احیای کشت پنبه در استان گلستان نیازمند حمایت جدی دولت است
احیای کشت پنبه در استان گلستان نیازمند حمایت جدی دولت است
اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتاق گرگان می‌گوید: بدون حمایت از کشت پنبه و اطمینان بخشی به کشاورزان، نمی‌توان تولید این محصول را توسعه دارد و برای این مهم به حمایت جدی دولت نیاز است.

اقتصادسبز آنلاین: رئیس اتاق گرگان می‌گوید: بدون حمایت از کشت پنبه و اطمینان بخشی به کشاورزان، نمی‌توان تولید این محصول را توسعه دارد و برای این مهم به حمایت جدی دولت نیاز است.

امیر یوسفی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن گرگان با تأکید بر اینکه احیای مجدد کشت پنبه و توسعه آن نیازمند حمایت جدی دولت است. گفت: چنانچه حمایت دولت از کشت پنبه‌صورت نگیرد و کشاورز برای کشت این محصول احساس امنیت نداشته باشد، بدون شک امکان توسعه آن وجود ندارد.
امیر یوسفی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان، افزود: کشاورزی نیازمند خرید تضمینی، ماشین‌آلات مدرن و دریافت بسته‌های حمایتی تشویقی است و اگر غیرازاین باشد کشاورز به سمت کشت محصولی با سود بیشتر می‌رود.
وی ادامه داد: در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته دولت برای محصولات مهم و استراتژیک یارانه تخصیص می‌دهد که متأسفانه این یارانه در کشور ما فقط برای چند قلم محصول خاص پرداخت می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: اگر می‌بینید که امروز در بحث کشت شالی موفقیتی حاصل شده به دلیل وجود ماشین‌آلات مکانیزه در کشت این محصول است.
یوسفی با بیان اینکه روزبه‌روز بر دغدغه‌های کشاورزان افزوده می‌شود، گفت: کشاورزی که مدام دغدغه آب، سم و پرداخت هزینه‌های جانبی برای به ثمر رسیدن محصول را دارد، علاقه‌مندی به ادامه کشت آن محصول ندارد و به دنبال کشتی می‌رود که سودآوری خوبی داشته باشد و پنبه نیز به همین سرنوشت دچار شد.
یوسفی ادامه داد: به دلیل آنکه کشاورزی در استان به‌صورت خرده مالکی است ازاین‌رو کشاورزان امکان خرید ماشین‌آلات جدید و دیگر هزینه‌های کشت را ندارند؛ اما اگر این زمین‌ها تجمیع شود به دلیل سودآوری بالایی که دارد این امکان را به کشاورزان می‌دهد که تجهیزات خود را به‌روز کنند.

توانمندی استان گرگان در کشت پنبه همراهی مسئولان را می‌طلبد
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: توانمندسازی کشت پنبه در گلستان نیازمند حمایت جدی در خرید این محصول است.
هامان هاشمی در چهارمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق گرگان، اظهار کرد: گلستان جزو استان‌های کم برخوردار کشور است چراکه تابه‌حال مطالبه گری مداوم و جدی برای برخی مسائل مهم انجام نشده است.
وی افزود: شورای عالی پنبه با مرکزیت گرگان با هدف رونق دوباره این محصول در گلستان باید تشکیل شود.
هاشمی گفت: مهم‌ترین رسالت کمیسیون کشاورزی بحث اصلاح الگوی کشت است تا بتوانیم برنامه‌های متنوع‌تری را در جهت توسعه استان اجرا کنیم.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی گرگان بیان کرد: عدم خرید تضمینی پنبه و پایین بودن قیمت و نداشتن تجهیزات به‌روز در کنار دیگر مشکلات عرصه را بر پنبه‌کاران کم کرده است.
هاشمی اظهار کرد: هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت در پنبه باید به‌گونه‌ای مدیریت شود که کشاورز رغبت به کاشت پیدا کند.

ایجاد ۹۰ سایت الگوی ترویج کشاورزی در کشور
مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: سال گذشته ۹۰ سایت الگوی ترویج در کشور ایجاد کردیم که نقش مهمی در توسعه کشت ازجمله پنبه داشته است.
ابراهیم هزارجریبی، اظهار کرد: کشت پنبه و توسعه آن نیازمند اجرای راه‌های تشویقی است که دولت نیز با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت در نظر دارد با شیوه‌های فنی تا ۴ سال آینده در تولید پنبه کشور خودکفا شویم، افزود: با افزایش بهره‌وری، جایگزین کردن زراعت‌های آب بر با پنبه، انتقال کشت صیفی‌جات به گلخانه به جرأت می‌توان گفت که می‌توانیم در کشت این محصول خودکفا شویم.
هزارجریبی ادامه داد: کارخانه بذر پنبه استان گلستان که در گذشته تعطیل شده بود احیا شده و هم‌اکنون در تولید بذر خودکفا شده‌ایم.
هزارجریبی اظهار کرد: در حال حاضر ۹۰ میلیارد تومان برای کمباین پنبه تصویب شده و جزو اولین مصوبات بوده است، همچنین تسهیلاتی کم‌بهره برای کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی در نظر گرفته شده است.

کشاورزی از حالت تجاری خارج شده است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز درر این نشست با اشاره به اینکه کشاورزی از حالت تجاری خارج شده است، گفت: کارگروه احیای پنبه در استان شکل گرفته و امیدواریم قدم‌های بلندی در این زمینه برداریم.
برزعلی، اظهار کرد: نجات پنبه و توسعه کشت آن نیازمند همراهی همه دستگاه‌های مرتبط است در غیر این صورت، جلسات خروجی مثبتی نخواهد داشت.
وی افزود: کشاورزی از حالت تجاری خارج شده و معیشتی است، به همین دلیل تلاش کشاورز ثمر نمی‌دهد.
برزعلی بیان کرد: کشاورزی قراردادی یکی از راهکارهای مهم در توسعه کشت پنبه است چراکه اگر کشاورز از خرید محصول مطمئن باشد بدون شک رغبت بیشتری خواهد داشت.
وی گفت: احیای پنبه در استان یک کار انقلابی است که مسائلی چون یارانه، خرید تضمینی و رفع مسائل واردات و صادرات باید در آن حل شود.
برزعلی تصریح کرد: یکپارچه‌سازی اراضی خود از دیگر برنامه‌های مهم جهاد در استان است که هر روستایی که اراضی خرد خود را تبدیل به اراضی یکپارچه کند از حمایت برخوردار می‌شوند و کشت پنبه در این اراضی بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود.
وی افزود: داشتن تعاونی‌های غنی در بحث نهاده‌ها و خرید محصولات از مهم‌ترین عوامل توسعه کشاورزی است که اگر این تعاونی‌ها قوی باشند ماشین‌آلات مورد نیاز کشاورزان را نیز می‌توانند وارد کنند.