پرورش تمساح یا فروش زهر عقرب کدامیک پر سودتر است‌؟
پرورش تمساح یا فروش زهر عقرب کدامیک پر سودتر است‌؟
اقتصادسبز آنلاین: يکی از مهمترين دغدغه‌های کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری جديد راه‌اندازی کنند، اين است که بتوانند در مدتی کوتاه از طريق فعاليت کاری خود به درآمد و سودی قابل توجه برسند تا بتوانند آن کسب‌وکار را ادامه دهند.

مریم حق‌بیان

اقتصادسبز آنلاین: یکی از مهمترین دغدغه‌های کسانی که می‌خواهند کسب‌وکاری جدید راه‌اندازی کنند، این است که بتوانند در مدتی کوتاه از طریق فعالیت کاری خود به درآمد و سودی قابل توجه برسند تا بتوانند آن کسب‌وکار را ادامه دهند. پرورش حیوانات زودبازده یکی از بهترین روش‌ها برای برطرف ساختن این دغدغه و رسیدن به سود مناسب در مدت اندک است.امروزه کسب‌وکار پرورش حیوانات به‌طوری گسترده شده است که شما تقریبا می‌توانید هر حیوانی را در فهرست کسب‌وکارهای پرورش حیوانات قرار دهید. دامنه این فهرست چنان گسترده است که به‌طور قطع موجب شگفتی خواهد شد. شما در ایران می‌توانید انواع پستانداران، آبزیان، پرندگان، جوندگان، خزندگان و حشرات را پرورش دهید و از طریق آن‌ها درآمد کسب کنید. قبل از این‌که به بحث در مورد پرورش حیوانات پولساز ، مخصوصاً پرورش حیوانات پر سود در منزل بپردازیم، به یک سری پیش نیازهایی که برای شروع کار لازمه اشاره می‌کنیم.
1- اولین و مهم‌ترین مساله، علاقه‌ به حیوانات

اگر قصد پرورش جانداری را دارید که اصلاً بهش علاقه‌مند نیستید و حتی از نگاه کردن به آن احساس خوبی ندارید، محکوم به شکستید.
پس قدم اول در پرورش حیوانات پولساز این است‌ که از بین گزینه‌هایی که دارید؛ جانداری رو انتخاب کنید که دوستش دارید.
2- حتماً باید در کنار مطالعه کردن تحقیقات میدانی داشته باشید و مشاوره بگیرید:
مطالعه از منابع علمی معتبر و مشاوره گرفتن از اساتید.باید امکان رشد جاندار مورد نظر شما در منطقه‌ای که برای اینکار در نظر دارید را بررسی کنید.برای این‌کار می توانید مدتی به عنوان کارآموز، پیش شخصی که پرورش جاندار مورد نظر شما رو انجام می‌دهد، دوره بببینید. مخصوصاً اگر پرورش حیوانات کمیاب مدنظرتون باشه
3- از تعداد کم شروع کنید
تفاوتی ندارد پرورش حیوانات زود بازده باشد یا دیربازده و یا حتی پردرآمدترین حیوان، شروع کار پرورش با تعداد کم سبب می‌شود.
علاوه بر این‌که کار رو بهتر یاد می‌گیرید، کم‌کم با مشکلات آن هم آشنا شوید
4- برای محصول نهایی بازار پیدا کنید.
بنابراین قبل از اینکه پرورش حیوانات پولساز را شروع کنید، بازار هدف رو شناسایی کنید و
رو در رو با مشتری‌ها صحبت کنید.

بخش دوم: دسته‌بندی حیوانات قابل پرورش

وقتی موضوع مقاله‌ای پردرآمدترین پرورش حیوانات باشد و بخواهیم به بررسی این‌که پرورش چه حیوانی مقرون به صرفه است بپردازیم، نمی‌شود از میزان سرمایه‌ اولیه و سودی که به‌دست می‌آید حرفی نزد.
ولی با توجه به نوسانات بازار، قیمت نهاده‌ها و… باید محاسبات را به روز و آنلاین انجام داد.
هدف این است که نمای کلی از پرورش حیوان مد نظرتون پیدا کنید و با سایر حیوانات مقایسه‌اش کنید.

بخش سوم: حیوانات قابل پرورش با هزینه کم و به‌صورت خانگی

پرورش حیوانات پر سود در منزل فقط برای شروع کار منطقی است چون بعد از این‌که خواستید کار را گسترش دهیدحتماً به مکانی مختص به این حیوانات نیاز خواهید داشت حال با این نگاه اجمالی به سراغ معرفی حیواناتی می رویم که از نظر پرورش و نگهداری ،تولید مثل و بازار فروش در شرایط فعلی اقتصاد کشور سوده و زود بازده هستند.

1- پرورش پرندگان زینتی

پیشنهادهای ما مرغ عشق، قناری، عروس هلندی و فنچ هستند که جزء پرنده‌های محبوب‌اند و با برنامه‌ریزی در کوتاه مدت به سوددهی می‌رسید.
دلایلی که این پرنده‌ها رو در فهرست پرورش حیوانات پولساز آوردیم:
نخست اینکه که سرمایه زیادی برای تجهیزات، پرورش و نگهداری نمی‌خواهد. (یک قفس با توری و چوب درست کنید، با یک جای آبخوری و غذا
دومی این‌که که فضای زیادی نمی‌خواهد و یه گوشه از حیاط خانه برای شروع کار کافی است.
سوم این‌که‌ که در گروه پرورش حیوانات زود بازده هستند و نهایتاً در دو ماه به سوددهی می‌رسید.
چهارمی مسأله که پرورش و نگهداری آنها آسان است و حتی افراد بی‌تجربه می‌توانند این کار را انجام بدهند..
پنجم ریسک پایین این کاراست ، چون احتمال مریض شدن و مرگ‌ومیرشون کمتر است.
ششمین دلیل که از همه جذاب‌تره این است که سروکله زدن با این موجودات برای روحیه و روان، مناسب است.
در کل پرورش این پرندگان جزء پرورش حیوانات پر سود در منزل به‌ حساب می‌آید و نسبت به سایر مشاغل ظرفیت بالاتری برای جذب افراد جویای کار و خصوصاً بانوان خانه‌دار دارد.برای شغل دوم هم گزینه‌ مناسبی است‌، چون هم ساعت کاری ثابتی نداره و هم سرگرم کنندست.
نکته‌ای که باید بهش توجه کنید، سایز قفس‌هاست:
سایز قفس مرغ عشق:
طول: 45 سانتیمتر
عرض: 45 سانتیمتر
ارتفاع: 60 سانتیمتر
فاصله میله‌ها از همدیگه: 3.1 سانتیمتر‌ سایز قفس قناری:
طول: 60 سانتیمتر
عرض: 45 سانتیمتر
ارتفاع: 45 سانتیمتر
فاصله میله‌ها از همدیگه: بین 0.6 تا 3.1 سانتیمتر
سایز قفس عروس هلندی:
طول: 50 سانتیمتر
عرض: 50 سانتیمتر
ارتفاع: 60 سانتیمتر
فاصله میله‌ها از همدیگه: بین 3.1 تا 5.1 سانتیمتر‌ سایز قفس فنچ:
طول: 50 سانتیمتر
عرض: 50 سانتیمتر
ارتفاع: 60 سانتیمتر
فاصله میله‌ها از همدیگه: 3.1 تا 5.1 سانتیمتر
کمی که کار دستتان حتماً تجهیزاتی مثل رطوبت سنج و دماسنج رو برای کنترل شرایط محیطی تهیه کنید و روزبه‌روز تجهیزاتتون رو پیشرفته‌تر و وسعت کارتون رو بیشتر کنید.

2- پرورش ماهیان زینتی

آرامش زیادی که با نگاه کردن به این موجودات به‌دست می‌آید، بسیار در روحیه‌تون تأثیر‌گذار است.
خبر خوب این‌که در کنار این زیبایی که به محیط اطرافشون انتقال می‌دهند، درآمد خوبی هم به جیب شما انتقال می‌دهند.
از طرفی دانش و زحمتی که برای پرورش ماهیان خوراکی هست، قابل مقایسه با پرورش ماهیان زینتی نیست.
پرورش و تکثیر ماهیان زینتی جزء پرورش حیوانات پر سود در منزل هست. مثلاً در ایام نوروز ماهی قرمز فروش قابل توجهی دارد.
اگر بخواهید کمی حرفه‌ای‌تر هم کار کنید می‌توانید با تهیه‌ حوضچه‌های پلاستیکی و تصفیه آب، حتی در یک اتاق چهار متری تعداد قابل توجهی ماهی زینتی پرورش بدهید.
میانگین مدت زمان رسیدن به سوددهی پرورش ماهیان زینتی تقریباً شش ماه است.

3- پرورش گربه

از بین نژادهای گربه، نژاد پرشین محبوب‌ترین است.
اگر با گربه‌ها میانه خوبی دارید و قصد دارید گربه پرورش بدید؛ گربه‌ پرشین را می‌تونید انتخاب کنید که منفعت مالی بیشتری براتون داشته باشد.
پرورش گربه جزء شغل‌های جذاب برای زنان خانه‌دار محسوب می‌شد.
گربه‌ها نیاز به‌جای گرم و نرم دارند، باید مکان خوابشون را مشخص کنید و یک سری اسباب بازی براشون بذارید.
ظروف آب و غذاشون رو جدا بذارید و توجه داشته باشید که گربه‌ها نیاز به محبت و نوازش دارند، مخصوصاً نژاد پرشین.
برای محل دفع فضولاتشون یه ظرفی که با خاک مناسب پر شده تهیه کنید، البته اگر حیاط و باغچه دارید کار به مراتب راحت تر است.یکی از حُسن‌های بزرگ گربه این است که، خیلی تمیزه و نسبت به سگ نظافت کمتری می‌خواد.
البته هزینه‌ خوراکشون کمی بالاست و با توجه به نوسانات ارزی متغییراست ، ولی در کل سود خوبی دارد.
حداقل زمانی که می‌تونید گربه رو به فروش برسونید و سود مناسبی کسب کنید، دو ماه است. بنابراین پرورش گربه جزء پروش حیوانات زود بازده‌ست البته باید تحت نظر دامپزشک هرماه واکسن‌های لازم را به آنها تزریق کنید.

