کشاورزی هوشمند کلید تأمین غذای نسل آینده
کشاورزی هوشمند کلید تأمین غذای نسل آینده
اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی یکی از صنایع بسیار پراهمیت در دنیا است و با توجه به افزایش جمعیت زمین و افزایش دمای کره زمین، اهمیت این صنعت در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.
سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:
اقتصادسبز آنلاین: کشاورزی یکی از صنایع بسیار پراهمیت در دنیا است و با توجه به افزایش جمعیت زمین و افزایش دمای کره زمین، اهمیت این صنعت در سال‌های آتی بیشتر خواهد شد.
طبق گزارش سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۵۰ میلادی جمعیت زمین به بیش از ۹٫۷ میلیارد نفر می‌رسد و برای این‌که غذای مورد نیاز این افراد تأمین شود باید تولیدات کشاورزی در دنیا نسبت به سال ۲۰۱۰ بیش از ۶۹ درصد افزایش یابد. اما رشد تولید کشاورزی با استفاده از روش‌های کنونی امکان‌پذیر نیست به‌خصوص که پدیده گرمایش زمین خود باعث شده است تا تولید محصولات کشاورزی و دامی در دنیا کاهش یابد. اگر برای تأمین نیاز نسل‌های اینده در دنیا راه‌حلی پیدا نشود، مشکل گرسنگی و بحران‌های سلامتی ناشی از آن بزرگتر خواهد شد.
حال سؤوال این است که برای تأمین غذای آیندگان چه باید کرد؟ در ابتدا باید به این مسأله توجه داشت که صنعت کشاورزی مسؤول تأمین غذای دنیا است و در‌صورتی غذای نسل‌های آینده تأمین خواهد شد که صنعت کشاورزی بتواند تولیدش را متناسب با نیاز دنیا افزایش دهد. شرکت‌های فعال در عرصه کشاورزی بر این باور هستند که برای پاسخگویی به این تقاضا باید از دنیای تکنولوژی کمک گرفت. استفاده از اینترنت‌ برای تحلیل بهتر فرآیندهای مختلف تولید و افزایش راندمان تولید در سال‌های اخیر رواج زیادی پیدا کرده است و نشریه بیزینس اینسایدر از آن به‌عنوان بزرگترین تحول صنعت کشاورزی در قرن جاری میلادی نام برده است.
رسوخ اینترنت و تکنولوژی‌های مدرن در زندگی امروزه مردم چشمگیر است. امروزه نمی‌توان زندگی را بدون اینترنت و تکنولوژی‌های مدرنی از قبیل گوشی‌های هوشمند تصور کرد. جالب اینجاست که  کشاورزی آینده هم تحت تأثیر همین تحولات قرار خواهد گرفت. نسل آینده کشاورزی در دنیا کشاورزی هوشمند خواهد بود که ‌دنیایی از اطلاعات را در اختیار دانشمندان تحلیلگران و کشاورزان قرار می‌دهد و ارزیابی درست این اطلاعات ‌می‌تواند به ‌ارایه راهکاری اثر بخش برای تولید بیشتر محصول بیانجامد.
پیشرفت‌های ایجاد شده در صنعت کشاورزی
صنعت کشاورزی یکی از صنایعی است که همیشه همسو با پیشرفت‌های تکنولوژیکی متحول شده است. در جریان تمامی انقلاب‌های صنعتی و تکنولوژیکی‌، تجهیزات و ماشین‌آلات و ابزار تازه‌ای وارد کشاورزی شده است به‌عنوان مثال در قرن نوزدهم میلادی بالابرنده‌های غلات، کودهای شیمیایی و اولین تراکتورهای گازی وارد بازار شدند و در قرن بیستم که از ابتدای سال ۱۹۰۰ شروع شد کشاورزان استفاده از ماهواره‌ها را برای برنامه‌ریزی کشت و آبیاری و برداشت محصول خود شروع کردند.
به‌نظر می‌رسد در این قرن تکنولوژی اطلاعات و اینترنت سازو‌کار کشاورزی را در دنیا تغییر دهد و آینده کشاورزی در دنیا را تحت تأثیر قرار دهد. با وجود این‌که تنها دو دهه از این قرن گذشته است ولی ‌کشاورزی هوشمند یکی از مرسوم‌ترین روش‌های کشاورزی در دنیا است و اغلب کشاورزان از تکنولوژی‌های پیشرفته از قبیل انواع پهپادها و سنسورها  در مراحل مختلف کشت استفاده می‌کنند. بیزینس اینسایدر استفاده از این تکنولوژی‌های نو را عاملی در جهت ارتقای راندمان تولید محصولات کشاورزی در دنیا می‌داند و بر این باوراست که استفاده از دنیای اینترنت در کشاورزی به دنیا کمک می‌کند تا بتواند غذای مردم در دهه‌های آتی  را تأمین کند‌.
کاربرد تکنولوژی‌های نو در کشاورزی
سال‌ها است که استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته به‌منظور ارتقای راندمان تولید در کشاورزی آغاز شده است. به عنوان مثال سنسورهایی در جای جای زمین کشاورزی قرار داده می‌شود  تا از طریق آنها اطلاعات لازم در مورد توپوگرافی خاک و انواع مواد معدنی موجود در خاک ‌در اختیار کشاورز قرار بگیرد. همچنین اطلاعاتی در مورد دمای خاک و میزان اسیدیته خاک در کنار دیگر متغیرهای مد‌نظر کشاورز برای تولید  محصول مورد نظر با استفاده از این سنسورها تعیین می‌شود.
