گواهی قدمت 100 ساله مهر تأییدی بر اعتماد سه نسل به گلها
گواهی قدمت 100 ساله مهر تأییدی بر اعتماد سه نسل به گلها
اقتصادسبز آنلاین: هلدینگ «آل ام کاتی» متشکل از 10 برندو زیرمجموعه است که مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی «گلها» به عنوان پرافتخارترین برند ...

عرق نعنا و گلاب به سبد 500 کالایی «گلها» افزوده شد

اقتصادسبز آنلاین: هلدینگ «آل ام کاتی» متشکل از 10 برندو زیرمجموعه است که مجتمع صنایع غذایی و کشاورزی «گلها» به عنوان پرافتخارترین برند این گروه صنعتی، همچنان در اذهان نسل‌های مردم ایران زمین خوش می‌درخشد.

«گلها» اولین کارخانه‌ای است که گواهینامه یکصد سال قدمت را از یونسکو در ایران گرفته و در طول 3 نسل با تولید 500 نوع کالا در سبد خانوار ایرانی رکورد بالاترین تنوع محصولات را به‌خود اختصاص داده است. مقارن با سی‌امین دوره برگزاری نمایشگاه «ایران اگروفود» پای صحبت‌های دکتر مهدی کریمی تفرشی، رئیس هیأت مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کاتی، رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل – یونسکو، ریاست هیأت مدیره تعاونی تولیدکنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور و کارآفرین برتر جهان اسلام نشستیم که مشروح آن را می‌خوانید.

مریم دریایی

انجمن دارندگان نشان استاندارد یک تشکل ملی در کشور به‌شمار می‌رود که جنابعالی ریاست آن را برعهده دارید، لطفاً درخصوص شرح وظایف و برنامه‌های این تشکل توضیح دهید.

همانطور که مطلعید تشکل‌ها بازوان توانمند دولت‌ها در کشورهای مختلف محسوب می‌شوند. هدف اصلی تشکیل تشکل‌ها در هر کشوری این است که با توجه به کمبود بودجه وزارتخانه‌ها، تشکل‌ها می‌توانند به عنوان بازوی کمکی دولت به ایفای نقش بپردازند.
و در این رابطه دولت بیشتر به شکل قیمومیت و پدر معنوی تشکل‌ها عمل می‌کند.
در حقیقت اگر دولت‌ها از تشکل‌ها حمایت کننده و آن‌ها را باور داشته باشند و حتی بخشی از وظایف خود را به آن‌ها واگذار کنند، حتی می‌تواند در بودجه وزارتخانه‌ها نیز صرفه‌جویی کند.
در حقیقت دولت باید تشکل‌ها را باور داشته و اعتماد لازم را مبذول دارد. در این انجمن از روزی که بنده به عنوان رئیس هیأت مدیره برگزیده شدم، ابتدا مشکلات متعددی که از گذشته باقیمانده بود را مرتفع کردیم و تا پایان سال 1401 شفاف‌سازی‌های لازم صورت گرفت.
تعاملات بسیار خوبی را با رئیس سازمان ملی استاندارد و رئیس سازمان استاندارد تهران برقرار کرده‌ایم.
از آنجایی‌که در تمدید پروانه‌‌های استاندارد، دارندگان این نشان با مشکلات متعددی مواجه هستند، انجمن عموماً در این موارد وارد عمل می‌شود و در راستای رفع مشکلات اعضایش گام بر می‌دارد.
انجمن دارندگان نشان استاندارد امروز یکی از تشکل‌های فعال کشور به‌شمار می‌رود که به عنوان یک نهاد مشورتی برای رئیس سازمان ملی استاندارد عمل می‌کند و در نهایت تعاملات بسیار خوبی با این سازمان ملی برقرار شده است.
کلاس‌های آموزشی هم برای اعضا برگزار می‌شود.

جنابعالی به‌عنوان رئیس کارگروه احیای کسب و کارهای جاده ابریشم از طرف یونسکو در ایران برگزیده شده‌اید، درخصوص فعالیت‌های این کارگروه توضیح دهید.

تمام سعی ما این است که با توجه به سیاست‌های خصمانه دنیا با کشورمان بتوانیم مسیر فعالیت را در کشور هموار کنیم.
همانطور که می‌دانید مسیر راه ابریشم از کشور چین شروع می‌شود و اروپا را در بر می‌گیرد، طبیعی است که کشورهایی در این مسیر قرار دارند که باید از فرصت استفاده کنند.
به رغم آنکه پاکستان از این فرصت استفاده کرده، اما در کشور ما هیچ حرکتی در این خصوص مشاهده نمی‌شود، حتی شنیده شده که درصدد هستند مسیر چند هزار ساله را به‌گونه‌ای تغییر دهند که از ایران عبور نکند که خوشبختانه تا به امروز موفق نبودند و نخواهند شد. ترکیه و چین نیز به‌خوبی از این فرصت استفاده کرده‌اند.

حدود دو سالی می‌شود که هلدینگ «آل ام کاتی» را ایجاد کرده‌اید، لطفاً انگیزه‌هایتان را از تشکیل این هلدینگ تشریح کنید.

این هلدینگ متشکل از 10 برند است که صنایع غذایی «گلها» پرافتخارترین برند این هلدینگ است.
«گلها» اولین کارخانه‌ای است که گواهینامه یکصد سال خدمت را از یونسکو در ایران گرفته و در طول 3 نسل با تولید 500 نوع کالا در سبد مصرف خانوار ایرانی قرار گرفته است.
در حقیقت این هلدینگ به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های این 10 برند تشکیل شده است.

اشاره به برند «گلها» کردید، لطفاً پیرامون آخرین وضعیت این برند، از نظر تنوع تولید و ورود محصولات جدید به بازار توضیح دهید.

«گلها» امروز حدود 500 نوع کالا در گروه‌های مختلف تولید می‌کند. در گروه عرقیات، عرق نعنا و گلاب «گلها» به‌زودی روانه بازار می‌شود. ما هم‌اکنون کامل‌ترین سبد چاشنی و ادویه ایران را تولید می‌کنیم.
محصول «کینوا» گلها هم به زودی وارد بازار می‌شود.
در زمینه صادرات حدود 25 درصد نسبت به سال ما قبل رشد داشتیم.
در زمینه تولید هم همیشه در حال راه‌اندازی خطوط جدید تولید با خرید دستگاه‌ها و ماشین‌آلات جدید هستیم.
اواخر سال 1401 سالن تولید جدیدی نیز به مجموعه «گلها» افزوده شد.
سال گذشته 17 خط بسته‌بندی جدید در پروسه تولید محصولات مختلف به خطوط گروه افزوده شد و تا پایان سال 1402 هم حدود 20 محصول جدید به سبد متنوع محصولات «گلها» اضافه خواهد شد.
در زمینه کنسرو نیز وارد شدیم و تاکنون 5 نوع کنسرو، نظیر کنسرو لوبیا، عدس، ذرت، نخودفرنگی و مخلوط گیاهی را وارد بازار کرده‌ایم.