4- پرورش سگ

اول باید مشخص کنید سگ رو برای نگهبانی پرورش می‌دهید یا خیر.توصیه‌ ما این است که نژادهای اصیل رو انتخاب کنید تا منفعت مالی بیشتری براتون داشته باشد، نژادهای ژرمن شفرد، بولداگ، شیانلو، شارپی و تری‌یر همیشه مشتری‌های خودشان را دارند.طبق تحقیقات‌، نژاد تِری‌یِر اگه نگوییم پرفروش‌ترین، ولی همیشه جزء پر طرفدار ترین نژاد‌ها بوده است.
سرمایه‌ اولیه‌ای که برای پرورش سگ مورد نیاز است یکمی از گربه گربه بیشتر می شود. از طرفی حداقل زمان رسیدن به سوددهی هم سه ماه است ولی سودش هم تقریباً دو برابر پرورش گربه‌ست.

5- پرورش همستر

خیلی‌ها همستر را با موش اشتباه می‌گیرن. اصلی‌ترین فرق ظاهریی که دارن اینه که همستر دُم ندارد.این کوچولوی دوست داشتنی به مراقبت خاصی احتیاج نداشته و بیماری خاصی هم ندارد که به انسان سرایت کند.در مورد هوشش هم در این حد باهوشه که یاد می‌گیره فقط توی جای خاصی عملیات دفع رو انجام بده و می‌تونه غذاش رو بین اجسام مختلف پیدا کند.هزینه‌ نگهداری و خوراک بسیار پایینی داره و تقاضای خوبی در بازار براش هست.همستر نژادهای مختلفی داره. ولی پیشنهاد ما برای شروع کار، همسترهای سوری هستند که به‌خاطر رنگ طلایی‌شون به همستر طلایی هم معروف‌اند. (رنگ و اندازه موی همستر به مخلوطی از رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای و طلایی تغییر می‌کند)
چرا همسترهای سوری؟ چون:
1- این نژاد اندازه‌ی مناسبی داره. (به صورت میانگین قدشون 14 سانتیمتره.)
2- تقاضای بالاتری نسبت به سایر نژادها دارد و طول عمرشون نسبت به بقیه بیشتر است. (2 تا 4 سال)
نژادهایی که جثه‌ کوچکتری دارند. احتمال اینکه زیر پا بمونند زیاد است. همسترهای سوری می‌توانند همبازی خوبی برای بچه‌ها باشند و ساعت‌ها انها رو مشغول کنند.بعضی از دوستان تشویق به پرورش همستر به‌منظور بکارگیری در زمینه‌های تشریح و کالبد شکافی برای آزمایشات علمی و پزشکی می‌کنند.پیشنهاد ما اینه که از پرورش تعداد خیلی کم همستر سوری در قفس‌های جداگانه برای فروش به عنوان حیوان زینتی شروع کنید و درگیر این حواشی نشید.با سرمایه‌گذاری اندکی برای شروع کار نهایتاً در عرض دو ماه به سوددهی می‌رسید.

6- پرورش خرگوش

با این‌که مصرف گوشت خرگوش در ایران حرام اعلام شده؛ ولی منعی بابت پرورش به عنوان حیوان زینتی وجود ندارد.حیوانات بی‌آزاری هستند، سروصدایی ایجاد نمی‌کنند و محبوبیت خاصی بین کودکان دارند.حتی اگر یک حیاط کوچک دارید به راحتی می‌توانید به پرورش خرگوش بپردازید.
هزینه‌ نگهداری و خوراک پایینی دارند و از چمن، یونجه، سبزیجات و حتی ضایعات سفره تغذیه می‌کنند. (البته هر از گاهی بهتره که از غذاهای دانه‌ای تغذیه کنند)
برای شروع کار، خودتون یک قفس چوبی با سایز مناسب بسازید و برای آبخوری و غذاشون ظروفی رو در نظر بگیرید.
اگه تا حالا با پرورش هیچ جانداری سروکار نداشتید، این گزینه می‌تواند براتون مناسب باشد.

بخش چهارم: حیوانات قابل پرورش که نیاز به مکان بزرگ‌تر و سرمایه‌گذاری بیشتری نسبت به دسته‌ اول دارند

