کمبودی در عرضه شکر نداریم
کمبودی در عرضه شکر نداریم
اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: هم اکنون کمبودی در عرضه شکر نداریم و تنها به سبب افزایش مالیات بر ارزش افزوده، قیمت دچار نوسان شده است.

اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتحادیه بنکداران موادغذایی گفت: هم اکنون کمبودی در عرضه شکر نداریم و تنها به سبب افزایش مالیات بر ارزش افزوده، قیمت دچار نوسان شده است.

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با اشاره به علل نوسان قیمت شکر در بازار گفت: در گذشته وزارت جهاد هر کیلو شکر را با نرخ ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و احتساب یک درصد ارزش افزوده در اختیار اتحادیه بنکداران مواد غذایی قرار می‌داد که در نهایت با نرخ ۲۸ هزار تومان به مصرف کننده نهایی توزیع می‌شد، اما با افزایش بحث ارزش افزوده از یک به ۱۰ درصد در کنار افزایش هزینه‌های حمل و نقل، حقوق و دستمزد وانبارداری، قیمت هر کیلو شکر در بازار عمده فروشی به ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان رسیده است.
به گفته او، با افزایش هزینه ها، حاشیه سود بنکدار و خرده فروش باید لحاظ شود و همواره نظارت‌ها بر توزیع فعال شود چراکه قیمت مصوبه هر کیلو شکر ۲۸ هزار تومان است و عرضه با نرخ‌های بالاتر منجر به ورود تعزیرات می‌شود. این در حالی است که سال گذشته اتحادیه بنکداران با مدیریت تنظیم بازار، قیمت را به ثبات رسانده بود.
کنگری ادامه داد: در شرایط فعلی با افزایش ارزش افزوده و آنالیز قیمتی که قبلا مصوب کرده بودند، فروش برای فروشندگان صرفه اقتصادی ندارد و همواره پیشنهادی به ما داده نشده که با چه نرخی محصول خریداری و در اختیار مصرف کننده نهایی گذاشته شود؛ لذا این امر منجر به سودجویی عوامل واسطه و دلال و عرضه با نرخ‌های دلخواه در بازار می‌شود.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش قیمت چای در بازار خبر داد و گفت: چای جزء کالا‌های اساسی سبد خانوار است که با افزایش ارزش افزوده از یک به ۱۰ درصد، قیمت هر بسته چای نیم کیلویی با افزایش ۲۲ درصدی به ۳۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.
او با بیان اینکه قیمت برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داشته است، افزود: در بحث تنظیم بازار برنج، وزارت جهاد هر کیلو برنج هندی را ۳۳ هزار تومان در اختیار ما قرار می‌داد و مباشران با نرخ ۳۴ هزار تومان در اختیار اتحادیه‌ها و در نهایت با نرخ ۳۵ هزار تومان بدست مصرف کننده نهایی می‌رسید. اما در شرایط کنونی قیمت هر کیلو برنج هندی ۵۰ تا ۵۷ هزار تومان است. همچنین قیمت هر کیلو برنج هاشمی درجه یک قبل از عید ۹۵ هزار تومان و ارقام پمحصول ۴۵ هزار تومان بود که اکنون هر کیلو برنج هندی درجه یک به ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان و پمحصول ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان رسیده است.
کنگری ادامه داد: در حال حاضر به ازای واردات هر ۲ کیلو برنج خارجی، یک کیلو برنج ایرانی در راستای حمایت از تولید داخل باید خریداری شود که این امر از علل نوسان قیمت در بازار به شمار می‌رود.
رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه کمبودی در هیچ یک از اقلام اساسی سبد خانوار نداریم، گفت: تمامی اقلام با احتساب ۱۵ درصد سود از عمده فروشی تا خرده فروشی باید بدست مصرف کننده برسد. / باشگاه خبرنگاران جوان

 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا