کاهش میزان مصرف انواع محصولات نوشیدنی به‌دنبال رکود اقتصادی
کاهش میزان مصرف انواع محصولات نوشیدنی به‌دنبال رکود اقتصادی
اقتصادسبز آنلاین: شرکت «نستله واترز» يکی از بزرگ‌ترين توليدکننده‌های آب آشاميدنی دنيا در سال 1371 در پاريس تأسيس شد.

اقتصادسبز آنلاین: شرکت «نستله واترز» یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های آب آشامیدنی دنیا در سال 1371 در پاریس تأسیس شد. هم‌اکنون 96 کارخانه آب‌معدنی این شرکت در 34 کشور دنیا بیش از 33 هزار و 700 کارمند داشته و تحت عنوان 49 برند از جمله پیورلایف، پرییر، سن‌پلگرینو و اریکلی فعالیت می‌کنند.

نستله واترز از سال 1385 فعالیت‌های خود را در جمهوری اسلامی ایران آغاز و محصول «نستله پیورلایف» را به صورت داخلی از دل مرتفع‌ترین چشمه‌های رشته‌کوه البرز تولید می‌کند. «بپتیست گورمند» مدیرعامل نستله واترز ایرانیان، یکی از برندهای مطرح تولید کننده آب بسته‌بندی شده در کشور با هدف عرضه طعم خالص آب چشمه‌های کشور به جامعه ایران با کیفیتی سوئیسی و تحت برترین استانداردهای کیفی نستله وارد این عرصه شد. در این شماره از «اقتصاد سبز» گفت‌وگویی با ایشان ترتیب دادهایم که در ادامه می‌خوانید.

تفاوت برندهای متعدد آب‌های معدنی بسته‌بندی شده در چیست؟

قوانین جمهوری اسلامی ایران میان دو گروه از محصولات آب آشامیدنی بسته‌بندی شده تمایز قائل می‌شوند:

1- آب معدنی طبیعی:

براساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شماره 2441 (ویرایش سوم اعمالی در سال 2019)، آب معدنی طبیعی آبی است که به‌واسطه موارد ذیل از آب آشامیدنی معمولی تمیز داده میشود. این آب به کمک محتویات خود که شامل انواع و نسبت‌های مشخصی از نمک معدنی و عناصر کمیاب و دیگر ترکیبات است مشخص می‌شوند. این آب‌ها مستقیماً از منابع طبیعی و نقاط حفاری شده در لایه‌های آبدار سفره‌های آب زیرزمینی استخراج شده و به‌منظور جلوگیری از آلودگی یا اعمال هرگونه تاثیر خارجی بر خصوصیات شیمیایی و فیزیکی آنها، تمامی اقدامات احتیاطی لازم باید در محیط‌های حفاظت‌شده انجام شوند.‌ ترکیبات و همین‌طور جریان آب‌های معدنی طبیعی، با درنظر گرفتن چرخه‌های جزئی نوسانات طبیعی همواره ثابت هستند.
استخراج این آبها با تضمین حفظ خلوص میکروبیلوژیک و ترکیبات شیمیایی محتویات آنها انجام می‌شود. آب‌های معدنی طبیعی نزدیک به سرچشمه و تحت شرایط بهداشتی مشخصی بسته‌بندی می‌شوند. هیچگونه فرآیند پالایشی از جمله استفاده از اشعه فرابنفش (U.V.)، ازن اسمز معکوس یا دیگر انواع فرآیندهای شیمیایی، به‌غیر از فرآیندهای استاندارد و مجاز بر این آب‌ها انجام نمی‌شود. به‌منظور جداسازی عناصر فرار و ناپایداری از قبیل آهن، منگنز، گوگرد و ترکیبات حاوی آرسنیک، این آب‌ها از طریق هوا افزایی، صاف کردن و یا استفاده از انواع جداکننده به‌صورت فیزیکی پالایش می‌شوند.

