و باعث گران شدن قیمت مرغ شود و این پروسه نتیجه‌ای جز ضرر برای تولیدکنندگان و پرکشیدن مرغ از سفره مردم نخواهد شد.
در همین رابطه بی‌مناسبت ندیدیم تا پای صحبت فرهاد گیاهی، مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی کشاورزی مرغداران استان گیلان بنشینیم که ماحصل آن را در ادامه می‌‌خوانیم:

لطفاً نظرات خود را در مورد نوسانات قیمت خوراک بیان فرمایید.

از آنجایی‌که بالغ بر 90 درصد خوراک صنعت طیور وارداتی است (نهاده و ریز مغذی‌ها) و تحریم‌های ناجوانمردانه و افزایش لحظه‌ای قیمت دلار همگی دست به‌دست هم داده‌اند تا بر مشکلات واردات این محصول هر روز افزوده شود.

افزایش قیمت خوراک تا چه میزان بر هزینه تمام شده تولید تاثیر‌گذار است؟

این روزها در فضای کشور عزیزمان بی‌ثباتی اجناس در افزایش قیمت بی داد می‌کند و هیچ معیار خاصی دال بر اینکه چرا اینقدر تفاوت قیمت درب مغازه‌ها، انبار‌های خرد و کلان وجود دارد کسی پاسخگو نیست. بطور مثال نهاده که یک شبه وارد انبار نشده! پروسه خرید مربوط به شش ماه قبل است که با ارز دولتی وارد بنادر کشورمان شده و راه غیر مجاز برای واردات نهاده هم وجود ندارد پس چرا امروز قیمت سویا از 2700 تومان به 7500 تومان رسیده یا ذرت از 1500 تومان به 2500 رسیده؟ معنی این معما چیست؟ علی رقم اینکه در افزایش قیمت هزینه‌های تمام شده مرغدار بالغ بر 57 درصد نهاده تاثیر گذار است.

آیا متولیان و دولتمردان توانایی ثبات قیمت در بخش طیور را دارند؟

ببینید حاکمیت دولت بر کشور و کالا بی‌بدیل نیست، آن هم اگر برنامه مدار باشد در زمان خود تاثیراتش را نشان خواهد داد. فقط نیاز به همت، تلاش و صداقت دستگاه‌های مرتبط دارد که چاشنی کار کنند و در آن صورت مردم از همه توان مندی‌ها بهره مند خواهد شد.

گوشت مرغ همواره یکی از خوراک‌های محبوب در سفره ایرانیان بوده است ولی نوسانات اخیر در قیمت آن سبب کاهش مصرف آن شده است. چه پیشنهادی برای حمایت از مصرف کننده دارید؟

تغییرات و نوسانات قیمت ارز سبب شده هزینه تمام شده قیمت مرغ بالا رود و با توجه به قدرت خرید کم مردم که قسمت اعظم جمعیت کشور کم درآمد هستند نتواند همانند سنوات گذشته مرغ را بر سفره‌های خود داشته باشند، پیشنهاد می‌گردد که دولت باید بابت تولید این کالای استراتژیک سوبسید (یارانه) در نظر بگیرد تا به این طریق هزینه تمام شده قیمت مرغ پایین آید تا مردم بتوانند از این کالای حیاتی استفاده کنند.

با توجه به این‌که تنها سویا در جیره غذایی طیور وارداتی است و ما می‌توانیم سایر اقلام و نهاده‌ها را در داخل کشور تولید کنیم چرا به این صورت افزایش قیمت در نهاده‌ها را شاهد هستیم؟

بیش از 90 درصد مواد اولیه تولید صنعت طیور وارداتی است از نهاده‌ها (ذرت و سویا) گرفته تا ریزمغذی‌ها و واکسن و از آنجا که نوسانات قیمت ارز به صورت لحظه‌ای بوده و موجب گردیده که روزانه تغییرات در قیمت نهاده را شاهد باشیم. ضمن اینکه در توان کشور تولید این نهاده وجود دارد ولی باید کار کارشناسی در این بخش صورت گیرد و از افراد تحصیل‌کرده رشته کشاورزی و دامپزشکی با در اختیار گذاشتن تسهیلات، ماشین‌آلات و زمین استفاده کرده و همچنین با رفع مشکل بی‌آبی، این امکان را برای تولید نهاده‌های بی‌نهایت به‌وجود آورد تا تولیدکنندگان را از این گرداب واردات نجات بخشد.

آنفلوانزا سالانه صدمات جبران ناپذیری به صنعت طیور وارد کرده است آیا در این زمینه عملکرد سازمان دامپزشکی را در سالیان اخیر مطلوب دیده اید؟

عملکرد سازمان دامپزشکی کشور در حوزه کاری ما نبوده و قادر به پاسخگویی در این مقوله نیستیم. ولی ورود پرندگان مهاجر در ایام خاصی از ماه‌ها به کشور ما یکی از راه‌های سرایت آنفلوانزا است.

چه نظری در رابطه با پخش صحنه‌هایی از معدوم سازی جوجه‌های یکروزه دارید و آیا این گونه موارد قبلا نیز تکرار شده است؟ و آیا راهکار مناسب‌تری جهت رفع این معضل وجود نداشته است؟

در سنوات گذشته یا همچنین مواردی نداشتیم و یا اگر داشتیم در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی پخش نشده بود، اما امسال بدلیل نبود نهاده‌های دامی بی رغبتی در میان تولیدکنندگان بوجود آمد که منجر به عدم جوجه ریزی واحدهای مرغداری شد. از آنجا که جوجه یکروزه تولیدی بایستی در همان روز از کارخانجات به واحدهای مرغداری ارسال شود وجوجه‌های تولیدی به موقع به واحدها ارسال نگردید، می‌توانستند آنها رادر اختیار اتحادیه‌ها قرار داده تا از طریق دهیارها در سطح روستاها به‌صورت رایگان پخش و مورد استفاده و نگهداری قرار گیرند.