1- پرورش قرقاول

شاید جالب‌ترین ویژگی‌ که در بررسی پرورش قرقاول وجود دارد این است که این حیوانات خودش غذایش را جیره‌بندی می‌کند و همش رو یکجا نمی‌خورد!
مثلاً اگر غذای دو هفته‌اش رو بذارید براش، همه را جیره‌بندی و روزانه مصرف می‌کند.
ولی حالا اگر این کار رو برای مرغ یا اردک می‌کردید، یا این‌قدر می‌خوردن که مریض می شدند یا همه را حیف‌ومیل می‌کردند.
مزیت جالب دیگه این‌که سروصدا هم ندارد.
غذای قرقاوول‌ با غذای مرغ فرقی نمی‌کند و هزینه نگهداری و پرورش پایینی دارد، چون در برابر بیماری‌ها مقاوم بوده و حتی واکسن هم نمی‌خواد و با مولتی ویتامین اکثر موارد مشکلات حل می‌شود.
از طرفی در برابر سرما و گرما هم مقاومت خوب دارد ، پس نیازی به سالن و وسایل گرمایشی نیست.
ولی از اونجایی‌که قرقاول یه پرنده پروازیه، پس به یه محیط محصور احتیاج داریم که مسقف هم باشد. این‌کار رو می‌توانید با یک توری ساده هم انجام بدهید.قرقاول از حضور و مراقبت دائمی بی‌نیازه و به راحتی می‌توناید در کنارش به مشاغل دیگری هم بپردازید.در حال حاضر تقاضا برای خرید گوشت و تخم قرقاول زیاد ولی تولیدش نسبت به بازار مصرف به مراتب کمتر است.از طرفی با این‌که زودبازدست، ولی هزینه و زحمتش نسبت به سایر طیور کمتر است.سعی کنید قرقاول‌های مولد تهیه کنید.گوشت قرقاول علاوه بر طعم خوب خواص دارویی زیادی دارد که همین امر باعث شده مشتری‌های خاص خودش را داشته باشد.قطعاً پرورش قرقاول به صورت خانگی جزء پردرآمدترین پرورش حیوانات به‌شمار می‌آید و اگر در مقیاس عمده انجام بشود، درصد سوددهی رو چند برابر می‌کند.

2- پرورش بلدرچین

روزبه‌روز تقاضا برای گوشت و تخم بلدرچین به‌خاطر ارزش دارویی و غذایی بالایی که دارد بیشتر می‌شود.مقاومتش نسبت به بیماری‌ها خوبه و نیازی به مکان‌های مخصوصی ندارد و در سالن‌های سنتی قابل پرورش است. از طرفی هزینه واکسیناسیون کمی دارد.هزینه‌ خوراک کمی دارد، ولی خیلی بیشتر از غذایی که مصرف می کند تخم و گوشت تولید می‌کند .بنابراین هزینه‌ پرورش و نگهداری کمی دارد.نگران بازگشت سرمایه‌تان هم نباشید. بلدرچین جزء پرورش حیوانات زود بازده به‌حساب میاد و تقریباً طی مدت یک ماه‌ و نیم با سرمایه‌گذاری کم می‌تونید به سوددهی برسید.

3- پرورش اردک گوشتی

این مورد رو برای مناطق خارج از شهر و مخصوصاً روستاها توصیه می‌کنیم.اردک گوشتی مزیتش نسبت به سایر اردک‌ها چاق‌تر بودنش است . گوشت اردک طرفدارهای زیادی دارد و بخاطر گوشت گرم و چربی که دارد خیلی‌ها برای غذا پختن، گوشت اردک رو مناسب‌ترین گوشت می‌دانند.
جالبه که بدانید ارزش غذایی گوشت اردک بیشتر از گوشت مرغ است.پرورش و نگهداری اردک در تعداد بالا کار آسونی نیست.یک سالن مجزا با سیستم گرمایشی و مخصوصاً تهویه هوای خوبی می‌خواهد. برای شنا کردنشون هم باید جایی را در نظر بگیرید.
ولی مشکل خوراک ندارند. پسماندهای سفره رو کامل نوش جان می‌کنند.
اگر چیزی هم بهشون ندادید خودشان حشرات رو پیدا می‌کنند و می‌خورند. در کل مشکل تأمین خوراک نخواهید داشت.
گفتیم بهتره برای پرورش اردک ساکن روستا باشید. دلیلش این بود که اردک‌ها در محیط باز عملیات دفع رو انجام می‌دهند.
پرورش اردک جزء پرورش حیوانات زود بازده‌ست و تقریباً دو ماه با سرمایه‌ اولیه‌ کم به سود خوبی می‌رسید.

