«کلانا» ارائه دهنده میان وعده‌های کامل است
«کلانا» ارائه دهنده میان وعده‌های کامل است
اقتصادسبز آنلاین: ترکیب دو کلمه «کلاب ساندویچ» و «نان» به برندی به نام «کلانا» تبدیل شده که بین اقشار متوسط جامعه به‌خصوص دانشجویان مقیم پایتخت، به عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولاتی متنوع با قیمت‌هایی مقرون به صرفه مطرح شده است.

تازگی، سلامت و مزه‌های متنوع سه‌ ویژگی محصولات کلانا است

اقتصادسبز آنلاین: ترکیب دو کلمه «کلاب ساندویچ» و «نان» به برندی به نام «کلانا» تبدیل شده که بین اقشار متوسط جامعه به‌خصوص دانشجویان مقیم پایتخت، به عنوان تولیدکننده و عرضه‌کننده محصولاتی متنوع با قیمت‌هایی مقرون به صرفه مطرح شده است.

محصولاتی که شاید برای میان وعده، انتخاب شما هم باشد. اگر طعم‌های جدید با بسته‌بندی‌های قابل قبول محصولات «کلانا» را هم به ویژگی‌های این برند اضافه کنید، متوجه می‌شوید این محصول که حاصل نوآوری «محمد امین مروت پور» بنیانگذار کلانا است، در بازار رقیب ندارد. البته برند «کلانا» تنها در فروشگاه‌های مختص خودش عرضه می‌شود و در هیچ سوپرمارکت و ‌هایپرمارکتی نمی‌توانید محصولاتشان را خریداری کنید. همین عرضه محصولات در فروشگاه‌های زنجیره‌ای خودش نیز این برند را متمایز از هم صنفی‌هایش می‌کند. «کلانا»، زاده ایده‌‌پردازی یک دانشجوی ایرانی در انگلیس است. زمانی‌که محمدامین مروت‌پور برای تحصیل در انگلیس ساکن بوده، جرقه راه‌‌اندازی چنین کسب و کاری در ذهنش زده شده است و از ابتدای سال 1389 با یک تفکر نو این ایده، تبدیل به عمل و وارد بازار داخلی شد و هدف آن تولید غذاهای سالم و بدون نگه‌ دارنده و میان وعده‌های مقوی و خوب مثل انواع ساندویچ، کلاب‌، رپ، سالاد، کوکی، آب‌میوه، قهوه و … و عرضه آن به بازار مصرف بوده است؛ آن زمان در ایران چنین خدماتی ارائه نمی‌شد و مانند امروز نبود که کافی‌شاپ‌ها از صبح زود، میزبان مشتریان باشند و صبحانه سرو کنند. بنابراین در این فضای بی‌رقیب، کلانا با خدمات‌دهی جدیدی وارد بازار شد.

بی‌مناسبت ندیدیم پای صحبت‌های محمدامین مروت‌پور، بنیانگذار فروشگاه‌های زنجیره‌ای «کلانا» بنشینیم که ماحصل آن را می‌خوانید.

طرح اولیه «کلانا» چگونه به ذهن جنابعالی رسید؟
پیشنهاد ارائه میان وعده‌هایی کامل از ساعات اولیه روز که از نیازهای اساسی شهرهای بزرگ، به علت کمبود وقت و سرعت بالای زندگی شهری است، ایده بنیانگذاری فروشگاه‌های «کلانا» را برای برطرف کردن این نیاز مهم جامعه در ذهن ما خلق کرد. همکاران ما از ساعت ۷:۳۰ صبح با سختکوشی خود و کار‌گروهی، محصولات کلانا را به صورت روزانه و با استفاده از تازه‌ترین مواد اولیه (که در خانه مصرف می‌کنیم) تهیه می‌کنند. آنها دوستدار متمایز کردن محصولات «کلانا» با بهره‌گیری از خلاقیت‌های منحصر به فرد خود هستند. تازگی و سلامت محصولات کلانا در کنار مزه‌هایی متفاوت و تنوعی محسوس، کاملاً این محصولات را متمایز کرده و مکمل خوبی برای ارائه این فعالیت جدید است که امیدواریم از طرف شما به عنوان یک سرویس خوب و قابل اطمینان تجربه شود.
درخصوص سیاست‌ افزایش شعب کلانا باید به این نکته اشاره کرد که هم‌‌اکنون بر طبق برنامه‌‌ریزی انجام شده، حرکت می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: رونمایی از جدیدترین حامل خودران روباتی ماشین‌آلات کشاورزی

