کار در خانه؛ فرصت یا تهدید برای آینده مشاغل
کار در خانه؛ فرصت یا تهدید برای آینده مشاغل
اقتصادسبز آنلاین: هرچه بیشتر در عصر دیجیتال قرن بیست و یکم پیش رویم، روش‌های کار و فعالیت‌های شغلی به سرعت تغییر می‌کنند.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- شیما نصیری:

اقتصادسبز آنلاین: هرچه بیشتر در عصر دیجیتال قرن بیست و یکم پیش رویم، روش‌های کار و فعالیت‌های شغلی به سرعت تغییر می‌کنند. آخرین آمار از کار در خانه نشان می‌دهد که اکثر شرکت‌ها در سراسر جهان شرایط انعطاف‌پذیری را در حوزه فعالیت خود اتخاذ می‌کنند که به کارمندان اجازه می‌دهد تا هنگام مسافرت یا ایجاد هرگونه شرایط خاص، از خانه یا از راه دور کار کنند. اکنون، حتی یک اصطلاح برای افرادی که دائما مشغول کار و مسافرت هستند، بدون آنکه در دفتر حضور فیزیکی داشته باشند، به‌نام «کوچ‌نشینان دیجیتال» وجود دارد. این تغییر عمدتاً به‌‌دلیل اتصال سریع‌تر و پایدار به اینترنت و همچنین راه‌حل‌های بهتر نرم‌افزاری برای سازماندهی وظایف و برقراری ارتباط در شرکت‌هاست. کار از راه دور نتایج شگفت‌انگیزی را برای برخی از شرکت‌ها نشان داده است که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.
در این گزارش سعی بر آن شده تا با ارایه حقایق و آمارهای مربوط به کار در خانه، به شرکت‌ها کمک کنیم تا سیاست‌های بهتری را ایجاد کرده و بهره‌وری خود را بهبود بخشند. به‌همین دلیل فهرستی از آمارهای دقیق در این زمینه آماده شده که همگی از منابع معتبر بین‌المللی اخذ شده‌اند.
4.3 میلیون امریکایی به‌صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت در منزل کار می‌کنند. اکثر افرادی‌که از راه دور کار می‌کنند، دستمزد بالاتر از متوسط دریافت می‌کنند و دارای مدرک لیسانس هستند. در این تعداد زنان
و مردان تقریباً برابر است. این در حالی است که کارگران از راه دور اکنون به طور تقریبی 3.8 درصد از کل نیروی کار ایالات متحده امریکا را تشکیل می‌دهند.
66 درصد از افرادی که در خانه کار می‌کنند، کارآیی خود را بیشتر از حضور در شرکت می‌دانند. بیش از 75 درصد از افرادی‌که در خانه کار می‌کنند، معتقدند که حضور آنها در خانه می‌تواند زندگی آن‌ها را بهتر سامان دهد و به ارتقای سطح کاری آنها کمک می‌کند. 66 درصد از این افراد نیز بر این باورند کارآیی و بهره‌وری آنها در هنگام کار در خانه بسیار بالاتر از زمانی‌ست که در شرکت حضور می‌یابند. همچنین این آمار نشان می‌دهد والدینی که از راه دور کار می‌کنند و در خانه هستند، زمان بیشتری برای گذراندن وقت با کودکان خود دارند و درنتیجه تنش‌های ناشی از این امر در این خانواده‌ها بسیار کاهش می‌یابد.

گردش مالی شرکت‌هایی که به کارمندان خود اجازه کار در خانه را می‌دهند، 25 درصد بیشتر است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد شرکت‌هایی که به کارمندان اجاز کار در خانه را می‌دهند، 25 درصد سودآوری بیشتری نسبت به سایر کشورها دارند. در واقع به‌دلیل آنکه متقاضیان کار در خانه بسیار زیاد است افرادی‌که از راه دور کار می‌کنند بسیار وفادار بوده و به‌خاطر آنکه کار خود را از دست ندهند، کار را بهتر و با کیفیت بالاتر انجام می‌هند. از این رو این شرکت‌ها می‌توانند کارآیی بیشتری داشته باشند و درنتیجه به سود بالاتری هم دست پیدا کنند.
18.8 درصد از مردم سراسر جهان از راه دور به صورت تمام وقت کار می‌کنند. در این آمار جهانی آمده که خانم‌ها 32 درصد بیشتر از آقایان تمایل دارند در خانه کار کنند و حتی کارآیی و بهره‌وری آنها بسیار بالاتر است. در بین کشورهای جهان نیز، امریکای جنوبی بیشترین میزان کار در خانه را به‌خود اختصاص داده که به‌صورت تمام وقت از راه دور کار می‌کنند.
69 درصد از فعالیت استارت آپ‌ها در جهان از راه دور انجام می‌شود. طبق آمار، کار از خانه برای استارت‌آپ‌ها اولویت اصلی است. برخی از اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که تا پایان سال 2020 میلادی، استارت‌آپ‌ها حدود 50 درصد از کل نیروی کار را به‌خود اختصاص می‌دهند که این امر نشان دهنده افزایش روند صعودی کار از راه دور خواهد بود.
75 درصد از کارهای از راه دور خطای کمتری دارد- اکثر افرادی که از راه دور کار می‌کنند و در خانه می‌مانند، تمرکز بیشتری بر روی کار خود دارند و از این‌رو خطای کاری به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد. این امر نشن می‌دهد شرکت‌ها ضرر کمتری متحمل شده و از این‌رو به سوی توسعه کار از راه دور پیش می‌روند.
76 درصد از کارمندان به‌دلیل انعطاف‌پذیری ساعات کاری خود، وفادارترند. انعطاف‌پذیری کار تأثیر زیادی بر روحیه و وفاداری کارمندان دارد. در حقیقت 97 درصد از مردم می‌گویند که دوست دارند یک برنامه کاری منعطف داشته باشند. این نشان می‌دهد که شرکت‌هایی که شرایط کار سخت دارند، با انعطاف‌پذیرتر شدن دنیای تجارت، استعدادهای خود را از دست می‌دهند و از دیگر شرکت‌های رقیب عقب می‌مانند.
86 درصد از مردم احساس می‌کنند کار کردن از راه دور باعث کاهش استرس می‌شود. استرس، طاعون دنیای مدرن بوده؛ به‌خصوص در شهرهای بزرگ که پر از سر و صدا و ترافیک است. بنابراین جای تعجبی نیست که اکثریت قریب به اتفاق مردم احساس می‌کنند کار کردن از خانه یا دور از دفتر باعث کاهش استرس و بهبود سلامت عمومی آنها می‌شود. 77 درصد از پاسخگویان به این نظرسنجی گفتند که کار کردن از راه دور به آنها کمک می‌کند تا ورزش بیشتری کرده، رژیم سالم تری داشته باشند و به‌طور کلی زندگی بهتری را تجربه کنند.
تعداد افرادی‌که از خانه کار می‌کنند، از سال 2005 میلادی تاکنون 140 درصد افزایش یافته است. پیشرفت‌های مهم تکنولوژیکی طی یک دهه گذشته باعث شده است که کارهای گسترده ای به سمت فعالیت‌های دیجیتالی، تغییر یابد و کارهایی انجام شود که فقط به کامپیوتر و اتصال به اینترنت نیاز دارند. این امر باعث شده است که کارهای از راه دور برای تعداد فزاینده ای از مردم در سراسر جهان به واقعیت تبدیل شود. آمارهای ارتباط از راه دور نشان می‌دهد که کارکنان تمام وقت چهار برابر بیشتر از کارمندان پاره وقت، گزینه کار از راه دور را انتخاب می‌کنند.
74 درصد از کارمندان درصورت ارائه پیشنهاد کار از راه دور، کار فعلی خود را رها می‌کنند. اکنون مردم آگاه‌تر و مایل به ترک کار خود، بیشتر از هر زمان دیگری هستند. این بدان معنی است که برای نخستین‌بار در مدتی طولانی، کارمندان در واقع بر تغییر در مقیاس اجرایی شرکت‌های پیشرو تأثیر می‌گذارند تا بتوانند گزینه‌های کار انعطاف‌پذیر و از راه دور را انتخاب کنند. اگر این مشاغل از خواسته کارمندانی که می‌خواهند از راه دور به‌صورت گسترده کار کنند، امتناع ورزند، آنها نرخ گردش مالی بسیار بالاتری که می‌توانند به دست آورند را به خطر می‌اندازند.
مشاغل کوچک، پیشرو در توسعه کار در خانه در سراسر جهان هستند. مشاغل کوچک در تلاشند تا شراط بهتری برای کارمندان خود فراهم آورند و از این رو پسشنهاد آن‌ها را برای کار از راه دور و ایجاد شرایط انععطاف‌پذیر در کار، می‌پذیرند. این امر می‌تواند به ارتقای سطح کیفیت کار این مشاغل و توسعه فعالیت آنها در مدت زمان کوتاه‌تر کمک شایانی کند.
بیش از 50 درصد نرم افزارها و توسعه دهندگان وب سایت می‌گویند در هنگام جستجوی شغل جدید، نمایش توانایی کار از راه دور از اولویت‌ها است- برنامه نویسی و توسعه وب زمینه‌هایی هستند که کار از خانه را گسترش داده‌اند. از این گذشته، این مشاغل از نظر ماهیت، فردی تر هستند و تنها همکاری از راه دو ، ارتباط اینترنتی است. در کل 63.9 درصد از توسعه دهندگان می‌گویند که حداقل یک روز در ماه از راه دور کار می‌کنند، در حالی که 11.1 درصد از راه دور به‌صورت تمام وقت یا نیمه‌وقت کار می‌کنند.
83 درصد از کارکنان احساس می‌کنند که برای تولید موثر نیازی به دفتر ندارند. رویکرد «کار از هر نقطه» اکنون مورد توجه بسیاری از مشاغل و کارمندان قرار گرفته است، زیرا تعداد فزاینده‌ای از مردم کار از راه دور را مثبت برای بهره‌وری خود می‌دانند. اگرچه به‌‌طور قطع اشکالاتی در زمینه کار در خانه وجود دارد، اما بدیهی است که بیشتر کارگران احساس نمی‌کنند که برای کارآمد بودن باید به یک دفتر مراجعه کنند.

