کشاورزی در پسا کرونا
کشاورزی در پسا کرونا

مهندس محمدرضا جمشیدی تبعات شیوع کرونا چند ماهی است که نه تنها سلامت جوامع مختلف را تهدید می‌کند، بلکه سایه سنگینی هم بر سر اقتصاد دنیا افکنده است. یکی از بخش‌هایی که شاید افواه مردم کمتر به تبعات آسیب ناشی از کرونا به آن توجه کرده باشند بی‌شک بخش کشاورزی است. حدود یک ماه پیش […]

مهندس محمدرضا جمشیدی

تبعات شیوع کرونا چند ماهی است که نه تنها سلامت جوامع مختلف را تهدید می‌کند، بلکه سایه سنگینی هم بر سر اقتصاد دنیا افکنده است.
یکی از بخش‌هایی که شاید افواه مردم کمتر به تبعات آسیب ناشی از کرونا به آن توجه کرده باشند بی‌شک بخش کشاورزی است.
حدود یک ماه پیش مرکز پژوهش‌های مجلس خسارت حدود 4 هزار میلیارد تومانی کرونا در بخش کشاورزی را در همان دو ماه نخست حضور تخمین زد و براساس برآوردهای انجام شده مشخص شد که بخش مصرف و صادرات محصولات کشاورزی به ترتیب 7.8 درصد و 10 درصد از ارزش خود را از دست داده است.
بر طبق همین برآوردها میزان خسارت بخش کشاورزی تنها در اسفند 98 حدود 3 هزار 150 میلیارد تومان برآورد شد و به نوعی پس‌زدگی محصولات کشاورزی صادراتی و ورود به بازار داخلی در عمل موجب افت قیمت و درآمد کشاورزان شد و البته شاید در مقطعی حضور میوه‌های با کیفیت در بازار موجبات رضایت مصرف‌کننده را فراهم کرد، اما در درازمدت قطعاً موجب کاهش تولید خواهد شد.
در واقع کرونا با تأثیر بر زنجیره تامین، تقاضا و نقدینگی بنگاه‌ها با تأثیر بر عرضه نیروی کار، مصرف کالاها و خدمات و به‌ویژه با کاهش درآمد مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در کوتاه‌مدت و بلندمدت بر اقتصاد بر اقتصاد خانوار و بخش کشاورزی تأثیرگذار است.
و البته مسدود شدن مرزها، بازار محصولات کشاورزی را در اقصی‌نقاط دنیا کم رمق کرده است.
بی‌شک افزایش قیمت محصولات کشاورزی در چنین فضایی در دوران پساکرونا امری محتمل و قابل پیش‌بینی است و دولت‌ها با سیاست ذخیره‌سازی محصولات و واردات هدفمند در چند محصول تأثیرگذار می‌توانند با مدیریت بازار اثرات سوءکرونا بر بازار محصولات کشاورزی را مدیریت کنند.
امیدواریم با تدبیر مدیران مربوطه بتوانیم کمترین تنش ناشی از تحریم‌های ناجوانمردانه بین‌المللی و تبعات شیوع کرونا را تجربه کنیم.

  • نویسنده : محمدرضا جمشیدی