2- آب آشامیدنی:

براساس مفاد مندرج در استاندارد ملی شماره 2441 (ویرایش دوم در سال 2019)، آب آشامیدنی بسته‌بندی شده آبی است که به‌صورت طبیعی حاوی املاح معدنی و دیاکسیدکربن است و یا این مواد به آن اضافه می‌شوند. اضافه کردن هر ماده دیگری از قبیل مواد شیرین‌کننده یا طعم‌دهنده به این محصولات مجاز نیست.
توجه داشته باشید که پالایش آب‌های آشامیدنی با استفاده از اشعه فرابنفش، ازون، فرآیند اسمز معکوس یا دیگر انواع فرآیندهای شیمیایی مجاز است. همچنین این آب‌ها بعد از استخراج با فرآیند اسموز معکوس پالایش می‌شوند تا بسیاری از املاح معدنی که به‌صورت طبیعی در آنها موجود هستند از بین رفته و ترکیبی دیگر از مواد معدنی به انتخاب تولیدکننده به آن اضافه شود. ذکر این نکته ضروری است که تمامی برندهای آب‌های بسته‌بندی شده، پیش از عرضه به بازار باید به‌صورت رسمی توسط سازمان‌های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و طبق استانداردهای تعریفشده کمیسیون بین‌المللی مواد غذایی کدکس (Codex Alimentarius) به‌عنوان محصولاتی قابل مصرف برای انسان تایید و ثبت شوند.

آیا برخی از آب‌های معدنی بسته‌بندی شده به‌لحاظ محتویات معدنی در مقایسه با سایر برندها غنی‌تر هستند؟

در پالایش هر دو نوع از آب‌ها، یعنی آب‌های معدنی طبیعی و آشامیدنی بسته‌بندی شده، با استفاده از اشعه فرابنفش، املاح معدنی موجود در این آب‌ها حفظ می‌شوند. این در حالی است که بسیاری از املاح معدنی طبیعی موجود در آب‌های آشامیدنی که با استفاده از فرآیند اسموز معکوس پالایش می‌شوند پیش از افزودن ترکیبی انتخابی از مواد معدنی، به‌منظور حفظ طعم آب، از بین می‌روند. در واقع محتویات و نسبت املاح معدنی چشمه‌های آب طبیعی است که میزان معدنی بودن آب این منابع را مشخص می‌کند. روش استفاده از اشعه فرابنفش به این صورت است که آب از لوله‌ای مجهز به لامپ‌های فرابنفش عبور داده می‌شود تا این اشعه هرگونه میکرواورگانیسم‌های موجود در آب را از بین ببرد. از این طریق می‌توان خلوص، سلامت و ایمنی این آب‌ها برای آشامیدن را تضمین کرد. این فرآیند ترکیبات شیمیایی آب را تغییر نمی‌دهد. میزان معدنی بودن آب بسته‌بندی شده بر بسته‌بندی این محصولات درج می‌شود.

معیار کیفیت آب معدنی چیست؟

معیار کیفیت محصولات در اصل به کیفیت مواد اولیه از قبیل خلوص و ویژگی‌های آب چشمه منبع و مواد به‌کار رفته در بسته‌بندی این محصولات، استاندارد تجهیزات، فرآیندهای صنعتی، مهندسی و کنترل کیفی به‌کار رفته در سراسر زنجیره‌های تولید و تامین بستگی دارد.
در شرکت نستله، تضمین کیفیت و ایمنی محصولات در رأس اولویت‌های ما است. ما به‌منظور تضمین کیفیت و ایمنی آب استفاده شده در محصولات آب آشامیدنی پیورلایف®، اطمینان حاصل می‌کنیم که از زمان برداشت آب از چشمه تا فرآیند بسته‌بندی و توزیع محصولات، تمامی اقدامات لازم انجام می‌شوند. اعمال استانداردهای سختگیرانه کیفی نستله در کنار تبعیت از قوانین موجود از جمله گام‌هایی است که در راستای پیروی از استاندارهای کیفی و تعهدات خود به مصرف‌کنندگان برداشته‌ایم.
از اینرو، در کارخانه نستله پیورلایف واقع در پلور، از تجهیزاتی با بالاترین استاندارد بهره‌مند هستیم و تیمهای ما در بخش‌های کنترل کیفی، تولید، مهندسی و زنجیره توزیع همواره براساس بالاترین استانداردهای سوئیس آموزش دیده و ارزیابی می‌شوند. علاوه براین، درخصوص اجرای آزمایش‌های کیفی دوره‌ای که در حال حاضر در جمهوری اسلامی ایران انجام نمی‌شوند از حمایت مرکز آزمایشگاهی و فنی بین‌المللی نستله واقع در ویتل فرانسه بهره‌مند هستیم. به‌منظور تضمین پیروی از استانداردهای کیفی نستله، تأمین‌کنندگان‌مان نیز به‌طور مستمر ارزیابی می‌شوند.