21 درصد از کارکنان از راه دور، تنهایی را بزرگترین نقطه ضعف کار از خانه عنوان می‌کنند. اگرچه کار از راه دور دارای مزایای زیادی است، اما اشکالاتی نیز دارد. آمار کار کردن در خانه نشان می‌دهد که مشکلات در برقراری ارتباط با همکاران نیز یک موضوع بزرگ برای 21 درصد از کارمندان است و به‌دنبال آن حواس پرتی در خانه که 16 درصد از آمار را به‌خود اختصاص داده است.
75 درصد از کارمندان از راه دور می‌گویند شرکت آنها مبلغی برای اتصال به اینترنت در خانه خود پرداخت نمی‌کند. افزایش کار از راه دور عموماً بسیار خوب است، اما هنوز باید برخی از مشکلات آن برطرف شود. یکی از این موارد آن است که اکثر شرکت‌ها هنوز صورتحساب اینترنتی خانگی کارمندان از راه دور خود را پرداخت نمی‌کنند. به‌عنوان مثال، قیمت اینترنت در ایالات متحده آمریکا بالاترین قیمت را نسبت به سایر کشورهای جهان دارد و ماهانه بالغ بر 60 دلار است که پرداخت آن برای این کارمندان از راه دور به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.
65 درصد از مردم فکر می‌کنند، هنگام کار از خانه کارآمدتر هستند. حدود دو سوم افرادی که در خانه کار می‌کنند، معتقدند که هنگامی‌که در خانه هستند بسیار کارآمدتر فعالیت کرده و با اطمینان خاطر بیشتری راه‌های بهتری را برای افزایش کیفیت کار خود انتخاب می‌کنند. از این‌‌رو در طولانی مدت، مدیران آنها رضایت بیشتری از فعالیت این کارمندان خواهند داشت.

سخن آخر

روند کار از راه دور بدون شک در ذهن ما این تردید را به‌وجود می‌آورد که اشتغال از راه دور قصد دارد تا در آینده نزدیک کارهای سنتی اداری را تحت‌الشعاع قرار دهد. تغییر به سمت کار از خانه تأثیر بسزایی در نحوه زندگی ما خواهد داشت؛ شاید حتی بزرگتر از آن چیزی باشد که در حال حاضر متوجه هستیم. کارکنان با استفاده از این روش کار، نه تنها زندگی روزمره خود را با استرس کمتری پشت‌سر می‌گذارند، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه و کاهش آلودگی در شهرهای خود می‌شوند.
در واقع اکثر افرادی‌که در خانه کار می‌کنند، با همه مواردی که در بالا گفتیم موافق هستند، اما این بدان معنا نیست که کار از راه دور کامل و بی نقص است. کار از راه دور و یا در خانه، چند موضوع کلیدی را برجسته می‌کند که مشاغل در دهه‌های آینده باید با آن روبرو شوند. اینها شامل احساس تنهایی و انزوا می‌شود، در حالی که بسیاری از مردم بیشتر از هر زمان دیگری میل به تعامل با سایر افراد را دارند.