آمریکا بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت دنیا
آمریکا بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده گوشت دنیا
اقتصادسبز آنلاین: یکی از محصولات ارزشمند غذایی در دنیا، گوشت قرمز است که طرفداران زیادی در دنیا دارد. این محصول غذایی نسبت به گیاهان مصرفی توسط انسان و گوشت پرندگان قیمت بالاتری دارد و به همین دلیل است که در رده مواد غذایی لوکس در دنیا قرار دارد.

سرویس بین‌الملل اقتصادسبز- مونا مشهدی رجبی:

اقتصادسبز آنلاین: یکی از محصولات ارزشمند غذایی در دنیا، گوشت قرمز است که طرفداران زیادی در دنیا دارد. این محصول غذایی نسبت به گیاهان مصرفی توسط انسان و گوشت پرندگان قیمت بالاتری دارد و به همین دلیل است که در رده مواد غذایی لوکس در دنیا قرار دارد.

سازمان خوارو بارو کشاورزی جهانی در گزارش اخیر خود اعلام کرده است در کشورهایی که درآمد سرانه بالاتر است، مصرف گوشت بیشتر است و در داخل جوامع هم، ما شاهد این هستیم که با افزایش متوسط درآمد مردم، تقاضا برای گوشت روند افزایشی به خود می‌گیرد.
مرکز مطالعات گراند ویو آمریکا اعلام کرد در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی ارزش بازار گوشت در دنیا ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت و به مرز 1142.9 میلیارد دلار می رسد. ارزش این بازار در سال ۲۰۱۸ میلادی برابر با 945.7 میلیارد دلار بود. در سال ۲۰۱۸ میلادی 330.5 میلیون تن گوشت در دنیا تولید شده است که نسبت به سال‌های قبل از آن روند افزایشی داشته است. نرخ رشد تولید گوشت پرندگان شامل بوقلمون و مرغ و دیگر پرندگان مصرفی انسان‌ها بالاترین نرخ رشد تولید را داشته است. دلیل این مسأله کوتاه تر بودن دوره رشد این حیوانات و تبدیل شدن آنها به غذای مصرفی انسان‌ها است. تولید گوشت قرمز گوسفند و گاو معمولا نیاز به زمانی طولانی دارد. آمریکا بزرگترین تولید کننده گوشت قرمز در دنیا است و در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی برای افزایش توان تولید گوشت گاو انجام داده است.
مطالعات این مرکز نشان داده است که مصرف گوشت در دنیا طی یک دهه اخیر رشد پایداری را تجربه کرده است و انتظار می رود در فاصله سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی هم نرخ رشد سالانه این بازار به بالغ بر ۴ درصد برسد. اداره کشاورزی آمریکا اعلام کرده است در سال ۲۰۱۷ مجموع گوشت مصرف شده در دنیا به استثنای گوشت آبزیان برابر با ۲۵۸ میلیون تن بوده است. در دو دهه اخیر بالاترین نرخ رشد مصرف به گوشت پرندگان اختصاص داشت و کمترین نرخ رشد را گوشت قرمز به خود اختصاص داده بود.
نرخ رشد افزایش مصرف گوشت پرندگان در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰ میلادی برابر با ۱۶ درصد در هر سال بوده است در حالیکه نرخ رشد مصرف گوشت قرمز در این سال‌ها برابر با ۹ درصد در سال بود. نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که در یک دهه اخیر نرخ رشد تقاضای انواع گوشت‌ها در قاره اروپا بیش از دیگر کشورهای دنیا بوده است به‌گونه‌ای که فائو از اروپا به عنوان موتور محرک بازار گوشت در دنیا نام برده است.

بزرگترین تولید کنندگان گوشت دنیا

اما در این بازار پر رونق که سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای تامین غذای دنیا انجام می شود، برخی از کشورها توانسته‌اند جایگاه خود را در بازار این محصولات تثبیت کنند. به گزارش وب سایت استاتیستا آمریکا بزرگترین تولید‌کننده گوشت قرمز و گوشت پرندگان در دنیا است و در سال ۲۰۱۹ میلادی 12.5 میلیون تن گوشت تولید کرد. برزیل در این رده بندی جایگاه دوم را دارد و در سال قبل 10.3 میلیون تن گوشت وارد بازار مصرف کرد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا و چین در جایگاه سومین و چهارمین تولیدکنندگان گوشت دنیا قرار داشتند و به ترتیب 7.8 میلیون تن و ۷ میلیون تن گوشت وارد بازار مصرف کردند. هند، آرژانتین، استرالیا و مکزیک در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند. لازم به ذکر است که بخش اعظم گوشت تولیدی در کشور هند به بازارهای خارجی صادر می شود زیرا مردم این کشور از نظر عرفی و مذهبی مصرف گوشت گاو را مطرود می‌دانند. هند بزرگترین صادر کننده گوشت قرمز به کشورهای ویتنام و مالزی و مصر و عربستان سعودی است.

بزرگترین مصرف کنندگان گوشت در دنیا

در مطالعه بازار گوشت در دنیا به‌دنبال این هستیم که دریابیم کدام کشور بیشترین گوشت را در دنیا مصرف می‌کند. بر طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ‌آمریکا بزرگترین مصرف کننده گوشت در دنیا است و در سال گذشته سرانه مصرف گوشت در این کشور برابر با ۲۱۹ پوند معال ۹۹ کیلوگرم بود. ۱۱۰ پوند یا ۵۸ کیلوگرم از گوشت مصرفی آمریکا را گوشت پرندگان تشکیل می‌داد. دومین کشور بزرگ مصرف کننده گوشت در دنیا استرالیا است که در سال گذشته سرانه مصرف گوشت در این کشور برابر با ۹۲ کیلوگرم بودو سرانه مصرف گوشت در آرژانتین برابر با 89.8 کیلوگرم اعلام شد. از دیگر کشورهای بزرگ مصرف کننده گوشت در دنیا می توان به برزیل، نیوزیلند، شیلی و کانادا اشاره کرد.

بازار گوشت‌های فرآوری شده در دنیا

گوشت‌های فرآوری شده هم از محصولاتی هستند که تقاضا برای آنها در بازار بسیار زیاد است. به گزارش مرکز مطالعات بازار، ارزش بازارگوشت‌های فرآوری شده در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ میلادی سالانه 11.2 درصد رشد می‌کند که این نرخ رشد بالاتر از متوسط نرخ رشد بازار گوشت خام است. بیشترین تقاضا برای گوشت‌های فرآوری شده به انواع ‌هات‌داگ اعم از ‌هات داگ‌های گوشت و مرغ اختصاص دارد که بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار آنها سالانه بالغ بر ۱۳ درصد رشد می‌کند.
ارزش بازار گوشت‌های فرآوری شده در دنیا در سال ۲۰۱۹ برابر با 670.5 میلیارد دلار بود و انتظار می‌رفت در سال جاری به مرز 765.71 میلیارد دلار برسد. البته تا‌کنون مطالعه‌ای در مورد تاثیر همه‌گیری کرونا روی ارزش بازار گوشت‌های فرآوری شده در دنیا انجام نشده است و نمی‌توان به‌درستی گفت که این بازار در سال‌جاری چه وضعیتی داشته است.