4- پرورش غاز

نکته‌هایی که در پرورش اردک گفتیم برای پرورش غاز هم صادق است. با این تفاوت که اردک همه چیز خوار است ولی غاز وجترین است. جالبه بدانید که بخاطر بویایی و چشایی ضعیفی که غاز دارد، فرق سبزیجات رو تشخیص نمی‌دهد و علوفه هم می‌خورد
جالب‌تر این‌که که بدانید بسیار زیرک و باهوش هستند و حافظه خوبی دارند! صاحبان شون رو می‌شناسند و اگر فرد غریبه‌ای به محل زندگیشون نزدیک بشود ، دادوفریاد می‌زنند.
پرورش غاز تقریباً ریسک و تلفاتی ندارد. فقط حواستون باید دو تا سه هفته به جوجه‌ها باشه که جاشون گرم باشه.
البته مقاوم‌تر از جوجه مرغ و جوجه بوقلمون هستند. غازهای بالغ دمای منفی 10 درجه سانتیگراد رو تحمل می‌کنند، از طرفی تحمل گرمای زیاد رو هم دارند.
گوشت و تخم غاز همیشه مشتری‌های پروپاقرص خودش را داشته، مخصوصاً جگر غاز که شهرت جهانی دارد و در بسیاری از کشورها برای تهیه‌ غذاهای گران قیمت از آن استفاده می‌کنند.
اصلاً یه ضرب‌المثل ترکی داریم که می‌گه: یئمیبسن غاز اتین بیلمیبسن لذتین. (گوشت غاز نخورده‌ای تا لذتش را بدانی.)
اگر باز هم قانع نشدید، شاعر می‌گه:
تا نخوردی ذره‌ای از گوشت غاز
لذتش ماند تو را مانند راز
اینارو گفتیم تا بدا نید گوشت غاز از قدیم جزء غذاهای باکلاس و باکیفیت بوده است.
چربی و کلسترول گوشت غاز پایین ولی پروتئین بالایی دارد و در کل دارای ارزش غذایی بالایی است.
قطعاً پیشنهاد ما مثل پرورش اردک گوشتی، استفاده از نژاد گوشتی و نژاد تخمی غازه است (منظور از نژاد تخمی، غازی است که زودبه‌زود تخم گذاری می‌کند،
جوجه اردک وقتی به دنیا می اید تقریباً 40 گرم وزن دارد ؛ ولی حدوداً در دو ماه به 5/2 کیلو می‌رسد.
حتی از فضولات غاز به عنوان کود زمین‌های زراعی و خوراک ماهی استفاده می‌کنند.
نژاد تخم‌گذارغاز در شرایط نرمال حدوداً سالی 280 عدد تخم می‌ گذارد. وزن هر تخم به‌صورت میانگین چیزی در حدود 60 گرم است.
پرورش غاز جزء پرورش حیوانات زود بازده‌ست. بازگشت سرمایه و رسیدن به سوددهی تقریباً طی دو ماه صورت می‌گیرد.
پرورش غاز در مکان‌های مختلفی امکان پذیر است برای مثال‌:
اگر در شمال کشور زندگی می‌کنید، پرورش در شالیزارها جای مناسبی است.
اگر کنار رودخانه ساکن هستید، پرورش غاز و ماهی در استخرها گزینه مناسبی است.
پروش غاز در سالن نیاز به تهویه‌ مناسب و سیستم گرمایشی قابل تنظیمی دارد. چون جوجه غاز برای سه روز اول باید در دمای 34 تا 36 درجه باشد، در روز هفتم در دمای 32 درجه و بعد از 14 روز دمای مناسب براش دمای 24 درجه‌ست.

5- پرورش بوقلمون

بوقلمون پرنده‌ مقاوم، جان سخت و احمقی است!.
اول این‌که حساسیت و تخصصی که برای پرورش مرغ نیازاست را لازم ندارد اما ، ولی پرورش بوقلمون کار راحتی هم نیست.
سیستم گرمایش محیط، تهویه هوای مناسب که مانع از ورود گردوخاک و سروصداهای بیرون باشد جزو ضروریات پرورش بوقلمون است چون این حیوانات به سرو صدا حساس بوده و زود استرس می‌گیرند..
برای همین حتی براشون موسیقی هم پخش می‌کنند !
درباره میزان خنگیشون در این حد بدونید که حتی خوردن و آشامیدن رو هم به سختی یاد می‌گیرند.
این مشکل رو قدیمی‌ها با گذاشتن بوقلمون‌های بالغ کنار جوجه‌ها حل می‌کردند.
جوجه‌ها با نگاه کردن به بوقلمون‌های بالغ، خوردن و آشامیدن را ازشون یاد می‌گرفتند.
ولی این روش از نظر بهداشتی ایراداتی دارد چون ممکن است بیماری‌های بوقلمون‌های بالغ را به جوجه‌ها انتقال بدهد.
البته همچنان برای پرورش در تعداد کم و در روستاها از این روش استفاده می‌شود.
می توان گفت مشکلات و دردسرهای پرورش بوقلمون مابین پرورش بلدرچین و پرورش شترمرغ است‌، و نیاز به محیط سرپوشیده یا نیمه باز دارد.
حتما‌ً تخم نطفه‌دار بوقلمون رو از مراکز معتبر خریداری کنید تا تلفات رو به حداقل برسونید.
سه تا چهار هفته‌ اول باید حواستون به جوجه‌های تازه متولد شدشون باشد و خوب ازشون مراقبت کنید.
یک واکسن در 15 روزگی باید دریافت کنند. البته آنتی بیوتیک هم بیشتر پرورش‌دهندگان به انها می‌دهند. ولی در کل نسبت به بیماری‌ها مقاوم‌اند.
ولی بعد از این‌که این سختی‌ها را متحمل شدید، سودی که به دستتون می‏آید خستگی را از تنتون به در می‌کند.
در برآورد هزینه‌های خوراک بوقلمون، محاسبات نشون می‌دهد که اگر می‌خواهید وزن بوقلمون بین 5 تا 10 کیلوگرم باشد، باید تقریباً بین 18 تا 30 کیلوگرم دان برای خوراکش در نظر بگیرید.
در بازار دو تا نژاد اصلی بوقلمون وجود دارد به‌نام‌های برنز و بیوتی ( b. u.t)
نژاد برنز همان بوقلمون‌های بومی است که رنگشون مشکی یا خاکستری است و در طی تقریباً 6 ماه رشد بوقلمون نر، وزنش به هفت کیلوگرم می‌رسد.
ولی نژاد بیوتی که رنگشون سفید است‌ برای پرورش صنعتی و تعداد بالا استفاده می‌شوند که وزن نرهاشون در طول تقریباً چهار ماه بین 12 تا 16 کیلوگرم می‌رسد و ماده‌هاشون در مدت تقریباً 3 ماه به 7 تا 10 کیلوگرم می‌رسند.
مدت زمان بازدهی پرورش بوقلمون در صورت رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی نهایتاً شش ماه است.
پیشنهاد ما شروع کار با تعداد کم در مکانی تقریباً 100 متر مربعی هست که بهتره بدون گوشه و گرد باشد. (چون از بس احمقن میرن یه گوشه روی هم جمع می‌شن و خفه می‌شن )
البته این متراژ تا تعداد 250 عدد ظرفیت دارد، ولی لطفاً از تعداد کم و زیر 50 عدد شروع کنید.
توجه داشته باشید که برای تعداد کم، نژاد برنزی مناسب‌تراست.
یکی دیگه از مزیت‌های شروع با تعداد کم این است که اگر مکانتون جایی باشد که مزاحم کسی نباشید و ازتون شکایت نکنند، احتیاجی به گرفتن مجوز هم ندارید.
به مرور زمان که حداقل به تعداد بالاتر از 200 عدد رسیدید، از نژاد بی‌یوتی استفاده کنید.
ولی وقتی که پرورش نژاد بی‌یوتی(b.u.t) رو شروع کردید حتماً باید مجوزهای لازم رو دریافت کنید.
اجباری نیست که از پرورش جوجه یک روزه شروع کنید، می‌توانید برای شروع کار از بوقلمون 3 تا 4 هفته‌ای شروع کنید.
حتماً جوجه‌ها رو از مراکز معتبر تهیه کنید تا نطفه‌ ضعیفی نداشته باشند و زود تلف نشوند.
مصرف گوشت بوقلمون به‌خاطر خوش طعم بودن، چربی کم و مقوی بودن روزبه‌روز در حال افزایش است‌.