طعم برخی از آب‌های معدنی بسته‌بندی شده تلخ است. علت این امر چیست؟ آیا می‌توان این امر را به‌عنوان نشانی از کیفیت پایین محصول در نظر گرفت یا این‌که این طعم ناشی از غنی‌سازی محصول با املاح معدنی است؟

طعم آب معدنی طبیعی به محتویات معدنی آن بستگی دارد، برهمین اساس آب‌های معدنی خصوصیات و طعم متفاوتی نیز خواهند داشت. آب معدنی طبیعی که مقادیر بالایی از املاح معدنی مانند کلسیوم و منیزیم دارند، به‌عنوان مثال برند آب معدنی بسته‌بندی شده کونتریکس (Contrex) نستله در فرانسه، بافت غنی و اصطلاحاً مخملی‌تر و طعم متفاوتی خواهد داشت، طعمی که یک استاد چشایی چای آن را شور و کمی تلخ تعریف می‌کند.

مصرف‌کنندگان حین خریداری آب‌های معدنی بسته‌بندی شده چه مواردی را باید مدنظر داشته‌ باشند؟

مصرف‌کنندگان باید انواع مختلف آب‌های بسته‌بندی موجود و نوع دلخواه خود به‌ لحاظ طعم، کیفیت، سلامت، ایمنی و طبیعی بودن محصول را مدنظر قرار دهند. در مورد شرکت نستله اما، کلیدی‌ترین نکته تاکید مجموعه بر کیفیت و ایمنی محصولات به عنوان رأس اولویت‌های شرکت است، بنابراین مصرف‌کنندگان حین خریداری محصولات ما می‌توانند از تمامی این امور مطمئن باشند. همچنین، همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، خصوصیات و ویژگی‌های آب‌های معدنی طبیعی به محتویات معدنی آنها بستگی دارد و هر یک طعم و بافت مشخص و منحصربه‌فردی را حین آشامیدن خواهند داشت. تمامی محصولات آب‌های معدنی طبیعی و آشامیدنی گازدار و بدون گاز نستله گزینه‌های مناسبی برای رفع خستگی و آبرسانی به بدن هستند.
آب‌های معدنی طبیعی گازدار که با استفاده از دی‌اکسید کربن کربناته می‌شوند، از قبیل برند اس. پلگرینو® (S. Pellegrino)، برای نوشیدن همراه غذا مناسب هستند. اما آب معدنی گازدار پرییر® (Perrier) در مقایسه با برند اس.پلگرینو® گاز بیشتری دارد و ازاینرو برای آماده کردن نوشیدنی‌های ترکیبی انتخاب مناسبتری خواهد بود. آبهای معدنی طبیعی و بدون گاز، از قبیل آکوآ پانا (Acqua Panna) ازآنجاییکه طعم ملایم و مطلوب و املاح معدنی کمتری دارند نیز برای نوشیدن همراه غذا گزینه مناسبی هستند.

