اثرات متقابل نرخ دلار و قیمت خودرو
اثرات متقابل نرخ دلار و قیمت خودرو
دلار یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر و المان‌ها بر اقتصاد کل کشور است، بالا و پایین شدن نرخ دلار و در کل ارزهای خارجی می‌تواند قیمت کالاهای داخلی را کم و زیاد کند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی *

دلار یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عناصر و المان‌ها بر اقتصاد کل کشور است ، بالا و پایین شدن نرخ دلار و در کل ارزهای خارجی می‌تواند قیمت کالاهای داخلی را کم و زیاد کند.
اگرچه واردات خودرو چند سالی متوقف بود و در حال حاضر بیشترین سهم بازار در اختیار خودروهای تولید و مونتاژ داخل است، اما افزایش نرخ دلار، قیمت خودرو را نیز افزایش می‌دهد. دلیل آن هم، تأثیر قیمت ارزهای خارجی، به خصوص دلار روی زنجیره تأمین و مواد اولیه شامل آهن، شیشه پلاستیک و… است که برای ساخت خودرو به کار می‌رود. بدین شکل نرخ دلار و قیمت خودرو رابطه تقریباً مستقیمی دارند که با افزایش نرخ این ارز قیمت ماشین کارکرده و صفر نیز گران می‌شود و با تثبیت یا کاهش نرخ دلار می‌توانیم شاهد ارزانی یا ثبات قیمت‌ها در بازار باشیم.
البته کاهش نرخ ارز لزوماً همیشه موجب کاهش و ثبات قیمت خودرو نمی‌شود.
نوسانات ارزی، تاثیرات کوتاه‌مدتی روی قیمت‌های بازار دارد و در بلندمدت نرخ تورم، شاخص اصلی تعیین قیمت خودرو است. بدین‌صورت که در بعضی مواقع حتی با کاهش نرخ ارز، قیمت خودروها نه تنها کم نمی‌شود، بلکه افزایش نیز پیدا می‌کند.
اما آنچه مسلم است شکسته شدن قیمت خودرو نمی‌تواند بر قیمت دلار تأثیر بگذارد.
چرا که قیمت دلار متأثر از بسیاری از سیاست‌های اقتصادی و تنش‌های سیاسی و بازار جهانی است.

*رئیس کارگروه کسب و کارهای جاده ابریشم سازمان ملل- یونسکو، ریاست هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی کشور، رئیس هیأت مدیره انجمن دارندگان نشان استاندارد ایران، رئیس هیات مدیره مجتمع صنایع غذایی گلها و گروه صنعتی آل ام کا تی (MKT GROUP)، نائب رئیس هیأت مدیره انجمن علوم و فناوری غلات ایران، ‌عضو هیأت مدیره کانون انجمن‌های صنایع غذایی کشور‌، کارآفرین برتر جهان اسلام

 
 

اقتصادسبز آنلاین / اقتصاد سبز آنلاین / اقتصادسبز / اقتصاد سبز / صنایع غذایی / صنعت غذا / کشاورزی / پایگاه خبری صنعت غذا

 

  • نویسنده : مهدی کریمی تفرشی