مقررات‌زدایی از تولید اولویت دولت سیزدهم
مقررات‌زدایی از تولید اولویت دولت سیزدهم
اقتصادسبز آنلاین: «نخست وزیر سنگاپور به محض شروع کار، مقررات کلی کشورش را بازنگری و در مرحله بعد مالیات را از تولید در کل سنگاپور حذف کرد و منجر به جهش اقتصادی شد. آیا مسؤولان ما توجه کرده‌اند که کشور ترکیه چرا این همه معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگانش در نظر می‌گیرد.»

اقتصادسبز آنلاین: «نخست وزیر سنگاپور به محض شروع کار، مقررات کلی کشورش را بازنگری و در مرحله بعد مالیات را از تولید در کل سنگاپور حذف کرد و منجر به جهش اقتصادی شد. آیا مسؤولان ما توجه کرده‌اند که کشور ترکیه چرا این همه معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگانش در نظر می‌گیرد.»

آنچه خواندید بخش‌هایی از صحبت‌های دکتر پرویز جهانگیری، رییس هیأت مدیره انجمن افزودنی‌ها است. با او از هر دری صحبت کردیم، آینده صادرات صنایع غذایی پس از طالبان، ضرورت بازنگری در اخذ مالیات بر ارزش افزوده و… که نکات جالبی بیان شد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

دولت سیزدهم هم مستقر شد و بسیاری از مشکلات صنعت کماکان پابرجاست. مهمترین اولویت‌های دولت برای برداشتن موانع از پیش‌روی تولید و صادرات را تشریح کنید.

سپردن امور به افراد کاردان مهمترین اولویت‌ کاری دولت سیزدهم برای بازکردن دست و پای تولیدکنندگان است.
در حقیقت با سپردن امور به دست مدیران کاردان، دیگر شاهد تصمیم‌های خلق‌الساعه و بخشنامه‌های پرتعداد دست و پاگیر نخواهیم بود.

پس از استقرار افراد متخصص در مدیریت‌ها مهمترین اولویت‌های کاری جهت زدودن موانع تولید را شرح دهید.

نخستین اقدام به اعتقاد بنده مقررات‌زدایی از تولید است. مقررات مثل زنجیر دست و پای تولید کننده را قفل کرده است. امروز قوانین متعدد مالیاتی مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. ببینید نخست وزیر موفق سنگاپور که بی‌شک یکی از عوامل پیشرفت امروز این کشور است به محض شروع کار، مقررات کلی کشورش را بازنگری و در مرحله بعد مالیات را از تولید در کل سنگاپور حذف کرد و منجر به جهش اقتصادی شد.
آیا مسؤولان ما توجه کرده‌‌اند که کشور ترکیه چرا این همه معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگانش در نظر می‌گیرد و آیا در نظر گرفته‌اند عامل این همه رشد اقتصادی و رونق تولید در این کشور چیست؟ در حقیقت اگر مسؤولان ما دارای چنین بینشی باشند، می‌توان به برداشتن موانع تولید در کشور امیدوار بود.

جنابعالی در طول یکی دو سال گذشته بارها به نحوه اجرای مالیات بر ارزش افزوده در کشور معترض بودید، اما این گلایه‌های منطقی تاکنون مورد توجه قرار نگرفته، چرا؟

به‌دلیل آنکه تصمیم‌گیران دولتی همواره گمان می‌کنند که تصمیم‌های آنها وحی منزل است، به همین دلیل حرف‌های دیگران را هم قبول ندارند.
در واقع به‌دلیل این‌که مشکلات کشور را نمی‌بینند برای رفع آنها هم اقدامی انجام نمی‌دهند.
نکته مهم این است که امروز خریداران صراحتاً اعلام می‌کنند که اگر ارزش افزوده را در فاکتور لحاظ کنید خریدار نیستیم و از این‌رو ناگزیریم که بدون احتساب ارزش افزوده کالایمان را عرضه و ارزش افزوده را از جیب خودمان پرداخت کنیم.

بیشتر بخوانید: ورود نوشیدنی‌های گیاهی U Leaf به بازار

سازمان امور مالیاتی هیچ توجهی به این نقیضه ندارد،‌ در حالی‌که ابتدا باید صندوق‌ها مکانیزه شود تا شاهد بروز چنین معضلاتی نبوده و تولید کننده مجبور نباشد از جیب خود مالیات بر ارزش افزوده را بپردازد و در نهایت باید پذیرفت که این نوع مالیات خود به نوعی نقش مهمی در تورم ایفا می‌کند و سرانجام این‌که با کاهش خرید از سوی مردم تولید نیز دچار رکورد خواهد شد. لذا به نظر می‌رسد که یکی از مهمترین اولویت‌های دولت سیزدهم بازنگری در قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد.
در حقیقت مانع اصلی بر سر راه تولید از سوی تصمیم‌گیرانی ایجاد می‌شود که هیچ اطلاعی از تولید و قوانین آن ندارند.

با توجه به این‌که یکی از مقاصد اصلی صادرات صنایع غذایی کشور افغانستان بوده است، تحولات سیاسی اخیر این کشور و حکمرانی طالبان چه تأثیری بر روی صادرات صنایع غذایی ایران خواهد داشت؟

به نظر می‌رسد به‌دلیل واکنش‌‌‌های خاص طالبان به مدرنیته و تحولات جدید، برخی مشکلات بر سر راه ایجاد شود. به‌عنوان مثال ما هم‌اکنون مقادیر قابل توجهی ماده اولیه «مالتودکسترین» به افغانستان صادر می‌کنیم که هر لحظه بیم آن وجود دارد که این صادرات دستخوش حوادث شود. از سوی دیگر پاکستان تمام تلاش‌اش را انجام می‌دهد تا با نزدیکی به طالبان، انحصار بازار افغانستان را به دست گیرد و این مسأله هم باعث نگرانی صادرکنندگان ایرانی شده است، چرا که به نظر می‌رسد وزارت خارجه ایران در این زمینه برنامه‌ریزی مشخصی نداشته باشد. رجب طیب اردوغان،‌ رییس جمهور ترکیه در هر سفر خود یک هواپیما حامل تجار و بازرگانان ترک را به همراه دارد تا بتوانند از روابط سیاسی ایجاد شده نهایت بهره را ببرند، اما متأسفانه این موارد در کشور ما کمرنگ است.

اگر صحبت پایانی دارید، بفرمایید.
از همه همکارانم تقاضا دارم به رغم همه موانع پیش‌روی تولید با نهایت تلاش چراغ تولید را روشن نگاه داریم، چرا که عقب‌نشینی از تولید لطمات جبران‌ناپذیری خواهد داشت. متأسفانه در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور تولید جایگاه خاصی ندارد و همواره به‌صورت شفاهی فقط وعده‌هایی داده می‌شود، چرا که هر روز یک مانع جدید ایجاد می‌شود.