اتاق ایران نیاز به اصلاحات عمیق دارد
اتاق ایران نیاز به اصلاحات عمیق دارد
اقتصادسبز آنلاین: اتاق ایران امروز نیاز به اصلاحات عمیق دارد و باید از گروه‌بندی، طایفه‌بندی و مسایلی از این دست خارج شود.

اقتصادسبز آنلاین: اتاق ایران امروز نیاز به اصلاحات عمیق دارد و باید از گروه‌بندی، طایفه‌بندی و مسایلی از این دست خارج شود.

مهندس جمال رازقی جهرمی، نایب رئیس اتاق شیراز، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان و کاندیدای هیأت رئیسه اتاق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: مهم‌ترین وظیفه هیأت رئیسه جدید اتاق ایران بازگرداندن اتاق به ریل اصلی‌اش است.
وی افزود: مسأله امروز این است که چه افرادی قرار است روی 7 صندلی هیأت رئیسه اتاق بنشینند، چرا که اگر فعالان واقعی اقتصاد باشند و افرادی نباشد که در جستجوی کسب اعتبار از صندلی هیأت رئیسه باشند و حضور آن‌ها به صندلی‌های هیأت رئیسه اتاق اعتبار بخشد، به‌طور قطع بسیاری از مشکلات امروز مرتفع خواهد شد.
رازقی جهرمی تأکید کرد: منتخبان صندلی‌های هیأت رئیسه اتاق ایران باید انسان‌های بی‌نیازی باشند و چشم به پول اتاق ایران نداشته باشند تا بتوانند به رسالت اصلی اتاق عمل کنند.
وی یادآور شد: در آئین‌نامه جدید اتاق مبنی بر الزام گردش مالی حداقل 15 میلیارد تومانی در سال، خیلی‌ها نتوانستند حائز شرایط شوند و این مسأله نشاندهنده نیاز اتاق به اصلاحات اساسی و ضرورت حضور فعالان اقتصادی است.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان تأکید کرد: وقتی افراد حاضر در اتاق ایران وضعیت واقعی فعالان اقتصادی را لمس نکنند، طبیعی است که نمی‌توانند مباحث را به‌خوبی پیگیری کنند.
وی تلاش برای بهبود فضای کسب و کار، مشاوره به سه قوه، مطالبه‌خواهی از دولت، مجلس و قوه قضائیه در راستای بهبود فضای کسب و کار و رفع تعارضات موجود را از جمله رویکردهایی دانست که اگر اتاق در دوره جدید به ریل اصلی‌اش برگردد، محقق خواهد ساخت.
رازقی جهرمی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: نباید به‌گونه‌ای عمل شود که اداره اتاق در دست افرادی باشد که تنها یک کارت بازرگانی دارند و نه سابقه تجارت دارند و نه صنعت، صندلی‌های هیأت رئیسه اتاق محلی برای ذکات دانایی و توانایی است و اگر اینگونه شود دیگر شاهد جنگ برای تصاحب صندلی‌های هیأت رئیسه اتاق ایران نخواهیم بود.
وی گفت: اتاق ایران بسیار مدیون مدیریت دوره علینقی خاموشی است که با اقتدار به اداره اتاق پرداخت و همواره روی دولت‌ها تأثیرگذار بود.
رئیس اتاق مشترک ایران و عمان بازگشت سفرای اروپایی که بر سر داستان سلمان رشدی ایران را ترک کرده بودند با نقش اساسی علینقی خاموشی را از مظاهر نقش‌آفرینی اتاق ایران در عرصه اقتصاد برشمرد و خاطرنشان ساخت: پس از دوره خاموشی که نیاز به ورود نیروهای تازه نفس احساس می‌شد دکتر نهاوندیان به ریاست اتاق ایران رسید و در دوره او بدنه اتاق گسترده شد و از آنجایی‌که اعتقاد به کار کارشناسی داشت و منابع مالی جدیدی جهت انجام کار کارشناسی تعریف شد قانون بهبود فضای کسب و کار به عنوان دستاورد بزرگ دوران ریاست نهاوندیان به‌شمار می‌رود.
وی یادآور شد: پس از دکتر نهاوندیان، دکتر جلال‌پور برای مدت کوتاهی ریاست اتاق ایران را برعهده گرفت که مقارن با برجام و رفت‌و آمدهای هیأت تجاری و اقتصادی اروپا بود.
رازقی جهرمی در ادامه صحبت‌هایش مهندس شافعی رئیس اخیر اتاق ایران را مردم محترم و سلیم‌النفسی برشمرد و تأکید کرد: متأسفانه در این دوره که خیلی‌ها تنها با یک کارت بازرگانی وارد اتاق شده بودند جنگ قدرت را آغاز کردند و در عمل شاهد تعارضات گسترده‌ای بودیم.