6- پرورش کبک

می‌توانید این کار را از هر مکانی که در دسترستون هست شروع کنید.
انباری، گوشه‌ای از حیاط که محصور شده باشه یا حتی پشت بام.
مقاومت کبک نسبت به بیماری‌ها خوب است ولی برای پرورش کبک باید حداقل‌هایی رو در زمینه‌ گرمایش و بهداشت مکان مورد نظر رعایت کنید.
به‌دلیل خواص درمانی زیادی که گوشت کبک دارد، روزبه‌روز بازار بهتری پیدا می‌کند.
مدت زمان رسیدن به سوددهی به منظور فروش گوشت کبک تقریباً 4 ماه است. ولی اگر قصد فروش تخم کبک را دارید باید حدوداً هفت ماه صبر کنید.مشخصه که نسبت به پرورش حیوانات زود بازده‌ که بهشون اشاره کردیم، باید مدت بیشتری رو منتظر بمانید.

7- پرورش مرغ شاخدار
رشد سریع در کنار تغذیه‌ کم، جذابیت‌های زیادی برای پرورش مرغ شاخدار به‌وجود آورده است. ولی هرکاری سختی‌های خودش را دارد.
حیاط منزل یا مناطق سرباز برای پرورش این مرغ مناسب نیست. چون می‌توانند پرواز کنند. پس محیطی که نگهداریشون می‌کنید باید سرپوشیده باشد.قدرت زیادی در تطبیق با محیط اطراف و مقاومت بالایی در برابر بیماری‌ها دارد.
ولی یک بیماری به نام نیوکاسل به راحتی می‌تواند مرغ شاخدار رو از پا دربیاورد.
جوجه‌هاشون خیلی ضعیف‌اند و نیاز به یه‌سری تجهیزات برای سالم نگه داشتنشون دارید. در شروع کار پیشنهاد می‌کنیم که از پرورش جوجه‌های 3 تا 4 هفته‌ای شروع کنید.
از میوه‌ها، حشرات، کرم، انواع گیاهان و گندم و حبوبات تغذیه می‌کنند.اگر قصد پرورش نوع گوشتی مرغ شاخدار را دارید باید تقریباً سه ماه صبر کنید تا به سوددهی برسید. اگر قصد پرورش به منظور فروش تخمشون را دارید باید حدوداً هفت ماه منتظر بمانید.مرغ شاخدار قدرت زیادی در تطبیق با محیط دارد. هم می توان گوشتش را عرضه کرد و هم به‌عنوان حیوان زینتی عرضه می‌شود.
بخش پنجم: مواردی که جزء حیوانات قابل پرورش با ریسک زیاداست و از حالت خانگی درآمده و نیازمند سرمایه‌گذاری برای توجیه اقتصادی است.