گوشی‌های هوشمند هم ابزار دیگری است که امروزه در کشاورزی کاربرد زیادی دارد. هم‌اکنون کشاورزان می‌توانند با استفاده از این گوشی‌ها عملکرد تجهیزات کشاورزی، وضعیت محصول و حتی دام خود را رصد کنند  و داده‌هایی در مورد میزان تولیدات دامی یا انواع غذاهای دامی که در اختیار حیوانات مزرعه قرار داده می‌شود را دریافت کنند. با استفاده از گوشی‌های هوشمند امکان استفاده از نرم‌افزارهای پیش‌بینی آماری برای محصول کشاورزی و دامی هم وجود دارد و کشاورز می‌تواند با توجه به نحوه عملکرد خود، میزان ‌محصول و حتی درآمدش را پیش بینی کند و بر این مبنا پیش‌بینی صحیحی در مورد آینده داشته باشد.
یکی دیگر از تغیرات بزرگ ایجاد شده در صنعت کشاورزی ‌در دنیا  استفاده از پهپادها است ‌که ابزاری بسیار ارزشمند و مهم در صنعت کشاورزی است. این ابزار به منظور ارزیابی وضعیت زمین کشاورزی و جمع‌آوری اطلاعات در مورد محصول استفاده می‌شود.
به‌عنوان مثال شرکت john deere که یکی از شرکت‌های بزرگ تولید کننده تجهیزات کشاورزی است، اخیرا اقدام به اتصال تراکتورهای تولیدی خود به شبکه اینترنت کرد و از این طریق راهی برای نمایش  راندمان محصول کشاورزی در زمان برداشت ایجاد کرد. این  تراکتورهای هوشمند ، یکی از کاربردی ترین و مهمترین ابزارهایی هستند که در کشاورزی امروز استفاده می‌شوند. البته این شرکت بزرگ  اخیرا اقدام به تولید تراکتورهای بدون سر‌نشین کرده است ‌تا از این طریق کشاورز برای برداشت محصول نیازی به راندن تراکتور نداشته باشد. مدیر عامل این شرکت در مورد دلیل عرضه تراکتورهای بدون سرنشین گفت: هنگامی‌که تراکتور مشغول کار در مزرعه است، کشاورز می‌تواند امور دیگر را در مزرعه مدیریت کند و در این شرایط بهره‌وری فعالیت اقتصادی و راندمان تولیدش بیشتر خواهد شد.
استفاده از این تکنیک‌ها و روش‌های دیگر جمع آوری داده‌ها به کشاورز کمک می‌کند تا یک فعالیت اقتصادی دقیق و پر ثمر داشته باشد. پروسه ‌استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و دیگر تکنولوژی‌ها ( از قبیل  سنسورها) برای رصد و ثبت داده‌ها  می‌تواند تاثیر چشمگیری در ارتقای راندمان تولید  داشته باشد و همزمان هزینه تولید را نیز تقلیل دهد. استفاده از این ابزارهای نوین به حفظ منابع معدنی در خاک و استفاده بهینه از ان کمک خواهد کرد.
آینده کشاورزی در دنیا
با وجود این‌که کشاورزی هوشمند در دنیا توسعه زیادی پیدا کرده است  ولی به‌نظر می‌رسد ما در ابتدای راه استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در صنعت کشاورزی هستیم.افزایش استفاده ازتکنولوژی زنجیره بلوکی(‌blockchain) می‌تواند درهای تازه‌ای را پیش روی صنعت کشاورزی بگشاید و به شرکت‌ها امکان دهد تا داده‌های مهمی در مورد محصولات کشاورزی را گردآوری کنند. کشاورزان می‌توانند با استفاده از سنسورها  این داده‌ها را جمع‌آوری کنند و در زنجیره بلوکی ثبت کنند. همچنین اطلاعاتی در مورد فاکتورهای دیگری از قبیل PH خاک میزان شوری خاک یا دیگر فاکتورهای اثر گذار روی راندمان تولید را  نیز تهیه و ثبت کنند.
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۳ میلادی بالغ بر ۱۲ میلیون سنسور کشاورزی در دنیا جاگذاری شود. شرکت «ای بی ام» پیش‌بینی کرد که هر مزرعه با ابعاد متوسط بتواند روزانه نیم میلیون داده تهیه کند که استفاده از آنها و تحلیل درست آنها می‌تواند به کشاورزان در ارتقای راندمان تولید و افزایش سودآوری فعالیت اقتصادی کمک کند.
با توجه به مزایای زیادی که این تحول در صنعت کشاورزی برای همه دنیا به همراه دارد، می‌توان به‌خوبی دریافت که چرا کشاورزان استفاده از پهپادها وسنسورها را به عنوان یک ابزار اصلی تولید، افزایش داده‌اند و چرا اینترنت ‌و اطلاعات گردآوری شده از طریق ماهوارها در فرآیند کشاورزی اینقدر اهمیت پیدا کرده است. در واقع پهپادها به کشاورزان امکان می‌دهند تا تمامی مزرعه و محصول خود را  رصد کنند یا این‌که با اسپری کردن کود و مواد مغذی گیاهی از طریق  پهپادها، راندمان تولید محصولشان را بیشتر کنند. مطالعات انجام شده توسط «ای بی ام» نشان داده است  که سرعت اسپری کردن کود از طریق پهپادها ۴۰ تا ۶۰ برابر بیشتر از اسپری دستی توسط انسان است و این یعنی سرعت بیشتر و محصول با کیفیت‌تر.