به‌طور معمول در شهرهایی که آب لوله‌کشی یا اصطلاحا آب شیر مصرف می‌شود آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده کمتر خریداری می‌شوند. این درحالی است که نوشیدن آب‌های معدنی بسته‌بندی شده به‌لحاظ کیفی و املاح معدنی فواید بیشتری برای سلامت افراد به‌همراه دارند. از منظر شما، به‌منظور جذب مصرف‌کنندگان بیشتر برای این محصولات چه اقداماتی باید انجام شود؟

ما در نستله معتقدیم که نوشیدن آب از هر نوعی، آب شیر یا بسته‌بندی شده، باید گزینه اول افراد برای رفع تشنگی و آبرسانی به بدن باشد. این نوشیدنی هیچگونه کالری ندارد و برای سلامتی و تندرستی ما ضروری است.
به‌طور کلی و به موازات افشای مسائل کیفی برخی برندها طی سال‌های اخیر فعالان صنعت آب آشامیدنی بسته‌بندی شده در جمهوری اسلامی ایران لازم است مصرف‌کنندگان را از کیفیت، سلامت و ایمنی محصولات خود مطمئن سازند. ما نیز به کمک متخصصین تعذیه با تجربه و حاذق خود در مرکز پشتیبانی و ارتباط با مصرف‌کنندگان شرکت نستله به مصرف‌کنندگان کمک خواهیم کرد تا با شناخت کامل محصولی که خریداری می‌کنند انتخاب آگاهانه‌ای داشته و از محصولات ما لذت ببرند. بنابراین، از آنجا که کیفیت تمامی محصولات در نستله همواره در رأس اولویت‌های ما قرار دارد، متخصصین تغذیه مرکز پشتیبانی و ارتباط با مصرفکنندگان شرکت 12 ساعت از 6 روز هفته را آماده پاسخگویی و ارائه اطلاعات به جامعه، مشتریان و مصرف‌کنندگانمان هستند. از طریق شماره تماس 88623795 می‌توانید با مرکز پشتیبانی و ارتباط با مصرف‌کنندگان شرکت نستله در ارتباط باشید.
اما در گستره‌ای وسیع‌تر، به‌عنوان فعالان این صنعت موظف هستیم مصرف‌کنندگان را نسبت به مزایای نوشیدن آب به‌عنوان بخشی از یک سبک زندگی سالم آگاه سازیم. آب به تنظیم دمای بدن کمک می‌کند، از این‌رو به‌ویژه در فصل تابستان که دمای هوا افزایش می‌یابد همگی باید برای پیشگیری از کمآبی بدن مقادیر کافی آب بنوشیم. برهمین اساس آگاه‌سازی مصرف‌کنندگان نسبت به نقش تعیین‌کننده آب در حفظ سلامت بدن بسیار حیاتی است و این امر به معنی سرمایه‌گذاری در کمپین‌های بازاریابی مرتبط و آموزنده در راستای معرفی و ترویج فوایدی است که نوشیدن آب می‌تواند برای سلامت ما به‌همراه داشته باشد. به‌عنوان مثال، از آنجایی که آب فاقد کالری است می‌تواند در مبارزه با بیماری چاقی بسیار مفید واقع شود.

در شرایط حاضر، فروش این محصولات در بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟
انجمن آب معدنی ایران، در سال 2019 کاهشی 25درصدی را در بازار در مقایسه با سال 2018 ثبت کرده است. طبق تحلیل‌های انجمن، این روند کاهشی، با تداوم 15 تا 20 درصدی در سال 2020 در مقایسه با سال 2019 ادامه خواهد داشت. این امر تأثیرات سوئی را برای بازار محصولات آب بسته‌بندی شده کشور به‌همراه دارد. البته لازم به‌ذکر است که این روند کاهشی در سراسر بازار محصولات آشامیدنی، به‌ویژه انواع نوشیدنی‌های غیرالکلی و انرژی‌زا یکسان خواهد بود. با کاهش قدرت خرید جامعه به‌واسطه رکود اقتصادی و نرخ بالای تورم که از تشدید تحریم‌ها ناشی است، پیش‌بینی می‌شود میزان مصرف انواع محصولات نوشیدنی کاهش بیشتری را تجربه کند.