مشتریان شما بیشتر از کدام قشر جامعه هستند؟
جامعه هدف این برند که شامل دانشجویان، کارمندان و در مجموع شاغلان قشر متوسط است، مشتریانی وفادار هستند. گفته می‌شود که حدود ۸۶ درصد خریداران محصولات ‌«کلانا»، مشتریان ثابت این برند هستند. وفاداری مشتری، برگ برنده هر برند است. بنیان‌گذار کلانا از همان ابتدا بر همین بخش از جامعه تمرکز کرده است. اولین شعبه «کلانا» در خرداد سال ۸۹ در چهارراه پارک وی راه‌اندازی شد و در حال حاضر 19 شعبه از این فروشگاه تأسیس شده است که می‌تواند تا ۵۰ شعبه در تهران راه‌اندازی کند. ضمن این‌که برنامه توسعه فروشگاه‌ها به خارج از تهران نیز از یک سال و نیم پیش کلید خورده است. در حال حاضر یک فروشگاه در استان هرمزگان، شهر بندرعباس راه‌اندازی شده است. از طرفی در حال پیگیری انجام فعالیت‌هایی در خارج از کشور هستیم و در این رابطه حتی به این نتیجه رسیده‌ایم که انرژی و وقت خود را صرف سرمایه‌گذاری در کشورهای خارجی کنیم تا ریسک کار را کاهش داده و درصورت بروز اتفاق، کسب و کار معمول خود را داشته باشیم.
لازم به ذکر است از اسفندماه سال گذشته، اپلیکیشن «کلانا» هم راه‌اندازی شده است. این اپلیکیشن به غیر از امکان ارسال محصولات به‌صورت دلیوری، به کسانی که در سطح شهر نیز با خودرو تردد می‌کنند و نمی‌توانند برای خرید از فروشگاه‌های «کلانا» جای پارک پیدا کنند، خدمت جدیدی ارائه می‌دهد. افراد از طریق این اپلیکیشن، سفارش را ثبت و مبلغ را پرداخت می‌کنند. هنگامی‌که به فروشگاه نزدیک می‌شوند به‌ واسطه یک پیام در این اپلیکیشن به گروه کلانا اطلاع می‌دهند. کارکنان فروشگاه نیز غذا را دربِ خودرو به مشتریان تحویل می‌دهند.

در راه توسعه شعب با چه موانعی روبه‌رو هستید؟
در حال حاضر به ‌خاطر وجود برخی مشکلات، سرعت توسعه را کم کرده‌ایم؛ یکی آن‌ که از شرایط باثبات و مستحکمی برخوردار نیستیم و از لحاظ وضعیت اجاره ملک و تجهیز کردن فروشگاه‌ها نیز شرایط مناسبی فراهم نیست؛ به‌ طوری که افزایش عجیب و غریب و بدون منطق در زمینه اجاره بهای ملک، ریسک بالایی را ایجاد کرده است. دیگر آن‌ که تجهیز کردن فروشگاه نسبت به گذشته‌، بسیار تغییر کرده است. عمده دستگاه‌های مورد استفاده در فروشگاه‌، غیر از یخچال‌ها، داخلی نبوده و با توجه به افزایش نرخ دلار، تجهیز آنان بسیار سخت شده است؛ برای مثال اگر در سال 99-98 یک فروشگاه را می‌توانستیم با 500 تا 600 میلیون تومان تجهیز کنیم، هم‌اکنون این کار را می‌توان با یک میلیارد و 300 تومان انجام داد.
علاوه بر آن دستمزدها نیز به شدت افزایش یافته است. مشکل دیگر، تأمین نیروی کار است. هم‌‌اکنون افراد برای تحقق آرزوها و آرمان‌های خود بیشتر به سمت کارهایی گرایش پیدا کرده‌اند که خودمحور بوده و به آسانی از آن درآمد کسب ‌می‌کنند؛ مثل خرید و فروش ارز دیجیتال یا هر آن‌ چه آنان را زودتر به درآمد برساند. در حالی‌که در مقایسه با کشوری همچون آلمان می‌توان دریافت که حقوق یک کارگر در آنجا تقریباً ساعتی 15 یورو است و افراد برای خوردن یک یا دو فنجان قهوه یا کاپوچینو باید 6 تا 7 یورو هزینه کنند، اما یک کارگر ساده در کشور ما با حقوق ساعتی چند هزار تومان باید برای خوردن دو فنجان قهوه 56 تا 57 هزار تومان هزینه کند.
هم اکنون افراد ترجیح می‌دهند به ‌جای سرمایه‌گذاری در کاری، وجه خود را صرف خرید دلار کنند تا دست‌کم از تورم عقب نمانند. با شرایط موجود، فروشگاه‌ها باید حداقل 500 تا 600 میلیون تومان بابت پیش بهای اجاره مغازه بپردازند که متأسفانه ارزش آن در طی دو سال نیز از دست خواهد رفت.
از طرفی با گذشت زمان دستگاه‌ها و تجهیزات، مستهلک و دست‌دوم می‌شوند. علاوه بر آن، یکسری از هزینه‌هایی که برای فروشگاه می‌شود، قابل جبران نیست؛ مثلاً هزینه‌ای که صرفِ نمای داخلی و… می‌شود. در نهایت باید گفت که عدم اطمینان از آینده و عدم همخوانی درآمد و هزینه‌ها در بحث کارآمدی و به‌ویژه در بحث سرمایه‌گذاری، از ریسک بالایی برخوردار است.