1- پرورش شترمرغ

پرنده‌ای که دمای منفی 30 درجه تا مثبت 50 درجه رو تحمل می‌کند، در برابر بیماری‌ها مقاوم است و به‌همین دلیل به تجهیزات پیشرفته‌ای نیاز ندارد.
سرعت رشد بالایی داشته و به داروی خاصی هم نیاز ندارد.
از طرفی علاوه بر گوشت و تخم شترمرغ که خواص فراوانی دارند؛ از پر، پوست، روغن، قرنیه‌ چشم و حتی ناخنش هم استفاده می‌کنند. بنابراین قطعاً باید در لیست پردرآمدترین پرورش حیوانات قرار بگیرد.
نیازی به سالن و فضای مسقف نیست و در محیط باز حصار شده قابل نگهداری هستند.
چرا به‌جای شترمرغ، پرورش گاو و گوسفند رو انجام ندیم؟ چون:
شترمرغ فضای کمتری نیاز دارد.
سرعت تخم‌گذاری بالایی دارد و میزان رشد شترمرغ بر خلاف گاو و گوسفند بسیار بالاست.
خوراکش غلات، میوه، سبزیجات و یونجه‌ست و جالبه بدانید که غذا به مدت زیادی در معده‌اش می‌ماند (تقریباً 42 ساعت) تا تمام مواد مغذیش جذب بشود. از طرفی در برابر گرسنگی و کم آبی خیلی مقاوم هستند.
قلدری هم هست واسه خودش! کسی جرأت نمی‌کند سرقتشون کند. این مساله واقعاً نکته‌ مهمی است .
گوشت شترمرغ کلسترول و چربی کمی دارد و غنی از آهن است. به همین خاطر که برای بیماران قلبی و عروقی به عنوان جایگزین گوشت قرمز توصیه می‌شود.
از طرفی مراحل اخذ و دریافت مجوز برای پرورش شترمرغ سخت نیست.
شترمرغ بعد از یک ماهگی، روزی تقریباً یک سانتیمتر رشد می‌کنه و تا ده ماهگی تقریباً رشد کاملش را کرده است.
مدت زمانی که از پرورش شترمرغ به منفعت مالی می‌رسید، تقریباً 8 ماه هست.
درسته کار جذاب و پرسودیه ولی سخته و لازمه عزمتون رو جزم کنید که زود جا نزنید. در بلند‌مدت مطمئن باشید که سود خوبی نصیبتون می‌شود.
پروش شترمرغ نیاز به فضای کمتری دارد. (هر 500 متر مربع برای رشد 40 شترمرغ کافیه.)
میزان زاد و ولد گاو هر سال یک گوساله و گوسفند دو بره است. در حالی که تخم گذاری شترمرغ هر سال تقریباً 120 عدد است، حتی اگر نصف آن‌ها هم به جوجه تبدیل بشوند. قابل مقایسه با روند تکثیر گاو و گوسفند نیستند.
با این‌که سرعت رشد بالاتری دارند، ولی میزان خوراک مصرفی بسیار کمتری دارند.
فواید گوشت شتر مرغ زیاد است.
علاوه بر این‌که چرم بسیار زیبایی از پوست شترمرغ به‌دست می‌آید که در صنعت مد و پوشاک کاربرد دارد. سایر اعضای شترمرغ نیز تماماً مورد استفاده قرار می‌گیرند و تقریباً دورریزی ندارد.

2- پرورش زنبور عسل

اگر در نواحی کوهستانی یا مزارع و باغات با پوشش گیاهی خوب هستید، چرا پرورش زنبور جزء گزینه‌های پرورش حیوانات پولساز نباشد!
اواخر زمستان و اوایل بهار مناسب‌ترین زمان برای شروع زنبورداری است. اگر به پرورش زنبور عسل علاقه‌مند هستید از تعداد کندوهای خیلی کم کار را شروع کنید.
سه یا چهار کُلُنی واسه شروع کار کافیست..
هیچ اشکالی ندارد اگر مدتی رو به‌عنوان کارآموز در کنار افراد با تجربه کار کنید و از نزدیک با کار آشنا بشید.
اگر بعد از یک سال همچنان از علاقتون به کار کم نشده، به‌راحتی می‌توانید تعداد کندوها رو چند برابر کنید و عسل مورد نیاز خانواده و اطرافیانتون رو تهیه کنید. و به مراتب شبکه‌ بازاریابی و فروش را گسترش دهید‌.
شما باید برای همه‌ فرآورده‌های پرورش زنبور مشتری‌ پیدا کنید. مطمئن باشید وقتی که پله پله رشد می‌کنید از خیلی خسارت‌های احتمالی جلوگیری می‌کنید.
اگر بتوانید دفترچه‌ زنبورداری رو تهیه کنید از یک سری مزایا مثل دریافت شکر دولتی و همچنین بیمه برخوردار می‌شوید.
شرط لازم برای دریافت دفترچه این است که حداقل 45 کُلُنی رو در جهاد کشاوزی ثبت کنید. و البته سایر کارهای اداری رو انجام بدید.
بخش ششم: پرورش حیوانات پولساز که در قالب پردرآمدترین حیوان و یا پرورش حیوانات کمیاب معرفی می‌شوند و بیشتر جنبه فانتزی دارند تا عملی

1- پرورش مار و عقرب

گران‌ترین مایع جهان زهر عقرب است!
از پروتئین‌های زهر عقرب برای بسیاری از داروها از جمله داروهای ضدسرطان، آرتروز و.. استفاده می‌شود
این بازار در ایران بسیار نوپا است و صرفاً پادزهر عقرب از زهر آن تولید می‌شود و در خارج از ایران خطوط تولیدی زیادی برای استفاده از پروتئین زهرهای جانوری شکل گرفته است.زهر عقرب گران‌بهاترین مایع دنیاست و هر یک گرم آن برابر با 80 میلیون تومان است و برهمین اساس این روز‌ها ما شاهد گسترش تجارت زهر عقرب هستیم؛ چراکه بسیار سودآور است؛ تمامی گونه‌های عقرب زهر ارزشمندی ندارند و از 25گونه عقرب در ایران تنها 10 گونه است که کاربرد دارویی دارد و زهر بقیه تنها برای تهیه پادزهر کاربرد دارند.

