اعتبار یک دولت به تولید‌کنندگانش است
اعتبار یک دولت به تولید‌کنندگانش است
اقتصادسبز آنلاین: اعتبار یک دولت به تولیدکنندگانش است و اگر حمایتی نباشد؛ با هر بادی، بدنه نحیف تولید خواهد لرزید.

اقتصادسبز آنلاین: اعتبار یک دولت به تولیدکنندگانش است و اگر حمایتی نباشد؛ با هر بادی، بدنه نحیف تولید خواهد لرزید.

مهدی معصومی، مدیرعامل شرکت «تلاونگ» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب گفت: در رابطه با هجمه به برندهای صنعت غذا، بحث‌های زیربنایی بسیاری مطرح است و متأسفانه پشت تمامی این مشکلات، دولت وجود دارد! وقتی احترام و اعتبار تولیدکننده هر لحظه توسط دولت، مورد خدشه قرار گیرد و نقاط ضعف کشور که عمدتاً مقصد آن دولت است به گردن تولیدکننده انداخته ‌شود، باعث به اصطلاح، باب شدن خلیفه‌کشی می‌شود و تک‌تک مردم هم فکر می‌کنند که مقصر گرانی، تولیدکننده است. لذا بنده، اصل مشکل را در این می‌دانم که نباید اجازه دهیم اعتبار و احترام تولیدکننده توسط دولت خدشه‌دار شود.
بنده در طول سال‌های فعالیت در زمینه تولید به کرات شاهد بوده‌ام که هر دفعه، تقصیر گرانی ارز، کمبود محصول در بازار و… به گردنِ تولیدکننده افتاده است؛ در حالی‌که دولت در این زمینه، همیشه پشت تولیدکننده را خالی کرده و صاحبان صنعت یک تنه جوابگوی بازار مصرف، بیمه، مالیات و… شده‌اند.
وی افزود‌: تا زمانی‌‌که حمایت تمام قد دولت‌ از تولیدکنندگان وجود نداشته باشد، «در بر همین پاشنه خواهد چرخید». بنده اعتقاد دارم که اعتبار یک دولت به تولیدکنندگانش است و اگر حمایتی نباشد؛ با هر بادی، بدنه نحیف تولید خواهد لرزید.
معصومی در پاسخ به این‌که آیا تشکل‌های صنفی در این زمینه به رسالت خود عمل کرده‌‌اند، گفت: بنده اعتقاد دارم تشکل‌های صنفی نمی‌توانند نقش حمایتگر را داشته باشند؛ چرا که قدرتی ندارند و در رأس آن دولت، اعتقادی به تشکل‌های بخش خصوصی ندارد و ممکن است در ظاهر اعلام کند که مشکلات را قبول دارد، اما در واقعیت هیچ‌گاه نظر تشکل‌ها، مورد اعتقاد دولت نبوده است.
وی ادامه داد: نمی‌تواند تشکلی که جایگاهی در ذهن مردم و دولت ندارد برای یک صنعت، وظیفه حمایتگری انجام دهد و هر حمایتی از برندهای مظنون ضرر آن متوجه کل صنعت و صنف می‌شود.
به‌نظر بنده، تمامی مسائل واضح و مبرهن است و احتیاجی به کمیته حقیقت‌یاب نیست. در بعضی موارد می‌توان گفت که تولیدکننده مقصر است، آن هم به این دلیل که راه بهتری برایش وجود ندارد و بین «بد و بدترین»، بد را انتخاب کرده است. برای مثال در یک بخش دولت قیمت‌گذاری می‌کند که کمتر از قیمت تمام شده محصول است.
معصومی تأکید کرد: متأسفانه برخی تولیدکنندگان برای حفظ پرسنل و موقعیت خود، ناچارهستند در وزن، بسته‌بندی و محصول نهایی، کم فروشی کند. هیچ تولیدکننده‌ای براساس رضایت قلبی، اقدام به تخریب برند خود نمی‌کند.
هیچ‌گاه رسانه ملی و شبکه‌های خبری‌ نمی‌توانند منعکس‌کننده دیدگاه تولیدکنندگان و مشکلات آنها باشند و متأسفانه تولیدکنندگان جایی برای دفاع از حق ندارند و به اصطلاح «بیخ دیوار قرار گرفته‌اند.»
به نظر می‌رسد اگر دولت، دخالت خود را از صنعت غذا کم کند، سبب می‌شود تا اذهان عمومی نیز در مواجهه با این موقعیت‌ها تصمیم عادلانه و عاقلانه‌تری بگیرند.

 

 

 

 

پایگاه خبری صنعت غذا