2- پرورش الاغ

پنیر الاغ گران‌ترین پنیر دنیاست، و بازار جهانی قوی دارد ولی شما نمی‌توانید به ده‌ها دلیل به بازار هدف آنکه کشورهای اروپایی هستند صادرات داشته باشید.

3- پرورش زالو

حیوانی که صفر تا صدش سود است.
با توجه به افزایش تقاضا برای زالو، بازار خوبی برای این موجود کوچک و پرخاصیت ایجاد شده است. بعضی‌ها پا رو فراتر هم می‌گذارند و عنوان می کنند که کار پرورش زالو به یک نیاز تبدیل شداست‌!
هر میلی‌گرم بزاق زالو 3000 دلار سود آوری دارد.
البته ریسک پرورش زالو بالا بوده و برای گرفتن مجوز رسمی باید صبر ایوب داشته باشید.

4- پرورش قورباغه

باتوجه به این‌که بازار بسیار خوبی در کشور‌های اروپایی دارد اما در عین‌حال کار تخصصی و سختی است!سرمایه‌گذاری زیاد و مکانی تقریباً به ابعاد یک تا سه هکتار نیاز دارد.
زمان زیادی تا بازدهی باید صبر کنید. تقریباً 4 سال که در مقایسه با زمان بازدهی سایر پرورش حیوانات پولساز مدت زمان زیادی است.و از همه مهم‌تر حق فروش در داخل کشور را ندارید و فقط باید صادرات داشته باشید.

5- پرورش گوزن، میمون و سنجاب

بعضی از دوستان پروش این حیوانات رو برای مشتری‌های خاص پیشنهاد می‌کنند.توجه داشته باشید که مشتری خاص، مشکلات خاص خودش را هم دارد.وقتی که نیروی متخصصی برای پروش جانداری که نیاز به مراقبت‌های پزشکی و تخصصی فراوانی دارد، وجود ندارد؛ تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

6- پرورش تمساح، کروکودیل یا گاندو

در این قسمت از پرورش حیوانات پولساز به سراغ تمساح امدیم گوشت تمساح حلال اعلام شد ، ولی آیا می‌توانید 3 سال برای فروش گوشت تمساح و ده سال برای بهره‌برداری از سایر محصولاتش صبر کنید؟!
سرمایه‌گذاری زیادی می‌خواهد و به کسی که تحصیلات آکادمیک مرتبط رو نداشته باشد مجوز نمی‌دهند.تاجیک، مدیر کل دفتر توسعه منابع آبزی و ماهیان آب شیرین سازمان شیلات می‌گوید شرط مجوز احداث مزرعه پرورش تمساح، داشتن تحصیلات آکادمیک است.متقاضی مجوز احداث مزرعه پرورش تمساح باید در یکی از رشته‌های دامپزشکی، علوم جانوری، شیلات یا محیط زیست درس خوانده باشد.ولی با وجود همه‌ شرایط سختی که پرورش تمساح دارد، بهروز سالاروند و همسرش مژگان روستایی از سال 1385 زندگی شهری رو رها کردند و از تهران به قشم رفتند تا به پرورش کروکودیل بپردازند.در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری تابناک داشتند، از هزینه‌های بالای پرورش تمساح و دشواری‌های این کار گفتند. ولی جالبه بدانید که دو سال کارآفرین نمونه شدند.

7- پرورش کفشدوزک!

یکی دیگر از مواردی که جزء پرورش حیوانات پولساز است کشفدوزک می‌باشد. محمد آروین به پرورش و فروش کفشدوزک مشغول است، که به گفته خودش از پرورش گاو هم سخت‌تر است !هر تعدادی که بخواهید در بسته‌بندی‌های مخصوصی که برای این کار در نظر گرفتند براتون می‌فرستند.و بیشتر برای از بین بردن یا کاهش خسارت آفت‌هایی مثل شته‌ها، شپشک‌ها، سفید بالک‌ها و تخم حشرات مورد استفاده قرار می‌گیرند و می‌شود به‌جای سموم شیمیایی از این حشرات استفاده کرد.جالبه بدونید که این کفشدوزک‌های هفت نقطه‌ای حداقل 50 نوع شته را می‌خورند.
البته هرکسی که محصولش شته زده باشد از این کفشدوزک‌ها می‌تواند استفاده کند. یعنی حتی مصرف خانگی هم دارند‌. مثلاً در باغچه‌های خانگی یا گلخانه‌ها.